UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr II/15/2014 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2014 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2015-2020

      Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ze zm.) oraz art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885; z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86 z późn. zm.) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:

§ 1
1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2015 - 2020 obejmującą:
1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2015 - 2020;
2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§2.
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań:
1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.100.000 zł.

§3
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierowmikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do
zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały.

§4.
Traci moc Uchwała NrXXVIII/210/2013 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2014-2019 z późniejszymi zmianami.

§5.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik nr 1 - do pobrania

Załącznik nr 2 - do pobrania

Objaśnienia wartości przyjęty ch w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015 - 2020 Gminy Żegocina

Dochody:
Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 0,4 - 1,2 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi
przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji oraz podatków,
które gmina otrzyma w roku 2015.
Dochody majątkowe na rok2015 wrosły 20,97 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2014 gdyżz kwoty 1.469.422 wrosły do kwoty 1.777.690 tj. o kwotę308.268. Wynika to z tego, ze w roku 2015 gmina otrzyma znaczne dotacje dotyczące zadań realizowanych w 2014 r. Jest to kwota 1.050.082 dotycząca zadania zrealizowanego w ramach programu PROW pn. "Budowa stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna oraz na zdania zaplanowane do zrealizowania w ramach programów unijnych a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Planuje się, że w roku 2015 realizowane będą zadania w programie PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności
z kwotą dotacji 530.408 i PROW - LEADER z kwotą dotacji 60.560, które to dotacje zostały ujęte w planie dochodów.
Łączna kwota dotacji z UE wynosi 590.968.
W planie dochodów została ujęta również dotacja na zadanie pn. "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce"
w kwocie 59.638 zł dotacja w kwocie 188.506 na "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z
obszaru Województwa Małopolskiego realizowanego w Szwajcarsko - Polskim Programie Współpracy, dotacja na utworzenie dodatkowego oddziału w Przedszkolu Publicznym w Żegocinie w kwocie 84.283 oraz dotacja na realizowany program POIG - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w kwocie 644.948 zł. Łączne zaplanowane dotacje na zadania bieżące z UE wynoszą 897.375
W budżecie na 2015 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 135.500 oraz kwotę 1.140 zł z tytułu wpłat
z odpłatnego nabycia praw własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.. Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek leśnych w Bytomsku i Rozdziełu. Natomiast, od roku 2016 do 2020 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku w kwotach od 40.000 do 33.000 zł. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i innego majątku przeznaczonego do sprzedaży.


Wydatki:
Planowane wydatki ogółem w 2015 wynoszą 18.564.560 i zmalały w stosunku do roku 2014 o kwotę 1.582.440 co stanowi
spadek o 7,85 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2014.
Wydatki bieżące w roku 2015 wyrastają ogółem o 5,66 % w stosunku do roku 2014. Spowodowane jest to realizacją
programu POIG - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na kw'otę 644.948. Pozostałe wydatki bieżące utrzymane są na
poziomie roku 2014. Niektóre tylko wydatki statutowe wzrastają od 0,28 - 1,2 %.
W roku 2015 wzrasta spłata długu o kwotę 1.199.482 zł i będzie wynosić 3.664.812 z czego spłata rat pożyczek wynosi
1.389.082 a rat kredytów 2.275.730 .
Zwiększone rozchody spowodowane są spłatą pożyczki z BGK na wyprzedzające finansowanie zadania z programu PROW
pn. "Budowo stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna".
Obsługa długu wynosi 440.000 i jest utrzymana na poziomie roku 2014. Kwota ta zapewnia spłatę odsetek od kredytów' i
pożyczek już pobranych i zaplanowanych do pobrania gdyż część zadłużenia została już całkowicie spłacona w roku 2014 Wynagrodzenia i składki od nich naliczane wzrosły o 4,65 % w porównaniu do roku 2014..
Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych, podobnie jak w roku 2014, z wyjątkiem
wypłaty odpraw emerytalnych i rentowych, zwiększonej wysługi lat oraz wypłaty nagród jubileuszowych.
Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę
wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.
Od roku 2015 do 2020 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 0,5 % - 1,2 % rocznie.
Wydatki majątkowa roku 2015 stanowią 32,14 % wydatków majątkowych roku 2014. Wynika to z tego, że w roku 2015 realizowane będą tylko zadania na kwrotę 1.190.714 współfinansowane z programów unijnych oraz zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Natomiast w roku 2014 realizowane były duże zdania inwestycyjne w programie PROW oraz zadania na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W następnych latach zaplanowano zwiększone wydatki majątkowe w związku z możliwością pozyskania środków' unijnych z now-ej prognozy finansowej UE.
W 2015 roku są przewidywane do realizacji zadania z udziałem środków UE. Gmina ma podpisane umowy na współfinansowanie zadań z programów PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności i LEADER na ogólną kwrotę dotacji w wysokości 590.968. Niższe wydatki na realizację zadań inwestycyjnych wiążą się to z koniecznością spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek w
latach poprzednich oraz obsługą tego długu W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy.

Przychody:
W planie przychodów na rok 2015 zaplanowano kredyt w wysokości 1.477.730 zł częściowo zabezpieczający udział gminy
w programie PROW i LEADER w wysokości 359.746. Kredyt ten planowany jest do spłaty' na okres 5-ciu łat. Na dzień
opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych.

Rozchody:
Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. Na koniec roku 2014 zadłużenie gminy zwiększyło się o kwotę 1.050.082 w związku z brakiem spływu dotacji w 2014 r. z programu PROW, która była przeznaczona na spłatę pożyczki zaciągniętej w BGK na wyprzedzające finansowanie zadania pn. "Budowa stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna"
W 2015 roku zaplanowano do spłaty 3.664.812 zł z czego pożyczki 1.389.082 zł z czego spłata długu związana z realizacją
zadań w programach UE - 1.389.082 oraz kredytów 2.275.730 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w
programach UE wyniesie 1.939.297.
Kwota pożyczki z BGK w wysokości 1.050.082 zostanie w całości spłacona w 2015 r. po spływie dotacji z programu
PROW.
Zadłużenie gminy na koniec 2015 r. wyniesie 6.625,475, z czego związana z programami UE- 2.764.120.
Obsługa długu w roku 2015 wynosi 440.000 w tym związana z programami UE - 262.153. Wysokie zadłużenie na koniec roku 2015 wiąże się z koniecznością sfinansowania udziału wdasnego zadań z Programu PROW kredytem i pożyczką.
Przeznaczenie nadwyżki:
Od roku 2016 do 2020 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w
latach poprzednich.

[wstecz]