Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia
8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001r Nr 142 poz.1591z późn. zm ./,
art.6 ust.1, ust.2 pkt.1 pkt.3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r o przeciwdziałaniu przemocy w
rodzinie (Dz.U.Nr 180, poz.1493 z późn.zm/ w związku z art.17 ust.1 pkt.1 i
art.110ust.10.ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2009r Nr
175 poz.1362 z póżn.zm/, - Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zgodnie z załącznikiem do
niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina oraz Kierownikowi GOPS
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo
przyjęty.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 DO UCHWAŁY Nr XXXII/198/10 RADY GMINY ŻEGOCINA Z DNIA 30.04.2010
GMINNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W GMINIE ŻEGOCINA
Ramowy program ochrony ofiar przemocy
WSTĘP
W celu efektywnego przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz
zmniejszania jej negatywnych następstw w życiu społecznym i rodzinnym, tworzy się
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Gminie Żegocina. Program zawiera wstęp -
wprowadzenie, podstawy prawne działania, określa adresatów Programu i podmioty świadczące
pomoc ofiarom przemocy oraz system przeciwdziałania przemocy na terenie Gminy. Ponadto
przedstawia założenia, cel główny i cele szczegółowe, oraz wymienia realizatorów
Programu i instytucje współpracujące.
Obowiązek opracowania Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w
Rodzinie wynika z art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu
przemocy
w rodzinie.
Celem stworzenia programu jest wprowadzenie szeregu działań mających
na celu przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, zwiększenie profesjonalizmu służb społecznych
w udzielaniu pomocy osobom doświadczającym przemocy oraz podejmowanie odpowiednich działań
wobec sprawców.
Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym
osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem
dla dzieci. Bardzo ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają
wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku
dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne
ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny
stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz z oczekiwaniami
społecznymi. Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w
rodzinie, bez wątpienia należy zaklasyfikować ją do kategorii zachowań negatywnych o
dużej szkodliwości społecznej. Mimo, że w relacjach międzyludzkich istniała ona od
zawsze, o przemocy w rodzinie mówiono niewiele, jakby nie postrzegając jej jako poważnego
zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny.
W celu zapoznania się ze zjawiskiem przemocy w rodzinie niezbędne
jest jej określenie i zdefiniowanie Według definicji zawartej w art. 2 pkt. 2 ustawy o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przemoc to:
"Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub
zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt. 1 ( członek
rodziny - najbliższa osoba w rozumieniu art. 115 pkt. 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997
roku - Kodeks Karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty
życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym
seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące
cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą."
Przemoc ma różne aspekty i oblicza:
" Jest procesem, gdyż nie pojawia się znienacka i charakteryzuje
się cyklicznością,
" Ma tendencje do powtarzania się i rzadko jest jednorazowym
epizodem
" Toczy się w wymiarze dominacji i uległości, gdyż osoba stosująca
przemoc (potocznie zwana sprawcą) dąży do uzyskania totalnej dominacji nad osobą
doznającą przemocy (potocznie zwana ofiarą),
" Nie jest zjawiskiem niezależnym od udziału człowieka co
oznacza, iż jest on zdolny do radzenia sobie ze złością, która czyni go sprawcą,
" Odpowiedzialność zawsze jest po stronie sprawcy niezależnie od
tego, co zrobiła ofiara,
" Przejawia się w różnych formach,
" Niektóre przejawy grożenia przemocą, są w istocie aktami
przemocy
Typy przemocy w rodzinie, z jakimi spotykamy się w środowisku domowym:
" Zaniedbywanie i przemoc wobec osób w podeszłym wieku,
" Przemoc wobec rodziców
" Przemoc wobec małżonka
" Przemoc i zaniedbywanie wobec dziecka
" Przemoc wobec rodzeństwa
Przemoc dotyczy różnych sfer działalności człowieka. Najczęściej
mamy do czynienia z jej dwoma odmianami: fizyczną, nazywaną również "gorącą",
oraz psychiczną (emocjonalną), nazywaną "zimną". Spotykamy się także z
podziałem przemocy dodatkowo na seksualną, ekonomiczną, a niektóre źródła mówią o
przemocy społecznej i politycznej.
