UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2006 - 2010

Uchwała nr XXXII/198/10 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 kwietnia  2010 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2010 - 2016


        Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001r Nr 142 poz.1591z późn. zm ./, art.6 ust.1, ust.2 pkt.1 pkt.3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.Nr 180, poz.1493 z późn.zm/ w związku z art.17 ust.1 pkt.1 i art.110ust.10.ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2009r Nr 175 poz.1362 z póżn.zm/, - Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:

§ 1

Uchwala Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina oraz Kierownikowi GOPS

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.


ZAŁĄCZNIK Nr 1 DO UCHWAŁY Nr XXXII/198/10 RADY GMINY ŻEGOCINA Z DNIA 30.04.2010


GMINNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W GMINIE ŻEGOCINA

Ramowy program ochrony ofiar przemocy

WSTĘP

    W celu efektywnego przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz zmniejszania jej negatywnych następstw w życiu społecznym i rodzinnym, tworzy się Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Gminie Żegocina. Program zawiera wstęp - wprowadzenie, podstawy prawne działania, określa adresatów Programu i podmioty świadczące pomoc ofiarom przemocy oraz system przeciwdziałania przemocy na terenie Gminy. Ponadto przedstawia założenia, cel główny i cele szczegółowe, oraz wymienia realizatorów Programu i instytucje współpracujące.    

    Obowiązek opracowania Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie wynika z art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie.

    Celem stworzenia programu jest wprowadzenie szeregu działań mających na celu przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, zwiększenie profesjonalizmu służb społecznych
w udzielaniu pomocy osobom doświadczającym przemocy oraz podejmowanie odpowiednich działań wobec sprawców.

    Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Bardzo ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz z oczekiwaniami społecznymi. Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w rodzinie, bez wątpienia należy zaklasyfikować ją do kategorii zachowań negatywnych o dużej szkodliwości społecznej. Mimo, że w relacjach międzyludzkich istniała ona od zawsze, o przemocy w rodzinie mówiono niewiele, jakby nie postrzegając jej jako poważnego zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny.

    W celu zapoznania się ze zjawiskiem przemocy w rodzinie niezbędne jest jej określenie i zdefiniowanie Według definicji zawartej w art. 2 pkt. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przemoc to:
    "Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt. 1 ( członek rodziny - najbliższa osoba w rozumieniu art. 115 pkt. 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku - Kodeks Karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą."

    Przemoc ma różne aspekty i oblicza:
"    Jest procesem, gdyż nie pojawia się znienacka i charakteryzuje się cyklicznością,
"    Ma tendencje do powtarzania się i rzadko jest jednorazowym epizodem
"    Toczy się w wymiarze dominacji i uległości, gdyż osoba stosująca przemoc (potocznie zwana sprawcą) dąży do uzyskania totalnej dominacji nad osobą doznającą przemocy (potocznie zwana ofiarą),
"    Nie jest zjawiskiem niezależnym od udziału człowieka co oznacza, iż jest on zdolny do radzenia sobie ze złością, która czyni go sprawcą,
"    Odpowiedzialność zawsze jest po stronie sprawcy niezależnie od tego, co zrobiła ofiara,
"    Przejawia się w różnych formach,
"    Niektóre przejawy grożenia przemocą, są w istocie aktami przemocy

Typy przemocy w rodzinie, z jakimi spotykamy się w środowisku domowym:

"    Zaniedbywanie i przemoc wobec osób w podeszłym wieku,
"    Przemoc wobec rodziców
"    Przemoc wobec małżonka
"    Przemoc i zaniedbywanie wobec dziecka
"    Przemoc wobec rodzeństwa

    Przemoc dotyczy różnych sfer działalności człowieka. Najczęściej mamy do czynienia z jej dwoma odmianami: fizyczną, nazywaną również "gorącą", oraz psychiczną (emocjonalną), nazywaną "zimną". Spotykamy się także z podziałem przemocy dodatkowo na seksualną, ekonomiczną, a niektóre źródła mówią o przemocy społecznej i politycznej.

