UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXXV/243/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 maja 2018 r. w sprawie uchwalenia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze Gminy Żegocina.

    Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz 1875 ze zm.) oraz art.19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 328 ze zm.) – Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje Projekt Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze Gminy Żegocina w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały opracowany przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie z siedzibą w Łąkcie Górnej 332.

§ 2.

Projekt przekazuje się do zaopiniowania Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 4.

Zawiadamia się Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie z siedzibą w Łąkcie Górnej 332 o przekazaniu Projektu do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, o którym mowa w § 2.

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

Załącznik do uchwały Nr XXXV/243/2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 maja 2018 r.

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA OBSZARZE GMINY ŻEGOCINA

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa zasady prowadzenia i warunki korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych i beczkowozów oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Żegocina.
§ 2. 1. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
"Ustawa" - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1875 z późn. zm.), "Umowa" należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:
- umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków;
- umowa o zapatrzenie w wodę;
- umowa o odprowadzanie ścieków.
"odbiorca usług" - odbiorca usług, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy,
„dostawca usług” - Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie, o którym mowa w art. 6 ustawy, który jest dostawcą usług dostarczania wody,
„urządzenie pomiarowe” - w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy,
„wodomierz główny” - w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy,
„dodatkowy wodomierz” - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej,
„okres rozliczeniowy” - określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzenia ścieków,
"Przedsiębiorstwo" należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie.

2. Przedsiębiorstwo świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków wyłącznie na podstawie pisemnej Umowy zawartej z Odbiorcą.
3. Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać ją zgodnie  z przeznaczeniem oraz warunkami wynikającymi z zawartej Umowy.


Rozdział 2
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

§ 3. Przedsiębiorstwo zwane dalej „Dostawcą” wykonuje zadania określone w ustawie:
dostarcza wodę w sposób ciągły i niezawodny zapewniając należytą jakość dostarczanej wody, o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami, pod odpowiednim ciśnieniem, w ilości określonej w warunkach przyłączenia nieruchomości, odprowadza ścieki za pomocą urządzeń kanalizacyjnych od oczyszczalni ścieków;
zapewnia spełnienie warunków wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody
w przypadku wystąpienia jej niedoboru;
dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu;
dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw przyłączy będących w jego posiadaniu.

§ 4. 1. Dostawca ma prawo:
odciąć dostawę wody w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy;
dokonywać kontroli przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń Odbiorcy usług, w celu przeprowadzenia kontroli wodomierza głównego, urządzenia pomiarowego lub wodomierzy zainstalowanych na sieci wewnętrznej, dokonywania odczytów wskazań, przeprowadzania badań, pomiarów, przeglądów i napraw urządzeń będących w posiadaniu Dostawcy  w przypadku sieci kanalizacyjnej Odbiorcy.
Pracownicy Dostawcy mogą wykonywać w/w czynności na podstawie pisemnego upoważnienia, które okazują na żądanie odbiorcy usług.

§ 5. Odbiorca usług korzysta z zaopatrzenia w wodę w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Dostawcę oraz nie utrudniający jego działalności, a w szczególności:
wykorzystuje pobraną wodę w celach określonych w umowie i warunkach przyłączenia nieruchomości;
użytkuje wewnętrzną instalację wodociągową, w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci, na skutek cofnięcia się wody z wewnętrznej sieci instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;
zawiadamia Dostawcę o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomb;
informuje Dostawcę o zmianach stanu prawnego nieruchomości;
powiadamia Dostawcę o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 6. Odbiorca usług ma prawo:
- do dostawy wody w wystarczającej ilości, odpowiedniej jakości oraz właściwym ciśnieniu wg norm określonych w obowiązujących przepisach i zgodnie z zawartą umową;
- zgłaszać reklamacje dotyczące nieprawidłowego wykonywania usług przez dostawcę usług oraz wysokości opłat naliczonych za dostawę wody;
- żądać odszkodowania za szkody powstałe w związku z wykonaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę powstałe z przyczyn leżących po stronie Dostawcy.