W przemocy domowej wyróżnia się trzy etapy: etap narastania napięcia,
w którym to pojawia się wiele spornych sytuacji powodujących agresywne zachowania
sprawcy. Należy zauważyć, że w większości wypadków ofiara usiłuje załagodzić
wywiązujące się konflikty, uspokoić sprawcę, jednakże nie ma to dla samego sprawcy
żadnego znaczenia - niezależnie od starań ofiary dochodzi do wybuchu agresji. Z tej
przyczyny wiele ofiar sądzi, że akt przemocy nastąpił z ich winy, ponieważ tym razem
nie zrobiły wszystkiego, aby agresora uspokoić. Takie poczucie jest błędne, ponieważ
sprawca i tak dążyłby do wyładowania złości, niezależnie od zachowania swej ofiary.
Drugi etap cyklu nazywany jest fazą ostrej przemocy, dochodzi w nim do
bezpośrednich ataków sprawcy, przemocy zarówno fizycznej, jak i psychicznej, gróźb,
wykorzystywania seksualnego, materialnego, rozmyślnego zaniedbywania. W przypadku wystąpienia
przemocy fizycznej zdarza się, że ofiary muszą zgłosić się po pomoc do służb
medycznych, niestety pozostałe formy dużo trudniej szybko zdiagnozować, tym bardziej
bez współpracy samych ofiar i ich otoczenia.
Ostatni etap, zwany fazą miodowego miesiąca, to czas, w którym
sprawca odczuwa wyrzuty sumienia wobec ofiary oraz strach, że ofiara może się gdzieś
zgłosić po pomoc. Stara się jej więc wynagrodzić krzywdy, przeprasza za swoje
zachowanie, obiecuje poprawę i rekompensuje akty przemocy prezentami. Wbrew pozorom ta
faza jest bodajże najgroźniejsza w całym cyklu, gdyż sprawia, iż ofiary wycofują
swoje zeznania, pozwy sądowe, wybaczają sprawcy w nadziei, że faktycznie odmieni swoje
postępowanie. Niestety, po jakimś czasie sprawca znów zaczyna szukać zaczepek i cały
cykl się powtarza.
Przemoc może spowodować, oprócz szkód fizycznych, również trwałe
i rozległe następstwa w psychice człowieka. Z powodu wielu następstw takich doświadczeń,
cierpią nie tylko ci, którzy są ofiarami, ale również bezsilni świadkowie obserwujący
akt przemocy, tj. najczęściej dzieci. Tego typu doświadczenia uczą agresywnego styku
zachowania, zwiększają pobudzenie w sytuacjach z elementami agresji, zmniejszają opór
przed agresywnym zachowaniem, zaburzają poglądy na rozwiązywanie konfliktów i
zmniejszają wrażliwość na agresywne zachowania. Olbrzymie koszty przemocy domowej
ponoszą zarówno jednostki, jak i społeczeństwo.
I. PODSTAWA PRAWNA
Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zasady postępowania
osób dotkniętych przemocą w rodzinie, oraz zasady postępowania wobec osób stosujących
przemoc w rodzinie określa:
" Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w
rodzinie ( Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493z późn. zm)
" Ustawa z dnia 25 luty 1964r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (
Dz.U. Nr9,poz.59 z późn. zm.).
" Ustawa z dnia 06 czerwca 1997roku Kodeks karny (Dz U z 1997r. Nr
88 poz.553 z późn. zm.)
" Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( J. T. Dz.
U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z póżn zm.)
" Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałania alkoholizmowi (t.j. Dz.U z 2007r. Nr 70 poz.473 z późn. zm.)
" Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną
" Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Żegocina
II. WSTĘPNA DIAGNOZA ZJAWISKA PRZEMOCY W GMINIE ŻEGOCINA
Gmina Żegocina jest gminą wiejską położoną peryferyjnie w południowej
części powiatu bocheńskiego. W skład Gminy wchodzi 5 miejscowości to jest: Bełdno,
Bytomsko, Łąkta Górna, Rozdziele i Żegocina, zamieszkałych przez 5.104 mieszkańców
w tym 2541 to mężczyźni, 2563 to kobiety /źródło: UG Żegocina na dzień
30.09.2009r./.
W 2009 roku 132 rodzin zostały objęte pomocą Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Żegocinie.
Głównymi powodami udzielania pomocy było:
" Ubóstwo - 92 rodziny
" Długotrwała lub ciężka choroba - 75 rodzin
" Niepełnosprawność - 62 rodziny
" Bezrobocie - 16 rodzin
Podstawowym narzędziem pracy z rodziną, w której występuje przemoc,
jest "Niebieska Karta". Procedura ta przeznaczona jest głównie dla policji
interweniującej w domu, w którym doszło do aktów przemocy, ale funkcjonuje również w
pomocy społecznej jako załącznik do wywiadu środowiskowego. Formularz
"Niebieskiej Karty" funkcjonuje w celu usystematyzowania danych na temat
przemocy występującej w rodzinach, dokumentowaniu faktów, ocenie zagrożenia bezpieczeństwa
ofiar przemocy, opracowaniu planu indywidualnej pomocy, oraz jako dowód w sprawach sądowych.
Za jej pomocą monitoruje się także działania na rzecz rodziny, uzupełniając ją o
nowe informacje przy każdych wizytach domowych.
Ilość prowadzonych na terenie gminy "Niebieskich Kart" jest
dobrym wyznacznikiem występowania przemocy w rodzinie. Na ich podstawie można określić
skalę problemu, statystycznych sprawców, częstotliwość występowania oraz sposób
zakończenia sprawy. W Gminie Żegocina na przestrzeni ostatnich trzech lat liczba
"Niebieskich Kart" praktycznie nie uległa zmianie.
Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem trudnym do badania, ze względu na fakt, iż dotyka ona
najbardziej intymnej sfery życia człowieka. W związku z czym większość przypadków
przemocy nadal jest nieujawniona. Przytoczone dane są jedynie pewnym przybliżeniem i nie
odzwierciedlają rzeczywistej skali problemu przemocy, lecz jego namiastkę.
Tabela Nr 1
|
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
Wypełnione
Niebieskie Karty |
4 |
4 |
7 |
Płeć sprawców |
mężczyźni
|
mężczyźni |
mężczyźni |
Ilość spraw
zgłoszonych do sądu |
0
|
0 |
0 |
Dane z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wynika, iż główną
przyczyną przemocy w rodzinie na terenie Gminy był alkoholizm. Zdecydowana większość
rodzin pozostawała ponadto objęta pomocą społeczną w postaci świadczeń
materialnych, z uwagi na trudną sytuację życiową.
Tabela Nr 2
|
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
Wypełnione
Niebieskie Karty |
8 |
7 |
8 |
Ilość
interwencji w rodzinach |
11 |
9 |
10 |
Płeć sprawców |
mężczyźni |
mężczyźni i kobieta |
mężczyźni |
Ilość spraw
zgłoszonych do sądu |
1 |
2 |
2 |
Dane z Posterunku Policji w Żegocinie
Współwystępowanie zjawisk przemocy domowej i alkoholizmu potwierdza także Posterunek
Policji w Żegocinie - w zdecydowanej większości rodzin, w których prowadzono
"Niebieską Kartę" powodem stosowania przemocy było nadużywanie alkoholu
przez sprawcę.
