|  
             Na podstawie art.18 ust.2 pkt.12 i art.
            67 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591 z
            późn. zm.) Rada Gminy w ŻEGOCINIE , uchwala co następuje:§ 1.
 Przyjmuje się Statut Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby w brzmieniu stanowiącym
            załącznik do niniejszej uchwały.
 
 § 2.
 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
 § 3.
 Tracą moc uchwały:
 1.    Nr XXIV/164/93 Rady Gminy w ŻEGOCINIE z dnia 30 listopada 2003 r. w
            sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby.
 2.    Nr VII/54 /99 Rady Gminy w ŻEGOCINIE j z dnia 18 czerwca 1999 r. w
            sprawie przyjęcia zmian do Statutu Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby
 3.    Nr XIII/94/04 Rady Gminy w ŻEGOCINIE z dnia 25 marca 1994 r. w
            sprawie przyjęcia zmian statutu Związku Gin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby,
 
 § 4.
 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
            Województwa Małopolskiego i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
 Załącznik do Uchwały Nr XXI/140/04 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia
            2004 r. Statut Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby
 
 
 Celem wspólnego realizowania wybranych zagadnień o charakterze publicznym,
            reprezentowania i obrony wspólnych interesów w tym zakresie oraz działając na
            podstawie przepisów rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (
            Dz. U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) gminy wymienione w § 1 ust. 2 niniejszego
            statutu postanawiają przyjąć i stosować jego postanowienia.
 
 I. Postanowienia ogólne
 
 § 1.
 
 1. Tworzy się Związek Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby, zwany dalej Związkiem.
 Związek zrzesza gminy: Biskupice, Dobczyce, Gdów, Raciechowice, Łapanów,
 Trzciana, Żegocina, Lipnica Murowana, Szczurowa, Drwinia.
 3. Siedzibą Związku jest siedziba gminy Gdów.
 
 § 2.
 
 1.    Cele Związku:
 1) reprezentowanie wspólnych interesów gmin w sprawach związanych z przywróceniem i
            utrzymaniem w całym dorzeczu rzeki Raby drugiej, a docelowo pierwszej klasy czystości
            wody.
 2) inspirowanie i koordynacja działań gmin obejmujących wspólne interesy w zakresie
            prowadzenia działalności w dziedzinie zaopatrzenia w wodę, budowy kanalizacji i urządzeń
            oczyszczania ścieków, usuwania i unieszkodliwiania odpadów i innych zanieczyszczeń
            oraz prowadzenia innych działań mających na celu osiągnięcie założeń określonych
            w pkt. 1.
 3) reprezentowanie gmin wobec administracji rządowej oraz wszelkich innych podmiotów i
            instytucji w zakresie działania Związku.
 4) podejmowanie innych działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju oraz programów
            gminnych na zasadzie porozumień Związku z gminami - członkami
 2.    Związek jest inwestorem zadań podejmowanych dla realizacji celów
            określonych
 w ust. 1
 3.    Związek nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej
            poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
 
 § 3.
 
 1.    Założyciele Związku stają się jego członkami z dniem ogłoszenia
            Statutu.
 2.    Przystąpienie gminy do Związku wymaga przyjęcia jego Statutu przez
            radę zainteresowanej gminy bezwzględną większością ustawowego składu rady oraz
            zgody Zgromadzenia Związku na przystąpienie nowego członka.
 3.    Członkowie Związku mają prawo korzystać z usług Związku i jego
            urządzeń na zasadach określonych uchwałami Zgromadzenia i niniejszym Statutem oraz brać
            udział w pracy organów Związku i w wyborze tych organów.
 
 § 4.
 
 Związek uzyskuje osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą ogłoszenia niniejszego
            Statutu w dziennikach urzędowych właściwych województw.
 
 § 5.
 
 Związek zawiązuje się na czas nieokreślony.
 
 II. Organy Związku
 
 § 6.
 
 Organami Związku są : Zgromadzenie Związku i Zarząd Związku.
 
 § 7.
 
