UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXXI/216/2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2018

   Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2017 poz. 1875 ze zm.) w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity. Dz.U. z 2016, poz. 487 ze zm ./ i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.z 2017, poz. 783 ze zm./- Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:

§ 1
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii w Gminie Żegocina na 2018 rok w brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Gminy Żegocina.

INFORMACJA WSTĘPNA

    Aktualna sytuacja w kraju sprzyja większemu spożyciu alkoholu. Wielu Polaków przy łatwiejszym dostępie pracy, zwiększa swoje zasoby finansowe i część dochodów może przeznaczyć na zakup większej ilości dóbr konsumpcyjnych w tym także alkoholu. Jednakże wzrost gospodarczy kraju i łatwość zdobywania towarów pierwszej potrzeby, nie zwalnia osób rządzących w dążeniu do zmniejszenia podaży i spożycia alkoholu. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2016-2020 postuluje przyjęcie zasady, że alkohol jest specyficznym i odmiennym od innych towarem i w związku z tym należy dostępność alkoholu poddać większym rygorom niż w przypadku innych towarów. Pomimo, że produkcja i handel alkoholem przynoszą łatwe i szybkie zyski dla budżetu, to jednak nie można zapominać o negatywnych skutkach spożycia jakie ponosi kraj a w szczególności rodziny osób nadużywających alkoholu. Należy nadmienić, że zyski budżetu państwa ze sprzedaży napojów alkoholowych wyniosły w roku 2016 - 14,5 miliarda złotych, a straty jakie niesie za sobą pijaństwo, aż 44 miliardy zł. /dane wg PARPA - styczeń 2017/. Pośród czynników wpływających na rozmiary konsumpcji alkoholu dużą rolę odgrywa jego dostępność a także klimat społeczny wokół picia i środowiskowe normy społeczno - obyczajowe pokutujące od wielu pokoleń w różnych kręgach zawodowych.
    W Gminie Żegocina, decyzją Rady Gminy z 2015 roku ustalono limity punktów sprzedaży: 13 dla sklepów i 5- dla lokali gastronomicznych, w chwili obecnej prowadzona jest sprzedaż alkoholu w 10 sklepach, i w 2-ch lokalach gastronomicznych. Przy obecnym wykorzystaniu limitów na 1 punkt sprzedaży alkoholu przypada 452 mieszkańców gminy /poniżej średniej gmin powiatu bocheńskiego/. Należy również nadmienić, że w roku 2016 Wójt Gminy wydał dodatkowo 7 jednorazowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu w tym 5 dla OSP i 2 dla podmiotów posiadających już zezwolenie. Obroty ze sprzedaży alkoholu punktów handlowych na terenie gminy Żegocina w 2016 r. przedstawiają się następująco:
- napoje do 4,5% oraz piwo - 1.020,065 zł.
- alkohole powyżej 4,5% do 18% - 155,127 zł.
- alkohole powyżej 18% - 1.156,078 zł.
Razem 2.331,270 zł
    Mimo, iż wskaźniki spożycia alkoholu na naszym terenie nie budzą większego zaniepokojenia to należy pamiętać, że w niektórych środowiskach rodzinnych nadużywanie alkoholu przynosi określone negatywne skutki ekonomiczne i zdrowotne. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nadal będzie podejmować systematyczną działalność profilaktyczną, zwłaszcza wśród młodego pokolenia , prowadząc edukację w szkołach, informując o niebezpieczeństwach związanych z piciem alkoholu w młodym wieku oraz o groźnych skutkach zdrowotnych ze strony różnych substancji psychoaktywnych i modnych tzw. dopalaczy.
    Jako wspólnota mieszkańców gminy nie możemy także zapominać, że wszyscy mamy obowiązek podejmowania skutecznych działań w miarę możliwości zmierzających do ograniczania uciążliwego społecznie nałogu alkoholowego. Dlatego też na podstawie ogólnej oceny dystrybucji i spożycia alkoholu w naszej gminie nawiązując do Narodowego Programu Zdrowia, którego elementem jest Krajowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminna Komisja przedkłada harmonogram własnych zadań profilaktycznych i terapeutycznych na rok 2018 dotyczący problemów osób nadużywających alkoholu oraz uzależnionych od różnych środków psychoaktywnych.

                                                                                                           Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Załącznik do uchwały Nr XXXI/ 216 /2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2017

Harmonogram działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zapobiegania uzależnieniom w gminie Żegocina na rok 2018


    Na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982r. O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity. Dz.U. z 2016, poz.487ze zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r, o przeciwdziałaniu narkomanii ( tekst jednolity /Dz.U.z 2017 poz. 783 ze zm.) przyjmuje się do realizacji następujące zadania:

I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH.