Tabela Nr 3
|
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
Ilość przyjętych
osób
w tym: |
23 |
18 |
17 |
przypadki
dotyczące przemocy w rodzinie |
16 /agresja/ |
4 |
0 |
Ilość spraw
skierowanych do Sądu o leczenie odwykowe przez GKRPA |
6 |
2 |
4 |
Płeć |
mężczyźni
|
mężczyźni |
mężczyźni i kobieta |
Dane z GKRPA
Z danych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika,
że w rodzinach w których jest nadużywanie alkoholu występuje agresja i przemoc. Głównymi
sprawcami są mężczyźni, w jednym przypadku kobieta.
Dodatkowo uzyskano informacje z Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej, z
których to wynika, że na przestrzeni ostatnich trzech lat 4 osoby zgłosiły się z
urazami powstałymi w wyniku stosowania wobec nich przemocy domowej. Wszystkie osoby były
kobietami, z czego w 2007 roku zgłosiła się jedna osoba, w 2008 roku również jedna, a
w 2009 roku dwie, ale obydwie z jednej rodziny. Oznacza to, porównując te wyniki z ilością
"Niebieskich Kart", że ofiary przemocy domowej udają się po pomoc medyczną w
bardzo rzadkich wypadkach.
Ponadto skierowano do szkół znajdujących się na terenie Gminy
zapytanie o przypadki przemocy występujące wśród uczniów, a także o wiadome szkole
przypadki przemocy domowej.
Z informacji przekazanych przez szkoły wynika, iż nie borykają się one z nadmiernym
problemem przemocy wśród uczniów, przypadki nadużywania siły, czy wyzwiska lub poniżanie
mają miejsce jedynie w placówkach, do których uczęszcza nastoletnia młodzież. Dwie
szkoły podstawowe przyznały, iż wiadome im jest o dwóch przypadkach przemocy domowej
na przestrzeni ostatnich trzech lat, jednak jedna z nich zakończyła się w roku 2008.
Poza tym wszystkie szkoły podkreśliły rolę wychowawców, pedagogów i znaczenie
Szkolnych Planów Profilaktycznych we wpajaniu w uczniach prawidłowych, pozbawionych
znamion przemocy zachowań.
Jak wynika z informacji pozyskanych od instytucji funkcjonujących na
terenie Gminy Żegocina, podstawową przyczyną występowania przemocy w rodzinie w Gminie
jest nadużywanie alkoholu. Sprawcy najczęściej dokonują czynów agresywnych pod wpływem
alkoholu. Niemal wszyscy sprawcy to mężczyźni, ofiarami są kobiety z najbliższej
rodziny i dzieci. Niewielki ułamek ofiar zgłasza się po pomoc medyczną, oraz wnioskuje
o obdukcję. Fakt występowania przemocy w rodzinach objętych procedurą Niebieskiej
Karty zgłaszany był przez same ofiary, dorosłe kobiety. Dzieci niezwykle rzadko zgłaszają
doznawanie przemocy w rodzinie pedagogom szkolnym, wychowawcom, czy pracownikom socjalnym
- tylko 2 szkoły miały wiedzę o dwóch przypadkach występowania przemocy domowej.
Zjawisko przemocy w rodzinie występuje od kilku lat na stałym
poziomie, niemal w tych samych rodzinach, dotkniętych uzależnieniami, oraz znajdujących
się w trudnej sytuacji życiowej. Rodziny są wizytowane przez pracowników socjalnych i
policję.
Wyniki przeprowadzonej diagnozy wskazują na konieczność zwiększenia skoordynowanej współpracy
instytucji w środowisku lokalnym na rzecz zwalczania i zapobiegania przemocy poprzez stałą
wymianę informacji, wspólne diagnozowanie przypadków przemocy oraz opracowywanie i wdrażanie
planu pomocy.