 1.    Działalność organów Związku jest jawna. Każdy obywatel ma prawo
            do uzyskania informacji związanej z działalnością organów Związku.
 2.    Prawo, o którym mowa w ust. 1 podlega ograniczeniom wynikającym z
            przepisów ustawowych.
 3.    Obywatelom umożliwia się dostęp do następujących rodzajów
            dokumentów: protokołu z obrad Zgromadzenia Związku, protokołu z posiedzenia Zarządu
            Związku, rejestru uchwał Zgromadzenia Związku i uchwał Zarządu Związku, protokołu z
            posiedzenia Komisji Zgromadzenia.
 4.    Dokumenty wymienione w ust. 3 podlegają udostępnieniu po ich
            formalnym przyjęciu.
 5.    Dokumenty z zakresu działania Zgromadzenia Związku, Zarządu Związku
            oraz Komisji Związku udostępnia się w siedzibie Związku w godzinach pracy Biura.
 6.    Z dokumentów, o których mowa w ust. 3, obywatele mogą sporządzać
            notatki, odpisy
 i wyciągi lub mogą je kopiować.
 7.    Realizacja uprawnień określonych w ust. 6 może odbywać się wyłącznie
            w obecności upoważnionego pracownika Związku.
 8.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Zarządu Związku
            ma prawo zastrzec treść protokołu lub jego części z posiedzeń Zarządu Związku lub
            innych dokumentów, gdyby mogło to naruszyć przepisy regulujące sprawy dotyczące dóbr
            osobistych, informacji niejawnych, danych osobowych, informacji których ujawnienie mogłoby
            naruszać ważny interes państwa, Związku, ważne interesy handlowe stron oraz zasady
            uczciwej konkurencji.
 
 § 8.
 
 1.    Zgromadzenie Związku, zwane dalej "Zgromadzeniem", jest organem
            stanowiącym i kontrolnym Związku.
 2.    W skład Zgromadzenia wchodzą burmistrzowie i wójtowie gmin
            uczestniczących w Związku.
 3.    Na podstawie uchwały właściwej rady gminy może ona być
            reprezentowana w Związku przez innego członka organu gminy.
 4.    Każda z gmin uczestniczących w Związku reprezentowana jest w
            Zgromadzeniu przez jednego uprawnionego członka.
 
 § 9.
 
 1.    Do właściwości Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające
            w zakresie działania Związku, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
 
 2.    Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia należy:
 1) ustalanie projektu statutu Związku,
 2) wybór i odwołanie Zarządu Związku, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu,
            stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
 3) wybór i odwołanie przewodniczącego Zarządu Związku oraz na jego wniosek członków
            Zarządu,
 4) powoływanie i odwoływanie na wniosek przewodniczącego Zarządu Związku skarbnika
            Związku, który jest głównym księgowym budżetu,
 5) uchwalanie budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz
            podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Związku
            z tego tytułu,
 6) zatwierdzanie kierunków działania Związku,
 7) ustalanie wysokości i zasad wnoszenia przez gminy uczestniczące w Związku składek
            członkowskich, wkładów - udziałów gmin, decydowanie o przeznaczeniu zysków Związku
            oraz przekazywaniu na rzecz gmin-członków Związku inwestycji realizowanych przez Związek
 8) przyjęcie, wykreślenie gminy - członka Związku i rozwiązanie Związku,
 9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego
            zarządu, dotyczących:
 a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
            wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie
            stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd Związku może dokonywać tych
            czynności za zgodą Zgromadzenia Związku,
 b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd
            Związku,
 c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
 d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych
            przez Zarząd Związku w roku budżetowym,
 e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
            granicę ustalaną corocznie przez Zgromadzenie Związku,
 f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
            z nich,
 g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd Związku,
 h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych związkowych
            jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
 i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd Związku
            w roku budżetowym,
 10)    określanie wysokości sumy, do której Zarząd Związku może
            samodzielnie zaciągać
 zobowiązania,
 11)    podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
            lokalnymi i
 regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń
 społeczności lokalnych i regionalnych,
 12) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Zgromadzenia Związku.
 
 § 10.
 
 1.    Zgromadzenie podejmuje uchwały bezwzględną większością
            statutowej liczby członków Zgromadzenia. Każdemu członkowi Zgromadzenia przysługuje
            na Zgromadzeniu jeden głos.
 2.    Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do
            uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
 3.    Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego
            rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu po uprzednim wyrażeniu
            opinii w sprawie przez Komisje Rewizyjną.
 4.    Sprzeciw nie może być wniesiony od uchwały podjętej w wyniku
            ponownego rozpatrzenia sprawy.
 
 § 11.
 
 1.    Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia
            oraz Wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym .
 2.    Przewodniczący Zgromadzenia organizuje pracę Zgromadzenia i
            prowadzi jego obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje
            wiceprzewodniczący.
 3.    Funkcji, o których mowa w ust. 1,nie można łączyć z funkcją członka
            Zarządu Związku i członka Komisji Rewizyjnej.
 
