UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXXI/220/2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2018-2023

   Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm.) , art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz .U. z 2017 r., poz. 2077) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92 ) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
   
§ 1.
1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2018 - 2023 obejmującą:
1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2018 - 2023;
2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina;
- jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. Przyjmuje się objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

§ 2.
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań:
1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.130.000 zł.

§ 3
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały.

§ 4.
Z chwilą wejścia w życie Uchwały traci moc Uchwała Nr XX/149/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2017- 2022 z późniejszymi zmianami.

§ 5.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje od 1.01.2018 r..

Do pobrania:

Załącznik nr 1 >>>

Załącznik nr 2 >>>

Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018 - 2023 Gminy Żegocina

Dochody:

Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 0,4 - 2,0 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji oraz podatków, które gmina otrzyma w roku 2018.
Dochody majątkowe na rok 2018 wynoszą 3.636.243.- i zwiększyły o 2.213.410.-tj. o 155,56 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2017 gdyż z kwoty 1.422.843.- wzrosły do kwoty 3.636.243.-
Wynika to z tego, ze w roku 2018 gmina otrzyma znaczną dotację w kwocie 3.486.243.- dotyczącą zadania realizowanego przy udziale środków unijnych a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Planuje się , że w roku 2018 realizowane będzie zadania bieżące pn. "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce etap II" oraz ". Akademia przedszkolaka - utworzenie nowego oddziału przedszkolnego w m. Rozdziele" Na te zadania gmina otrzyma w 2018 r. kwotę 125,060.- ze środków UE. Zadania te realizowane będą jeszcze j przez okres dwóch lat .i zostaną zakończone w roku 2019.
W związku z nową prognozą finansową na lata 2018 - 2023 gmina przystąpiła do opracowywania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosków o dotacje na zadania bieżące realizowane przy udziale środków UE.

W projekcie budżetu na rok 2018 gmina zabezpiecza środki na opracowanie dokumentacji i rozpoczęcie realizacji zadań tj. na instalację odnawialnych źródeł energii, przebudowa oczyszczalni ścieków w Łąkcie Górnej. Przystąpi natomiast do realizacji zadania- przebudowa budynku przedszkola samorządowego w Łąkcie Górnej, zagospodarowanie parku rekreacyjnego i przestrzeni publicznej w Żegocinie i zagospodarowanie przestrzeni rekreacyjnej poprzez wykonanie parkingu przy boisku sportowym i placu zabaw w Żegocinie oraz zagospodarowanie przestrzeni rekreacyjnej poprzez wykonanie nawierzchni brukowej placu i dojścia do siłowni plenerowej w Łąkcie Górnej, które gmina planuje rozpocząć realizację w 2017 r. i kontynuować je w latach następnych ze środków UE i własnych co zostało ujęte w wykazie przedsięwzięć majątkowych.
W budżecie na 2018 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 50,000. Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych w Rozdzielu. Natomiast. od roku 2019 do 2023 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku do kwoty 40.000. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszy się ilość działek budowlanych i leśnych oraz innego majątku przeznaczonego do sprzedaży.
W latach 2019 - 2023 zaplanowano zwiększone dochody w związku z planowanymi zwiększonymi dotacjami i środkami przeznaczonymi na cele bieżące, dochodami z podatków i opłat a także wzrostu subwencji ogólnej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmniejszyły się natomiast dochody z tytułu dotacji przeznaczonych na inwestycje oraz na zadania realizowane przy udziale środków UE.



Wydatki:

Planowane wydatki ogółem w 2018 wynoszą 33.535.000.- i wzrosły w stosunku do przewidywanego wykonania roku 2017 o kwotę 1.744.620.- co stanowi wzrost o 22,90 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2017.
Wydatki majątkowe z kwoty 5.620.243.-planowanew 2017 r w roku 2018 wzrastają ogółem do kwoty 7.577.150- co stanowi wzrost o kwotę 1.956.907.- tj. o 34,81 % w stosunku do planowanego wykonania roku 2017. Spowodowane jest to tym, że w roku 2018 będą realizowane duże inwestycje z programu UE-PROW oraz programu LEADER.
W roku 2017 przygotowywana była dokumentacja na w/w zadania .
Zabezpieczono środki w wysokości 65.000 na dalszą opłatę trwałości programu "przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu", którą gmina będzie ponosić przez okres 5 lat, Zwiększono środki na remonty dróg gminnych oraz zwiększono dotację na działalność kulturalną, sportową i komunalną. W budżecie gminy w wydatkach bieżących i majątkowych zostały ujęte środki funduszu soleckiego. Pozostałe wydatki bieżące utrzymane są na poziomie roku 2017. Niektóre tylko wydatki statutowe wzrastają od 0,2- 1,3 %.
W roku 2018 zmniejszyła się spłata długu o kwotę 144.829 zł i będzie wynosić 2.135.199.- z czego spłata rat pożyczek wynosi 339.000.- a rat kredytów 1.796.199.-.
Obsługa długu wynosi 250.000 i spadła w stosunku do roku 2017 o 50.000. Kwota ta zapewnia spłatę odsetek od kredytów i pożyczek już pobranych i zaplanowanych do pobrania. Niższa kwota wynika ze stosowania przez banki niższego oprocentowania kredytów i mniejszej kwoty zadłużenia. gdyż część zadłużenia została już całkowicie spłacona w roku 2017. Również w 2018 r. gmina w po zachowaniu warunków zawartych w regulaminie WFOŚ i GW ubiegać się będzie o umorzenie podjętej w latach poprzednich pożyczki.
.
Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych z wyjątkiem wypłaty odpraw emerytalnych i rentowych, zwiększonej wysługi lat oraz wypłaty nagród jubileuszowych.
Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.
Przewidziano podwyżkę wynagrodzeń i pochodnych o 5% od 1.04.2018 r. .w Dz. Oświata i wychowanie zgodnie z otrzymanymi wytycznymi do opracowania budżetu oraz zwiększoną subwencją oświatową.
Od roku 2018 do 2023 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 0,2 % - 1,3 % rocznie.
Wydatki majątkowe roku 2018 zwiększyły się w stosunku do wydatków majątkowych roku 2017 Wynika to z tego, że w roku 2018 realizowane będą zadania przy udziale środków UE oraz niektóre częściowo realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W następnych latach zaplanowano zmniejszone i wydatki majątkowe w związku z wyczerpaniem się możliwości składania wniosków o dotacje do programów PROW,RPO,LEADER i POIŚ z prognozy finansowej na lata 2014-2020. W roku 2019 zostały przewidziane wydatki majątkowe w kwocie 5.065.000.-co znacznie obciąża budżet w związku z planowanymi zmniejszonymi dochodami majątkowymi o kwotę 1.800.000.-w porównaniu z rokiem 2018 a także zwiększone planowane zgodnie z harmonogramem spłaty kredytów i pożyczek w porównaniu z rokiem 2018 o kwotę 601.888.-. Zadania z zakresu usuwania skutków klęsk żywiołowych realizowane z wydatków bieżących zostaną zakończone w roku 2018 i nie planuje się tych wydatków w roku 2019.
W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy.

Przychody:

W planie przychodów na rok 2018 zaplanowano kredyt i pożyczkę w wysokości 5.426.199.- zł, które pozwolą zabezpieczyć spłatę pożyczek i kredytów w kwocie 2..135.199.- zaciągniętych w latach ubiegłych w oraz pokrycie planowanego deficytu budżetu w kwocie 3.291.000.-. Spłata planowanego do zaciągnięcia kredytu w kwocie 4.689.719.- planowana jest do spłaty na okres 5-ciu lat, natomiast pożyczkę w wysokości 736.480.- planuje się do spłaty w ciągu 4 lat Na dzień opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych.

Rozchody:

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Na koniec roku 2017 zadłużenie gminy wyniesie kwotę 6.727.365 w tym pożyczki 339.000.- i kredytów w wysokości 6.388.365.-. W 2018 roku zostanie spłacona kwota 2.135.199 zł w tym pożyczki 339.000 zł z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE - 339.000 oraz kredytów 1.796.199 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 732.530.-..
Zadłużenie gminy na koniec 2018 r. wyniesie 10.018.365.- z czego z tytułu pożyczek - .736.480.- oraz kredytów - 9.281.885.-.
Obsługa długu w roku 2018 wyniesie 250.000 ..

Przeznaczenie nadwyżki:

Od roku 2019 do 2023 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w latach poprzednich.

[wstecz]