Radni
przyjęli, po pozytywnych opiniach poszczególnych komisji Rady, informację o wykonaniu
budżetu Gminy Żegocina za I półrocze 2006 r. Oto początkowa, opisowa część tej
informacji.
Rada Gminy w Żegocinie Uchwałą Nr XXXI/211/06 z dnia 27 luty
2006 r. uchwaliła budżet Gminy Żegocina na 2006 r., po strome planu dochodów na kwotę
11.462.000,00, natomiast po stronie planu wydatków na kwotę 11.893.146,00.
Z planowanych dochodów kwota 138.854,00 przeznaczona została na spłatę rat pożyczek:
- 46.654,00 - na budowę kanalizacji sanitarnej w Łąkcie Górnej
- 45.000,00 - na budowę kanalizacji sanitarnej Łąkta Górna - Żegocina
- 40.000,00 - budowę zagrodowych oczyszczalni ścieków
7.200,00- na modernizację oczyszczalni ścieków Łąkta Górna zaciągniętych w
Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Krakowie. Kwotę 288.000,00 przeznaczono na
spłatę kredytów:
- 60.000,00 - na odbudowę oczyszczalni ścieków Łąkta Górna
- 50.000,00 - na budowę wodociągu Łąkta Górna
- 25.000,00 - na budowę sali gimnastycznej w Rozdzielu
- 30.000,00 - na budowę chodników w Rozdzielu i Łąkcie Górnej
- 25.000,00 - na wymianę stolarki okiennej w SP Żegocina
- 30.000,00 - na Środowiskowy Dom Samopomocy
- 68.000,00 - na rozbudowę SP Bytomsko
Powstały w budżecie deficyt w kwocie 431.146,00 pokryty
zostanie przychodami pochodzącymi z kredytów. Uchwałą z dnia 27.02.2005 r. Rada Gminy
zatwierdziła dotację przedmiotową dla zakładu budżetowego - Zakładu Gospodarki
Komunalnej w wysokości 92.900,00.
Zatwierdzone dotacje dla instytucji kultury zamknęły się kwotą
200.100,00, z tego dotacja do działalności bibliotek 82.000,00 i Centrum Kultury, Sportu
i Turystyki - 118.100,00.
Przeznaczona kwota dotacji na działalność związaną z kulturą
fizyczną i sportem wynosi 30.000,00.
W chwili zatwierdzania budżetu kwota dotacji na zadania zlecone gminie
wynosiła 1.420.400,00. W ogólnej kwocie dotacji mieściła się kwota 50.800,00 na
wypłatę wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji rządowej
wykonujących zadania zlecone gminie, 1.200,00 - uzupełnienie list wyborczych, 250,00 -
na obronę cywilną, pozostałe wydatki obronne - 300,00, 80.000,00 - zasiłki stałe i
okresowe, 1.022.600,00 - wypłatę świadczeń rodzinnych oraz składki na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, 5.340,00 - składki na ubezpieczenia
zdrowotne od osób pobierających zasiłki z opieki społecznej oraz 259.910,00 - na
ośrodki wsparcia Na zwiększenie planu dochodów w I półroczu 2006 r. wpłynęła
zwiększona dotacja na zadania zlecone w kwocie 216.170,00 na świadczenia rodzinne,
zaliczki alimentacyjne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia
społecznego.
Dotacja na zadania zlecone i powierzone za I półrocze zamknęła się
kwotą ogólną po stronie planu dochodów - 1.636.570,00 , natomiast wykonanie -
973.249,00 co stanowi 59,5 %.
Po stronie planu wydatków zadań zleconych, wykonanie wyniosło
875.282,16 co stanowi 53,5 %.
W ciągu I półrocza budżet gminy po stronie planu dochodów
zwiększył się o kwotę 602.288,00, w tym: zadania zlecone - 216.170,00, pozostałe
dotacje i zwiększenia - 386.118,00 i w porównaniu z budżetem początkowym , na dzień
30.06.2006 r. zamknął się kwotą 12.064.288,00 Po stronie planu wydatków zwiększył
się o kwotę 1.402.049,00 i wynosił na 30.06.2006 r. - 13.295.195,00.
