BYTOMSKO - STATUT SOŁECTWA

Uchwała Nr IV/22/03 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutów Sołectw Gminy Żegocina.

     Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), Rada Gminy w Żegocinie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala statuty poszczególnych Sołectw Gminy Żegocina w brzmieniu jak załącznik od mr 1 do mr 5 do uchwały.

  ZAŁĄCZNIK NR 2 - STATUT SOŁECTWA BYTOMSKO W GMINIE ŻEGOCINA

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Sołectwo Bytomsko zwane dalej sołectwem jest jednostką pomocniczą Gminy Żegocina.
2. Ogół mieszkańców wsi Bytomsko w liczbie 665 na dzień 31.12.2002 stanowi sołectwo.
3. Terenem działania sołectwa jest wieś Bytomsko w granicach administracyjnych o obszarze 4,87 km2.

II. UDZIAŁ SOŁECTWA I JEGO ORGANÓW W TWORZENIU, ŁĄCZENIU I ZNOSZENIU SOŁECTWA

§ 2. 1. Tworzenie, łączenie, podział oraz znoszenie sołectwa następuje w drodze uchwały Rady Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Konsultacji dokonuje się poprzez zwołanie Zebrania Wiejskiego, na którym mieszkańcy wyrażają swoją opinię w formie uchwały Zebrania Wiejskiego.
3. Jeżeli inicjatywa w sprawach określonych w ust. 1 wychodzi od sołectwa, również wymagana jest uchwała Zebrania Wiejskiego określająca zakres dokonywanych zmian.
4. Uchwały Zebrania Wiejskiego w sprawach określonych w ust. 2 i 3 nie mają dla Rady charakteru wiążącego.
5. Ponadto konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom wglądu do projektu uchwały w sprawach określonych w ust. 1, który podlega wyłożeniu na okres 14 dni w siedzibie Rady Gminy, o czym powiadamia się w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 3. Przeniesienie lub przyłączenie Sołectwa albo jego części do Sołectwa sąsiadującej Gminy należy do kompetencji Rady Ministrów.

