UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXVIII/201/2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 października 2017 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina na lata 2018 - 2022

   Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) oraz art. 21 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1610 ze zm.) Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:

§ 1.
Uchwala się Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina na lata 2018 - 2022 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina

§ 3.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i wchodzi w życie od 1 stycznia 2018r.

Załącznik do Uchwały Nr XXVIII/201/2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 października 2017 r.

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY ŻEGOCINA NA LATA 2018 - 2022

Rozdział 1. WPROWADZENIE

§ 1. Opracowanie Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina jest realizacją obowiązku, który nałożyła ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 1610 ze zm.). Tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy, zgodnie z art. 4 ust. 1 wymienionej powyżej ustawy, należy do podstawowych zadań własnych gminy. Głównym celem programu jest określenie podstawowych założeń i wytycznych działania Gminy Żegocina zabezpieczających racjonalne gospodarowanie posiadanym zasobem mieszkaniowym.

Rozdział 2. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 2. Uchwała niniejsza określa Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina na lata 2018-2022.
§ 3. 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) programie - należy przez to rozumieć Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina na lata 2018-2022, określony w niniejszej uchwale;
2) mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale mieszkalne i socjalne stanowiące własność Gminy Żegocina;
3) ustawie o ochronie praw lokatorów - należy przez to rozumieć ustawę 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 1610, z późn. zm.).
2. Program określa podstawowe kierunki działania Gminy Żegocina w gospodarowaniu mieszkaniowym zasobem gminy.

Rozdział 3. PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO W LATACH 2018 - 2022

§ 4. Zasób mieszkaniowy Gminy Żegocina składa się z następujących lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących własność Gminy Żegocina:
1) w Żegocinie:
2 lokale mieszkalne w budynku "Apteki";(jeden po częściowym remoncie w 2015/16r)
4 lokale mieszkalne w budynku " Dom Nauczyciela" (dwa po częściowym remoncie w 2015/16)
2) w Rozdzielu:
2 lokale mieszkalne w szkole (remont-zmiana ogrzewania)
3) w Bytomsku:
1 lokal mieszkalny w Szkole - (nie wymaga remontu, w nowej szkole)
4) w Łąkcie Górnej:
1 lokal mieszkalny i 1 lokal socjalny w "Starej szkole"
Lokale w starej szkole będą wyburzone, ze względu na budowę przedszkola, a najemcy przekwaterowani.
§ 5. W latach 2018-2022 wielkość zasobu może ulegać zmianie w szczególności poprzez:
a) zakup od TAURON Polska Energia, budynku i adaptację pomieszczeń użytkowych na lokale mieszkalne,
b) nabycie lokali korzystając ze sprzedaży lokali przez osoby fizyczne lub prawne,
c) zmianę przeznaczenia lokalu użytkowego na cele mieszkalne.
§ 6. Stan techniczny wymienionych § 4 lokali mieszkalnych jest średni. Wiele lokali mieszkalnych wymaga dalszych remontów i modernizacji, które będą przeprowadzane w ramach posiadanych środków. Stan techniczny lokali będzie w kolejnych latach ulegał polepszeniu.

Rozdział 4. ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCYCH ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW I LOKALI  NA KOLEJNE LATA

§ 7. 1. W latach 2018-2022 prowadzone będą bieżące naprawy oraz remonty i modernizacje budynków mieszkalnych celem polepszenia ich stanu technicznego oraz warunków mieszkaniowych lokatorów. Decyzje w sprawie remontów oraz modernizacji budynków mieszkalnych będą podejmowane przez Wójta Gminy w granicach środków określonych corocznie w budżecie gminy:
1) w latach 2018-20120 remont lokali:
a) lokalu w "Aptece" w Żegocinie.
b) dwóch lokali w budynku "Domu Nauczyciela" w Żegocinie
c) adaptacja lokali użytkowych na mieszkalne po zakupie budynku od TAURON Polska Energia.
2) w latach 2020-2022 remont lokali:
a) następnych dwóch lokali w budynku "Domu Nauczyciela" w Żegocinie.
b) adaptacja lokali użytkowych na lokale mieszkalne w budynku po "Gazownictwie"
2. Priorytetem przy realizacji inwestycji i remontów budynków mieszkalnych będzie w pierwszej kolejności usuwanie stanów awaryjnych w budynkach zagrażających bezpieczeństwu mieszkańców oraz konstrukcji technicznej budynków, a w dalszej
kolejności działań podnoszących standard zamieszkania (modernizacja budynków).
3. Zakres oraz kolejność remontów i modernizacji ustala Wójt Gminy Żegocina po zapoznaniu się ze zgłoszeniami od lokatorów oraz od pracownika prowadzącego sprawy inwestycji.

