UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uchwała budżetowa Gminy Żegocina na 2016 rok nr XII/83/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2015 roku |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na podstawie art. 212, 214, 219 ust. 1 i 3, 222 ust 1 - 3, 239, 258 ust. 1 i art. 264 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 4 i pkt 9 lit. d ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 poz. 1515 ze zm.) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny tekst uchwały budżetowej >>> do pobrania - plik word | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt budżetu Gminy
Żegocina na rok 2016 wraz z projektem Uchwały Budżetowej opracowany został w oparciu o
Ustawę z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze
zmianami), Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. z późniejszymi
zmianami, planowaną inflację, prognozowany wskaźnik wzrostu cen, a tym samym
oszacowanie przewidywanych dochodów budżetu gminy a także wzrostu wydatków bieżących
na realizację wszystkich rodzajów zadań wykonywanych przez gminę oraz przewidywane
wykonanie budżetu za 2015 r. Przy ustalaniu wskaźników wzrostu przyjęto średnioroczny
wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych planowany w wysokości 1,7 % oraz
przewidywanego wykonania dochodów za 2015 r. a także planowany wzrost niektórych podatków
i dochodów od 0,4 - 1,2 Projekt budżetu gminy na rok 2016 zawiera dochody według działów, rozdziałów i źródeł ich pochodzenia oraz wydatki w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z realizacją zadań statutowych, wydatków na rzecz osób fizycznych, dotacje z budżetu na zadania bieżące, wydatki realizowane z udziałem środków UE oraz obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego. Przy opracowaniu budżetu na rok 2016 przyjęto kwotę subwencji zgodnie z pismem Ministra Finansów znak ST3-4759/132/2015 z dnia 2015-10-12. Subwencja ogólna dla Gminy Żegocina na rok 2016 wynosi 12.314.107. Na kwotę tą składa się część podstawowa subwencji - 3.149.926, część oświatowa - 8.893.234 oraz subwencja równoważąca dochody utracone w wysokości 270.947. W 2015 r. Gmina Żegocina otrzymała subwencję podstawową w wysokości 2.994.631, natomiast na rok 2016 - 3.149.926. Subwencja ta wzrosła o kwotę 155.295 co stanowi wzrost o 5,02 %. Subwencja oświatowa z kwoty 8.273.865 w 2015 r. wzrosła na rok 2016 do kwoty 8.893.234 tj. o kwotę 619.369, co stanowi wzrost o 7,49 %. Nastąpił natomiast spadek subwencji równoważącej dochody z kwoty 294.619 w 2015 r. do kwoty 270.947 w 2016 r. co stanowi spadek o kwotę 23.672 tj. o 8,03 %. Zwiększył się udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z pismem Ministra Finansów do projektu budżetu przyjęto kwotę 1.849.101 co stanowi wzrost dochodów z tego tytułu w porównaniu z 2015 r. o kwotę 166.538, tj. o 10,03 % gdyż w roku 2015 podatek ten stanowił kwotę 1.680.563. W projekcie budżetu przyjęto wielkości dotacji na zadania ustawowo zlecone gminie. Zgodnie z planowanym wykonaniem za 2015 r. oraz wielkościami planowanymi przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Krajowe Biuro Wyborcze w budżecie gminy na rok 2016 przyjęto dotację w wysokości 2.013.450 na zadania ustawowo zlecone samorządowi do realizacji w zakresie działów: Pomoc społeczna kwotę 1.970.883 z tego na: - ośrodki wsparcia kwotę 415.905 - świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego kwotę 1.552.634 - składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach centrum integracji społecznej kwotę 2.344 - Wypłata wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji publicznej kwotę 40.467 - Obrona narodowa kwotę 700 - Obrona cywilna kwotę 200 Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa uzupełnianie list wyborców kwotę 1.200 Na realizację zadań własnych bieżących na 2016 r. z budżetu państwa gmina otrzyma kwotę 167.752 tego: - składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej kwotę 3.855 na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwotę 22.875 zasiłki stałe kwotę 49.235 ośrodki pomocy społecznej kwotę 69.821 w tym: - utrzymanie ośrodków pomocy społecznej kwotę 31.751 - kluby samopomocy kwotę 38.070 - na pozostałą działalność kwotę 21.966 Natomiast dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zleconych gminie w 2016 r. wynoszą 18.685, z tego: administracja publiczna - 341 Ośrodki wsparcia - 6.000 Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 12.344 Projekt budżetu gminy na rok 2016 po stronie planu dochodów zamyka się kwotą 19.536.000 i zmniejszył się o kwotę 1.215.642 co stanowi spadek o 5,85 % w porównaniu do projektu planu dochodów na 2015 r. gdzie projekt planu dochodów wynosił 20.751.642. Wynika to z tego, że w roku 2015 realizowane były duże zadania z udziałem środków UE. Natomiast w porównaniu do przewidywanego wykonania za rok 2015 plan dochodów zmniejsza się o kwotę 1.850.326 tj. o 9,47 %. Wynika to z tego, że w roku 2016 spłyną mniejsze dotacje związane z realizacją zadań unijnych, inwestycyjnych i bieżących, których realizacja przewidziana jest w projekcie budżetu na 2016 r. W roku 2016 realizowane będzie tylko zadanie bieżące "demontaż i bezpieczne składowaniem wyrobów zawierających azbest" w Polsko - Szwajcarskim Programie Współpracy. W roku 2015 kończą się zadania bieżące realizowane ze środków UE tj. "modernizacja kształcenia zawodowego" oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Żegocina". Na