Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak
chodzi do szkoły ! Dziecko przychodzi do szkoły z ogromnym bagażem umiejętności,
doświadczeń i osobistym stylem uczenia się - swoją bogatą historią życia. W
szkole, w pierwszych latach nauki, u dziecka kształtują się fundamenty wielu istotnych
przekonań na temat własnych możliwości (poczucie własnej wartości, obraz samego
siebie), także odnośnie uczenia się, co w istotny sposób wpływa na jego przyszłe
funkcjonowanie, nawet na całe życie. Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma
kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka.
Jest to główna idea przewodnia Projektu "Pierwsze Uczniowskie
Doświadczenia Drogą do Wiedzy". Bazą teoretyczną jest Teoria Wielorakich
Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych
osiągnięć nauk społecznych końca XX wieku. Edukacja oparta na założeniach
Wielorakich Inteligencji - to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i
możliwości uczniów - edukacja na miarę XXI wieku.
Zgodnie z tą ideą praca z dziećmi w szkole powinna polegać na
tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich
warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację wszystkich rodzajów inteligencji,
nie zaś - tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw.
inteligencji szkolnej). Zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:
1. Językowo-lingwistycznej
2. matematyczno - logicznej
3. wizualno-przestrzennej
4. przyrodniczej
5. muzycznej
6. kinestetycznej (ruchowej)
7. interpersonalnej (społecznej)
8. intrapersonalnej (refleksyjnej)
Projekt obejmował 2 700 szkół podstawowych z terenu sześciu
województw: lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i
świętokrzyskiego. W Projekcie - łącznie w trzech etapach - brało udział: 30 000
uczniów klas pierwszych, 8 100 nauczycieli. Nad sprawnym przebiegiem realizacji czuwa: 30
edukatorów i 6 koordynatorów wojewódzkich.
Realizacja kolejnego etapu projektu dobiegła końca. W szkołach miały
miejsce spotkania z udziałem rodziców, podczas których prezentowano efekty realizacji
tego nowatorskiego projektu. Oto sprawozdania nadesłane przez szkoły. |