Rozdział 5. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ ORAZ WARUNKI OBNIŻANIA CZYNSZU

Ustala się następujące rodzaje czynszów:
1) za lokale mieszkalne;
2) za lokale socjalne.
§ 8. 1. Czynsze za lokale mieszkalne i socjalne opłacają Najemcy lokali stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Żegocina wg stawki naliczonej za 1 m2 powierzchni użytkowej z uwzględnieniem czynników obniżających wartość użytkową lokalu.
2. Wójt Gminy ustala stawkę bazową-maksymalną za 1 m2 powierzchni użytkowej, która będzie stosowana dla lokali o pełnym standardzie wyposażonych w centralne ogrzewanie i instalacje wodno-kanalizacyjną.
3. Dla lokali o niższym standardzie czyli o obniżonej wartości użytkowej w stosunku do lokali o pełnym standardzie wyposażenia obowiązują obniżone stawki czynszu proporcjonalnie do występujących czynników obniżających stawkę bazową - maksymalną. Ustala się następujący wykaz czynników obniżających wartość użytkową lokalu w stosunku do lokalu o najwyższym standardzie wyposażenia oraz stopień obniżenia stawki maksymalnej:
1) dla lokali, które nie posiadają centralnego ogrzewania obniża się stawkę bazową o 10%;
2) dla lokali z instalacją wody bez łazienki i bez c.o, obniża się stawkę bazową o 30%;
3) Zmiany wysokości czynszów odbywać się będą zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów. Wysokość czynszu dla lokali należących do mieszkaniowego zasobu gminy ustala Wójt Gminy, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym programie
oraz ustawą o ochronie praw lokatorów.
4. Najemca oprócz czynszu jest obowiązany do uiszczania opłat związanych z eksploatacją mieszkania niezależnych od właściciela tj. opłat za dostawę do lokalu energii, wody oraz odprowadzanie ścieków i odpadów komunalnych.
5. Najemca w lokalu posiadającym wspólne pomieszczenia będzie pokrywał koszty za korzystanie z wody, energii elektrycznej wg następującego przelicznika- należność za zużytą energię dzielona przez ilość osób korzystających z pomieszczeń wspólnych.
Każdy lokator uiszcza również należności za odbiór odpadów komunalnych.
Najemca w przypadku posiadania odrębnego licznika lub podlicznika rozlicza się wg zużycia wykazanego na tych urządzeniach oraz dodatkowo płaci za zużycie wody i energii w pomieszczeniach wspólnych proporcjonalnie do liczby lokatorów.
6. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekroczyć połowy stawki najniższego czynszu w gminnym zasobie mieszkaniowym.
7. Czynsz może być obniżony na wniosek najemcy o 10% w przypadku gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego najemcy w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekracza 90% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym lub 50% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym.
8. Proces urealniania czynszów, wynikający z konieczności racjonalnego gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy powinien być powiązany z:
1)ochroną najuboższych lokatorów przed skutkami wzrostu opłat czynszowych poprzez:
a) stosowanie systemu dodatków mieszkaniowych przewidzianych ustawą o dodatkach mieszkaniowych;
b) stosowanie obniżek czynszu zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
2)stałym podnoszeniem standardu usług świadczonych na rzecz najemców;
3)systemowymi zamianami lokali w celu racjonalnego zasiedlenia zasobu mieszkaniowego, uwzględniającego możliwości finansowe lokatorów, ich potrzeby mieszkaniowe oraz standard mieszkań;
4)zwiększaniem nakładów na remonty budynków, które ograniczają koszty eksploatacji (np. termomodernizacja, oświetlenie energooszczędne itp.)

Rozdział 6. PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI MIESZKALNYCH W LATACH 2018- 2022

§ 9 . Lokale mieszkalne tworzące mieszkaniowy zasób Gminy Żegocina, nie będą sprzedawane ze względu na małą ilość tych lokali.