    W przemocy domowej wyróżnia się trzy etapy: etap narastania napięcia, w którym to pojawia się wiele spornych sytuacji powodujących agresywne zachowania sprawcy. Należy zauważyć, że w większości wypadków ofiara usiłuje załagodzić wywiązujące się konflikty, uspokoić sprawcę, jednakże nie ma to dla samego sprawcy żadnego znaczenia - niezależnie od starań ofiary dochodzi do wybuchu agresji. Z tej przyczyny wiele ofiar sądzi, że akt przemocy nastąpił z ich winy, ponieważ tym razem nie zrobiły wszystkiego, aby agresora uspokoić. Takie poczucie jest błędne, ponieważ sprawca i tak dążyłby do wyładowania złości, niezależnie od zachowania swej ofiary.
   
    Drugi etap cyklu nazywany jest fazą ostrej przemocy, dochodzi w nim do bezpośrednich ataków sprawcy, przemocy zarówno fizycznej, jak i psychicznej, gróźb, wykorzystywania seksualnego, materialnego, rozmyślnego zaniedbywania. W przypadku wystąpienia przemocy fizycznej zdarza się, że ofiary muszą zgłosić się po pomoc do służb medycznych, niestety pozostałe formy dużo trudniej szybko zdiagnozować, tym bardziej bez współpracy samych ofiar i ich otoczenia.

    Ostatni etap, zwany fazą miodowego miesiąca, to czas, w którym sprawca odczuwa wyrzuty sumienia wobec ofiary oraz strach, że ofiara może się gdzieś zgłosić po pomoc. Stara się jej więc wynagrodzić krzywdy, przeprasza za swoje zachowanie, obiecuje poprawę i rekompensuje akty przemocy prezentami. Wbrew pozorom ta faza jest bodajże najgroźniejsza w całym cyklu, gdyż sprawia, iż ofiary wycofują swoje zeznania, pozwy sądowe, wybaczają sprawcy w nadziei, że faktycznie odmieni swoje postępowanie. Niestety, po jakimś czasie sprawca znów zaczyna szukać zaczepek i cały cykl się powtarza.

    Przemoc może spowodować, oprócz szkód fizycznych, również trwałe i rozległe następstwa w psychice człowieka. Z powodu wielu następstw takich doświadczeń, cierpią nie tylko ci, którzy są ofiarami, ale również bezsilni świadkowie obserwujący akt przemocy, tj. najczęściej dzieci. Tego typu doświadczenia uczą agresywnego styku zachowania, zwiększają pobudzenie w sytuacjach z elementami agresji, zmniejszają opór przed agresywnym zachowaniem, zaburzają poglądy na rozwiązywanie konfliktów i zmniejszają wrażliwość na agresywne zachowania. Olbrzymie koszty przemocy domowej ponoszą zarówno jednostki, jak i społeczeństwo.


I. PODSTAWA PRAWNA
    Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zasady postępowania osób dotkniętych przemocą w rodzinie, oraz zasady postępowania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie określa:

"    Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493z późn. zm)
"    Ustawa z dnia 25 luty 1964r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy ( Dz.U. Nr9,poz.59 z późn. zm.).
"    Ustawa z dnia 06 czerwca 1997roku Kodeks karny (Dz U z 1997r. Nr 88 poz.553 z późn. zm.)
"    Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( J. T. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z póżn zm.)
"    Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (t.j. Dz.U z 2007r. Nr 70 poz.473 z późn. zm.)
"    Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną
"    Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Żegocina

II. WSTĘPNA DIAGNOZA ZJAWISKA PRZEMOCY W GMINIE ŻEGOCINA
    Gmina Żegocina jest gminą wiejską położoną peryferyjnie w południowej części powiatu bocheńskiego. W skład Gminy wchodzi 5 miejscowości to jest: Bełdno, Bytomsko, Łąkta Górna, Rozdziele i Żegocina, zamieszkałych przez 5.104 mieszkańców w tym 2541 to mężczyźni, 2563 to kobiety /źródło: UG Żegocina na dzień 30.09.2009r./.
    W 2009 roku 132 rodzin zostały objęte pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
Głównymi powodami udzielania pomocy było:
"    Ubóstwo - 92 rodziny
"    Długotrwała lub ciężka choroba - 75 rodzin
"    Niepełnosprawność - 62 rodziny
"    Bezrobocie - 16 rodzin

