UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr XIII/93/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 25 lutego 2016 roku w sprawie uznania za bezzasadną i oddalenia skargi Pani ...... na działalność Wójta Gminy Żegocina. |
Na podstawie art.229 pkt 3 w związku z
art.227 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z
2016, poz.23.) oraz art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie
gminnym (Dz.U. 2015r. poz.1515 ze zm.)- Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje: § 1 Postanawia uznać za bezzasadną i oddalić skargę Pani ......... zam. -ul. ....., 32-700 Bochnia zawartą w piśmie z dnia 28.12.2015r. dotyczącą działań Wójta Gminy Żegocina z przyczyn podanych w uzasadnieniu do uchwały. § 2 Zobowiązuje Przewodniczącego Rady Gminy do poinformowania Skarżącego o sposobie załatwienia skargi. § 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia . UZASADNIENIE Pismem z daty 30.12.2015 r Znak: OK.-VI.1411.219.2015 Małopolski UW w Krakowie przekazał zgodnie z właściwością Radzie Gminy Żegocina skargę Pani ...... zam., 32-700 Bochnia na działalność Wójta Gminy Żegocina za zaniedbanie wykonania remontu odcinka drogi gminnej 50/1w Łąkcie Górnej oraz za przewlekłe załatwianie tejże sprawy. Podniesiona przez Zainteresowaną sprawa mieści się w zakresie zadań własnych gminy. W realizacji tych zadań wójt gminy podlega wyłącznie radzie gminy, co wynika z art. 30 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym . Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz.1515) sprawy dróg gminnych należą do zadań własnych gminy. Z kolei art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 460) stanowi, iż zarządcą drogi gminnej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).Równocześnie należy wskazać, że zgodnie art. 20 pkt 2 w.cyt. ustawy o drogach publicznych do zarządcy drogi należy opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich. W przedmiotowej skardze strona podnosi, że na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych droga gminna jest drogą publiczną. W myśl art. 2a ust. 2 u.d.p.: "drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność: właściwego samorządu województwa. powiatu lub gminy". W myśl art. 20 u.d.p. do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Droga nr 50/1 w Łąkcie Górnej jest drogą gminną. Jej remont został przeprowadzony w latach 90-tych, jednak z przyczyn niewyjaśnionych został wstrzymany kilka metrów (ok. 5 metrów) przed działką nr 41 wtedy należącą do jej ojca Bronisława Zgłobickiego , a której obecnie właścicielką jest skarżąca. Ojciec kilkakrotnie pisemnie prosił Wójta Gminy Żegocina Pana Jerzego Błoniarza o podanie przyczyny dlaczego prace nad tą drogą zostały zaprzestane właśnie w tym miejscu, jednak nigdy Wójt na żadne z pism nie odpowiedział i nie wyjaśnił zaistniałej sytuacji (ostatnie pismo zostało skierowane przez mojego ojca do Pana Błoniarza w 2003 roku). Od roku 2012 skarżąca jest właścicielką działki nr 41. W roku 2014 rozpoczęła budowę dwóch budynków rodzinnych na tej działce. W dalszym ciągu na odcinku drogi nr 50/1 prowadzącym do jej działki nr 41 nie ma powierzchni betonowej ani asfaltowej, co utrudnia dojazd do jej posesji .Podczas budowy tych budynków była zmuszona utwardzić odcinek drogi żwirem, gdyż niemożliwy był dojazd większych pojazdów i często tonęły one w błocie. Wiązało się to z dodatkowymi kosztami, których nigdy nie powinna była ponieść. Od roku 2013 kilkakrotnie zwracała