Wobec powyższego opracowano niniejszy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla
tutejszej Gminy
III. ADRESACI PROGRAMU
1. Ofiary i sprawcy przemocy
2. Rodzice i opiekunowie krzywdzonych dzieci
3. Przedstawiciele instytucji i służb pracujących z dziećmi
(pedagodzy, nauczyciele, pracownicy socjalni, policjanci, pracownicy służby zdrowia)
4. Społeczeństwo Gminy Żegocina
IV. PODMIOTY ŚWIADCZĄCE POMOC OFIAROM PRZEMOCY NA TERENIE GMINY ŻEGOCINA
" Prokuratura Rejonowa w Bochni
" Sąd Rejonowy w Bochni
" Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni
" Kuratorzy zawodowi i społeczni
" Urząd Gminy Żegocina
" Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie
" Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
" Placówki Służby Zdrowia
" Placówki Oświatowe
" Policja
" Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Bochni
Zadania służb powołanych do niesienia pomocy ofiarom przemocy w rodzinie na terenie
gminy
Pomoc społeczna - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Wykonuje zadania gminy z zakresu pomocy społecznej i
przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności polegającej na tworzeniu gminnego
systemu profilaktyki nad dzieckiem i rodziną, tworzeniu gminnego systemu przeciwdziałania
przemocy w rodzinie, prowadzenia poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinie, opracowywaniu i realizacji programów ochrony ofiar przemocy w
rodzinie, prowadzeniu gminnych ośrodków wsparcia.
Celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom
przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których same nie są w stanie pokonać, a
także zapobieganie powstawaniu tych sytuacji. Pomocy społecznej udziela się m.in. w
przypadku ubóstwa, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizmu. Każda
z tych sytuacji może sprzyjać występowaniu przemocy lub z niej wynikać, z czym bezpośrednio
spotyka się pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej. Pracownik socjalny w ramach
swoich obowiązków powinien:
" Przeprowadzić wywiad środowiskowy, dokonując oceny i diagnozy
sytuacji,
" Przygotować plan pomocy,
" Udzielić stosownej pomocy (finansowej, prawnej,
psychologicznej),
" W przypadku stwierdzenia przemocy, skierować do odpowiednich
instytucji zajmujących się przemocą, umieścić w schronisku oraz za zgodą osoby
poszkodowanej zwrócić się do policji o pomoc,
" Towarzyszyć w sądach, instytucjach publicznych klientowi, jeśli
taka jest jego wola,
" Prowadzić "Niebieską Kartę".
Gminna Komisja Rozwiązywania problemów alkoholowych
Do zadań komisji należy między innymi inicjonowanie działań
w zakresie zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu oraz profilaktycznej działalności informacyjnej i
edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży, podejmowanie czynności zmierzających
do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się
leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Policja - Posterunek Policji
Policja jest zobowiązana do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do
utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego. W sytuacji przemocy w rodzinie to
policjanci najczęściej podejmują bezpośrednią interwencję. Do podstawowych zadań
policji należą między innymi:
" Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi
zamachami naruszającymi te dobra,
" Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu
zapobieganie popełnieniu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie
w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
" Wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.
Policja jest jedyną instytucją, która może interweniować przez całą
dobę, dlatego też interwencja taka powinna wprowadzić w rodzinie istotne zmiany, przede
wszystkim ujawnienie przemocy, przerwanie izolacji rodziny, wyrównanie dysproporcji sił
pomiędzy sprawcą, a ofiarą oraz umożliwienie ofiarom uzyskania wsparcia
przedstawicieli różnych służb. Ogromną rolę w walce z przemocą odgrywają
dzielnicowi, którzy jako piersi mają kontakt z pokrzywdzonymi, przyjmują zawiadomienia
o przestępstwie, pouczają o przysługujących ofierze prawach, informują o placówkach
niosących pomoc pokrzywdzonym, tj. schroniskach, placówkach
psychologiczno-pedagogicznych itp. ,prowadzenie działań prewencyjnych wobec sprawców.