    Podstawowym narzędziem pracy z rodziną, w której występuje przemoc, jest "Niebieska Karta". Procedura ta przeznaczona jest głównie dla policji interweniującej w domu, w którym doszło do aktów przemocy, ale funkcjonuje również w pomocy społecznej jako załącznik do wywiadu środowiskowego. Formularz "Niebieskiej Karty" funkcjonuje w celu usystematyzowania danych na temat przemocy występującej w rodzinach, dokumentowaniu faktów, ocenie zagrożenia bezpieczeństwa ofiar przemocy, opracowaniu planu indywidualnej pomocy, oraz jako dowód w sprawach sądowych. Za jej pomocą monitoruje się także działania na rzecz rodziny, uzupełniając ją o nowe informacje przy każdych wizytach domowych.
    Ilość prowadzonych na terenie gminy "Niebieskich Kart" jest dobrym wyznacznikiem występowania przemocy w rodzinie. Na ich podstawie można określić skalę problemu, statystycznych sprawców, częstotliwość występowania oraz sposób zakończenia sprawy. W Gminie Żegocina na przestrzeni ostatnich trzech lat liczba "Niebieskich Kart" praktycznie nie uległa zmianie.
Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem trudnym do badania, ze względu na fakt, iż dotyka ona najbardziej intymnej sfery życia człowieka. W związku z czym większość przypadków przemocy nadal jest nieujawniona. Przytoczone dane są jedynie pewnym przybliżeniem i nie odzwierciedlają rzeczywistej skali problemu przemocy, lecz jego namiastkę.

Tabela Nr 1
  2007 2008 2009
       
Wypełnione Niebieskie Karty 4    4   7
Płeć sprawców mężczyźni          mężczyźni mężczyźni
Ilość spraw zgłoszonych do sądu 0      0 0

Dane z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie

    Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wynika, iż główną przyczyną przemocy w rodzinie na terenie Gminy był alkoholizm. Zdecydowana większość rodzin pozostawała ponadto objęta pomocą społeczną w postaci świadczeń materialnych, z uwagi na trudną sytuację życiową.

   
Tabela Nr 2

  2007    2008    2009
       
Wypełnione Niebieskie Karty 8    7    8
Ilość interwencji w rodzinach    11    9    10
Płeć sprawców mężczyźni mężczyźni i kobieta mężczyźni
Ilość spraw zgłoszonych do sądu 1    2    2

Dane z Posterunku Policji w Żegocinie

Współwystępowanie zjawisk przemocy domowej i alkoholizmu potwierdza także Posterunek Policji w Żegocinie - w zdecydowanej większości rodzin, w których prowadzono "Niebieską Kartę" powodem stosowania przemocy było nadużywanie alkoholu przez sprawcę.

Tabela Nr 3

  2007   2008    2009
       
Ilość przyjętych osób
w tym:
23 18 17
przypadki dotyczące przemocy w rodzinie 16 /agresja/ 4 0
Ilość spraw skierowanych do Sądu o leczenie odwykowe przez GKRPA    6 2 4
Płeć mężczyźni     mężczyźni mężczyźni i kobieta

Dane z GKRPA

    Z danych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że w rodzinach w których jest nadużywanie alkoholu występuje agresja i przemoc. Głównymi sprawcami są mężczyźni, w jednym przypadku kobieta.

    Dodatkowo uzyskano informacje z Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej, z których to wynika, że na przestrzeni ostatnich trzech lat 4 osoby zgłosiły się z urazami powstałymi w wyniku stosowania wobec nich przemocy domowej. Wszystkie osoby były kobietami, z czego w 2007 roku zgłosiła się jedna osoba, w 2008 roku również jedna, a w 2009 roku dwie, ale obydwie z jednej rodziny. Oznacza to, porównując te wyniki z ilością "Niebieskich Kart", że ofiary przemocy domowej udają się po pomoc medyczną w bardzo rzadkich wypadkach.

