Na
podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ze zm.) oraz art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885; z późn. zm.) oraz
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86 z
późn. zm.) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
§ 1
1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2015 - 2020
obejmującą:
1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2015 - 2020;
2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina,
obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi
związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§2.
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań:
1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest
niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające
płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.100.000 zł.
§3
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierowmikom jednostek
organizacyjnych gminy uprawnień do
zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały.
§4.
Traci moc Uchwała NrXXVIII/210/2013 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 r. w
sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2014-2019 z
późniejszymi zmianami.
§5.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.
§6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik nr 1 - do
pobrania
Załącznik nr 2 - do
pobraniaObjaśnienia wartości
przyjęty ch w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015 - 2020 Gminy Żegocina
Dochody:
Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 0,4 - 1,2 % , kierując się wskaźnikami
inflacji opublikowanymi
przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą
wysokości subwencji oraz podatków,
które gmina otrzyma w roku 2015.
Dochody majątkowe na rok2015 wrosły 20,97 % w stosunku do dochodów majątkowych roku
2014 gdyżz kwoty 1.469.422 wrosły do kwoty 1.777.690 tj. o kwotę308.268. Wynika to z
tego, ze w roku 2015 gmina otrzyma znaczne dotacje dotyczące zadań realizowanych w 2014
r. Jest to kwota 1.050.082 dotycząca zadania zrealizowanego w ramach programu PROW pn.
"Budowa stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna oraz na zdania zaplanowane do
zrealizowania w ramach programów unijnych a także na zadania realizowane wspólnie na
podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Planuje się, że w roku 2015 realizowane będą zadania w programie PROW - podstawowe usługi
dla gospodarki i ludności
z kwotą dotacji 530.408 i PROW - LEADER z kwotą dotacji 60.560, które to dotacje zostały
ujęte w planie dochodów.
Łączna kwota dotacji z UE wynosi 590.968.
W planie dochodów została ujęta również dotacja na zadanie pn. "Modernizacja kształcenia
zawodowego w Małopolsce"
w kwocie 59.638 zł dotacja w kwocie 188.506 na "Demontaż i bezpieczne składowanie
wyrobów zawierających azbest z
obszaru Województwa Małopolskiego realizowanego w Szwajcarsko - Polskim Programie Współpracy,
dotacja na utworzenie dodatkowego oddziału w Przedszkolu Publicznym w Żegocinie w kwocie
84.283 oraz dotacja na realizowany program POIG - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
w kwocie 644.948 zł. Łączne zaplanowane dotacje na zadania bieżące z UE wynoszą
897.375
W budżecie na 2015 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 135.500 oraz
kwotę 1.140 zł z tytułu wpłat
z odpłatnego nabycia praw własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości..
Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek leśnych w Bytomsku i
Rozdziełu. Natomiast, od roku 2016 do 2020 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze
sprzedaży majątku w kwotach od 40.000 do 33.000 zł. Przyjęto spadek dochodów majątkowych
ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i
innego majątku przeznaczonego do sprzedaży.
Wydatki:
Planowane wydatki ogółem w 2015 wynoszą 18.564.560 i zmalały w stosunku do roku 2014 o
kwotę 1.582.440 co stanowi
spadek o 7,85 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2014.
Wydatki bieżące w roku 2015 wyrastają ogółem o 5,66 % w stosunku do roku 2014.
Spowodowane jest to realizacją
programu POIG - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na kw'otę 644.948. Pozostałe
wydatki bieżące utrzymane są na
poziomie roku 2014. Niektóre tylko wydatki statutowe wzrastają od 0,28 - 1,2 %.
W roku 2015 wzrasta spłata długu o kwotę 1.199.482 zł i będzie wynosić 3.664.812 z
czego spłata rat pożyczek wynosi
1.389.082 a rat kredytów 2.275.730 .
Zwiększone rozchody spowodowane są spłatą pożyczki z BGK na wyprzedzające
finansowanie zadania z programu PROW
pn. "Budowo stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna".
Obsługa długu wynosi 440.000 i jest utrzymana na poziomie roku 2014. Kwota ta zapewnia
spłatę odsetek od kredytów' i
pożyczek już pobranych i zaplanowanych do pobrania gdyż część zadłużenia została
już całkowicie spłacona w roku 2014 Wynagrodzenia i składki od nich naliczane wzrosły
o 4,65 % w porównaniu do roku 2014..
Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych, podobnie jak w roku
2014, z wyjątkiem
wypłaty odpraw emerytalnych i rentowych, zwiększonej wysługi lat oraz wypłaty nagród
jubileuszowych.
Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również
zwiększoną wypłatę
wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.
Od roku 2015 do 2020 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 0,5 % - 1,2 %
rocznie.
Wydatki majątkowa roku 2015 stanowią 32,14 % wydatków majątkowych roku 2014. Wynika to
z tego, że w roku 2015 realizowane będą tylko zadania na kwrotę 1.190.714 współfinansowane
z programów unijnych oraz zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi
jednostkami samorządu terytorialnego.
Natomiast w roku 2014 realizowane były duże zdania inwestycyjne w programie PROW oraz
zadania na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W następnych
latach zaplanowano zwiększone wydatki majątkowe w związku z możliwością pozyskania
środków' unijnych z now-ej prognozy finansowej UE.
W 2015 roku są przewidywane do realizacji zadania z udziałem środków UE. Gmina ma
podpisane umowy na współfinansowanie zadań z programów PROW - podstawowe usługi dla
gospodarki i ludności i LEADER na ogólną kwrotę dotacji w wysokości 590.968. Niższe
wydatki na realizację zadań inwestycyjnych wiążą się to z koniecznością spłat
zaciągniętych kredytów i pożyczek w
latach poprzednich oraz obsługą tego długu W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku
nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z
zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy.
Przychody:
W planie przychodów na rok 2015 zaplanowano kredyt w wysokości 1.477.730 zł częściowo
zabezpieczający udział gminy
w programie PROW i LEADER w wysokości 359.746. Kredyt ten planowany jest do spłaty' na
okres 5-ciu łat. Na dzień
opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania
pożyczek w latach następnych.
Rozchody:
Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i
pożyczek. Na koniec roku 2014 zadłużenie gminy zwiększyło się o kwotę 1.050.082 w
związku z brakiem spływu dotacji w 2014 r. z programu PROW, która była przeznaczona na
spłatę pożyczki zaciągniętej w BGK na wyprzedzające finansowanie zadania pn. "Budowa
stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna"
W 2015 roku zaplanowano do spłaty 3.664.812 zł z czego pożyczki 1.389.082 zł z czego
spłata długu związana z realizacją
zadań w programach UE - 1.389.082 oraz kredytów 2.275.730 zł, z czego spłata długu
związana z realizacją zadań w
programach UE wyniesie 1.939.297.
Kwota pożyczki z BGK w wysokości 1.050.082 zostanie w całości spłacona w 2015 r. po
spływie dotacji z programu
PROW.
Zadłużenie gminy na koniec 2015 r. wyniesie 6.625,475, z czego związana z programami
UE- 2.764.120.
Obsługa długu w roku 2015 wynosi 440.000 w tym związana z programami UE - 262.153.
Wysokie zadłużenie na koniec roku 2015 wiąże się z koniecznością sfinansowania
udziału wdasnego zadań z Programu PROW kredytem i pożyczką.
Przeznaczenie nadwyżki:
Od roku 2016 do 2020 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na
spłatę zaciągniętego długu w
latach poprzednich.
|