UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała budżetowa Gminy Żegocina na 2016 rok nr XII/83/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2015 roku 

    Na podstawie art. 212, 214, 219 ust. 1 i 3, 222 ust 1 - 3, 239, 258 ust. 1 i art. 264 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 4 i pkt 9 lit. d ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 poz. 1515 ze zm.) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
  Pełny tekst uchwały budżetowej >>> do pobrania - plik word
    Projekt budżetu Gminy Żegocina na rok 2016 wraz z projektem Uchwały Budżetowej opracowany został w oparciu o Ustawę z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zmianami), Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. z późniejszymi zmianami, planowaną inflację, prognozowany wskaźnik wzrostu cen, a tym samym oszacowanie przewidywanych dochodów budżetu gminy a także wzrostu wydatków bieżących na realizację wszystkich rodzajów zadań wykonywanych przez gminę oraz przewidywane wykonanie budżetu za 2015 r. Przy ustalaniu wskaźników wzrostu przyjęto średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych planowany w wysokości 1,7 % oraz przewidywanego wykonania dochodów za 2015 r. a także planowany wzrost niektórych podatków i dochodów od 0,4 - 1,2

    Projekt budżetu gminy na rok 2016 zawiera dochody według działów, rozdziałów i źródeł ich pochodzenia oraz wydatki w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z realizacją zadań statutowych, wydatków na rzecz osób fizycznych, dotacje z budżetu na zadania bieżące, wydatki realizowane z udziałem środków UE oraz obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
Przy opracowaniu budżetu na rok 2016 przyjęto kwotę subwencji zgodnie z pismem Ministra Finansów znak ST3-4759/132/2015 z dnia 2015-10-12. Subwencja ogólna dla Gminy Żegocina na rok 2016 wynosi 12.314.107. Na kwotę tą składa się część podstawowa subwencji - 3.149.926, część oświatowa - 8.893.234 oraz subwencja równoważąca dochody utracone w wysokości 270.947.

    W 2015 r. Gmina Żegocina otrzymała subwencję podstawową w wysokości 2.994.631, natomiast na rok 2016 - 3.149.926. Subwencja ta wzrosła o kwotę 155.295 co stanowi wzrost o 5,02 %. Subwencja oświatowa z kwoty 8.273.865 w 2015 r. wzrosła na rok 2016 do kwoty 8.893.234 tj. o kwotę 619.369, co stanowi wzrost o 7,49 %. Nastąpił natomiast spadek subwencji równoważącej dochody z kwoty 294.619 w 2015 r. do kwoty 270.947 w 2016 r. co stanowi spadek o kwotę 23.672 tj. o 8,03 %. Zwiększył się udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z pismem Ministra Finansów do projektu budżetu przyjęto kwotę 1.849.101 co stanowi wzrost dochodów z tego tytułu w porównaniu z 2015 r. o kwotę 166.538, tj. o 10,03 % gdyż w roku 2015 podatek ten stanowił kwotę 1.680.563.

    W projekcie budżetu przyjęto wielkości dotacji na zadania ustawowo zlecone gminie. Zgodnie z planowanym wykonaniem za 2015 r. oraz wielkościami planowanymi przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Krajowe Biuro Wyborcze w budżecie gminy na rok 2016 przyjęto dotację w wysokości 2.013.450 na zadania ustawowo zlecone samorządowi do realizacji w zakresie działów:
Pomoc społeczna kwotę 1.970.883
z tego na:
- ośrodki wsparcia kwotę 415.905
- świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego kwotę 1.552.634
- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach centrum integracji społecznej kwotę 2.344
- Wypłata wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji publicznej kwotę 40.467
- Obrona narodowa kwotę 700
- Obrona cywilna kwotę 200
Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa uzupełnianie list wyborców kwotę 1.200

Na realizację zadań własnych bieżących na 2016 r. z budżetu państwa gmina otrzyma kwotę 167.752 tego:
- składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej kwotę 3.855
na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwotę 22.875
zasiłki stałe kwotę 49.235
ośrodki pomocy społecznej kwotę 69.821
w tym:
- utrzymanie ośrodków pomocy społecznej kwotę 31.751
- kluby samopomocy kwotę 38.070
- na pozostałą działalność kwotę 21.966

Natomiast dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zleconych gminie w 2016 r. wynoszą 18.685, z tego:
administracja publiczna - 341
Ośrodki wsparcia - 6.000
Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 12.344