    Ponadto skierowano do szkół znajdujących się na terenie Gminy zapytanie o przypadki przemocy występujące wśród uczniów, a także o wiadome szkole przypadki przemocy domowej.
Z informacji przekazanych przez szkoły wynika, iż nie borykają się one z nadmiernym problemem przemocy wśród uczniów, przypadki nadużywania siły, czy wyzwiska lub poniżanie mają miejsce jedynie w placówkach, do których uczęszcza nastoletnia młodzież. Dwie szkoły podstawowe przyznały, iż wiadome im jest o dwóch przypadkach przemocy domowej na przestrzeni ostatnich trzech lat, jednak jedna z nich zakończyła się w roku 2008. Poza tym wszystkie szkoły podkreśliły rolę wychowawców, pedagogów i znaczenie Szkolnych Planów Profilaktycznych we wpajaniu w uczniach prawidłowych, pozbawionych znamion przemocy zachowań.
   
    Jak wynika z informacji pozyskanych od instytucji funkcjonujących na terenie Gminy Żegocina, podstawową przyczyną występowania przemocy w rodzinie w Gminie jest nadużywanie alkoholu. Sprawcy najczęściej dokonują czynów agresywnych pod wpływem alkoholu. Niemal wszyscy sprawcy to mężczyźni, ofiarami są kobiety z najbliższej rodziny i dzieci. Niewielki ułamek ofiar zgłasza się po pomoc medyczną, oraz wnioskuje o obdukcję. Fakt występowania przemocy w rodzinach objętych procedurą Niebieskiej Karty zgłaszany był przez same ofiary, dorosłe kobiety. Dzieci niezwykle rzadko zgłaszają doznawanie przemocy w rodzinie pedagogom szkolnym, wychowawcom, czy pracownikom socjalnym - tylko 2 szkoły miały wiedzę o dwóch przypadkach występowania przemocy domowej.

    Zjawisko przemocy w rodzinie występuje od kilku lat na stałym poziomie, niemal w tych samych rodzinach, dotkniętych uzależnieniami, oraz znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Rodziny są wizytowane przez pracowników socjalnych i policję.
Wyniki przeprowadzonej diagnozy wskazują na konieczność zwiększenia skoordynowanej współpracy instytucji w środowisku lokalnym na rzecz zwalczania i zapobiegania przemocy poprzez stałą wymianę informacji, wspólne diagnozowanie przypadków przemocy oraz opracowywanie i wdrażanie planu pomocy.
Wobec powyższego opracowano niniejszy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla tutejszej Gminy

III.    ADRESACI PROGRAMU

1.    Ofiary i sprawcy przemocy
2.    Rodzice i opiekunowie krzywdzonych dzieci
3.    Przedstawiciele instytucji i służb pracujących z dziećmi (pedagodzy, nauczyciele, pracownicy socjalni, policjanci, pracownicy służby zdrowia)
4.    Społeczeństwo Gminy Żegocina

IV.    PODMIOTY ŚWIADCZĄCE POMOC OFIAROM PRZEMOCY NA TERENIE GMINY ŻEGOCINA

"    Prokuratura Rejonowa w Bochni
"    Sąd Rejonowy w Bochni
"    Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni
"    Kuratorzy zawodowi i społeczni
"    Urząd Gminy Żegocina
"    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie
"    Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
"    Placówki Służby Zdrowia
"    Placówki Oświatowe
"    Policja
"    Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Bochni

Zadania służb powołanych do niesienia pomocy ofiarom przemocy w rodzinie na terenie gminy

Pomoc społeczna - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
     Ośrodek Wykonuje zadania gminy z zakresu pomocy społecznej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności polegającej na tworzeniu gminnego systemu profilaktyki nad dzieckiem i rodziną, tworzeniu gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, prowadzenia poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, opracowywaniu i realizacji programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie, prowadzeniu gminnych ośrodków wsparcia.
     Celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których same nie są w stanie pokonać, a także zapobieganie powstawaniu tych sytuacji. Pomocy społecznej udziela się m.in. w przypadku ubóstwa, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizmu. Każda z tych sytuacji może sprzyjać występowaniu przemocy lub z niej wynikać, z czym bezpośrednio spotyka się pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej. Pracownik socjalny w ramach swoich obowiązków powinien:
"    Przeprowadzić wywiad środowiskowy, dokonując oceny i diagnozy sytuacji,
"    Przygotować plan pomocy,
"    Udzielić stosownej pomocy (finansowej, prawnej, psychologicznej),
"    W przypadku stwierdzenia przemocy, skierować do odpowiednich instytucji zajmujących się przemocą, umieścić w schronisku oraz za zgodą osoby poszkodowanej zwrócić się do policji o pomoc,
"    Towarzyszyć w sądach, instytucjach publicznych klientowi, jeśli taka jest jego wola,
"    Prowadzić "Niebieską Kartę".
   