nowe zadania inwestycyjne i bieżące z udziałem środków UE będą przygotowywane i składane wnioski do Urzędu Marszałkowskiego po ogłoszeniu naborów w 2016 r. (prawdopodobnie II i III kwartał). Planując dochody własne przyjęto wzrost od 0,4 do 1,2 % w stosunku do roku 2015 oraz przewidywany spływ dochodów ze sprzedaży majątku w kwocie 81.500. Wzrost dochodów budżetu wiąże się również ze zwiększeniem dochodów z tytułu podatku leśnego w związku z likwidacją ulgi ustawowej dotyczącej lasów ochronnych. Zwiększone zostały również dochody z tytułu podatku od nieruchomości w związku z przekształceniem gruntów rolnych na grunty budowlane oraz oddaniem do użytkowania nowych budynków. Zwiększone są także dochody z tytułu podatku od środków transportowych, a wynikło to ze zwiększenia ilości samochodów objętych tym podatkiem, Wiąże się to także ze wzrostem, subwencji oświatowej o kwotę 619.369, subwencji ogólnej o kwotę 155.295 a także podatku dochodowego od osób fizycznych o kwotę 166.538 co daje w sumie kwotę 941.202. Natomiast po stronie wydatków plan zamyka się kwotą 19.311.000 i zwiększył się o kwotę 746.440 co stanowi wzrost o 4,02 % w porównaniu z projektem wydatków na 2015 r. , natomiast w porównaniu z przewidywanymi wydatkami w 2015 r. następuje wzrost o kwotę 55.106 zł tj. o 0,29 %. Nieznaczny wzrost wydatków na 2016 r. spowodowany jest tym, że w projekcie 2016 r. nie planuje się realizacji dużych zadań bieżących i inwestycyjnych realizowanych w programach unijnych. W planie wydatków przewidziano jedynie środki na zapłatę za opracowanie dokumentacji pod składne wnioski o dotację ze środków UE Nie planowane są natomiast duże zadania inwestycyjne wyłącznie ze środków własnych ze względu na obciążenie budżetu spłatami rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich na duże zadania inwestycyjne oraz obsługę tego długu. Z planowanych kwot na inwestycje są to wydatki związane z budową chodników przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych,. Zabezpieczono plan wydatków na zadania związane z opracowaniem dokumentacji związanych z budową sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz na przebudową oczyszczalni ścieków. Planuje się również opracowanie dokumentacji na budowę przedszkola w Łąkcie Górnej. Różnica między dochodami a wydatkami budżetu gminy na 2016 r. stanowi planowaną nadwyżkę budżetu gminy w kwocie 225.000, która zostanie przeznaczona na pokrycie spłaty rat zaciągniętych w latach poprzednich kredytów i pożyczek w kwocie 2.250.660. Planując wydatki przyjęto wzrost od 0,28 - 1,7 % dla wydatków rzeczowych a niektórych działach pozostawiono na poziomie roku 2015 ze względu na braku pokrycia w dochodach. Nie przewidziano wzrostu wydatków na wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń oprócz wydatków związanych z wypłatą nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych w roku 2016. Planowane wydatki bieżące w 2016 r. wynoszą 18.283.087 natomiast przewidywane wykonanie roku 2015 wynosi 17.845.391 co daje wzrost o 437.696 tj. o 2,45 %. Niski wzrost wydatków bieżących w stosunku do roku 2015 wynika z dużego obciążenia budżetu spłatami rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich wraz z obsługą długu. Planowane kwoty wydatków zabezpieczają prawidłową realizację zadań bieżących gminy. W projekcie budżetu utworzona została na rok 2016 w dziale 758 - "Różne rozliczenia" rezerwa ogólna budżetu w wysokości 49.304 oraz rezerwa celowa na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego - 30.696. W projekcie budżetu zaplanowana została kwota 339.000 na spłatę pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, zaciągniętej na: 107.000 - na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w Łąkcie Górnej 232.000 - na budowę stacji uzdatniania wody w Łąkcie Górnej. Razem spłata pożyczek wynosi 339.000 zł w tym na wydatki związane z realizacją zadań ze środków UE - 339.000 zł. Zaplanowano także spłatę kredytów w kwocie 1.911.660, w tym na zadania z programów UE - 796.541 W kwocie tej mieści się: - 400.000 na realizację zadań inwestycyjnych w 2011 r. tj. budowa sali gimnastycznej Bytomsko, budowa chodników przy D.W. 965, wymianę stolarki w budynku ZGK, odbudowę i remonty dróg, dokumentację do programów UE - 363.280 na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2012 tj. odnowa centrum wsi Bytomsko, Łąkta Górna, Rozdziele i Żegocina (program PROW), budowa chodników przy DW 965, udział w budowie mostu w Bytomsku i chodników przy drogach powiatowych w Łąkcie Górnej i Żegocinie. - 420.650 na realizację zadań realizowanych w 2013 r. tj. "Rozbudowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej", budowa stacji uzdatniania wody w Łąkcie Górnej. (program PROW) - 450.000 na realizację zadań inwestycyjnych w 2014 r. tj. stacja uzdatniania wody w Łąkcie Górnej (program PROW), ścieżka rowerowa przy D.W. 965 w Rozdzielu, wodociąg Żegocina - 277.730 na realizację zadań inwestycyjnych realizowanych w 2015 r. tuj. "Rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej", "Przebudowę oczyszczalni ścieków" i "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej w Żegocinie" W projekcie budżetu zabezpieczona została również kwota 340.000 tytułem spłaty odsetek od w/w pożyczek i kredytów. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik Nr 1 do Uchwały Budżetowej na rok 2016
Rady Gminy Żegocina Nr 83 z dnia 30 grudnia 2015 r.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||