III. ZADANIA SOŁECTWA I SPOSÓB ICH REALIZACJI

§ 4. Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:
    1)    ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.),
    2)    ustawy z dnia 10 maja 1992 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz. 191 z późn. zm.),
    3)    Statutu Gminy,
    4)    uchwał Rady Gminy.
§ 5. Sołectwo posiada kompetencje stanowiące, opiniodawcze i kontrolne.
§ 6. Do kompetencji stanowiących sołectwa należy:
    1)    zapewnienie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
    2)    organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz swojego środowiska, a zwłaszcza w zakresie budowy, utrzymania, konserwacji, remontu wiejskich obiektów, urządzeń komunalnych, kulturalno oświatowych, utrzymania porządku i spokoju oraz utrzymania czystości,
    3)    inicjatywy uchwałodawcze dotyczące planów zagospodarowanie wsi, budowy i konserwacji dróg miejskich, placów, mostów itp.,
    4)    gospodarowanie mieniem gminnym,
    5)    decydowanie w sprawach mienia komunalnego powierzonego sołectwu, bieżące korzystanie z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu,
    6)    wykonywanie uprawnień oraz zadań wynikających ze zdolności sądowej samorządu mieszkańców wsi w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy lub statutu.
§ 7. Do kompetencji opiniodawczych sołectwa należy wyrażanie opinii we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności o projektach rozstrzygnięć organów Gminy dotyczących:
    1)    planu zagospodarowania przestrzennego,
    2)    budżetu Gminy,
    3)    prawa miejscowego,
    4)    dysponowania komunalnymi gruntami rolnymi,
    5)    innych uchwał Rady Gminy.
§ 8. 1. Sołectwo sprawuje kontrolę społeczną nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z życiem wsi, a w szczególności związanych z ochroną środowiska naturalnego.
2. Sołectwo poprzez swoje organy może stosować następujące formy kontroli społecznych: negatywne (w formie wyrażenia np. braku aprobaty dla określonych postaw i działalności, niezadowolenia społecznego, sprzeciwu społecznego) i pozytywne: np. wyrażenie szacunku dla określonych postaw, pochwał społecznych i uznania.
§ 9. Zadania określone w § 6 Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
    1)    podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych mu ustawowo kompetencji,
    2)    współuczestnictwo i organizowanie konsultacji społecznych w sprawach uchwał podejmowanych przez Radę Gminy o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
    3)    występowanie z wnioskami do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa,
    4)    współpracę z radnymi z terenu sołectwa, ułatwienie kontaktu radnych z wyborcami między innymi w formie spotkań, dyżurów, oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
    5)    współpracę z Komisjami Rady Gminy a zwłaszcza rozpatrywanie przekazanych przez Komisję spraw dotyczących sołectwa,
    6)    udział w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych dla organizacji społecznych przez kodeks postępowania administracyjnego.
§ 10. Sołectwo podejmuje uchwały w sprawach:
    1)    utrzymanie konserwacji własnych obiektów mieszkalnych, urządzeń komunalnych, socjalnych, kulturalnych, sportowych,
    2)    utrzymania porządku na terenie wsi,
    3)    utrzymania i konserwacji dróg wiejskich,
    4)    czynów społecznych,
    5)    zadań przekazanych przez Radę Gminy wg odrębnych uchwał.
§ 11. 1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego Sołtys przekazuje Wójtowi który kieruje je do akceptacji Radzie Gminy lub właściwym jednostkom.
2. Wobec odmowy realizacji lub braku stanowiska co do spraw podniesionych przez sołectwo - może ono wnieść sprzeciw do Rady Gminy.
3. Rada Gminy po zbadaniu sprawy podejmuje ostateczną decyzję.
§ 12. Sołectwo poprzez swoich przedstawicieli może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących osób prawnych lub fizycznych oraz jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych nie posiadających osobowości prawnej albo dopuszczenia sołectwa do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami sołectwa i przemawia za tym interes społeczny mieszkańców.
§ 13. Sołectwo realizując zadania określone w § 6 podejmuje działania:
    1)    inicjuje czyny społeczne,
    2)    przeprowadza i propaguje ważne akcje, konkursy mające na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku i estetyki wsi,
    3)    uczestniczy w akcjach i innych przedsięwzięciach z zakresu profilaktyki zdrowotnej,
    4)    organizuje formy opieki społecznej, pomocy sąsiedzkiej i innej dla mieszkańców niepełnosprawnych, w podeszłym wieku dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
    5)    występuje z inicjatywą i uczestniczy w przedsięwzięciach mających na celu zapewnienie opieki organizowanie zagospodarowania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży, ich wychowania i wypoczynku,
    6)    podejmuje działania mające na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego, przeciwdziałania marnotrawstwu mienia społecznego i prywatnego,
    7)    organizuje mieszkańców do poprawy ochrony przeciwpożarowej w sołectwie oraz zabezpieczenia p.poż.
§ 14. 1. Kontrola prowadzona przez sołectwo wynikająca z § 8 dotyczy w szczególności:
    1)    przestrzegania przepisów prawnych regulujących określoną działalność,
    2)    stanu zaopatrzenia, rzetelności handlu i usług,
    3)    kultury i terminowości obsługi mieszkańców,
    4)    czystości, porządku i zabezpieczenia mienia,
    5)    przestrzegania zasad gospodarności,
    6)    bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zabezpieczenia p.poż.
2. Działania kontrolne, o których mowa w § 8 prowadzą upoważnieni członkowie Rady Sołeckiej w zespołach liczących co najmniej 3 osoby, spisując na tę okoliczność protokół, który przekazywany jest do jednostki kontrolowanej i Wójtowi.
§ 15. Dla realizacji wspólnych zadań i przedsięwzięć, sołectwo nawiązuje współpracę z sołectwami sąsiednich gmin, zawiera porozumienia określając zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań. Może również podejmować wspólne uchwały.

IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 16. 1. Organami sołectwa są:
    1)    Zebranie Wiejskie - organ uchwałodawczy,
    2)    Sołtys - organ wykonawczy.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. Zebranie Wiejskie wybiera Komisję Rewizyjną.
4. Zebranie Wiejskie może powołać inne doraźne komisje określają zakres ich działania.
5. Kadencja organów Sołectwa trwa 4 lata.
§ 17. 1. Organem wykonawczym sołectwa jest Sołtys.
2. Sołtys w szczególności:
    1)    reprezentuje sołectwo wobec innych organów i instytucji,
    2)    zwołuje zebranie wiejskie i ustala liczbę zaproszonych gości,
    3)    kieruje pracą Rady Sołeckiej, zwołuje jej zebrania,
    4)    administruje mieniem sołectwa oraz powierzonym i czuwa by nie było narażone na szkody i uszczuplenia,
    5)    może zawierać porozumienia w sprawach, do których został upoważniony przez Zebranie Wiejskie,
    6)    wykonuje czynności i zadania ustalone odrębnymi przepisami prawa z zakresu administracji publicznej,
    7)    udostępnia na żądanie Wójta lub Komisji Rewizyjnej Rady Gminy dokumenty, pomieszczenia, sprzęt i inne mienie będące własnością sołectwa lub pozostające w jego administracji,
    8)    podejmuje działania organizatorsko - wykonawcze.
3. Sołtys może pobierać wynagrodzenie w formie % udziału zebranych podatków: opłat w wysokości ustalonej odrębnymi uchwałami Rady Gminy.
§ 18. 1. Sołtys może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Sołtys otrzymuje zawiadomienia i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługujących radnym.
3. Sołtys może:
    1)    brać udział w sesjach Rady i posiedzeniach Komisji, zgłaszając swoje uwagi, wnioski i zapytania,
    2)    występować do komisji Rady o podjęcie określonej inicjatywy uchwałodawczej,
    3)    brać udział w dyskusjach na Sesjach Rady i posiedzeniach Komisji.
4. Sołtysowi biorącemu udział w sesjach Rady Gminy przysługuje dieta w wysokości określonej uchwałą Rady Gminy.
§ 19. 1. Rada Sołecka wspomaga Sołtysa.
2. Rada Sołecka:
    1)    współpracuje z Sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,
    2)    podejmuje inicjatywy dotyczące przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa,
    3)    inicjuje działania społecznie użyteczne dla sołectwa i jego mieszkańców,
    4)    pełni rolę stałego komitetu czynów społecznych w ramach upoważnień udzielonych przez zebranie wiejskie,
3. Rada Sołecka pracuje pod przewodnictwem Sołtysa.
§ 20. 1. Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę wewnętrzną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób.
3. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, Komisja wybiera ze swego grona.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być równocześnie członkami Rady Sołeckiej lub Sołtysem.
§ 21. 1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej 1 raz w roku.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady Sołeckiej.
§ 22. 1. Komisja Rewizyjna:
    1)    kontroluje działalność Sołtysa oraz gospodarkę funduszami i majątkiem sołectwa,
    2)    przedstawia zebraniu wiejskiemu sprawozdanie ze swej działalności.
2. W razie stwierdzenia w zarządzaniu funduszami oraz majątkiem sołectwa niezgodności ze statutem lub przepisami prawnymi, Komisja niezwłocznie informuje o tym Sołtysa i Wójta Gminy.

V. ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRANIA WIEJSKIEGO ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANIA UCHWAŁ

§ 23. 1. Zebranie Wiejskie jest zebraniem uchwałodawczym.
2. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.
§ 24. 1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa, Wójta Gminy Radę Gminy lub na pisemny wniosek co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu.
2. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na rok.
§ 25. 1. Zebranie jest ważne gdy mieszkańcy zostali zawiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów (liczba głosów "za" jest większa od połowy ważnie oddanych głosów).
3. Zebranie miejskie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania.
4. Wybory Sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej obligatoryjnie odbywają się w drodze tajnego głosowania.
§ 26. 1. Zebranie Wiejskie:
    1)    opiniuje Statut Sołectwa,
    2)    wybiera oraz odwołuje Sołtysa, członków Rady Sołeckiej w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów,
    3)    rozpatruje roczne sprawozdania z pracy Sołtysa,
    4)    podejmuje uchwały w sprawach określonych w § 9 i w § 10,
    5)    decyduje o ilościowym składzie Rady Sołeckiej,
    6)    opiniuje lub inicjuje sprawy zmian terytorialnych Sołectwa,
    7)    realizuje inne zadania wynikające ze Statutu.
2. Zebranie wiejskie może upoważnić Sołtysa wraz z Radą Sołecką do przedstawiania w okresach między zebraniami opinii w sprawach określonych w § 7.