 § 12.
 
 1.    Zgromadzenie odbywa posiedzenia zwyczajne w miarę potrzeb nie
            rzadziej niż raz na pół roku.
 2.    Zgromadzenie zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia z własnej
            inicjatywy lub na wniosek Zarządu Związku powiadamiając członków związku nie później
            niż 7 dni przed terminem Zgromadzenia.
 3.    Zgromadzenie może odbywać również posiedzenia nadzwyczajne na
            pisemny wniosek 1/5 członków Związku. Wniosek taki powinien zawierać proponowany porządek
            obrad.
 
 § 13.
 
 1.    Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem.
 2.    W skład Zarządu wchodzi Przewodniczący oraz 4 członków Zarządu
            powoływanych i odwoływanych przez Zgromadzenie spośród jego członków na okres
            kadencji rad gmin.
 3.    Dopuszcza się wybór członków Zarządu Związku spoza członków
            Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu Związku.
 4.    Zarządem kieruje jego Przewodniczący. Zgromadzenie wybiera
            Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów statutowej liczby
            Zgromadzenia w głosowaniu tajnym. Zgromadzenie wybiera pozostałych członków Zarządu
            na wniosek Przewodniczącego Zarządu w głosowaniu tajnym.
 5.    Po upływie kadencji Zgromadzenia, Zarząd działa do dnia wyboru
            nowego Zarządu.
 6.    Członkowie Zarządu pełnią swoją funkcję społecznie.
 
 § 14.
 
 1.    Zarząd wykonuje uchwały zgromadzenia i prowadzi wszystkie sprawy
            związane z działalnością Związku nie zastrzeżone niniejszym Statutem albo stosownymi
            przepisami do kompetencji Zgromadzenia.
 2.    Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
 1)    przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
 2)    określenie sposobu wykonywania uchwał Zgromadzenia,
 3)    gospodarowanie mieniem Związku,
 4)    zawieranie umów i porozumień
 
 § 15.
 
 1.    Decyzje zarządu zapadają w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością
            głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu. W przypadku równej liczby głosów
            decyduje głos przewodniczącego.
 2.    Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem Związku
            składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona
            przez Zarząd. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych
            do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Związku.
 
 § 16.
 
 1.    Przewodniczący Zarządu reprezentuje Związek na zewnątrz.
 2.    Z zastrzeżeniem ust. 3 Przewodniczący Zarządu jest pracownikiem
            samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru. Warunki zatrudnienia przewodniczącego
            Zarządu określa Zgromadzenie.
 3.    Przewodniczący zarządu może pełnić funkcje społecznie.
 4. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
 1) kierowanie bieżącymi sprawami Związku,
 2) wykonywanie obowiązków kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Związku,
 3) organizowanie pracy Zarządu, zwoływanie posiedzeń Zarządu oraz ich prowadzenie,
 4) wykonywanie budżetu Związku w zakresie ustalonym przez Zarząd,
 5) składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Zarządu.
 
 § 17.
 
 1.    Obsługę techniczną i organizacyjną Związku oraz jego organów
            zapewnia Biuro Związku.
 2.    Biuro jest podporządkowane Przewodniczącemu Zarządu Zawiązku ,a
            jego pracą kieruje Kierownik Biura.
 3.    Zasady funkcjonowania Biura określa Regulamin Organizacyjny.
 
 § 18.
 
 1.    Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu i jednostek
            organizacyjnych Związku, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
 2.    W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 członków. Członkami Komisji
            Rewizyjnej nie mogą być: przewodniczący i wiceprzewodniczący Zgromadzenia oraz
            przewodniczący i członek Zarządu.
 3.    Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący, wybrany przez
            Zgromadzenie.
 4.    Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje z
            wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi
            . Wniosek w sprawie o absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
            Obrachunkową.
 5.    Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w
            zakresie kontroli.
 6.    Komisja Rewizyjna działa w oparciu o roczny plan uchwalony przez
            Zgromadzenie.
 7.    Szczegółowy tryb i formy pracy Komisji Rewizyjnej określa
            Regulamin Komisji zatwierdzony uchwałą Zgromadzenia.
 
 § 19.
 
 1.    Zgromadzenie może powołać inne komisje stałe bądź doraźne do
            wykonywania określonych zadań ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
 2.    Komisje są organem doradczo-opiniodawczym Związku.
 
