UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXXV/242 /2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 maja 2018 r. w sprawie rozpatrzenia petycji 

     Na podstawie art. 7 ust.1 ustawy z dnia 11 lipca 2914 r o petycjach (Dz.U. z 2018 r, poz.870) w związku z art. 18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r,poz. 1875 ze zm.) Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:

§ 1

Po rozpatrzeniu postanawia nie uwzględnić petycji z dnia 16.03.2018r złożonej do Rady Gminy Żegocina przez mieszkańców sołectwa Łąkta Górna dotyczącej sprzeciwu wobec planowanej budowy zakładu betoniarni na działkach nr 842/1 i 841/1 oraz Punktu Selektywnego Zbioru Odpadów Komunalnych w miejscowości Łąkta Górna z przyczyn podanych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

§ 2

Zobowiązuje się Przewodniczącą Rady Gminy Żegocina do zawiadomienia wnoszących petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Załącznik do Uchwały Nr XXXV/242 /2018 Rady Gminy Żegocina z dnia 18 maja 2018r. w sprawie rozpatrzenia petycji

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2018 r wpłynęło do Rady Gminy pismo mieszkańców sołectwa Łąkta Górna określone w swej treści jako protest w sprawie budowy betoniarni oraz Punktu Selektywnego Zbioru Odpadów Komunalnych. Mieszkańcy wnoszą aby we wskazanej lokalizacji w miejscowości Łąkta Górna betoniarnia i Punkt Selektywnego Zbioru Odpadów Komunalnych nie powstały.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014r o petycjach określa zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w sprawach dotyczących petycji.
Analizując ustawę o petycjach należy przyjąć, że w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wniesione pismo jest petycją i czy organ, do którego je wniesiono jest właściwy do załatwienia sprawy (art.2 ust.3 w związku z art. 3 i 6 ustawy o petycjach). Zgodnie z art. 3 ustawy o petycjach
o tym, czy pismo jest petycją , decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. Analizując treść wniesionego pisma należy stwierdzić, że zawiera ono żądanie, które może być przedmiotem petycji. Dotyczy ono bowiem kwestii związanej z działalnością prawotwórczą jednostki samorządu terytorialnego.
Również formalne badanie petycji pozwoliło na stwierdzenie , że spełnia ono wymogi ustawy o petycjach.
Przedmiotem petycji może być żądanie,w szczególności , zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego, lub wartości wymagającej szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji,mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Rada Gminy rozpatrując petycję zapoznała się z jej treścią, z planem zagospodarowania przestrzennego, okolicznościami dotyczącymi jego zmiany, stanem postępowania administracyjnego prowadzonego przez Wójta Gminy , dokumentami w sprawie planowanej budowy PSZOKU.
Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego gminy Żegocina nastąpiła na wniosek z dnia 09.11.2003r prywatnego właściciela działki 842/1, który był również właścicielem dz.nr 841/1, która na dzień składania wniosku znajdowała się już w terenach PU. Zmiana planu nastąpiła uchwałą Nr XXII/150/05 Rady Gminy z dnia 3 marca 2005 r w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Żegocina. W § 38pkt 4 zawiera ona zasady ochrony środowiska tj. m.in. zakaz prowadzenia działalności w sposób powodujący naruszenie standardów jakości środowiska- w szczególności pogorszenie warunków środowiska terenów sąsiednich, przy prowadzeniu działalności inwestycyjnej obowiązuje spełnienie wymagań ochrony środowiska- emisja hałasu, wskaźniki zanieczyszczenia powietrza, ziemi oraz wód- w granicach wartości dopuszczalnych.
Przez długi czas, a w stosunku do dz. nr 842/1przez okres 13 lat ustalenia planu , który jest aktem prawa miejscowego nie były kwestionowane, jak też nie było wniosków o zmianę przeznaczenia tego terenu. Pozwalało to organom gminy przyjąć, że nie ma sprzeciwu społecznego wobec przeznaczenia tego terenu w planie miejscowym.Wskazać należy , że ze względu na ukształtowanie gminy i jej specyfikę nie ma na terenie gminy innych kompleksów terenów , na których można byłoby ustalić przeznaczenie produkcyjno-usługowe.
Lokalizacja PSZOK obok Zakładu Gospodarki Komunalnej z siedzibą w Łąkcie Górnej jest naturalną konsekwencją zbliżonego przedmiotu działalności i wzajemnego powiązania.
Rada Gminy ma także na względzie treść art.  36. ustawy z dnia 27.03.2003r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi, że:
„1.   Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może, z zastrzeżeniem ust. 2, żądać od gminy:
1) odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo
2) wykupienia nieruchomości lub jej części.”

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 poz. 1289 ze zm.) gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:
- 6) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gmina jest obowiązana utworzyć co najmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami.
Zgodnie z art. 6r ust. 3. Rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Przy uchwalaniu tej uchwały Rada zwróci szczególną uwagę na poruszane przez mieszkańców problemy i obawy tak by zminimalizować ewentualne uciążliwości przedsięwzięcia.

Z oczywistym zrozumieniem należy podejść do obaw wyrażonych przez wnoszących petycje. W pierwszym rzędzie zrozumiała jest wola wnoszących petycje, aby z obszaru sołectwa eliminować wszystkie takie przedsięwzięcia, które nawet potencjalnie mogą wpływać na otoczenie. Jest zrozumiałym że, pozbawienie miejscowości terenów produkcyjno -usługowych pozwala na przyjęcie , że pomiędzy nieruchomościami nie będzie dochodziło do immisji (oddziaływań) odorowych , w zakresie natężenia hałasu itp.
Nie sposób jednak kwestionować , że obowiązujące przepisy ustawy Prawo budowlane czy Prawo ochrony środowiska nie stanowią regulacji , które taką ochronę kompleksową zapewniają- przy przyjęciu oczywistego założenia, że są przestrzegane. Inwestycje takie jak potencjalnie możliwe do zrealizowania w miejscowości Łąkta Górna, prowadzone w zgodzie z obowiązującymi przepisami nie powinny stwarzać zagrożenia dla terenów sąsiednich i degradować środowiska naturalnego.
Rada Gminy rozpatrując petycję w ten sposób ustanawia jednak niniejszą sprawę w pierwszym rzędzie priorytetów kontrolnych Rady, co oznacza , że będą one przedmiotem szczególnej uwagi ze strony Rady i komisji.
Z tych względu petycja nie zostanie uwzględniona.

[wstecz]