Gminna Komisja Rozwiązywania problemów alkoholowych
     Do zadań komisji należy między innymi inicjonowanie działań w zakresie zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży, podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

Policja - Posterunek Policji

    Policja jest zobowiązana do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego. W sytuacji przemocy w rodzinie to policjanci najczęściej podejmują bezpośrednią interwencję. Do podstawowych zadań policji należą między innymi:
"    Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra,
"    Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnieniu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
"    Wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.

    Policja jest jedyną instytucją, która może interweniować przez całą dobę, dlatego też interwencja taka powinna wprowadzić w rodzinie istotne zmiany, przede wszystkim ujawnienie przemocy, przerwanie izolacji rodziny, wyrównanie dysproporcji sił pomiędzy sprawcą, a ofiarą oraz umożliwienie ofiarom uzyskania wsparcia przedstawicieli różnych służb. Ogromną rolę w walce z przemocą odgrywają dzielnicowi, którzy jako piersi mają kontakt z pokrzywdzonymi, przyjmują zawiadomienia o przestępstwie, pouczają o przysługujących ofierze prawach, informują o placówkach niosących pomoc pokrzywdzonym, tj. schroniskach, placówkach psychologiczno-pedagogicznych itp. ,prowadzenie działań prewencyjnych wobec sprawców.

Służba zdrowia - Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej

    Zadaniem służby zdrowia jest ochrona zdrowia pacjenta, a ponieważ przemocy często towarzyszą wyraźne uszkodzenia zdrowia somatycznego i zawsze występują uszkodzenia zdrowia psychicznego, dlatego też zjawisko przemocy w rodzinie kwalifikuje się do zakresu objętego świadczeniami zdrowotnymi. Zgodnie z ustawą o zawodzie lekarza ma on obowiązek poinformowania władz o zaistniałych okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa. Powinien wydać zaświadczenie o doznanych obrażeniach, jak również poinformować o możliwości otrzymania pomocy.

Szkoły podstawowe/4/, szkoły gimnazjalne/3/, szkoły ponadgimazjalne /1/
Szkoła obok funkcji edukacyjnej jest źródłem wsparcia dla rodziców w wychowaniu dziecka między innymi poprzez:
"    dostarczanie wiedzy dotyczącej problematyki wychowania z zakresu komunikacji interpersonalnej pomiędzy rodzicami i dziećmi,
"    profilaktyki zagrożeń,
"    racjonalnego spędzania wolnego czasu
"    kształtowanie umiejętności wychowawczych poprzez zajęcia warsztatowe,
"    udzielanie pomocy materialnej takiej jak bezpłatne obiady, bezpłatne podręczniki, stypendia,
"    prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu wychowania do życia w rodzinie.

Zadania służb powołanych do niesienia pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w powiecie:

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni ul.Windakiewicza 9/5
Wykonuje zadania powiatu w zakresie pomocy społecznej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie a w szczególności m.in.:
"    prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
"    udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
"    szkolenie i doskonalenie kadr z terenu powiatu,
"    prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
"    tworzenie i prowadzenie ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie,
"    opracowywanie i realizacja programów korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
"    podejmowanie stosownych działań poprzez zespół interdyscyplinarny ds. pomocy dziecku i rodzinie
Sąd Rejonowy w Bochni ul. Kościuszki 1
Jako jednostka sądownictwa najbliższa dla obywateli, rozpatruje wszystkie sprawy, z wyjątkiem zastrzeżonych dla sądu okręgowego.

Prokuratura Rejonowa w Bochni ul. Windakiewicza 9/2
    Zobowiązana w sytuacji zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa do wszczęcia postępowania przygotowawczego celem sprawdzenia czy doszło do przestępstwa, wyjaśnienia okoliczności zdarzenia, zebrania i zabezpieczenia dowodów, ujęcia sprawcy, zastosowania w uzasadnionych przypadkach środka zapobiegawczego wobec sprawcy przemocy w formie dozoru policyjnego bądź tymczasowego aresztowania

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Bochni ul. Karoliny 14 F
Rolą ośrodka jest udzielanie natychmiastowej specjalistycznej pomocy psychologicznej, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego lub prawnego.