 
 III. Gospodarka finansowa i zasady udziału w kosztach wspólnej działalności.
 
 § 20.
 
 1.    Związek prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o plan finansowy
            (budżet) uchwalany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
 
 2.    Dochodami Związku są:
 1)    obowiązkowe składki gmin członków Związku,
 2)    wkłady-udziały własne gmin członków Związku przekazywane na
            rzecz Związku w formie pieniężnej,
 3)    dotacje celowe,
 4)    odsetki od środków finansowych Związku gromadzonych na rachunkach
            bankowych,
 5)    środki finansowe pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające
            zwrotowi oraz środki na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków
            zagranicznych nie podlegające zwrotowi,
 6)    odsetki od pożyczek udzielonych przez Związek,
 7)    odsetki od nieterminowego regulowania należności,
 8)    odsetki i dywidendy od kapitału wniesionego do spółek,
 9)    dochody z majątku Związku,
 10)    spadki, zapisy, darowizny,
 11)    wpływy z działalności Związku,
 12)    inne dochody należne Związkowi na podstawie odrębnych przepisów,
 13)    dochody pochodzące z innych źródeł.
 
 § 21.
 
 1.    Członkowie Związku ponoszą koszty wspólnej działalności poprzez
            opłacanie rocznej składki obliczonej proporcjonalnie do liczby mieszkańców danej gminy
            objętej działalnością Związku według stanu na dzień 1 stycznia każdego roku.
            Zasady i wysokość obowiązkowej składki na kolejne lata ustala Zgromadzenie w terminie
            do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok, którego składka ma dotyczyć.
 2.    Zasady i wysokość wkładów - udziałów własnych gmin członków
            wnoszone dla sfinansowania zadań podejmowanych przez Związek realizujących cele określone
            w § 2 ust. 1 Statutu ustala Zgromadzenie w drodze uchwały.
 3.    Szczegółowe zasady przekazywania przez gminy wkładów - udziałów
            własnych ustalane będą na każdy rok budżetowy w drodze umów cywilno-prawnych
            zawieranych pomiędzy gminą członkiem, a Związkiem. Nie podpisanie umowy przez gminę
            członka w terminie do 30 kwietnia danego roku będzie oznaczać rezygnację z realizacji
            zadań na jej terenie w danym roku. Wszelkie konsekwencje finansowe z faktu nie podpisania
            umowy ponosi gmina członek.
 4.    Wkład - udział własny gminy członka Związku może stanowić
            mienie przekazane Związkowi, a służące realizacji przyjętych przez Związek zadań.
 5.    Związek może korzystać z majątku gmin-członków na następujących
            zasadach: darowizny, użytkowania, najmu, dzierżawy, aportu wniesionego do spółki lub w
            inny przewidziany prawem sposób.
 6.    W przypadku wystąpienia członka ze Związku oraz likwidacji Związku
            składniki majątkowe stanowiące własność gmin, z których korzysta Związek w trybie
            określonym w ust. 5, z wyjątkiem darowizny, są im zwracane z uwzględnieniem powiększeń
            ich wartości.
 
 § 22.
 
 1.    Koszty wspólnej działalności pokrywane są przez Związek z jego
            budżetu.
 2.    Gminy - członkowie Związku pokrywają straty Związku
            proporcjonalnie do wniesionych wkładów i płaconych składek.
 3.    W okresie trwania Związku zyski uzyskane przez Związek nie podlegają
            podziałowi pomiędzy gminy - członków Związku. O przeznaczeniu nadwyżki dochodów nad
            wydatkami decyduje Zgromadzenie .
 
 § 23.
 
 Jeżeli środki Związku nie wystarczają na pokrycie realizowanego przez Związek
            zadania, niedobór rozkłada się na gminy - członków Związku biorących udział w
            przedsięwzięciu proporcjonalnie do wielkości realizowanego na jej terenie zadania .
 
 § 24.
 
 1.    Gminy- członkowie Związku nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania
            Związku.
 2.    Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swym
            majątkiem.
 3.    Gminy, które nie wpłaciły swoich składek lub wkładów odpowiadają
            za zobowiązania Związku do wysokości nie wpłaconych kwot z tych tytułów.
 4.    Byli uczestnicy Związku odpowiadają za wszystkie zobowiązania Związku
            powstałe do chwili ich wystąpienia lub wykluczenia ze Związku, do wysokości swojego
            majątku wniesionego do Związku.
 
