UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XXIV/168/2017 Rady Gminy Żegocina z dnia 25 maja 2017 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Żegocina .

   Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm. ) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017, poz. 328 ) Rada Gminy Żegocina uchwala , co następuje :

§ 1

Uchwala się "Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Żegocina", stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr 40/VI/03 Rady Gminy Żegocina z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Żegocina.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Żegocinie oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Załącznik do Uchwały Nr XXIV/168/2017  Rady Gminy w Żegocinie z dnia 25 maja 2017r.

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1.1 Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowany przez : Zakład Gospodarki Komunalnej w Żegocinie, na terenie Gminy Żegocina zwanym dalej Przedsiębiorstwem.
1.2 Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie Gminy Żegocina, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie
dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączania do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
6) sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza,
7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów
dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,
8) standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany
informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,
9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
§ 2. 1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają :
1) cennik usług dodatkowych - oznacza zestawienie opłat ustalonych zarządzeniem Dyrektora Przedsiębiorstwa pobieranych za usługi inne niż wynikające z zakresu umowy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, świadczone odpłatnie,
2) ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 328)
3) Odbiorca usług - każdy kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
4) Przedsiębiorstwo (przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne) - przedsiębiorca w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków,
5) umowa - pisemna umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, zawarta między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą usług,
6) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym,
7) wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,
8) dodatkowy wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej,
9) okres obrachunkowy - okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzenia ścieków,
10) umowa przyłączeniowa - pisemna umowa o przyłączenie nieruchomości do sieci,
11) wewnętrzna instalacja wodociągowa - układ przewodów wodociągowych w budynku wraz z armaturą i wyposażeniem, mający początek w miejscu połączenia przewodów z zaworem odcinającym tę instalację od wodomierza umieszczonego na przyłączu wodociągowym a zakończenie w punktach czerpalnych wody, tj. całość instalacji za zaworem głównym niebędąca własnością Przedsiębiorstwa,
12) wewnętrzna instalacja kanalizacyjna - układ przewodów kanalizacyjnych w budynku wraz z armaturą
i wyposażeniem, mający początek w miejscu połączenia przewodów z przyborami kanalizacyjnymi w pomieszczeniach a zakończenie na wlotach do przyłączy kanalizacyjnych,
13) instalacja deszczowa - układ przewodów kanalizacyjnych odprowadzających ścieki opadowe i roztopowe z powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni do przyłącza deszczowego,
14) przyłącze wodociągowe - przyłącze, o którym mowa w art. 2 pkt 6) ustawy,
15) przyłącze kanalizacyjne - przyłącze, o którym mowa w art. 2 pkt 5) ustawy,
16) przyłącze deszczowe - odcinek przewodu łączącego instalację deszczową z siecią kanalizacyjną za pierwszą studzienką licząc od strony budynku, od rewizji w budynku, a w przypadku jej braku - odcinek przewodu łączącego instalację deszczową z siecią kanalizacyjną do granicy nieruchomości gruntowej,
17) zawór antyskażeniowy - urządzenie zabezpieczające przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach i sieciach wodociągowych w wyniku przepływu zwrotnego,
18) urządzenie przeciwzalewowe - armatura kanalizacyjna mająca za zadanie zabezpieczenie przed zalaniem przepływem zwrotnym pomieszczeń położonych poniżej poziomu zalewania,
19) powierzchnia zanieczyszczona o trwałej nawierzchni - powierzchnie, z których odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe, a w szczególności powierzchnie: terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych, dróg i parkingów.
2. Użyte w regulaminie określenia niezidentyfikowane w ust. 1, zdefiniowane są w ustawie oraz przepisach
wydanych na jej podstawie.
§ 3. 1. Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków.
2. Przedsiębiorstwo na rzecz Odbiorów świadczy także usługi dodatkowe, które rozliczane są na podstawie cennika usług dodatkowych zatwierdzonego przez Dyrektora ZGK.
§ 4. Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać ją zgodnie z przeznaczeniem oraz warunkami wynikającymi z zawartej umowy.
§ 5. Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności Przedsiębiorstwa.

