UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XL/272/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 października 2018 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żegocina

    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1§ , art. 22§ oraz art.40 ust.2 pkt 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz.994 z późn.zm. Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:

§  1. W Statucie Gminy Żegocina stanowiącym Załącznik do Uchwały Nr III/16/2002 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żegocina (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 78, poz. 1083) zmienionej Uchwałą Nr XXIV/156/05 z dnia 28 kwietnia 2005 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 430, poz. 3185), Uchwałą Nr XIX/141/09 z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 244, poz. 1718) , Uchwałą Nr IV/23/11 z dnia 26 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 371, poz. 321) i Uchwałą Nr XVI/191/2013 z dnia 30 października 2013 r. ((Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 13, poz.6339) wprowadza się następujące zmiany:

1.W §14
- w ust.2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Jawność działania organów jest realizowana również poprzez transmisje na żywo z obrad sesji Rady Gminy oraz utrwalanie przy pomocy rejestratorów obrazu i dźwięku tych obrad. Nagrania są umieszczane w BIP i na stronie internetowej Gminy, a informacja w tym zakresie zamieszczana na tablicy ogłoszeń budynku Urzędu Gminy.”,
- w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Udostępnianie materiałów z posiedzeń organów Gminy może nastąpić, podobnie jak udostępnienie każdej informacji publicznej, również drogą mailową, za wyjątkiem materiałów udostępnionych w BIP”.
2. W §15 ;
1/ ust. 1 otrzymuje brzmienie :
„1.Rada jest wybierana na 5-letnią kadencję przez mieszkańców gminy w wyborach powszechnych i liczy w pełnym składzie 15 radnych.”,
2/ ust. 4 otrzymuje brzmienie Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust.2.
3. W §16 :
1/ po pkt 4) dodaje się pkt 4a) w brzmieniu:
„4a) rozpatrywanie raportu o stanie Gminy przedstawionego przez Wójta a także podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania Wójtowi z tego tytułu,”,
2/ po pkt 6 dodaje się pkt 6a) w brzmieniu:” 6. przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach§ o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
4. §18 otrzymuje brzmienie:
„§ 18. 1. Rada kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna w szczególności :
1) opiniuje wykonanie budżetu Gminy;
2) występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w tej sprawie podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową;
3) wykonuje inne zadania w zakresie kontroli zlecone przez Radę”,
3. Rada rozpatruje skargi na Wójta i gminne jednostki organizacyjne oraz załatwia wnioski i petycje, w tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji .
4. W skład Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
5.Liczbę członków Komisji Rewizyjneji i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji ustala Rada.
6. Organizację oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 6 do Statutu.
7.Organizację oraz tryb pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji określa regulamin stanowiący załącznik Nr 10 do Statutu w brzmieniu jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
5.W § 19 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty. „
6. Po § 19 dodaje się § 19a i 19 b w brzmieniu:
„§ 19a .„Radny może kierować interpelacje i zapytania do Wójta na zasadach określonych w ustawie.”,
§ 19 b.1 Radni mogą zrzeszać się w kluby radnych w co najmniej 3 osobowych składach. Wykaz istniejących klubów prowadzi Przewodniczący Rady.
2. Organizacje wewnętrzną oraz tryb pracy klubu i jego organów ustalają zrzeszeni w nim radni. Kluby mogą ustalać swoje regulaminy.
3. Radny może należeć wyłącznie do jednego klubu radnych.
4. Klub rozpoczyna swoją działalność z chwilą złożenia Przewodniczącemu Rady pisemnego zawiadomienia o jego utworzeniu. Zawiadomienie winno zawierać nazwę klubu, wykaz zrzeszonych w nim radnych oraz wskazywać osobę do reprezentacji klubu. Każdorazową zmianę w składzie osobowym lub władzach klubu należy zgłaszać Przewodniczącemu Rady.
5. Kluby radnych mogą występować z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniować projekty uchwał.
6. Klub niespełniający ustawowego wymogu liczby radnych ulega rozwiązaniu.
7. § 22.  otrzymuje brzmienie:
„1. W głosowaniu biorą udział jedynie radni.
2.Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady
3.Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych
4.Radny głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych opowiada się, że:
1/ jest za uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem;
2/jest przeciw uchwale, kandydaturze lub wnioskowi;
3/ wstrzymuje się od głosu
- dodatkowo sygnalizując sposób głosowania poprzez podniesienie ręki.
5. Głosowanie imienne odbywa się w ten sposób, że radny po wywołaniu w kolejności alfabetycznej z listy przez przewodniczącego obrad , wypowiada się czy:
1/ jest za uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem;
2/jest przeciw uchwale, kandydaturze lub wnioskowi;
3/ wstrzymuje się od głosu
6. Rada może postanowić , że głosowanie jawne zostanie przeprowadzone przy użyciu imiennie podpisanych kart do głosowania.
7.  Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy.
6. W przypadkach określonych w ustawie , Rada zobowiązana jest podejmować uchwały w głosowaniu tajnym, kwalifikowaną większością głosów.
8.. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie, a głosowania tajnego przewodniczący Komisji Skrutacyjnej po obliczeniu głosów i sporządzeniu protokołu komisji.”
8. W§ 28 na końcu dodaje się wyrazy „oraz Komisję Skarg, Wniosków i Petycji,
9. § 34 otrzymuje brzmienie:
„§ 40. Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rewizyjną;
2) Komisję Skarg, Wniosków i Petycji;
3) Komisję Kultury, Oświaty, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej;
4/ Komisję Budżetowo-Rolną i Rozwoju Wsi.
10.„Po § 35 dodaje się § 35 a w brzmieniu : „35a. 1.Wójt w terminie określonym w ustawie przedstawia Radzie raport o stanie gminy.
2. Rada gminy rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
3. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie składa do Przewodniczącego Rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 50 osób.
4. Uchwałę o udzieleniu Wójtowi wotum zaufania Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu.”,
11. W § 37 w ust.2 po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;”
12. § 60 otrzymuje brzmienie:
§ 60. W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 , poz.994 ze zm.),
2) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2018r., poz. 1260 ze zm.) ,
3) ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.),
4) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy Gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 ze zm.),
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2017r, poz.2077 ze zm. ),
6) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r , poz. 1530 ze zm.),
7) inne przepisy w zakresie dotyczącym gmin oraz ich jednostek pomocniczych i organizacyjnych.