 
 IV. Mienie Związku i zasady gospodarowania tym mieniem
 
 § 25.
 
 1.    Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe.
 2.    Mienie związku jest odrębne od mienia gmin członków Związku i
            jest odrębnie zarządzane.
 3.    Zrealizowane przez Związek inwestycje będą przekazywane gminom-członkom
            Związku zgodnie z Uchwałami Zgromadzenia podjętymi w tej sprawie.
 4.    Korzystanie z obiektów i urządzeń jak również nieruchomości Związku
            jest możliwe tylko na podstawie zawartych stosownych umów cywilno-prawnych.
 
 § 26.
 
 1.    W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć jednostki
            organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
 2.    Jeżeli statutowa działalność będzie prowadzona przez jednostkę
            organizacyjną utworzoną przez Związek lub podmiot, któremu Związek powierzy
            prowadzenie tej działalności, podział zysków i udział w pokrywaniu strat będzie
            wynikać z zasad określonych dla tej jednostki organizacyjnej lub tego podmiotu.
 
 
 V. Postanowienia końcowe
 
 § 27.
 
 1.    Na podstawie jednobrzmiących uchwał co najmniej połowy rad gmin
            wchodzących w skład Związku, Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w
            stan likwidacji. Po przeprowadzeniu likwidacji Związek ulega rozwiązaniu.
 2.    W przypadku określonym w ust. 1 Zgromadzenie powołuje Komisję
            Likwidacyjną. W okresie do trzech miesięcy od daty uchwały o otwarciu likwidacji, o której
            mowa w ust. 1 Komisja Likwidacyjna sporządza sprawozdanie otwarcia likwidacji, a po jej
            przeprowadzeniu - sprawozdanie z zakończenia likwidacji. Termin zakończenia likwidacji
            ustala Zgromadzenie. Sprawozdanie z zakończenia likwidacji zatwierdza Zgromadzenie.
 3.    Majątek Związku pozostały po likwidacji, po zaspokojeniu wszelkich
            zobowiązań i roszczeń wierzycieli Związku, podlega podziałowi proporcjonalnie do
            wniesionych składek członkowskich i wkładów.
 4.    W razie likwidacji Związku gminy członkowie -Związku, na obszarze
            których znajdują się obiekty lub urządzenia likwidowanego Związku posiadają pierwszeństwo
            do ich przejęcia. Jeżeli wartość części majątku przejętej przez gminy członków
            przekracza kwotę przysługującą tym gminom z podziału majątku Związku są one zobowiązane
            do wniesienia różnicy w formie pieniężnej na rzecz likwidowanego Związku - do
            podziału między pozostałymi gminami - członkami Związku - zgodnie z
            postanowieniami ust. 3..
 5.    Datą likwidacji Związku jest dzień wykreślenia go z rejestru.
 
 § 28.
 
 1.    Członkostwo gminy w Związku ustaje z dniem podjęcia uchwały
            Zgromadzenia o wykreśleniu z powodu:
 1/ wystąpienia ze Związku na podstawie uchwały właściwej rady gminy,
 2/ w przypadku zalegania z opłatą składki członkowskiej przez co najmniej 1 rok.
 2.    Każda gmina może wystąpić ze związku z zachowaniem 3- miesięcznego
            okresu wypowiedzenia na koniec roku kalendarzowego.
 3.    Wykreślenie nie zwalnia gminy z obowiązku opłacenia zaległych składek
            i pokrywania strat związku w roku, w którym gmina została wykreślona ze Związku.
 4.    W przypadku wystąpienia gminy ze Związku , Zarząd oblicza w
            terminie 60 dni od daty wystąpienia wysokość wniesionych wkładów oraz stopień ich
            wykorzystania przez Związek.
 5.    W oparciu o obliczenia, o których mowa w ust. 4, Zgromadzenie ustala
            termin i sposób rozliczenia się z występującą gminą.
 6.    W przypadku wystąpienia gminy nie przysługuje jej zwrot wniesionej
            składki członkowskiej.
 
 § 29.
 
 Uchwalenie statutu następuje w drodze uchwał rad gmin-członków Związku, podjętych
            bezwzględną większością ustawowego składu rady.
 
 § 30.
 
 W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem maja zastosowanie odpowiednie przepisy
            ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
 
 § 31.
 
 Zmiana Statutu może nastąpić w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
 
 
 |