§ 7. Odbiorca usług ma obowiązek:
zapewnić pracownikom Dostawcy swobodny dostęp do wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, w celu:
- dokonania odczytu,
- kontroli jego funkcjonowania,
- wykonania niezbędnych napraw i wymiany.
- na własny koszt konserwować i utrzymywać w należytym stanie technicznym i sanitarnym, posiadaną instalację, urządzenia wodociągowe. Chronić instalację wodociągową oraz studzienkę wraz z wodomierzem przed skutkami niskich temperatur;
zagospodarowywać teren nad przyłączem wodociągowym w sposób umożliwiający pracownikom Dostawcy szybkie i bezkolizyjne usunięcie awarii na tym odcinku, wykluczające powstawanie nieuzasadnionych szkód gospodarczych,
- uzgodnić z dostawcą wszelkie zamierzenia przebudowy lub rozbudowy wewnętrznej instalacji wodociągowej jak również inne zamierzenia, w wyniku których może nastąpić zmiana ilości i przeznaczenia wody;
- zabezpieczyć przed ingerencją osób nieuprawnionych miejsce, w którym zainstalowany jest wodomierz główny i urządzenia pomiarowe.

§ 8. 1. Odbiorcy usług zabrania się:
- pobierania wody przed wodomierzem głównym i zmiany jego lokalizacji;
-naruszenia plomb na wodomierzu głównym oraz na zaworach przy wodomierzu;
- czerpania wody z ulicznych hydrantów przeciwpożarowych na cele nie związane z gaszeniem pożarów.

2. Poziom świadczonych usług Przedsiębiorstwa w zakresie ilości, jakości oraz ciągłości dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa umowa, o której mowa w §2 oraz pozwolenia wodno prawne wydane na podstawie odrębnych przepisów.
3. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Wójta Gminy o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, nie rzadziej niż raz na kwartał.

Rozdział 3
Szczegółowe warunki i tryb zawierania Umów z Odbiorcami usług

§ 9. Postanowienia umowy nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych oraz postanowień Regulaminu.

§ 10. 1. Gmina zawiera umowę na wniosek przyszłego Odbiorcy usług /woda/ lub Dostawcy /ścieki/ jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone niniejszym Regulaminem oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług, a także po okazaniu tytułu prawnego do nieruchomości.
Umowa może być zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.

§ 11. 1. Umowa winna zawierać postanowienia wynikające z ustawy oraz z niniejszego Regulaminu.
W sytuacji nie przekazania na stan majątkowy Urzędu Gminy w Żegocinie przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego umowa ogranicza odpowiedzialność i zakres świadczenia usług przez Dostawcę i Odbiorcę ścieków do ostatniego miejsca na sieci będącego w jego eksploatacji.
Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.

§ 12. Umowa może być zawarta z osobami korzystającymi z lokali na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, na warunkach określonych w ustawie.

§ 13. 1. Umowa jest zawierana na czas nieokreślony lub określony.
Zmiana umowy następuje w formie aneksu do umowy, na piśmie, pod rygorem nieważności.
Nie wymaga formy pisemnej zmiana umowy dotycząca taryfy lub adresu do korespondencji.

§ 14. 1. Umowa zawarta na czas nieokreślony może być rozwiązana przez każdą ze stron za uprzednim trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia dokonanym w każdym czasie, przez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie przedsiębiorstwa lub przesłania listem poleconym.
Umowa zawarta na czas określony może być rozwiązana przez każdą ze stron za uprzednim jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia w każdym czasie, przez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie przedsiębiorstwa lub przesłania listem poleconym.
Umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron.
Umowa wygasa w przypadku śmierci odbiorcy będącego osobą fizyczną.
Odcięcie wody przez Dostawcę w związku z nienależytym wykonaniem umowy przez Odbiorcę usług, o którym mowa w § 4 pkt 1 Regulaminu, powoduje wygaśnięcie umowy
o świadczenie usług. Jednakże w sytuacji, gdy odcięcie wody nastąpiło z powodu nie wnoszenia opłat za świadczone usługi, spłata zadłużenia pozwoli na wznowienie usług bez konieczności zawierania nowej umowy.

§ 15. Po rozwiązaniu umowy lub jej wygaśnięciu Dostawca dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego oraz demontuje wodomierz główny.

§ 16. 1. W przypadku odcięcia dostaw wody, niezależnie od przyczyn, Dostawca zapewni zastępczy punkt poboru wody.
O zamiarze odcięcia dostawy wody oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zakład zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego oraz Odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody.

§ 17. Jeżeli Odbiorca usług nie otrzyma faktury w okresie planowanych rozliczeń zgodnie z zawartą umową, powinien ten fakt zgłosić w Urzędzie Gminy.

Rozdział 4
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 18. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z odbiorcami usług zgodnie z zasadami określonymi w ustawie oraz przepisach wykonawczych, z uwzględnieniem poniższych uregulowań.

