Na
podstawie art. 18 ust. 2, pkt.15 i art. 40 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym /tekst jednolity: Dz.U. z 1996 r. Nr 13, póz. 74 z późn. zm. /w
związku z art.4 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U.Nr 35, poz.230 z późn. zm. /Rada Gminy w
Żegocinie uchwala, co następuje: §1
Przyjmuje się Gminny
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Żegocina na 2002 r. w
brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.
§2
Traci moc
Uchwała Nr XVI/129/2001 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 28 marca 2001 r. w Sprawie
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2001.
§3
1. Uchwała podlega ogłoszeniu w
miejscach publicznych gminy oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
2. Uchwała wchodzi w Życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do uchwały
nr XXII/183/2002
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROVLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY ŻEGOCINA NA 2002 ROK
I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB
UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
1/ Pomoc finansową dla pacjentów korzystających z leczenia odwykowego i zajęć
terapeutycznych w poradniach odwykowych /zwrot kosztów przejazdu/.
2/ Kontynuowanie poradnictwa w Gminnym Punkcie Konsultacyjnym dla osób uzależnionych od
alkoholu i członków ich rodzin.
3/ Dofinansowanie w zależności od potrzeb, szkoleń i kursów specjalistycznych dla
personelu miejscowego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej świadczącego pomoc osobom
uzależnionym od alkoholu.
4/ Zapewnienie osobom uzależnionym i ich rodzinom pełnej informacji dotyczącej
korzystania z placówek lecznictwa odwykowego i zespołów terapeutycznych w
powiecie bocheńskim i limanowskim.
II. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE POMOCY
PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
1/ Prowadzenie stałych konsultacji specjalistycznych /prawnik, lekarz, psycholog/ dla
ofiar przemocy w rodzinie.
2/ Współdziałanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Policją,
Gminnym Zakładem Opieki Zdrowotnej, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu
przeciwdziałania zjawisku przemocy i udzielania wsparcia psychicznego i materialnego
rodzinom – ofiarom przemocy.
3/ Edukację publiczną /przewodniki, poradniki, broszury/ przy okazji spotkań z
rodzicami szkół prowadzonych przez gminę.
4/ Świadczenie pomocy finansowej i merytorycznej dla świetlic realizujących program
socjoterapeutyczny, którym objęte są dzieci i młodzież z rodzin zagrożonych
alkoholizmem i przemocą.
III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W
SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
1/ Organizowanie i prowadzenie na terenie szkół prowadzonych przez gminę programów
edukacyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
2/ Udostępnianie świetlicom z programem terapeutycznym materiałów edukacyjnych
nadsyłanych przy okazji prowadzenie ogólnopolskiej kampanii profilaktyki uzależnień.
3/ Świadczenie pomocy merytorycznej i finansowej dla szkół i świetlic organizujących
imprezy edukacyjno - profilaktyczne o tematyce przeciwalkoholowej /konkursy plastyczne,
gazetki szkolne i inne formy promujące zdrowy styl życia wśród młodzieży/.
4/ Prowadzenie działalności edukacyjnej na tematy związane z problematyką alkoholową
poprzez kolportaż ulotek i broszur udostępnianych społeczności lokalnej za
pośrednictwem szkół, Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej i Gminnego Punktu
Konsultacyjnego.
5/ Prowadzenia stałych konsultacji i poradnictwa dla rodziców, których dzieci piją
alkohol i sprawiają inne trudności wychowawcze.
IV. SZCZEGÓŁOWE ZASADY WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW
ALKOHOLOWYCH, PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY.
1)/ Zezwolenia wydawane są na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Wniosek powinien
zawierać: imię i nazwisko, adres, nazwę i siedzibę firmy, adres miejsca sprzedaży
napojów alkoholowych, określenie rodzaju sprzedaży napojów alkoholowych, godziny
sprzedaży napojów alkoholowych, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania
przedsiębiorcy.