Służba zdrowia - Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej
Zadaniem służby zdrowia jest ochrona zdrowia pacjenta, a ponieważ
przemocy często towarzyszą wyraźne uszkodzenia zdrowia somatycznego i zawsze występują
uszkodzenia zdrowia psychicznego, dlatego też zjawisko przemocy w rodzinie kwalifikuje się
do zakresu objętego świadczeniami zdrowotnymi. Zgodnie z ustawą o zawodzie lekarza ma
on obowiązek poinformowania władz o zaistniałych okolicznościach wskazujących na popełnienie
przestępstwa. Powinien wydać zaświadczenie o doznanych obrażeniach, jak również
poinformować o możliwości otrzymania pomocy.
Szkoły podstawowe/4/, szkoły gimnazjalne/3/, szkoły ponadgimazjalne /1/
Szkoła obok funkcji edukacyjnej jest źródłem wsparcia dla rodziców w wychowaniu
dziecka między innymi poprzez:
" dostarczanie wiedzy dotyczącej problematyki wychowania z zakresu
komunikacji interpersonalnej pomiędzy rodzicami i dziećmi,
" profilaktyki zagrożeń,
" racjonalnego spędzania wolnego czasu
" kształtowanie umiejętności wychowawczych poprzez zajęcia
warsztatowe,
" udzielanie pomocy materialnej takiej jak bezpłatne obiady, bezpłatne
podręczniki, stypendia,
" prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu wychowania do życia w
rodzinie.
Zadania służb powołanych do niesienia pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w powiecie:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni ul.Windakiewicza 9/5
Wykonuje zadania powiatu w zakresie pomocy społecznej i przeciwdziałania przemocy w
rodzinie a w szczególności m.in.:
" prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
" udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
" szkolenie i doskonalenie kadr z terenu powiatu,
" prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
" tworzenie i prowadzenie ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w
rodzinie,
" opracowywanie i realizacja programów korekcyjno - edukacyjnych
dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
" podejmowanie stosownych działań poprzez zespół
interdyscyplinarny ds. pomocy dziecku i rodzinie
Sąd Rejonowy w Bochni ul. Kościuszki 1
Jako jednostka sądownictwa najbliższa dla obywateli, rozpatruje wszystkie sprawy, z wyjątkiem
zastrzeżonych dla sądu okręgowego.
Prokuratura Rejonowa w Bochni ul. Windakiewicza 9/2
Zobowiązana w sytuacji zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że doszło
do popełnienia przestępstwa do wszczęcia postępowania przygotowawczego celem
sprawdzenia czy doszło do przestępstwa, wyjaśnienia okoliczności zdarzenia, zebrania i
zabezpieczenia dowodów, ujęcia sprawcy, zastosowania w uzasadnionych przypadkach środka
zapobiegawczego wobec sprawcy przemocy w formie dozoru policyjnego bądź tymczasowego
aresztowania
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Bochni ul. Karoliny 14 F
Rolą ośrodka jest udzielanie natychmiastowej specjalistycznej pomocy psychologicznej, a
w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego lub prawnego.
V. SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY DOMOWEJ W GMINIE ŻEGOCINA
Zgodnie z art. 6 § 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie, który brzmi:
2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności:
1) Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
2) Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie,
3) Opracowanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
4) Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia,
W Gminie Żegocina stworzony zostaje Gminny System Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
oparty na Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. System oparty zostanie
na :
1. Powołaniu Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, z
następującym zakresem działań:
1) Kierowanie i koordynowanie prac Interdyscyplinarnego Zespołu ds.
Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
2) Przyjmowanie wszystkich wniosków dotyczących przemocy domowej i
uruchomienie procedur mających na celu powstrzymywanie przemocy,
3) Tworzeniu własnych dokumentów potwierdzających występowanie
przemocy domowej, takich jak: notatki służbowe wynikające z obserwacji, rozmów z różnymi
osobami, protokołów z rozmów z ofiarami przemocy domowej i członkami ich rodzin,
4) Prowadzenie rozmów z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie
zgodnie z zapisami Niebieskiej Karty,
5) Występowanie z wnioskami do Prokuratury o wszczęcie postępowania
przygotowawczego w sprawie o znęcanie się nad rodziną,
6) Występowanie do Posterunku Policji w Żegocinie z wnioskiem o podjęcie
działań interwencyjnych przez dzielnicowego lub podjęcie innych działań
prewencyjnych, w sprawach, gdzie ujawniono zagrożenie przemocą w rodzinie,
7) Motywowanie i kierowanie sprawców przemocy do wzięcia udziału w
kompleksowym programie korekcyjnym dla sprawców przemocy domowej,
8) Monitorowanie prowadzonych działań w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinie,
9) Prowadzenie całości dokumentacji w sprawach przemocy domowej.
2. Utworzeniu Punktu Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych
przemocą w rodzinie.
3. Pracy Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy w
Rodzinie.
4. Pomocy psychologicznej, prawnej, medycznej, socjalnej dla osób
dotkniętych przemocą.
5. Ścisłej współpracy z różnymi instytucjami w zakresie
przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem :
a) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
b) Policji,
c) Służby Zdrowia,
d) Punktu Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
e) Kuratorów sądowych,
f) Pedagogów szkolnych,
g) Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
VI.ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU
Głównym założeniem programu jest stworzenie systemu zintegrowanych
działań we współpracy ze wszystkimi podmiotami działającymi na terenie gminy i
powiatu w zakresie pomocy ofiarom przemocy w zakresie:
1. Dążenia do spójnego i wielopoziomowego systemu przeciwdziałania
przemocy opartego o wyspecjalizowane zasoby instytucjonalne i ludzkie. Specjalista
powinien potrafić zidentyfikować przemoc, mieć wiedzę i umiejętności związane z
podejmowaniem interwencji, znać kompetencje i zasady współpracy ze wszystkimi
instytucjami i wykazywać gotowość współpracy.
2. Podejścia interdyscyplinarnego, zgodnie z którym wszelkie działania
pomocy rodzinie powinny być planowane i wdrażane przez specjalistów z różnych
dziedzin.
3. Rozpatrywania zjawiska przemocy jako złożonego i wieloaspektowego,
w perspektywie prawnej, psychologicznej, moralnej i społecznej.
4. Realizacji celów i kierunków działań w oparciu o diagnozę
problemu, rozpoznanie zjawiska, jego lokalnych uwarunkowań, budowanie i doskonalenie współpracy
pomiędzy instytucjami i specjalistami, co pozwoli na wypracowanie skutecznych rozwiązań.
5. Prowadzenie kampanii informacyjnej, programów edukacyjnych,
poradnictwa i doradztwa.
6. Doskonalenia kadr przygotowywanych do skutecznego zapobiegania i
interwencji w razie kryzysu.
VII. CELE I ZADANIA
1. Cel główny
Ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów wspólnie z nią występujących,
oraz zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla rodzin, w których stosowana
jest przemoc.
2. Cele szczegółowe
1) Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności osób realizujących
zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, oraz świadomości społeczności
lokalnej
Tabela Nr 3
Zadanie Partnerzy
Edukacja społeczności Gminy Żegocina poprzez ulotki informacyjne, broszury,
zamieszczenie na lokalnej stronie internetowej informacji, gdzie szukać pomocy i jakie
formy pomocy są przewidziane dla ofiar przemocy Urząd Gminy, Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, GOPS ,Policja,Szkoły i Placówki Oświatowe
Przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy poszczególnych
służb w tym zespołu interdyscyplinarnego GOPS, wszyscy realizatorzy
programu
Realizacja programów profilaktycznych w szkołach uwrażliwiających dzieci i młodzież
na problem przemocy Placówki oświatowe, Policja
Rozwój form spędzania wolnego czasu sprzyjający wzmacnianiu więzi rodzinnych
GOK, Placówki oświatowe, Kluby sportowe
2) Zapobieganie zjawiskom przemocy poprzez zintegrowane działania
monitorujące, diagnozujące i uprzedzające występowanie istotnych problemów zagrażających
bezpieczeństwu rodziny i jej członków instytucji funkcjonujących na terenie Gminy Żegocina.