13. Załącznik nr 5 do statutu otrzymuje brzmienie jak zał .nr 2 do niniejszej Uchwały.
14. W załączniku Nr 6
1/ w § 1 pkt 1 i w § 16 pkt 1 wyrazy w nawiasie (tj. Dz.U. z 2001r, Nr 142,poz.1591 z późn. zm) zastępuje się wyrazami ( Dz.U. z 2018r, poz.994 ze zm.).
2/ w § 2 skreśla się pkt 4 .
3/ § 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów gminy uwzględniając kryteria legalności, celowości, gospodarności , rzetelności, sprawności organizacyjnej.
15. W Załączniku nr 7 do Statutu Gminy Żegocina wprowadza się następujące zmiany:
1/ w §1 wyrazy „ w Żegocinie” zastępuje się wyrazami „Żegocina”;
2/ w §2 wyrazy w nawiasie zastępuje się wyrazami ( Dz.U. z 2018r, poz.994 ze zm.);
3/w §12 ust.1 i w §18 wyrazy „projekt porządku” zastępuje się wyrazami „porządek”;
4/ w§ 12 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu”
„2a. materiały przesłane drogą elektroniczną są doręczone z dniem, w którym wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, że radny mógł zapoznać się z ich treścią.
2b. W przypadkach uzasadnionych, ze względu na interes Gminy projekty uchwał mogą być przekazane radnym w terminie krótszym niż 3 dni, a nawet w dniu sesji przed jej otwarciem.
5/ w §14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 14. 1. Obrady sesji są jawne, a jej przebieg utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk i obraz. Zapis ten stanowi załącznik do protokołu z sesji.”,
6/ §20 otrzymuje brzmienie: „ 1.  Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2.  W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
3.  W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta.
4.  Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
5.  Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
6.  Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
7.  Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.”
7/ w §21 wyraz „minut zastępuje się wyrazem „minut”
8/ § 26 otrzymuje brzmienie:
„§ 26. 1. Z każdej sesji Rady sporządza się odrębny protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, listy obecności na sesji oraz zapis, o którym mowa w §14 ust.1 niniejszego regulaminu. Projekt protokołu udostępniany jest radnym na 7 dni przed kolejną sesją. Zapis ten nie dotyczy sesji nadzwyczajnych i uroczystych.
2. Radni mają prawo zgłaszać uwagi i poprawki do protokołu. Radny, który wnosi uwagi do protokołu wskazuje kwestionowaną przez niego treść oraz pisemną propozycję zmiany. O uwzględnieniu bądź nie proponowanej treści zmiany decyduje Przewodniczący Rady po zapoznaniu się z treścią nagrania z obrad sesji. W przypadku braku uwag bądź po ich nieuwzględnieniu/lub po ich uwzględnieniu protokół uznaje się za przyjęty o czym Przewodniczący informuje Radę na kolejnej sesji.”,
3. „2. Protokoły z sesji podlegają udostępnieniu w BIP.”,
9/ po § 28 dodaje się § 28 a w brzmieniu:
„28.1.  Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
1) Przewodniczącemu,
2) Wójtowi,
3) 1 ustawowego składu Rady,
4) Komisji stałej,
5) Klubowi Radnych,

2.  Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje także grupie mieszkańców, o której mowa w ustawie w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Zasady wnoszenia projektów uchwał w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej reguluje odrębna uchwała.
10/ w§ 34 skreśla się ust.4
11 W§ 35
a/ dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust.1
b/ po ust. 1 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„. 2. Głosowanie jawne odbywa się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. W przypadku, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe przeprowadzenie głosowania w wyżej określony sposób przeprowadza się głosowanie imienne w trybie określonym w ust. 2
2. Głosowanie imienne odbywa się poprzez wywoływanie w kolejności alfabetycznej przez przewodniczącego obrad nazwisk radnych i odnotowywanie w protokole czy radny oddał głos „za”, „przeciw” czy też „wstrzymał się od głosu”. Wyniki głosowania imiennego ogłasza przewodniczący obrad.
3. W głosowaniu jawnym za głosy ważne uznaje się te, które oddane zostały „za”, „przeciw” oraz „wstrzymujące się”.
4. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kart do głosowania, opatrzonych pieczęcią podłużną o następującej treści: „Rada Gminy Żegocina”.
5. W głosowaniu tajnym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w sposób każdorazowo ustalony przez Radę.”
12/ w § 42 na końcu dodaje się wyrazy „ i Komisję Skarg, Wniosków i Petycji”.
6. W załączniku nr 8 w § 2 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.”