V.    SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY DOMOWEJ W GMINIE ŻEGOCINA

    Zgodnie z art. 6 § 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, który brzmi:
2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności:
1) Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
2) Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie,
3) Opracowanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
4) Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia,

W Gminie Żegocina stworzony zostaje Gminny System Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, oparty na Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. System oparty zostanie na :

1.    Powołaniu Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, z następującym zakresem działań:
    1) Kierowanie i koordynowanie prac Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
    2) Przyjmowanie wszystkich wniosków dotyczących przemocy domowej i uruchomienie procedur mających na celu powstrzymywanie przemocy,
    3) Tworzeniu własnych dokumentów potwierdzających występowanie przemocy domowej, takich jak: notatki służbowe wynikające z obserwacji, rozmów z różnymi osobami, protokołów z rozmów z ofiarami przemocy domowej i członkami ich rodzin,
    4) Prowadzenie rozmów z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie zgodnie z zapisami Niebieskiej Karty,
    5) Występowanie z wnioskami do Prokuratury o wszczęcie postępowania przygotowawczego w sprawie o znęcanie się nad rodziną,
    6) Występowanie do Posterunku Policji w Żegocinie z wnioskiem o podjęcie działań interwencyjnych przez dzielnicowego lub podjęcie innych działań prewencyjnych, w sprawach, gdzie ujawniono zagrożenie przemocą w rodzinie,
    7) Motywowanie i kierowanie sprawców przemocy do wzięcia udziału w kompleksowym programie korekcyjnym dla sprawców przemocy domowej,
    8) Monitorowanie prowadzonych działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
    9) Prowadzenie całości dokumentacji w sprawach przemocy domowej.

2.    Utworzeniu Punktu Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
3.    Pracy Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
4.    Pomocy psychologicznej, prawnej, medycznej, socjalnej dla osób dotkniętych przemocą.
5.    Ścisłej współpracy z różnymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem :
a) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
b) Policji,
c) Służby Zdrowia,
d) Punktu Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
e) Kuratorów sądowych,
f) Pedagogów szkolnych,
g) Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

VI.ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU

    Głównym założeniem programu jest stworzenie systemu zintegrowanych działań we współpracy ze wszystkimi podmiotami działającymi na terenie gminy i powiatu w zakresie pomocy ofiarom przemocy w zakresie:
1.    Dążenia do spójnego i wielopoziomowego systemu przeciwdziałania przemocy opartego o wyspecjalizowane zasoby instytucjonalne i ludzkie. Specjalista powinien potrafić zidentyfikować przemoc, mieć wiedzę i umiejętności związane z podejmowaniem interwencji, znać kompetencje i zasady współpracy ze wszystkimi instytucjami i wykazywać gotowość współpracy.
2.    Podejścia interdyscyplinarnego, zgodnie z którym wszelkie działania pomocy rodzinie powinny być planowane i wdrażane przez specjalistów z różnych dziedzin.
3.    Rozpatrywania zjawiska przemocy jako złożonego i wieloaspektowego, w perspektywie prawnej, psychologicznej, moralnej i społecznej.
4.    Realizacji celów i kierunków działań w oparciu o diagnozę problemu, rozpoznanie zjawiska, jego lokalnych uwarunkowań, budowanie i doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami i specjalistami, co pozwoli na wypracowanie skutecznych rozwiązań.
5.    Prowadzenie kampanii informacyjnej, programów edukacyjnych, poradnictwa i doradztwa.
6.    Doskonalenia kadr przygotowywanych do skutecznego zapobiegania i interwencji w razie kryzysu.

VII.    CELE I ZADANIA

1.    Cel główny

Ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów wspólnie z nią występujących, oraz zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla rodzin, w których stosowana jest przemoc.