1. Wspieranie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych w celu zapewnienia kompleksowej opieki terapeutycznej w zakresie podstawowego programu leczenia uzależnień (podstawa prawna; ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. - Dz. U. z 2016r. poz 1638 ze zm.)
2. Kierowanie do Sądów Rejonowych wniosków o leczenie osób uzależnionych od alkoholu bądź innych substancji psychoaktywnych, biorąc pod uwagę przede wszystkim dobro i ochronę nieletnich oraz pozostałych członków rodzin zamieszkujących wspólnie z osoba uzależnioną, art.24 -36 ustawy z dnia 26 października 1982r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi .
3. Współpraca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
z dyrekcjami szkół i Policją w rozpoznawaniu zjawisk patologicznych wśród młodzieży szkolnej pod kątem ujawniania zagrożeń spowodowanych nadużywaniem napojów alkoholowych, narkotyków, dopalaczy i innych środków uzależniających.
4. Refundowanie kosztów przejazdu osobom uzależnionym, które podejmują dobrowolne leczenie i rehabilitację w otwartych placówkach leczenia uzależnień.
5. Finansowanie badań diagnostycznych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu
i narkotyków osób zgłaszanych do Gminnej Komisji przez członków rodzin, Policję, instytucje pomocy społecznej oraz prokuraturę.
6. Udział Gminnej Komisji w lokalnym gminnym systemie konsultacji i diagnozowania rodzin uwikłanych w problemy uzależnień, w wyniku których występują negatywne zachowania poszczególnych członków tych rodzin, skutkujące przemocą, zaniedbywaniem nieletnich, obniżeniem poziomu ekonomicznego, grożącego wykluczeniem społecznym itp.
7. Udzielanie osobom zainteresowanym aktualnych informacji na temat dostępnych placówek pomocy oraz instytucji, które są włączone w systemowe wspieranie rodzin uwikłanych w problemy alkoholowe.
8. Współudział w organizowaniu lokalnych narad i konferencji przy udziale Policji, dyrektorów szkół gminnych, GOPS w zakresie diagnozowania i wdrażania systemu pomocy rodzinom z problemami alkoholowymi.

II. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIEŃ OD ALKOHOLU ORAZ PROBLEMY NARKOMANII POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.

1. Świadczenie pomocy w formie konsultacji dla rodzin (członków rodzin), w których są osoby nadużywające alkoholu i które doprowadzają przez swoje zachowania do destrukcji życia rodzinnego, co jest szczególnie niebezpieczne gdy w takiej rodzinie żyją dzieci i osoby nieletnie.
2.Pomoc rodzinom osób uzależnionych od alkoholu lub innych substancji
w kierowaniu tych osób na terapię odwykową w placówkach ambulatoryjnych lub stacjonarnych.
3. Współpraca Gminnej Komisji w diagnozowaniu potrzeb dzieci z rodzin zagrożonych patologią uzależnień w celu udziału w przygotowaniu projektu organizacyjnego przyszłej placówki wsparcia dziennego jako instrumentu pomocy dzieciom i rodzinom które mają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo wychowawczych.
4. Prowadzenie szkolnych spotkań informacyjno edukacyjnych na temat problemów dotyczących przemocy w rodzinie i sposobów przeciwdziałania tym zjawiskom zwłaszcza w rodzinach w których przemoc jest rezultatem uzależnienia od alkoholu.

III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ
I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY - W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH, A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTERAPEUTYCZNYCH.

1. Finansowanie zakupów materiałów dydaktycznych i pomocniczych dla nauczycieli prowadzących pracę profilaktyczną z indywidualnymi uczniami i z całą klasą.
2.Finansowanie zajęć profilaktycznych prowadzonych w gminnych placówkach oświatowych przez wyspecjalizowane osoby bądź certyfikowane zespoły terapeutyczne.
3. Wspieranie finansowe uczniowskich przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych przez młodzież i kierowanych do grup rówieśniczych. (Tworzenie tematycznych scenariuszy teatralnych wyrażających emocje i postawy młodzieży wobec alkoholu, narkotyków i innych używek)
4. Wpieranie finansowe sportowych zajęć pozalekcyjnych jako integralnej części strategii szkolnego programu profilaktycznego i stanowiących jedną z alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów.
5. Zgodnie z kompetencjami wynikającymi z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych może w ramach finansowania sportowych zajęć pozalekcyjnych przeznaczyć część środków na zakup sprzętu sportowego.
6. Przeznaczenie części środków finansowych dla wsparcia świetlic szkolnych realizujących własny program profilaktyki antyalkoholowej i antynarkotykowej na zakup niezbędnych materiałów edukacyjnych wzbogacających metodykę pracy
z młodzieżą.
7. Świadczenie pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztów organizacyjnych półkolonii i ferii zimowych z elementami profilaktyki trzeźwościowej dla dzieci
i młodzieży korzystających z tych form wypoczynku.

IV. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEN I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PROBLEMÓW W NARKOMANII

1. Współdziałanie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych alkoholizmem.
2. W miarę posiadanych środków wspomaganie świetlic środowiskowych
i stowarzyszeń działających na terenie gminy, które realizują program profilaktyczno-wychowawczy i promują postawy oraz zachowania społecznie akceptowane.
3. Kontynuowanie współpracy z Policją w zakresie kontroli przestrzegania zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez placówki korzystające z zezwoleń na handel napojami alkoholowymi na terenie gminy.
4. Współpraca z lokalnymi jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie wsparcia finansowego Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych realizujących
w programie szkoleniowym elementy profilaktyki trzeźwościowej i wiedzy z dziedziny pomocy osobom będącym w stanie zagrożenia życia lub zdrowia.

V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1. Niniejszy program realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stosownie do dyrektyw zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (tekst jednolity. Dz.U. z 2016, poz..487 ze.zm./ i ustawy z dnia 29 lipca 2005r,
o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r, poz. 783 ze zm. /
2. Finansowanie zadań ujętych w programie odbywa się ze środków budżetowych gminy.
3. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie odbywa posiedzenia w budynku Urzędu Gminy w uzgodnionych każdorazowo terminach.
4. Konsultacji w sprawach dotyczących problemów uzależnień udziela się we wtorki
i środy w pokoju numer 21 w budynku Urzędu Gminy w godzinach urzędowania.
5. Uczestniczącym w posiedzeniach Komisji członkom jest wypłacane,
na dotychczasowych zasadach wynagrodzenie w kwocie 100 zł. brutto.
6. Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy Żegocina
za pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej.

    Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie

[wstecz]