Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości
w gminach (Dz. U. Nr 132 póz. 622 z późn. zm.) oraz 18 ust.2 pkt.15 i art. 40, ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr
142, póz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w Żegocinie po zasięgnięciu opinii
Państwowego Inspektoratu Sanitarnego w Bochni, uchwala co następuje:
§1
Uchwala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy
Żegocinie - w brzmieniu jak załącznik do uchwały.
§2
Traci moc uchwala Nr W49/99 Rady Gminy Żegocinie z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie
szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina
zmienionej uchwałami Nr X/84/99 r. z dnia 30 grudnia 1999 roku. oraz Nr XV/125/2000 r.
§3
Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz doręczeniu
sołtysom celem udostępnienia do wglądu uchwały mieszkańcom sołectwa.
§4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy w Żegocinie.
§5
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Małopolskiego.
Załącznik do uchwały nr
XXIII/194/2002:
I. Postanowienia ogólne:
1. Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina,
zwane dalej „zasadami", dotyczą zadań Gminy określonych w art. 3, ust 4, 6 i
art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. Nr 132 późn. 622 z późn. zm.) o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwaną dalej ustawą.
2. Ilekroć w niniejszych zasad jest mowa o:
a/ właścicielu nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli,
użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w
zarządzie mb użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami.
b) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady, powstające
w gospodarstwach domowych , a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych
pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub
skład są podobać do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
c) przewoźnik -należy przez to rozumieć przedsiębiorcę lub gminną jednostkę
organizacyjną spoza terenu Gminy Żegocina posiadających zezwolenie Wójta Gminy w
Żegocinie na prowadzenie działalności polegającej na zbieraniu, transporcie, odzysku
lub unieszkodliwianiu odpadów komunalnych lub gminną jednostkę organizacyjną
prowadząca taką działalność.
II. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku w nieruchomości.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy:
1/. Dbanie o należyty stan techniczny i sanitarno-porządkowy nieruchomości.
2/. usuwanie z chodnika przylegającego do nieruchomości zanieczyszczeń, śniegu, lodu,
błota, śliskości, gołoledzi, zwisających sopli lodu itp.
3/. gromadzenie odpadów komunalnych w urządzeniach określonych w pkt. IV niniejszych
zasad,
4/. usuwanie odpadów komunalnych według zasad, częstotliwości i sposobu określonego w
pkt. V niniejszych zasad,
5/.udokumentowanie wykonywania obowiązku wywozu odpadów komunalnych, poprzez
przedłożenie na żądanie Wójta Gminy Żegocina umowy z przewoźnikiem i rachunków za
wykonywanie usług wywozu odpadów komunalnych lub przyjęcia odpadów stałych na
wysypisko śmieci, a odpadów płynnych do zlewni ścieków,
6/. przechowywanie dowodów wywozu odpadów komunalnych przez okres minimum l roku.
III. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są oczyszczać ze śniegu, lodu i błota oraz
innych zanieczyszczeń chodniki wzdłuż nieruchomości
2. Przedsiębiorcy prowadzący publiczny transport osobowy na terenie Gminy, obowiązani
są utrzymywać czystość na przystankach, z których korzystają osoby przewożone tym
transportem, a w szczególności: a/ usuwać odpady komunalne z przystanków, b/ usuwać
śliskość na przystankach.
3. Utrzymanie czystości i porządku na drogach należy do zarządcy drogi
4. Zabrania się na terenie Gminy spalania i wypalania suchych traw.
5. Zabrania się spalania odpadów komunalnych w pojemnikach.
6. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne odpadów medycznych i
weterynaryjnych, parzącego popiołu, żużla, gruzu budowlanego.
7. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają odpady inne niż komunalne to muszą być
gromadzone oddzielnie.
8. Do wywozu odpadów komunalnych używane winny być specjalistyczne samochody.
9. 'Niedopuszczalne jest zaśmiecanie i zabrudzanie dróg przy przewożeniu odpadów.
10. Usuwanie ekstremów zwierząt domowych z terenów przeznaczonych do użytku
publicznego należy do opiekunów zwierząt.
11. Przewoźnik odpadów wywozi odpady na wysypisko śmieci lub zlewnię ścieków, z
którą posiada umowę o przyjęcie odpadów.
12. Mycie samochodów na terenie nieruchomości może się odbywać jedynie pod warunkiem,
że powstające ścieki nie będą bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub
ziemi.
IV. Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na
terenie nieruchomości i drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczenia.
l .Stałe odpady komunalne winny być gromadzone w pojemnikach lub kontenerach na odpady
(nie dot. odpadów wielkogabarytowych np. stare meble, wózki, sprzęt AGD). Do stosowania
dopuszcza się:
l .W odniesieniu do zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej :
a/ pojemnika p pojemności 110 l. lub worki o takiej samej pojemności w odpowiedniej
kolorystyce, z odpowiednim nadrukiem w zależności od rodzaju gromadzonych w nim
odpadów, jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny. Worki muszą być
nieprzemakalne, zawiązywane lub zamykane.
b/ w odniesieniu do pozostałych podmiotów pojemniki o pojemności 110 l , 1100 l i
kontenery zamknięte KP 7.
2. Pojemniki i kontenery winny spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny,
ochrony środowiska i sanitarne, a w szczególnie - wyposażone w szczelną pokrywę,
powodować jak najmniej hałasu w trakcie ich wytaczania i opróżniania, okresowo
czyszczone oraz odkażane.
3. Odbiór odpadów wielkogabarytowych odbywa się według harmonogramu ustalonego przez
przewoźnika z częstotliwością minimum dwa razy w roku.
4. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące
do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy
na śmieci i systematycznego ich opróżniania w celu niedopuszczenia do przepełnienia.
5. Organizator wszelkiego rodzaju imprez plenerowych zobowiązany jest najpóźniej dzień
wcześniej wyposażyć teren w niezbędną ilość urządzeń do składowania odpadów
oraz usunąć odpady w następnym dniu po zakończeniu imprezy.
7. Odpady komunalne płynne, do czasu wybudowania w Gminie kanalizacji muszą być
gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych (szamba), wykonanych zgodnie
obowiązującymi przepisami prawa budowlanego. Powyższe nie obowiązuje, jeżeli
nieruchomość wyposażona jest w przydomowe oczyszczalnie ścieków lub podłączona jest
do kanalizacji gminnej.
8. Właściciel nieruchomości przez którą przebiega kolektor sanitarny ma obowiązek
podłączenia swojej nieruchomości do kolektora kanalizacyjnego.
9. Zasady rozmieszczenia urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na
nieruchomości określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennęj i Budownictwa z
dnia 14 grudnia 1994r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki
(tj. Dz. U. Z 1999 r. Nr 15 póz. 140 z późn. zm.)
10.W ramach społecznej ekoedukacji Gmina eksploatować będzie nadal przez okres
przejściowy specjalistyczne pojemniki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych
tzw. Dzwony: pojemnik biały na szkło, pojemnik czerwony na plastik
11.Zaleca się w miarę możliwości selektywne gromadzenie odpadów komunalnych.
12. Odbiór odpadów komunalnych takich jak szkło i plastik odbywa się bezpłatnie pod
warunkiem prawidłowego ich segregowania i gromadzenia w specjalnie oznakowanych workach.
13.W przypadku stwierdzenia przez przewoźnika mieszania segregowanych odpadów
komunalnych lub ich zanieczyszczania, koszty wywozu ponosi w całości właściciel
nieruchomości.
V. Częstotliwość, zasady i sposób usuwania odpadów komunalnych.
1. Odbiór odpadów komunalnych, drobnych odbywa się według częstotliwości ustalonej z
przewoźnikiem, dostosowanej do wielkości powstawania w danej nieruchomości odpadów,
nie dopuszczającej w przypadku odpadów komunalnych stałych, do zanieczyszczenia
powietrza, ziemi, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu a w okresie zimowym jeden
raz w miesiącu z zachowaniem cykliczności - zaś w przypadku odpadów komunalnych
płynnych tak by nie dopuścić do przepełnienia zbiorników.
2. Odbiór odpadów komunalnych, dużych odbywa się według harmonogramu ustalonego z
przewoźnikiem lub we własnym zakresie, na podstawie umowy z zarządcą wysypiska.
3. Jeżeli do nieruchomości nie można dojechać samochodem przewoźnika, a
nieruchomość jest oddalona od najbliższej drogi, po której przewoźnik przejeżdża,
powyżej 30 m oraz jeżeli nieruchomości jest zamieszkiwana przez osobę samotną
właściciel nieruchomości może składać odpady komunalne do worków foliowych i
dostarczać je w miejsca uzgodnione z przewoźnikiem. Na właścicielu nieruchomości
ciąży obowiązek zabezpieczenia worków przed rozerwaniem, uszkodzeniem itp. do czasu
ich odbioru przewoźnika.
4. W sytuacjach, o których mowa w ust 4, odpady komunalne płynne, właściciele
nieruchomości dostarczają bezpośrednio do zlewni ścieków, na podstawie umów z
zarządcą zlewni –
5. Jeżeli właściciele nieruchomości nie udokumentują obowiązkowego korzystania z
usług przewoźnika lub uiszczenia opłaty stałej za przyjęcie odpadów na składowisko
lub do zlewni Wójt Gminy naliczy maksymalną stawkę ustaloną w odrębnej uchwale Rady
Gminy, a obowiązki usuwania odpadów komunalnych przejmie Gmina zlecając ich usuwanie
przewoźnikowi.
VI. Wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie.
1. Do obowiązków właścicieli i opiekunów psów należy utrzymanie ich w obrębie
całej lub części nieruchomości oddzielonych trwałym ogrodzeniem od miejsc
publicznych.
2 Wyprowadzanie psa poza obręb nieruchomości może mieć miejsce wówczas, gdy pies
uwiązany jest na smyczy i posiada kaganiec.
3. Właściciele, innych niż pies zwierząt domowych zobowiązani są do sprawowania nad
nimi dozoru i zachowania środków ostrożności gwarantujących bezpieczeństwo ludzi,
zwierząt oraz ochronę środowiska.
4. Zwierzęta gospodarskie pozostawione na wolnym powietrzu winny być zabezpieczone tak,
aby nie stanowiły zagrożenia dla ludzi i niebu drogowego oraz aby nie były narażone na
niebezpieczeństwo.
VII. Wyznaczanie obszarów podległych deratyzacji.
1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają:
a/ altany śmietnikowe,
b/ korytarze piwnic,
2. Deratyzację zobowiązani są przeprowadzać właściciele nieruchomości, zachowując
dbałość o to, aby miejsca położenia środków deratyzacji były oznakowane.
3. Deratyzację przeprowadza się w okresach co najmniej rocznych.
3. Wójt Gminy może ustalić w drodze obwieszczenia dodatkowe terminy deratyzacji, gdy
jest to uzasadnione stanem zagrożenia sanitarnego.
5. Właściciel nieruchomości umożliwia przeprowadzenie kontroli w zakresie sposobu i
skuteczności działań deratyzacyjnych.
|