Deficyt budżetu gminy na 30.06.2006 r. 1.230.907,00 i pokryty zostanie
pożyczkami w wysokości 602.000,00, kredytami w wysokości 569.146,00 oraz
pozostałością środków z lat ubiegłych z rozliczenia przychodów i rozchodów w
wysokości 59.761,00. Na dofinansowanie bieżących zadań własnych gminy w I półroczu
gmina otrzymała kwotę zwiększającą plan o 120.975,00, w tym - na utrzymanie GOPS -
6.200,00, 35.086,00 - na dożywianie dzieci, 5.800,00 na zasiłki i pomoc w naturze,
kwotę 2.557,00 na wyprawki szkolne dla uczniów, 21.332,00 - na pomoc materialną dla
uczniów- stypendia dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadgimnazjalnych, 50.000,00 -
usuwanie skutków klęsk żywiołowych a także zostały zwiększone dochody własne o
kwotę 47.389,00, dotację celową z Ministerstwa Kultury w kwocie 63.085,00 oraz
zwiększona subwencja oświatowa o kwotę 154.669,00. Łącznie zwiększenia planu
dochodów razem ze zwiększeniem dotacji na zadania zlecone wyniosły 602.288,00.
Wykonanie dochodów za I półrocze wyniosło na plan 12.064.288,00 -
6.020.953,88 co stanowi 49,9 % planu rocznego.
Dochody z Dz. Rolnictwo i łowiectwo na planowaną wysokość 840.000,00 wykonanie
wyniosło 0, gdyż realizacja zadania finansowanego z Programu ZPORR oraz środki
współfinansujące to zadania z budżetu państwa wpłyną dopiero w II półroczu 2006
r.
Dochody z gospodarki gruntami i nieruchomościami, na plan 787.516,00
wyniosły 156.860,04 co stanowi 19,9 %, z tego wpływy z tytułu opłat za wieczyste
użytkowanie nieruchomości zostały wykonane w 94,6 %, natomiast wpływy z tytułu najmu
i dzierżawy składników majątkowych na plan 125.295,00 wykonane zostały w kwocie
56.920,00 co stanowi 45,4 % planu.
Wpływy z refundacji poniesionych wydatków na plan 46.000,00 wyniosły
27.834,59 co stanowi 60,5 %. Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych na plan
550.000,00 wykonane zostały w kwocie 51.100,00, co stanowi 9,3 %. Wpływy z podatku
dochodowego od osób fizycznych, pobierane przez Urząd Skarbowy wykonane zostały w 47,8
%. Wpływy z podatku rolnego, leśnego, od czynności cywilno - prawnych, podatków i
opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych wykonane zostały na
plan 511.500,00 w kwocie 264.224,68 tj. w 51,7 %, w tym: podatek od nieruchomości na plan
497.300,00 wykonanie wyniosło 248.801,03 tj. 50,1 %, podatek rolny na plan 400,00 -
wykonanie 126,00 tj. 31,5 %, podatek leśny na plan 8.200,00 - wykonanie 4.153,65 tj. 50,7
%, podatek od środków transportowych na plan 5.600,00 - wykonanie 3.118,00 tj. 55,7 %
oraz podatek od czynności cywilno - prawnych w kwocie 8.026,00. ; Wpływy z podatku
rolnego, leśnego, od spadków i darowizn, czynności cywilno - prawnych oraz podatków i
opłat lokalnych od osób fizycznych wykonane zostały w 60,3 %, gdyż na plan 328.300
wykonanie wyniosło 198.107,39, w tym: wpływy z podatku od nieruchomości na plan
125.100,00 wykonano 81.447,24 tj. 65,1 %, podatek rolny na plan 61.000 wpływy wynoszą
41.681,05 tj. 68,3 %, podatek leśny wykonany został w 81,5 %, podatek od środków
transportowych w 52,0 %. ,podatek od czynności cywilno - prawnych w 53,9 %, podatek od
spadków i darowizn w 27,4 %, wpływy z opłaty targowej wyniosły 18,3 % oraz odsetki
27,9 %.
Udziały gmin w podatku stanowiącym dochód budżetu państwa wykonane
zostały w 43,3 %, w tym podatek dochodowy od osób fizycznych wykonany został w 42,3 %,
natomiast od osób pranych w 97,9 %. Wpływy z tytułu podatków pobieranych przez U.S.
stanowią 50,9 % ich planu rocznego, w tym zaległości z podatku opłacanego w formie
karty podatkowej pobieranego przez Urząd Skarbowy Bochnia na dzień 30.06.2006 r.
wynoszą 3.728,65, nadpłaty-101,33.