2) W toku postępowania przeprowadza się oględziny miejsca sprzedaży napojów
alkoholowych w obecności wnioskodawcy w celu zbadania czy wskazany jako punkt sprzedaży
lokal nie narusza określonych przez Radę Gminy zasad usytuowania miejsc sprzedaży
napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów.
3) Z oględzin sporządza się protokół, który stanowi dowód w postępowaniu
administracyjnym.
4) W protokole określa się w szczególności:
a) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego siedzibę,
b) określenie położenia miejsca sprzedaży w kontekście spełniania wymogów
określonych przez Radę Gminy w Uchwale w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy
miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów.
c) określenie przedmiotu działalności w zakresie rodzajów napojów alkoholowych oraz
miejsca przeznaczenia do spożycia (na miejscu lub poza miejscem sprzedaży),
d) określenie czasu pracy punku sprzedaży napojów alkoholowych,
e) stan techniczny punktu sprzedaży,
f) tytuł prawny do wskazanego lokalu /np. prawo własności, umowa najmu itp./,
g) uwagi właściciela lokalu .
5) Przed wydaniem zezwolenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o znajomości
przepisów ustawy , o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz
uchwał Rady Gminy wydanych na podstawie delegacji zawartych w tej ustawie.
6) Zezwolenia wydaje się po wniesieniu opłaty rocznej do kasy Gminy.
7) Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się w ramach określonych
przez Radę Gminy liczby punktów sprzedaży.
8) Prowadzona jest ewidencja zezwoleń.
9) Zezwolenia wydaje Wójt, po zasięgnięciu opinii Zarządu Gminy wydawanym w formie
postanowienia
10) Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu
lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych
napojów:
a) do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
c) powyżej 18% zawartości alkoholu.
Szczegółowe zasady cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia poza miejscem i w miejscu sprzedaży.
1) Zezwolenie cofa się w przypadku:
a) nie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie a w
szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym, po
zasięgnięciu opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
b) Powtarzającego się, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania
porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną
placówkę po zasięgnięciu opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
c) Wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych
źródeł.
d) Nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu.
e) Przedstawienie fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów
alkoholowych w roku poprzednim,
f) Popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę
odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie.
g) Orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobę fizyczną albo wobec osoby
odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu
prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem
V. KONTROLA ZASAD OBROTU
NAPOJAMI ALKOHOLOWYMI
1/ Obowiązek kontroli przestrzegania uchwał i decyzji spoczywa na organach Gminy.
2/ Kontrolę przeprowadza zespół kontrolny składający się z osób posiadających
upoważnienia do jej przeprowadzenia podpisany przez Wójta Gminy.
3/ Zespół nie może liczyć mniej niż 2 osoby.
4/ Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz pozostawia
się w punkcie kontrolowanym.
5/ Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
a) wstępu na teren lokalu gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych w dniach
i godzinach , w jakich prowadzona jest ta działalność,
b) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwolenia,
6/ Zakres kontroli obejmuje:
a) zgodność prowadzonej sprzedaży z aktualnie ważnymi zezwoleniami,
b) przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
c) przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży określonych w uchwałach Rady Gminy,
7/ Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do
usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są podstawą do cofnięcia
zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofnięcie zezwolenia.
8/ Jednostka kontrolowana w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia
uchybień , przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonaniu zaleceń.
VI. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ
ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
1/ Dofinansowanie /w oparciu o jasno sformułowane kryteria/ działalności grup
sportowych mających w swoich programach zadania związane z profilaktyką alkoholową i
propagowaniem trzeźwego sposobu spędzania wolnego czasu.
2/ Dofinansowanie kolonii i obozów terapeutycznych dla dzieci z rodzin zagrożonych
patologią alkoholową.
3/ Koordynowanie pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w oparciu o
materiały informacyjne uzyskiwane z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej a dotyczące
osób zagrożonych patologią alkoholową i przemocą.
GMINNA KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
|