2.    Cele szczegółowe
1)    Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, oraz świadomości społeczności lokalnej

Tabela Nr 3
Zadanie    Partnerzy
Edukacja społeczności Gminy Żegocina poprzez ulotki informacyjne, broszury, zamieszczenie na lokalnej stronie internetowej informacji, gdzie szukać pomocy i jakie formy pomocy są przewidziane dla ofiar przemocy    Urząd Gminy, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, GOPS ,Policja,Szkoły i Placówki Oświatowe
Przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy poszczególnych służb w tym zespołu interdyscyplinarnego    GOPS, wszyscy realizatorzy programu
Realizacja programów profilaktycznych w szkołach uwrażliwiających dzieci i młodzież na problem przemocy    Placówki oświatowe, Policja
Rozwój form spędzania wolnego czasu sprzyjający wzmacnianiu więzi rodzinnych     GOK, Placówki oświatowe, Kluby sportowe

2)    Zapobieganie zjawiskom przemocy poprzez zintegrowane działania monitorujące, diagnozujące i uprzedzające występowanie istotnych problemów zagrażających bezpieczeństwu rodziny i jej członków instytucji funkcjonujących na terenie Gminy Żegocina.

Zadanie    Partnerzy
Zbieranie i analizowanie informacji o zjawiskach sprzyjających występowaniu przemocy w środowiskach, rejestracja faktów przemocy.    GOPS, Policja, GKRPA, kuratorzy sądowi, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Diagnoza zjawisk i przyczyn występowania przemocy domowej, wytyczenie planu działań zaradczych dla środowisk zagrożonych aktami przemocy.    GOPS, PCPR, GKRPA, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Realizacja procedury "Niebieskiej Karty"    Policja, GOPS
Udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej, praca socjalna, pomoc w likwidacji potencjalnych przyczyn występowania przemocy, doradztwo prawne, psychologiczne, terapia rodzinna     GOPS, PCPR, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Policja Sąd, Prokuratura, Punkt Informacji Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
Budowanie dobrych relacji, przeprowadzanie mediacji w rodzinach z problemem przemocy, rozładowywanie stresu.    GOPS, pedagodzy szkolni, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Tworzenie urozmaiconej oferty zajęć pozalekcyjnych, zajęć wyrównawczych dla mniej zdolnych uczniów, uczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzenia konfliktów, komunikacji, mediacji i budowanie dobrych relacji rówieśniczych    Placówki oświatowe ,społeczność gminy Żegocina

3)    Zapewnienie ofiarom przemocy bezpieczeństwa i ochrony izolującej od sprawców, pomocy socjalnej i terapeutycznej oraz wdrożenie programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców.

Zadanie    Partnerzy
Wdrożenie planu szybkiej interwencji kryzysowej w sytuacjach zaistnienia aktów przemocy w rodzinie, opracowanie planu działań, wdrożenie procedur, uruchomienie telefonicznej linii interwencyjnej, włączenie lokalnej społeczności w monitorowanie zjaw2isk związanych z występowaniem przemocy.    GOPS, Policja, Sąd, kuratorzy, placówki służby zdrowia, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, społeczeństwo
Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej, oraz wsparcia osobom dotkniętym przemocą - poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne, rodzinne, aktywizacja zawodowa, wspomagająca usamodzielnienie się finansowe     GOPS, Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
Organizowanie bezpiecznego pobytu dla osób dotkniętych przemocą, dającym poczucie izolacji przed agresywnością sprawcy    Policja, GOPS, Gmina, Ośrodek Interwencji kryzysowej
Wdrożenie terapeutycznych programów korekcyjno - edukacyjnych dla sprawców przemocy     GOPS,GKRPA, PCPR ,Ośrodek Interwencji Kryzysowej,


VIII.    FINANSOWANIE PROGRAMU

    Zadania Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie będą finansowane z budżetów jednostek realizujących program w zakresie zadań statutowych i ustawowych. Zadania ujęte w Programie mogą być finansowane z funduszy Budżetu Państwa i programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

IX.    MONITORING PROGRAMU

    Program będzie podlegał ewaluacji w oparciu o dane zebrane przez zespół podczas monitoringu. Odpowiedzialny za całościowe monitorowanie programu będzie koordynator. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przygotowuje koordynator wraz z wykonawcami poszczególnych zadań.
    Ewaluacja programu powinna dostarczyć informacji, jaka jest trafność, skuteczność, użyteczność i efektywność programu. Powinna określić, czy cele programu są odpowiednie do potrzeb, oraz do jakiego stopnia oddziaływanie programu przyczyniło się do realizacji celu głównego i celów szczegółowych.

[wstecz]