VI. TRYB WYBORU ORAZ ODWOŁYWANIA ORAGNÓW SOŁECTWA ORAZ UZUPEŁNIENIA SKŁADU W TOKU KADENCJI

§ 27. 1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa, Rady Sołeckiej oraz Komisji Rewizyjnej zwołuje Rada Gminy, która określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza Przewodniczącego zebrania spośród Radnych Rady Gminy.
2. Rada Gminy może upoważnić Wójta Gminy do zwołania Zebrania Wiejskiego, na którym ma być dokonany wybór organów, o których mowa w ust. 1.
3. Uchwała o zwołaniu zebrania wiejskiego o którym mowa w ust. 1 powinna być podana do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą Zebrania.
§ 28. 1. Dla dokonania ważnego wyboru organów Sołectwa w zebraniu wiejskim wymagane jest uczestnictwo co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano niezbędnego quorum wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu.
§ 29. 1. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej trzech osób, wybranych spośród uprawnionych uczestników Zebrania.
Członkiem Komisji nie może być osoba kandydująca do organów Sołectwa.
2. Do zadań Komisji należy przyjęcie zgłoszeń kandydatów, przeprowadzenie głosowania, ustalenie i ogłoszenie jego wyników poprzez sporządzenie protokołu o wynikach wyborów. Protokół podpisują Przewodniczący Zebrania i członkowie Komisji.
3. Wybory Sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej odbywają się za pomocą kart do głosowania w głosowaniu tajnym.
4. Karty do głosowania stanowią załącznik do protokołu przeprowadzonych wyborów.
5. Wybory odbywają się oddzielnie na Sołtysa, członków Rady Sołeckiej i członków Komisji Rewizyjnej.
6. Karty do głosowania opatrzone są pieczęcią Rady Gminy. Nieważne są karty całkowicie przedarte i te na których pozostawiono nazwiska większej liczby kandydatów niż miejsc do obsadzenia.
§ 30. 1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłaszanych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
2. Kandydatem na Sołtysa lub członka organu sołectwa nie może być osoba skazana za przestępstwo popełnione z chęci zysku lub innych niskich pobudek.
§ 31. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§ 32. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej oraz Komisji Rewizyjnej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia Statutu, uchwał Zebrania lub dopuścili się czynu przestępczego.
2. Odwołanie sołtysa lub członka Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej odbywa się na takich samych zasadach jak wybory na to stanowisko.
3. Odwołanie powinno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
4. Wybory uzupełniające zarządza się w trybie określonym w § 27
5. Zasady określone w § 33 ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie do członków Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej.
§ 33. 1. Wygaśnięcie mandatu sołtysa następuje na skutek:
    1)    pisemnego zrzeczenia się funkcji,
    2)    utraty prawa wybieralności,
    3)    prawomocnego skazującego wyroku sądu orzeczonego za przestępstwo umyślne,
    4)    zmian w podziale terytorialnym,
    5)    śmierci,
    6)    odwołania.

VII. NADZÓR I KONTROLA NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA

§ 34. 1. Nadzór i kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy.
2. Rada Gminy wykonuje nadzór nad działalnością sołectwa poprzez dokonywania kontroli za pomocą Komisji Rewizyjnej i Wójta Gminy w terminach ustalonych przez Radę Gminy.
3. Wójt wykonuje kontrolę poprzez:
a)    czuwanie aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenia,
b)    informację i dokumenty, które na żądanie Wójta Gminy przedkłada Sołtys w wyznaczonym przez Wójta terminie i zakresie,
c)    uczestnictwo Wójta w Zebraniu Wiejskim.

VIII. PRZEPISY KOŃCOWE.

§ 35. 1. Statut Sołectwa uchwala Rada Gminy w Żegocinie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. Zmian w Statucie dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§ 36. 1. Statut podlega ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.
2. Treść Statutu udostępnia się mieszkańcom do wglądu u Sołtysa i w Urzędzie Gminy Żegocina.

[wstecz]