się pisemnie do Wójta z prośbą o dokończenie remontu drogi. Wójt od 2 lat wyznacza ciągle to nowe terminy remontu drogi i przewlekle załatwia tą sprawę. Ostatni termin remontu drogi Wójt przesunął z wiosny 2015 na ostatni kwartał tego roku, z przyczyn niewyjaśnionych. Oczywiste jest, że przy inwestycjach tego typu powinno brać się pod uwagę warunki atmosferyczne panujące w określonym terminie, co w tym wypadku zupełnie nie było rozważone i wybrany okres jest jednym z najgorszych do prowadzenia tego typu prac. Dodaje, że o tym terminie Wójt poinformował ją drogą mailową dnia 29 października br. Zbliża się koniec kwartału, a remont nigdy się nie rozpoczął. W roku 2014 i 2015 zwróciła się do Wójta Gminy Żegocina o wyznaczenie rozgraniczenia drogi nr 50/1, gdyż planowała budowę ogrodzenia działki nr 41. Na obydwa pisma dostałam sprzeczne odpowiedzi a ostatecznie poinformowano ją, że szerokość drogi nr 50/1 nie ma znaczenia przy budowie ogrodzenia i ogrodzenie powinno znajdować się w granicy działki. Ogrodzenie nie zostało zbudowane, natomiast działka została obsadzona tujami, w odległości mniejszej od granicy działki w celu pozostawienia wystarczającego miejsca na ogrodzenie którego inwestycję nadał planuje. W dniu 16 września na zlecenie gm. Żegocina, Pani geodeta ....... rozpoczęła prace wyznaczenia granicy drogi nr 50/1. W umowie podpisanej pomiędzy Gminą Żegocina a Panią geodetą, przedmiotem pomiaru geodezyjnego był cały odcinek drogi nr 50/1 dotąd niewyremontowany. Zdaniem skarżącej i te prace nie zostały ukończone, gdyż droga nr 50/1 została rozgraniczona tylko do początku działki nr 16 (która jest działką budowlaną) i pozostały odcinek drogi nr 50/1 o długości ponad 100 metrów nie został wymierzony. Dodaje, że właścicielem działki nr 16 jest ojciec i na chwilę obecną wygląda na to, że historia sprzed ponad 20 lat może się znowu tutaj powtórzyć. Dalej skarżąca podnosi, że, podczas rozgraniczenie drogi nr 50/1 Pani geodeta wraz z pracownikiem Urzędu Gminy Panem ......... w obecności ojca stwierdzili, że będzie musiała odstąpić część swojej działki nr 41 w celu wybudowania drogi. Informacja ta została przekazana poprzez ojca, jednak nigdy nie otrzymała żadnego formalnego zawiadomienia w tej sprawie. Nie rozumie tej sytuacji - dlaczego musiałaby odstąpić część swojej działki, jeśli patrząc na mapę i również w rzeczywistości jej działka w żaden sposób nie narusza drogi nr 50/1 i tym bardziej, że kiedy w sprawie odstąpienia kawałka swojej działki nigdy oficjalnie nie wyraziła swojego stanowiska. Ponadto, kilka tygodni po tym rozgraniczeniu, niezależni geodeci wykonali nową mapę działki nr 41 w celu naniesienia nowopowstałych budynków. Mapa ta po raz kolejny potwierdziła, że jej działka nie narusza drogi nr 50/1 i droga ta przebiega niezależnie od jej działki. Zdaniem strony nowa mapa wykonana przez niezależnych geodetów po raz kolejny potwierdziła, że sposób w jaki rozgraniczenie zostało przeprowadzone przez Panią geodetę nie odzwierciedla ani wcześniejszej mapy na podstawie której ta Pani pracowała, ani nowej mapy. W związku z tym nasuwa się pytanie dlaczego nie wyznaczono granicy drogi nr 50/1 według granicy na mapie i dlaczego postawiono mi warunek budowy drogi kosztem odstąpienia kawałka jej działki. Ponadto, dlaczego droga nr 50/1 w całości nie została rozgraniczona. Odnosząc się do powyższego Wójt Gminy Żegocina wyjaśnił co następuje. Wnioskiem z dnia 23.06.2014 r Pani ........ zwróciła się do Wójta Gminy wyrażenie zgody na budowę ogrodzenia działki nr 41 położonej w Łąkcie Górnej drogi gminnej nr 50/1 oraz o wyznaczenie punktów granicznych tejże drogi. Pismem z dnia 26.06.2014 r Znak: UG.5541.3.2014 Wójt Gminy uzgodnił odległość ogrodzenia dla działki nr 41.na minimum 2,20 od granicy drogi publicznej informując o konieczności zgłoszenia robót w Starostwie Powiatowym w Bochni. Nadto w odpowiedzi na pismo Pani ............. z dnia 15.05.2014 r Wójt Gminy zorganizował spotkanie w dniu 08.07.2014r ( wizję lokalną ) z prośbą o udział właścicieli działek przylegających do przedmiotowej drogi oraz innych zainteresowanych stron na przedmiotowej drodze , o czym została poinformowana również ........., która wzięła udział w spotkaniu. W piśmie tym znak UG.IV. 033.96.2014 z daty 30.06.2014 r była mowa o remoncie odcinka końcowego drogi "Kamionki" dz. nr 50/1 na długości ok. 200m. Nawiązując jeszcze do pisma Pani ........... - zwracała się ona o utwardzenie przedmiotowej drogi, gdyż brak jakiejkolwiek nawierzchni uniemożliwia jej dojazd do dz. nr 16 , co stanowi utrudnienie w wykonaniu zamierzonej przez nią budowy. Nadmienić należy, że nie była ona w rzeczywistości właścicielką przedmiotowej działki, a jak przyznaje sama skarżąca właścicielem jest ojciec ......... W protokole z daty 08.07.2014 r wpisano następujące ustalenia: 1/ wznowienie granic drogi istniejącej na mapie przez uprawnionego geodetę 2 /przekazanie przez właścicieli przylegających działek gruntów na poszerzenie drogi w miejscach brakujących na uzyskanie wymaganych parametrów, 3/ wykonanie robót ziemnych przez Urząd Gminy wiosną 2015 r. Pismem z dnia 23.01. 2015 r Pani ............ poinformowała Wójta, że w związku z budową domu jednorodzinnego zmuszona była utwardzić powierzchnię drogi gminnej nr 50/1 , gdyż nie był możliwy dojazd do jej działki. Żądała zwrotu poniesionych kosztów w kwocie 1600 zł .Nadto zażądała wyznaczenia szerokości drogi gminnej ponieważ chce swoją posiadłość ogrodzić , a nie wie jaką zachować odległość od drogi. W odpowiedzi na to Wójt w piśmie z 23.02.2015r poinformował stronę , że wyznaczenie szerokości drogi nastąpi przy jej remoncie natomiast do budowy ogrodzenia powinna wyznaczyć granice swojej działki, na co otrzymała już uzgodnienia. W e-mailu z daty 26.02.2015 r Pani .......... poprosiła o dalsze wyjaśnienie sprawy, gdyż uważała, że otrzymała różne informacje w tej samej sprawie. Równocześnie prosiła o podanie terminu rozpoczęcia remontu drogi. W związku z powyższym pismem z dnia 09.03.2015 r, UG.033.IV.33.2015 Wójt wyjaśnił, że: 1/ do budowy ogrodzenia należy wyznaczyć granicę działki przylegającej do drogi tj. od strony dz. 41.Wyznaczenie tej granicy należy do inwestora ogrodzenia, 2/szerokość pasa drogi zostanie wyznaczona przed jej remontem, 3/ rozpoczęcie remontu drogi nastąpi po zabezpieczeniu środków na ten cel. W odpowiedzi na powyższe Pani ......... w piśmie z 12.03.2015 r ponownie stwierdziła, że nie rozumie treści kierowanych do niej pism i prosiła o dalsze wyjaśnienia. Dalej domagała się podania terminu rozpoczęcia remontu drogi. Kolejne pismo nosi datę 19.03.2015 r. Strona podnosi , że istnieje sprzeczność w terminie podanym na wizji - wiosna 2015 r , a terminem który uzależnia rozpoczęcie od zgromadzenia środków. Oczekuje, że remont rozpocznie się w najbliższym czasie w związku z nadejściem wiosny . Z kolei e-mailu z 25.10.2015r skarżąca prosi o udzielenie informacji o aktualnym stanie remontu drogi. Wójt w odpowiedzi na powyższe w swoim piśmie z dnia 29.10.2015 r, Znak: UG.IV.033.164.2015 poinformował, że zlecenia pomiaru geodezyjnego ustalenia przebiegu linii granicznych został wyczerpująco wyjaśniony w piśmie skierowanym do ojca Pana ............ siostry. Skan pisma został dołączony do odpowiedzi. Równolegle w sprawie przedmiotowej drogi była prowadzona korespondencja z siostra .......... i ojcem .......... Nadmienić należy, że na podstawie ewidencji gruntów starostwa Powiatowego w Bochni ustalono, że właścicielem działki nr 16 jest Pan ............ zaś Pani ....... nie jest właścicielką żadnej z działek przylegających do drogi nr 50/1. Właścicielka dz. ew. nr 41 jest Pani .......... Droga nr 50/1 została zaliczona do kategorii dróg gminnych . Z wyjaśnień Wójta oraz przedłożonych dokumentów wynika, że w dniu 03.06.2015 r została zawarta umowa o dzieło nr 70.272.2015 z Firmą Usługi Geodezyjne ...... na wykonanie ustalenia granic dz. nr 50/1 w m. Łąkta Górna. Zakończenie robót przewidziano na 30.09.2015r. Tak więc generalnie rozpoczęcie prac związanych z remontem przedmiotowej drogi nastąpiło wiosną 2015 r , taj jak było deklarowane. Zakres zleconej usługi geodezyjnej jednostce wykonawstwa geodezyjnego był zasugerowany wnioskiem Pani ......, zamieszkałej w ..........., która w piśmie z dnia 15.05.2014r. /data wpływu 21.05.2014r L.Dz. 816/ zwróciła się z prośbą o utwardzenie drogi dojazdowej w związku z zamiarem budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr 16, do której dojazd jest możliwy poprzez działkę nr 50/1 /droga gminna dojazdowa/. Mając na uwadze powyższe, zostało zlecone ustalenie obustronne granic działki nr 50/1 położonej w..... na całym froncie działki nr 41, 40 oraz na długości około 25mb działki nr 16. W ocenie Wójta zlecony i wykonany przez geodetę uprawnionego zakres ustalenia obustronnego przebiegu linii granicznych działki nr 50/1 położonej w Łąkcie Górnej powinien spełniać oczekiwania Pani ......., by po wyznaczonym w terenie odcinku drogi gminnej dokonać odpowiednich robót drogowych w celu zabezpieczenia dojazdu do działki nr 16 położonej w Łąkcie Górnej. Dodać należy , że nie była ona wówczas właścicielką przedmiotowej działki nr 16. Droga 50/1 położona w Łąkcie Górnej powyżej tejże działki jest trawiasta, prowadzi do kompleksów pól, gdyż położone powyżej zabudowania mają dojazd inną drogą. Jak wskazuje Pani .......... nowe budynki zaczęła budować w roku 2014. Budowa na działce nr 16 jest prawdopodobnie dopiero przyszłym zamierzeniem, dlatego wyznaczanie drogi i podejmowanie budowy czy remontu powyżej działki nr 16 na dzień dzisiejszy jest przedwczesne w obliczu wielorakich potrzeb budżetu gminy oraz małej intensywności korzystania z tejże drogi. W dniu 26.11.2015 r w budżecie gminy zabezpieczono środki na remont przedmiotowej drogi ( Uchwała Nr XI/75/2015). Pismem z dnia 02.12.2015 r dokonano zgłoszenia zamiaru wykonania robót -remontu drogi 50/1 w m. Łąkta Górna w km. 0+600+0+850 polegające na remoncie nawierzchni żwirowo-tłuczniowej. W dniu 18.12.2015 r została zawarta umowa o dzieło nr 157.272.2015 na wykonanie robót ziemnych, formowanie korpusu drogi, karczowanie zarośli z wywozem , utwardzanie odcinka drogi klińcem na pow. 90 m kw. gr. 15 cm. Zakończenie przewidziano na 25.01.2016r.Prace określone w umowie zostały wykonane. W tym miejscu zauważyć należy, że w obowiązującym stanie prawnym zarówno procedura przeprowadzania prac geodezyjnych jak i zgłoszenie