Zadanie Partnerzy
Zbieranie i analizowanie informacji o zjawiskach sprzyjających występowaniu przemocy w
środowiskach, rejestracja faktów przemocy. GOPS, Policja, GKRPA,
kuratorzy sądowi, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych
przemocą w rodzinie
Diagnoza zjawisk i przyczyn występowania przemocy domowej, wytyczenie planu działań
zaradczych dla środowisk zagrożonych aktami przemocy. GOPS, PCPR,
GKRPA, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych
przemocą w rodzinie
Realizacja procedury "Niebieskiej Karty" Policja, GOPS
Udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej, praca socjalna, pomoc w likwidacji potencjalnych
przyczyn występowania przemocy, doradztwo prawne, psychologiczne, terapia rodzinna
GOPS, PCPR, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Policja Sąd, Prokuratura,
Punkt Informacji Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
Budowanie dobrych relacji, przeprowadzanie mediacji w rodzinach z problemem przemocy, rozładowywanie
stresu. GOPS, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla
osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Tworzenie urozmaiconej oferty zajęć pozalekcyjnych, zajęć wyrównawczych dla mniej
zdolnych uczniów, uczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzenia konfliktów,
komunikacji, mediacji i budowanie dobrych relacji rówieśniczych Placówki
oświatowe ,społeczność gminy Żegocina
3) Zapewnienie ofiarom przemocy bezpieczeństwa i ochrony izolującej od
sprawców, pomocy socjalnej i terapeutycznej oraz wdrożenie programów
korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców.
Zadanie Partnerzy
Wdrożenie planu szybkiej interwencji kryzysowej w sytuacjach zaistnienia aktów przemocy
w rodzinie, opracowanie planu działań, wdrożenie procedur, uruchomienie telefonicznej
linii interwencyjnej, włączenie lokalnej społeczności w monitorowanie zjaw2isk związanych
z występowaniem przemocy. GOPS, Policja, Sąd, kuratorzy, placówki służby
zdrowia, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
społeczeństwo
Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej, oraz wsparcia osobom dotkniętym przemocą -
poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne, rodzinne, aktywizacja zawodowa, wspomagająca
usamodzielnienie się finansowe GOPS, Punkt Informacji, Wsparcia i
Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Organizowanie bezpiecznego pobytu dla osób dotkniętych przemocą, dającym poczucie
izolacji przed agresywnością sprawcy Policja, GOPS, Gmina, Ośrodek
Interwencji kryzysowej
Wdrożenie terapeutycznych programów korekcyjno - edukacyjnych dla sprawców przemocy
GOPS,GKRPA, PCPR ,Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
VIII. FINANSOWANIE PROGRAMU
Zadania Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie będą
finansowane z budżetów jednostek realizujących program w zakresie zadań statutowych i
ustawowych. Zadania ujęte w Programie mogą być finansowane z funduszy Budżetu Państwa
i programów wspólnotowych Unii Europejskiej.
IX. MONITORING PROGRAMU
Program będzie podlegał ewaluacji w oparciu o dane zebrane przez zespół
podczas monitoringu. Odpowiedzialny za całościowe monitorowanie programu będzie
koordynator. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w
Rodzinie przygotowuje koordynator wraz z wykonawcami poszczególnych zadań.
Ewaluacja programu powinna dostarczyć informacji, jaka jest trafność,
skuteczność, użyteczność i efektywność programu. Powinna określić, czy cele
programu są odpowiednie do potrzeb, oraz do jakiego stopnia oddziaływanie programu
przyczyniło się do realizacji celu głównego i celów szczegółowych.
|