§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i stosuje się ją do kadencji organów następujących po kadencji, w czasie której niniejsza uchwała weszła w życie.


Załącznik nr 1do Uchwały Nr XL/272/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 października 2018


Załącznik nr 5
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY W TYM PRAWNIE WYODRĘBNIONYCH:
1. Przedszkole Publiczne w Żegocinie
2. Przedszkole Publiczne w Łąkcie Górnej
3. Szkoła Podstawowa im. Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Rozdzielu
4. Szkoła Podstawowa im. Św. Mikołaja w Bytomsku
5. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
6. Szkoła Podstawowa im. Św. Kingi w Żegocinie
7. Zespół Szkół im. Św. Jadwigi Królowej w Żegocinie, w skład którego wchodzą :
- Liceum Ogólnokształcące w Żegocinie
- Branżowa Szkoła I stopnia w Żegocinie
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Żegocinie
8. Szkoła Muzyczna I stopnia w Żegocinie
9. Gminny Zespół Obsługi Oświaty w Żegocinie
10. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie
11. Środowiskowy Dom Samopomocy w Żegocinie
12. Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie z siedzibą w Łąkcie Górnej

Załącznik nr 2 do Uchwały Nr XL/272/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 października 2018

Załącznik nr 10 do Statutu Gminy
REGULAMIN KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
$1.Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Żegocina, zwana dalej Komisją Skarg , działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy.
$2. Komisja Skarg jest wewnętrznym organem Rady Gminy realizującym jej funkcję rozpatrywania skarg na działania Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych oraz wnioski i petycje składane przez obywateli.
§3.1. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada Gminy na wniosek Komisji , natomiast Zastępcę Przewodniczącego wybiera Komisja w miarę potrzeb spośród swego grona.
2. Pracami Komisji Skarg kieruje Przewodniczący a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego. Komisja Skarg pracuje na posiedzeniach.
4. Do obowiązków Przewodniczącego Komisji Skarg należy ponadto inicjatywa w zakresie ustalanie terminów i porządku dziennego posiedzeń, czuwanie nad przygotowaniem i przebiegiem posiedzeń Komisji.

§4.
l. Do kompetencji Komisji Skarg należy rozpatrywanie wniosków oraz badanie skarg wnoszonych na działalność Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych oraz przygotowanie projektu stosownej uchwały, który Komisja Skarg przedstawia
Przewodniczącemu Rady celem wprowadzenia go do porządku obrad.
2. Komisja Skarg rozpatruje petycje składane przez obywateli oraz przygotowuje projekt stosownej uchwały, który Komisja Skarg przedstawia Przewodniczącemu Rady celem
wprowadzenia go do porządku obrad.
3. Komisja Skarg ustala stan faktyczny, będący przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, na
podstawie dowodów zebranych w toku postępowania sprawdzającego prowadzonego przez Komisję Skarg. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty,
wyniki oględzin, wyjaśnienia pracowników, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia
i oświadczenia dotyczace sprawy będącej przedmiotem skargi, wniosku lub petycji.
4. Komisja Skarg ma prawo żądać od podmiotu, którego działalność lub działania zostały zaskarżone, dokumentów i materiałów niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego będącego przedmiotem skargi , wniosku lub petycji, za wyjątkiem materiałów podlegających przepisom ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz innych ograniczających prawo dostępu. Komisja Skarg ma prawo żądać od podmiotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu skargi, wniosku lub petycji.
5.Komisja Skarg może współdziałać w wykonywaniu swych funkcji z innymi Komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej. Współdziałanie może polegać na wymianie uwag informacji i oświadczeń dotyczących spraw będących przedmiotem obrad Komisji Skarg oraz na odbywaniu wspólnych posiedzeń z innymi Komisjami Rady.
6.Komisja Skarg może korzystać z porad opinii i ekspertyz w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

§5.
Członkowie Komisji Skarg podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

§ 6.
1.Z posiedzenia Komisji Skarg sporządza się protokół.
2.Protokół podpisują członkowie Komisji Skarg uczestniczący w posiedzeniu.
3.Oryginał protokołu przechowywany jest przez przewodniczącego Komisji Skarg. Kopie protokołu przekazywane są Przewodniczącemu Rady Gminy oraz Wójtowi.
4.Uchwały, opinie i wnioski Komisji Skarg zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

[wstecz]