§ 19.1. Strony określają w umowie okres rozliczeniowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty jak również sposób uiszczenia opłat.
Wniesienie przez Odbiorcę reklamacji, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

§ 20.1. Odbiorca reguluje należności za dostarczoną wodę na podstawie faktur wystawionych przez Przedsiębiorstwo po dokonaniu odczytów.
Odczyty wodomierzy dokonywane będą zgodnie z umową w okresach kwartalnych lub w zależności od potrzeb.
Przedsiębiorstwo ma prawo wystawiać faktury zaliczkowe na podstawie dotychczasowego zużycia, które zostaną rozliczone w fakturze ostatecznej, po dokonaniu odczytu wskazań wodomierza głównego.
Odbiorca usług dokonuje zapłaty za wodę w terminie określonym w umowie.


Rozdział 5
Warunki przyłączenia do sieci oraz sposób dokonywania odbioru wykonanego przyłącza

§ 21.1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.
Dostawca po otrzymaniu wniosku określa warunki techniczne przyłączenia do posiadanej sieci.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług Dostawca dokonuje odbioru technicznego wykonanego przełącza sporządzając protokół odbioru.

§ 22.1. Wniosek o wydanie technicznych warunków w celu przyłączenia do sieci wodociągowej powinien w szczególności zawierać:
oznaczenie wnioskodawcy, określenie:
rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
przeznaczenie wody,
określenie ilości osób stale korzystających z wody.
informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda i odprowadzane ścieki, a w szczególności:
powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe i inne),
wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę.
proponowany termin rozpoczęcia poboru wody,
dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis statusu prawnego osoby w stosunku do tej nieruchomości;
aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie przyłączanej nieruchomości, względem istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 23.1. W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, o którym mowa w § 22, Dostawca określa wymagania techniczne to jest warunki przyłączenia budynku do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i przekazuje wnioskodawcy.
Warunki przyłączenia ważne są przez okres dwóch lat od dnia ich określenia.
Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:
miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej z instalacjami odbiorcy;
przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których jest zużywana woda;
wymagania dotyczące:
miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
termin ważności warunków przyłączenia.
Do obowiązków Odbiorcy należy przed przystąpieniem do wykonywania robót przyłączeniowych uzgodnienie dokumentacji technicznej.

Rozdział 6
Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo – kanalizacyjnych

    § 24. Odbiorcy usług, w tym Odbiorcy potencjalni, mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług:
w Urzędzie Gminy Żegocina, nieodpłatnie, do wglądu:
niniejszy regulamin, warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę.

Rozdział 7
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 25. Dostawca może wstrzymać lub ograniczyć dostawę wody, w razie:
1) wystąpienia uszkodzenia elementu dystrybucji wody (przyłącza wodociągowe, sieć wodociągowa, przewody rozdzielcze);
2) brak wody w ujęciu;
3) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych;
4) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw, prac modernizacyjnych
i planowanych remontów sieci i urządzeń wodociągowych;
5) uszkodzenia instalacji wewnętrznej grożącej niebezpieczeństwem;
6) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych;
7) klęsk żywiołowych;
8) wystąpienia sytuacji, o których mowa w § 4 pkt 1 Regulaminu.

§ 26.1. Dostawca zobowiązany jest do udzielenia Odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych.
2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności, gdy:
z powodu nagłej awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę;
dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
3. O przerwach w dostawie wody wynikających z planowanych prac konserwacyjno-remontowych Dostawca powiadomi Odbiorcę najpóźniej na 48 godzin przed jej planowanym terminem. W takim przypadku Dostawca zapewni zastępczy punkt poboru wody oraz poda przewidywany czas usuwania awarii.
4. W czasie trwania klęski żywiołowej, szczególnie gdy nastąpiło zanieczyszczenie wody w ujęciu, Dostawca może wprowadzić ograniczenia zużycia wody do konsumpcji po zawiadomieniu Odbiorców usług o zastosowaniu ograniczeń. Nie zwalnia to jednak Dostawcę z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości dla Odbiorców usług.

Rozdział 8
Obowiązki Odbiorców usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, a w szczególności sposoby reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących zakłóceń w dostawie

§ 27. Dostawca usług zobowiązany jest do udzielania na żądanie odbiorców usług informacji w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług nie później niż w ciągu:
12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług;
7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń.

§ 28. 1. Reklamacje dotyczące ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Przedsiębiorstwa lub listem poleconym.
2. Dostawca usług zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty jej wpływu. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego.

Rozdział 9
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 29. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna przede wszystkim z hydrantów zainstalowanych na sieci wodociągowej.
§ 30. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na postawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej.
§ 31. Należności za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe reguluje gmina.


Rozdział 10
Postanowienia końcowe

    § 32. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 328 ze zm.) wraz
z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.

[wstecz]