W Dz. 801 - Oświata i wychowanie, wykonanie dochodów wyniosło 55,8
%, w tym przez szkoły podstawowe 62,9 %, natomiast przedszkola 51,6 % W Dz. 854 -
Edukacyjna opieka wychowawcza - świetlice szkolne, wykonanie wyniosło 62,9 % gdyż na
plan 60.000,00 wpływy wyniosły 37.785,78.
Wydatki budżetowe w I półroczu zrealizowane zostały, na plan
13.295.195,00 kwotą 5.372.198,45 co stanowi 40,4 % planu rocznego. Wydatki realizowane
były w miarę spływu dotacji oraz dochodów i poszczególnych działach przedstawiały
się następująco:
Dz.010 - Rolnictwo i łowiectwo - 0 %. W dziale tym planowana była kwota ma wydatki
majątkowe 1.763.000,00 na budowę wodociągu Łąkta Górna w Programie ZPORR. Zadanie to
będzie realizowane w II półroczu (umowa z wykonawcą podpisana). Dz. 400 - Wytwarzanie
i zaopatrywanie w energię elektryczna, gaz i wodę - 45,9 %
Dz. 600 - Transport i łączność - 25,9 %. W dziale tym zapłacono zobowiązania z roku
ubiegłego w wysokości 93.632,86, natomiast realizacja budowy i remontu chodników
nastąpi w II półroczu (umowy z wykonawcami podpisane) Poza tym kwota 56.438,00 na
usuwanie skutków klęsk żywiołowych zostanie wykorzystana także w II półroczu (umowy
podpisane).
Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 53,5 %
Dz. 710 działalność usługowa - 0,2 %. W dziale tym zaplanowano zapłatę za
opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego w kwocie 80.000,00. Wykonawca do końca
czerwca nie przedłożył faktury za wykonaną usługę.
Dz. 750 - Administracja publiczna - 56,3 %.
W dziale tym oprócz wydatków płacowych i rzeczowych na utrzymanie urzędu, zrealizowano
również remont bieżący budynku w budynku urzędu.
Dz. 751 - Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
- 49,9 %.
Dz. 752 - Obrona narodowa - 0 %. W I półroczu gmina nie otrzymała dotacji na to zadanie
zlecone.
Dz. 754 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż. - 37,8 %. Niskie wykonanie w I
półroczu wynikło z braku środków finansowych i zakupy realizowane będą w II
półroczu.
Dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie
posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem - 71,9%.
Wysokie wykonanie wynikło z faktu, że większość podatników wpłaciło należność
za cały rok.
Dz. 757 - Obsługa długu publicznego - 35,1%.
Są to odsetki od pobranych kredytów i pożyczek w wysokości 29.832,73.
Dz. 758 - Różne rozliczenia - pozostałość rezerwy ogólnej budżetu 28.800,00.
Dz. 801 - Oświata i wychowanie - 45,8 %. Niskie wykonanie związane jest z tym, że do
planu wprowadzone zostały dwa zadania na kwotę 740.000,00 z zakresu termomodernizacji
budynków szkolnych w Żegocinie i Rozdzielu, których realizacja nastąpi w II półroczu
br.
Dz. 851 - Ochrona zdrowia - 25,6%. Środki te zostaną wykorzystane w II półroczu w
związku z organizowanie wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin ubogich i patologicznych.
Dz. 852 - Pomoc społeczna - 52,1 %.
Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - 55,6 %.
Dz. 900 - Gospodarka komunalne i ochrona środowiska - 57,4 %.
Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 45,1%. W dziale tym dotacja w
wysokości 63.085,00 z Ministerstwa Kultury na wyposażenie Wiejskiego Ośrodka
Dziedzictwa Kulturowego w Bytomsku w kwocie 40.000,00 oraz na zakup instrumentów i
strojów dla orkiestry dętej realizowana jest dopiero w m-cu lipcu i sierpniu.
Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport - 40,0 %. Wykonanie zgodnie z zapotrzebowaniem klubów
sportowych. |