w Starostwie robót budowlanych wymagają upływu czasu związanego z załatwianiem tych formalności. Przepis art. 7 ust. 1 usg, wskazujący na zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, określa jedynie ogólne ramy kierunków działania gminy w i wymaga od organów każdorazowego odwoływania się do przepisu szczególnego (materialnego), który konkretyzowałby te zadania celem przyznania stronie określonych uprawnień lub nałożenia na nią obowiązków. Wymienione zadania w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym mają charakter fakultatywny w tym sensie, że gmina za pośrednictwem swoich organów samodzielnie decyduje o kolejności i terminie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym o konieczności budowy, czy też modernizacji określonych dróg stanowiących jej własność. W art. 7 ust. 2 tej usg ustawodawca wskazał, że odrębne ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obligatoryjny. W literaturze podnosi się, że w odniesieniu do nakazanych prawem czynności, w odnośnych przepisach powinien być wskazany termin wykonania czynności albo okoliczność (przesłanka), z którą wiąże się obowiązek jej wykonania. W przeciwnym razie trudno byłoby przyjąć zaistnienie stanu bezczynności. Opóźnienie remontu drogi nie było złą wolą Wójta, a jedynie podyktowane jest ograniczeniem środków finansowych w budżecie i czynnościami proceduralnymi.. Pani .......... nie składała nigdy formalnego wniosku o rozgraniczenie swojej działki z drogą gminną , dlatego też nie było prowadzone postępowanie administracyjne w tej sprawie. W związku z prowadzonymi robotami na drodze gmina dokonywała ustalenia przebiegu granic , co nie jest równoznaczne z rozgraniczeniem. Skarżąca miała możliwość brania udziału w postępowaniu prowadzonym przez geodetę i składania swoich uwag. Ustalenia geodety nie zostały przez nią wówczas zakwestionowane. Zarzuty stawiane w skardze , dotyczące prac geodezyjnych przeprowadzonych na zlecenie gminy są gołosłowne i nie poparte żadnymi dowodami. Geodeta wykonujący zlecenie nie jest pracownikiem gminy ani nie jest od niej w żaden sposób uzależniony. Dotychczas nie były zgłaszane zastrzeżenia do wykonywanych prac. W systemie prawnym nie funkcjonuje pojęcie " niezależni geodeci". W obu przypadkach działali oni na zlecenie stron. Wójt Gminy odpowiadał na liczne pisma skarżącej. Jednakże ich treść nie zawsze odpowiadała jej oczekiwaniom. Gmina nigdy nie twierdziła, że działka skarżącej narusza drogę nr 50/1. Zasugerowano jedynie w celu polepszenia korzystania z drogi złagodzenie łuku i przekazanie na cel poszerzenia drogi gruntów prywatnych. Nigdy jednak gmina nie żądała oficjalnie przekazania gruntów na ten cel widząc brak inicjatywy ze strony mieszkańców, a szlak drogi pozostał w granicach istniejących na mapie i na nim wykonano roboty nie naruszając granic działek sąsiednich. Dodać należy , że jak wynika z wyjaśnień pracowników Urzędu Gminy Pani ........dokonała utwardzenia w dużej mierze na swojej działce poza szlakiem drogi gminnej. Nigdy też nie zwracała się formalnie o wyrażenie zgody na dokonywanie nakładów na drogę. W związku z tym , że wnioski Pani ....... nie były załatwiane w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż przedmiotowa sprawa nie powoduje wszczęcia postępowania administracyjnego tym samym brak jest przesłanek do stosowania art. 35 i art. 36 KPA, jeżeli chodzi o termin załatwienia sprawy Z motywów powyższych skarga w całości uznana została za bezzasadną. |