UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr XL/272/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 października 2018 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żegocina |
Na podstawie
art. 18 ust. 2 pkt 1§ , art. 22§ oraz art.40 ust.2 pkt 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz.994 z późn.zm. Rada Gminy Żegocina
uchwala, co następuje: § 1. W Statucie Gminy Żegocina stanowiącym Załącznik do Uchwały Nr III/16/2002 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żegocina (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 78, poz. 1083) zmienionej Uchwałą Nr XXIV/156/05 z dnia 28 kwietnia 2005 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 430, poz. 3185), Uchwałą Nr XIX/141/09 z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 244, poz. 1718) , Uchwałą Nr IV/23/11 z dnia 26 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 371, poz. 321) i Uchwałą Nr XVI/191/2013 z dnia 30 października 2013 r. ((Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 13, poz.6339) wprowadza się następujące zmiany: 1.W §14 - w ust.2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: „Jawność działania organów jest realizowana również poprzez transmisje na żywo z obrad sesji Rady Gminy oraz utrwalanie przy pomocy rejestratorów obrazu i dźwięku tych obrad. Nagrania są umieszczane w BIP i na stronie internetowej Gminy, a informacja w tym zakresie zamieszczana na tablicy ogłoszeń budynku Urzędu Gminy.”, - w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: „Udostępnianie materiałów z posiedzeń organów Gminy może nastąpić, podobnie jak udostępnienie każdej informacji publicznej, również drogą mailową, za wyjątkiem materiałów udostępnionych w BIP”. 2. W §15 ; 1/ ust. 1 otrzymuje brzmienie : „1.Rada jest wybierana na 5-letnią kadencję przez mieszkańców gminy w wyborach powszechnych i liczy w pełnym składzie 15 radnych.”, 2/ ust. 4 otrzymuje brzmienie Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust.2. 3. W §16 : 1/ po pkt 4) dodaje się pkt 4a) w brzmieniu: „4a) rozpatrywanie raportu o stanie Gminy przedstawionego przez Wójta a także podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania Wójtowi z tego tytułu,”, 2/ po pkt 6 dodaje się pkt 6a) w brzmieniu:” 6. przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach§ o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; 4. §18 otrzymuje brzmienie: „§ 18. 1. Rada kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. 2. Komisja Rewizyjna w szczególności : 1) opiniuje wykonanie budżetu Gminy; 2) występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w tej sprawie podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową; 3) wykonuje inne zadania w zakresie kontroli zlecone przez Radę”, 3. Rada rozpatruje skargi na Wójta i gminne jednostki organizacyjne oraz załatwia wnioski i petycje, w tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji . 4. W skład Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady. 5.Liczbę członków Komisji Rewizyjneji i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji ustala Rada. 6. Organizację oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 6 do Statutu. 7.Organizację oraz tryb pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji określa regulamin stanowiący załącznik Nr 10 do Statutu w brzmieniu jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. 5.W § 19 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty. „ 6. Po § 19 dodaje się § 19a i 19 b w brzmieniu: „§ 19a .„Radny może kierować interpelacje i zapytania do Wójta na zasadach określonych w ustawie.”, § 19 b.1 Radni mogą zrzeszać się w kluby radnych w co najmniej 3 osobowych składach. Wykaz istniejących klubów prowadzi Przewodniczący Rady. 2. Organizacje wewnętrzną oraz tryb pracy klubu i jego organów ustalają zrzeszeni w nim radni. Kluby mogą ustalać swoje regulaminy. 3. Radny może należeć wyłącznie do jednego klubu radnych. 4. Klub rozpoczyna swoją działalność z chwilą złożenia Przewodniczącemu Rady pisemnego zawiadomienia o jego utworzeniu. Zawiadomienie winno zawierać nazwę klubu, wykaz zrzeszonych w nim radnych oraz wskazywać osobę do reprezentacji klubu. Każdorazową zmianę w składzie osobowym lub władzach klubu należy zgłaszać Przewodniczącemu Rady. 5. Kluby radnych mogą występować z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniować projekty uchwał. 6. Klub niespełniający ustawowego wymogu liczby radnych ulega rozwiązaniu. 7. § 22. otrzymuje brzmienie: „1. W głosowaniu biorą udział jedynie radni. 2.Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady 3.Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych 4.Radny głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych opowiada się, że: 1/ jest za uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem; 2/jest przeciw uchwale, kandydaturze lub wnioskowi; 3/ wstrzymuje się od głosu - dodatkowo sygnalizując sposób głosowania poprzez podniesienie ręki. 5. Głosowanie imienne odbywa się w ten sposób, że radny po wywołaniu w kolejności alfabetycznej z listy przez przewodniczącego obrad , wypowiada się czy: 1/ jest za uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem; 2/jest przeciw uchwale, kandydaturze lub wnioskowi; 3/ wstrzymuje się od głosu 6. Rada może postanowić , że głosowanie jawne zostanie przeprowadzone przy użyciu imiennie podpisanych kart do głosowania. 7. Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy. 6. W przypadkach określonych w ustawie , Rada zobowiązana jest podejmować uchwały w głosowaniu tajnym, kwalifikowaną większością głosów. 8.. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie, a głosowania tajnego przewodniczący Komisji Skrutacyjnej po obliczeniu głosów i sporządzeniu protokołu komisji.” 8. W§ 28 na końcu dodaje się wyrazy „oraz Komisję Skarg, Wniosków i Petycji, 9. § 34 otrzymuje brzmienie: „§ 40. Rada powołuje następujące komisje stałe: 1) Komisję Rewizyjną; 2) Komisję Skarg, Wniosków i Petycji; 3) Komisję Kultury, Oświaty, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej; 4/ Komisję Budżetowo-Rolną i Rozwoju Wsi. 10.„Po § 35 dodaje się § 35 a w brzmieniu : „35a. 1.Wójt w terminie określonym w ustawie przedstawia Radzie raport o stanie gminy. 2. Rada gminy rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. 3. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie składa do Przewodniczącego Rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 50 osób. 4. Uchwałę o udzieleniu Wójtowi wotum zaufania Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu.”, 11. W § 37 w ust.2 po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu: „10) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;” 12. § 60 otrzymuje brzmienie: § 60. W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy: 1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 , poz.994 ze zm.), 2) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2018r., poz. 1260 ze zm.) , 3) ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), 4) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy Gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 ze zm.), 5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2017r, poz.2077 ze zm. ), 6) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r , poz. 1530 ze zm.), 7) inne przepisy w zakresie dotyczącym gmin oraz ich jednostek pomocniczych i organizacyjnych. 13. Załącznik nr 5 do statutu otrzymuje brzmienie jak zał .nr 2 do niniejszej Uchwały. 14. W załączniku Nr 6 1/ w § 1 pkt 1 i w § 16 pkt 1 wyrazy w nawiasie (tj. Dz.U. z 2001r, Nr 142,poz.1591 z późn. zm) zastępuje się wyrazami ( Dz.U. z 2018r, poz.994 ze zm.). 2/ w § 2 skreśla się pkt 4 . 3/ § 3 otrzymuje brzmienie: „3. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów gminy uwzględniając kryteria legalności, celowości, gospodarności , rzetelności, sprawności organizacyjnej. 15. W Załączniku nr 7 do Statutu Gminy Żegocina wprowadza się następujące zmiany: 1/ w §1 wyrazy „ w Żegocinie” zastępuje się wyrazami „Żegocina”; 2/ w §2 wyrazy w nawiasie zastępuje się wyrazami ( Dz.U. z 2018r, poz.994 ze zm.); 3/w §12 ust.1 i w §18 wyrazy „projekt porządku” zastępuje się wyrazami „porządek”; 4/ w§ 12 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu” „2a. materiały przesłane drogą elektroniczną są doręczone z dniem, w którym wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, że radny mógł zapoznać się z ich treścią. 2b. W przypadkach uzasadnionych, ze względu na interes Gminy projekty uchwał mogą być przekazane radnym w terminie krótszym niż 3 dni, a nawet w dniu sesji przed jej otwarciem. 5/ w §14 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „§ 14. 1. Obrady sesji są jawne, a jej przebieg utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk i obraz. Zapis ten stanowi załącznik do protokołu z sesji.”, 6/ §20 otrzymuje brzmienie: „ 1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. 2. W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej. 3. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta. 4. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania. 5. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. 6. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. 7. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.” 7/ w §21 wyraz „minut zastępuje się wyrazem „minut” 8/ § 26 otrzymuje brzmienie: „§ 26. 1. Z każdej sesji Rady sporządza się odrębny protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, listy obecności na sesji oraz zapis, o którym mowa w §14 ust.1 niniejszego regulaminu. Projekt protokołu udostępniany jest radnym na 7 dni przed kolejną sesją. Zapis ten nie dotyczy sesji nadzwyczajnych i uroczystych. 2. Radni mają prawo zgłaszać uwagi i poprawki do protokołu. Radny, który wnosi uwagi do protokołu wskazuje kwestionowaną przez niego treść oraz pisemną propozycję zmiany. O uwzględnieniu bądź nie proponowanej treści zmiany decyduje Przewodniczący Rady po zapoznaniu się z treścią nagrania z obrad sesji. W przypadku braku uwag bądź po ich nieuwzględnieniu/lub po ich uwzględnieniu protokół uznaje się za przyjęty o czym Przewodniczący informuje Radę na kolejnej sesji.”, 3. „2. Protokoły z sesji podlegają udostępnieniu w BIP.”, 9/ po § 28 dodaje się § 28 a w brzmieniu: „28.1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje: 1) Przewodniczącemu, 2) Wójtowi, 3) 1 ustawowego składu Rady, 4) Komisji stałej, 5) Klubowi Radnych, 2.
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje także grupie mieszkańców, o której mowa w
ustawie w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Zasady wnoszenia projektów
uchwał w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej reguluje odrębna uchwała. Załącznik nr 10 do Statutu Gminy |