   Projekt budżetu gminy na rok 2016 po stronie planu dochodów zamyka się kwotą 19.536.000 i zmniejszył się o kwotę 1.215.642 co stanowi spadek o 5,85 % w porównaniu do projektu planu dochodów na 2015 r. gdzie projekt planu dochodów wynosił 20.751.642. Wynika to z tego, że w roku 2015 realizowane były duże zadania z udziałem środków UE.
   Natomiast w porównaniu do przewidywanego wykonania za rok 2015 plan dochodów zmniejsza się o kwotę 1.850.326 tj. o 9,47 %. Wynika to z tego, że w roku 2016 spłyną mniejsze dotacje związane z realizacją zadań unijnych, inwestycyjnych i bieżących, których realizacja przewidziana jest w projekcie budżetu na 2016 r. W roku 2016 realizowane będzie tylko zadanie bieżące "demontaż i bezpieczne składowaniem wyrobów zawierających azbest" w Polsko - Szwajcarskim Programie Współpracy. W roku 2015 kończą się zadania bieżące realizowane ze środków UE tj. "modernizacja kształcenia zawodowego" oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Żegocina". Na nowe zadania inwestycyjne i bieżące z udziałem środków UE będą przygotowywane i składane wnioski do Urzędu Marszałkowskiego po ogłoszeniu naborów w 2016 r. (prawdopodobnie II i III kwartał).
Planując dochody własne przyjęto wzrost od 0,4 do 1,2 % w stosunku do roku 2015 oraz przewidywany spływ dochodów ze sprzedaży majątku w kwocie 81.500.
   Wzrost dochodów budżetu wiąże się również ze zwiększeniem dochodów z tytułu podatku leśnego w związku z likwidacją ulgi ustawowej dotyczącej lasów ochronnych. Zwiększone zostały również dochody z tytułu podatku od nieruchomości w związku z przekształceniem gruntów rolnych na grunty budowlane oraz oddaniem do użytkowania nowych budynków. Zwiększone są także dochody z tytułu podatku od środków transportowych, a wynikło to ze zwiększenia ilości samochodów objętych tym podatkiem, Wiąże się to także ze wzrostem, subwencji oświatowej o kwotę 619.369, subwencji ogólnej o kwotę 155.295 a także podatku dochodowego od osób fizycznych o kwotę 166.538 co daje w sumie kwotę 941.202.
   Natomiast po stronie wydatków plan zamyka się kwotą 19.311.000 i zwiększył się o kwotę 746.440 co stanowi wzrost o 4,02 % w porównaniu z projektem wydatków na 2015 r. , natomiast w porównaniu z przewidywanymi wydatkami w 2015 r. następuje wzrost o kwotę 55.106 zł tj. o 0,29 %.
Nieznaczny wzrost wydatków na 2016 r. spowodowany jest tym, że w projekcie 2016 r. nie planuje się realizacji dużych zadań bieżących i inwestycyjnych realizowanych w programach unijnych. W planie wydatków przewidziano jedynie środki na zapłatę za opracowanie dokumentacji pod składne wnioski o dotację ze środków UE
Nie planowane są natomiast duże zadania inwestycyjne wyłącznie ze środków własnych ze względu na obciążenie budżetu spłatami rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich na duże zadania inwestycyjne oraz obsługę tego długu.
Z planowanych kwot na inwestycje są to wydatki związane z budową chodników przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych,. Zabezpieczono plan wydatków na zadania związane z opracowaniem dokumentacji związanych z budową sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz na przebudową oczyszczalni ścieków. Planuje się również opracowanie dokumentacji na budowę przedszkola w Łąkcie Górnej.
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu gminy na 2016 r. stanowi planowaną nadwyżkę budżetu gminy w kwocie 225.000, która zostanie przeznaczona na pokrycie spłaty rat zaciągniętych w latach poprzednich kredytów i pożyczek w kwocie 2.250.660.
Planując wydatki przyjęto wzrost od 0,28 - 1,7 % dla wydatków rzeczowych a niektórych działach pozostawiono na poziomie roku 2015 ze względu na braku pokrycia w dochodach. Nie przewidziano wzrostu wydatków na wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń oprócz wydatków związanych z wypłatą nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych w roku 2016.
Planowane wydatki bieżące w 2016 r. wynoszą 18.283.087 natomiast przewidywane wykonanie roku 2015 wynosi 17.845.391 co daje wzrost o 437.696 tj. o 2,45 %. Niski wzrost wydatków bieżących w stosunku do roku 2015 wynika z dużego obciążenia budżetu spłatami rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich wraz z obsługą długu.
Planowane kwoty wydatków zabezpieczają prawidłową realizację zadań bieżących gminy.