Rozdział 7. SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI WCHODZĄCYMI W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY ORAZ PRZEWIDYWANE ZMIANY W ZAKRESIE ZARZADZANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY W KOLEJNYCH LATACH

§ 10. 1. Zarządzanie dotyczy całokształtu polityki mieszkaniowej i obejmuje:
1) wynajmowanie mieszkań zgodnie z uchwalonymi przez Radę Gminy Żegocina zasadami wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Żegocina;
2) przydzielanie mieszkania socjalnego będącego w dyspozycji Wójta;
3) bieżące remonty i modernizacje lokali będących w zasobie mieszkaniowym gminy;
4) bieżące administrowanie mieszkaniowym zasobem gminy;
5) powiększanie zasobu mieszkaniowego poprzez adaptację lokali użytkowych na Mieszkalne, oraz ewentualny zakup budynków z lokalami mieszkalnymi. Gmina z uwagi na ograniczoność środków na rozwój budownictwa mieszkaniowego nie przewiduje większych zmian w sposobie zarządzania lokalami.

Rozdział 8. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W LATACH 2018-2022

§ 11. 1. Do realizacji zamierzeń polegających na poprawie stanu technicznego lokali mieszkalnych będących w zasobie mieszkaniowym Gminy Żegocina niezbędne są środki na ten cel.
2. Głównym źródłem finansowania zamierzeń, o których mowa w ust. 1, będą środki stanowiące wpływy z czynszów z tytułu najmu lokali mieszkalnych oraz środki wydzielone na ten cel w budżecie Gminy Żegocina, oraz środki pozyskane przez gminę z dostępnych programów i funduszy.
3. Wysokość wydatków na remonty i zadania inwestycyjne związane z zasobem mieszkaniowym będą określane corocznie w uchwale budżetowej.

Rozdział 9 WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH NA KOSZTY BIEŻĄCEJ EKSPLOATACJI, KOSZTY REMONTÓW, LOKALI I BUDYNKÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY, A TAKŻE WYDATKI
INWESTYCYJNE

§ 12.  Plan remontów wraz z planowanym podziałem środków finansowych na poszczególne zadania remontowe przedstawia poniższa tabela

Tabela 1.

4. Nie przewiduje się w całym okresie obowiązywania wieloletniego programu, zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali, gdyż nie planuje się kompleksowych remontów wymagających czasowego wykwaterowania mieszkańców;

Rozdział 10. OPIS DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA RACJONALIZACJĘ GOSPODAROPWANIA
MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY.

§ 13. 1. Celem programu jest ogólna poprawa warunków zamieszkiwania lokalnej społeczności. Głównym środkiem do realizacji tego celu są remonty i modernizacje istniejącego zasobu mieszkaniowego gminy.
2. Przewiduje się możliwość zakupu budynku od TAURON i adaptacji lokali na mieszkalne. Lokal zamiennych Gmina nie posiada, ale z chwilą zwiększenia zasobu lokali mieszkalnych zostanie on wydzielony. Lokal zamienny musi spełniać wymogi określone w ustawie o ochronie praw lokatorów. Wnioski w tej sprawie będzie rozpatrywał Wójt Gminy. W ramach niniejszego programu
przewiduje się wyłączenie z eksploatacji całego budynku "starej szkoły", co będzie się wiązało z koniecznością wykwaterowania lokatorów do lokali zamiennych lub wynajęcia lokali na czas trwania remontów.
3. Sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobu, Gmina nie będzie dokonywać, ponieważ w zasobie Gmina ma mało lokali.
4. Inne działania Gminy, mające na celu zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców, będą realizowane poprzez:
1) kształtowanie odpowiedniej polityki przestrzennej w zakresie wyznaczania terenów pod budownictwo mieszkaniowe;
2) popieranie wszelkich form budownictwa mieszkaniowego.

§ 14. Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Żegocina Nr XXIV/171/2017 z dnia 25 maja 2017r w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Żegocina na lata 2016-2020 , w której zwraca się szczególną uwagę na zubożenie społeczeństwa ,
a co z tym się wiąże potrzebę zapewnienia tut. społeczeństwu a szczególnie młodym rodzinom wielodzietnym lokali komunalnych lub socjalnych (w zależności od stopnia zamożności).

Rozdział 10. ZAKOŃCZENIE

   Ustawa o ochronie praw lokatorów ustaliła prawa chroniące lokatorów. W Wieloletnim Programie Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żegocina na lata 2018-2022 prawa lokatorów wynikające z powyższej ustawy zostały uwzględnione. Szereg zadań nałożonych na gminy przedmiotową ustawą jest trudne do realizacji przez Gminę Żegocina z uwagi na brak środków finansowych na rozwój komunalnego budownictwa mieszkaniowego i tym samym zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wszystkich rodzin wnioskujących o przydział mieszkania.

[wstecz]