W projekcie budżetu utworzona została na rok 2016 w dziale 758 - "Różne rozliczenia" rezerwa ogólna budżetu w wysokości 49.304 oraz rezerwa celowa na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego - 30.696.

W projekcie budżetu zaplanowana została kwota 339.000 na spłatę pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, zaciągniętej na:
107.000 - na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w Łąkcie Górnej
232.000 - na budowę stacji uzdatniania wody w Łąkcie Górnej.
Razem spłata pożyczek wynosi 339.000 zł w tym na wydatki związane z realizacją zadań ze środków UE - 339.000 zł.

Zaplanowano także spłatę kredytów w kwocie 1.911.660, w tym na zadania z programów UE - 796.541
W kwocie tej mieści się:
- 400.000 na realizację zadań inwestycyjnych w 2011 r. tj. budowa sali gimnastycznej Bytomsko, budowa chodników przy D.W. 965, wymianę stolarki w budynku ZGK, odbudowę i remonty dróg, dokumentację do programów UE
- 363.280 na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2012 tj. odnowa centrum wsi Bytomsko, Łąkta Górna, Rozdziele i Żegocina (program PROW), budowa chodników przy DW 965, udział w budowie mostu w Bytomsku i chodników przy drogach powiatowych w Łąkcie Górnej i Żegocinie.
- 420.650 na realizację zadań realizowanych w 2013 r. tj. "Rozbudowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej", budowa stacji uzdatniania wody w Łąkcie Górnej. (program PROW)
- 450.000 na realizację zadań inwestycyjnych w 2014 r. tj. stacja uzdatniania wody w Łąkcie Górnej (program PROW), ścieżka rowerowa przy D.W. 965 w Rozdzielu, wodociąg Żegocina
- 277.730 na realizację zadań inwestycyjnych realizowanych w 2015 r. tuj. "Rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej", "Przebudowę oczyszczalni ścieków" i "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej w Żegocinie"
   W projekcie budżetu zabezpieczona została również kwota 340.000 tytułem spłaty odsetek od w/w pożyczek i kredytów.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Budżetowej na rok 2016 Rady Gminy Żegocina Nr 83 z dnia 30 grudnia 2015 r.
  1. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Żegocina w roku 2016
    1. Dział
 

Rozdział

Nazwa

Rodzaj dotacji z budżetu

dla jednostek sektora finansów publicznych

dla jednostek spoza sektora finansów publicznych

1

2

4

5

6

7

400

Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę

172.000

40002

Dostarczanie wody Dotacja przedmiotowa

172.000

600

Transport i Łączność

242.413

60014

Drogi publiczne powiatowe Dotacje celowe (inwestycyjne) na zadania JST zlecane innym podmiotom

242.413

630

Turystyka

3.000

63003

Zadania w zakresie upowszechniania turystyki Dotacje celowe (bieżące) na zadania JST zlecane innym podmiotom

3.000

852

Pomoc Społeczna

38.070

85219

Ośrodki Pomocy Społecznej

Dotacje celowe (bieżące) na zadania JST zlecane innym podmiotom

38.070

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

144.506

90002

Gospodarka odpadami

Dotacje celowe bieżące za zadania JST zlecane innym podmiotom

144.506

921

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

368.000

9.000

92113

Centra kultury i sztuki

dotacja podmiotowa

252.000

92116

Biblioteki

dotacja podmiotowa

116.000

92195

Pozostała działalność

Dotacje celowe bieżące za zadania JST zlecane innym podmiotom

9.000

926

Kultura fizyczna i sport

33.000

92605

Zadania z zakresu kultury fizycznej

dotacje celowe (bieżące) na zadania JST zlecane innym podmiotom

33.000

Razem:

964.989

45.000
OGÓŁEM DOTACJE - 1.009.989 zł

w tym:
- dotacje przedmiotowe: 172.000 zł
- dotacje podmiotowe: 368.000 zł

- dotacje celowe: 469.989 zł
w tym:
- dotacje celowe w zakresie wydatków bieżących - 227.576 tym: 144.506 demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru województwa małopolskiego - Szwajcarsko - Polski Program Współpracy)
- dotacje celowe inwestycyjne - 242.413

[wstecz]