Rozdział 2.
USŁUGI ŚWIADCZONE PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZENIA ŚCIEKÓW


§ 6. Poziom świadczonych usług przez Przedsiębiorstwo w zakresie ilości, jakości oraz ciągłości dostarczania wody i odprowadzenia ścieków określa zezwolenie, o którym mowa w § 3 oraz pozwolenie wodnoprawne wydane na podstawie odrębnych przepisów.
§ 7. 1. Minimalną ilość dostarczanej wody oraz cel jej poboru, określa umowa zawierana przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcą. Umowa winna także określać maksymalne ilości oraz dopuszczalny poziom zanieczyszczeń dostarczanych ścieków wynikający z posiadanych przez Przedsiębiorstwo technicznych i technologicznych możliwości ich oczyszczania.
2. Wymagane ciśnienie wody określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r, w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowania (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422).
3. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 roku, w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2015 r. poz.1989).
4. Dopuszczalne zanieczyszczenia ścieków przemysłowych oraz warunki ich wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych reguluje rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 roku w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawcy ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzenia ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1757).
§ 8. Przedsiębiorstwo dostarcza wodę i odprowadza ścieki zapewniając zdolność produkcyjną urządzeń, a w szczególności:
1) dostarcza wodę do nieruchomości, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sposób ciągły i niezawodny,
2) zapewnia w posiadanej sieci odpowiednie ciśnienie wody, o wielkości wynikającej z warunków przyłączenia,
3) odbiera ścieki bytowe, komunalne i przemysłowe w sposób ciągły, o stanie i składzie zgodnym z aktualnie
obowiązującymi przepisami, w ilości określonej w dokumentacji projektowej i warunkach przyłączenia nieruchomości,
4) odbiera ścieki opadowe i roztopowe od odbiorców usług na podstawie zawartych z nimi umów,
5) określa dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń odbieranych ścieków, a także kontroluje, czy jakość przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi normami oraz sygnalizuje właściwym władzom o wszelkich zagrożeniach spowodowanych przez dostawce ścieków na skutek przekroczenia tych norm,
6) zapewnia spełnienie warunków wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej
niedoboru na zasadach określonych w zezwoleniu,
7) dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu, za wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy,
8) dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw przyłączy będących w jego posiadaniu lub utrzymaniu, za
wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy,
9) ponosi koszty utrzymania wodomierza głównego,
10) informuje odbiorców o jakości wody wodociągowej poprzez upublicznienie wydawanej w tym celu decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni stwierdzającej przydatność wody do spożycia przez ludzi w wodociągu w Gminie Żegocina w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 9. Odbiorca korzysta z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności, a w szczególności:
1) wykorzystywania wody w sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci oraz pisemnej umowie zawartej z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
2) wykorzystując pobieraną wodę oraz wprowadzając ścieki w celach określonych w umowie i w warunkach
przyłączenia nieruchomości,
3) użytkując wewnętrzną instalację wodociągową, w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci, na skutek cofnięcia się wody z wewnętrznej instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,
4) poprzez montaż i utrzymanie zaworów antyskażeniowych w przypadkach i na warunkach określonych odrębnymi przepisami,
5) zabezpieczając pomieszczenie, w którym zainstalowany jest wodomierz główny przed dostępem osób nieuprawnionych,
6) użytkując wewnętrzną instalację kanalizacyjną w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej a także montując i utrzymując na własny koszt na przyłączu kanalizacyjnym lub instalacji wewnętrznej urządzenia przeciwzalewowe w przypadku odprowadzenia ścieków z pomieszczeń zlokalizowanych poniżej poziomu terenu,
7) informując Przedsiębiorstwo o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy,
8) informując Przedsiębiorstwo o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalenia opłat za odprowadzenie ścieków,
9) umożliwiając osobom reprezentującym przedsiębiorstwo prawo wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,
10) zawiadamiając Przedsiębiorstwo o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,
11) informując Przedsiębiorstwo o zmianach stanu prawnego nieruchomości,
12) powiadamiając Przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci,
13) udostępniając nieodpłatnie Przedsiębiorstwu miejsce na elewacji lub ogrodzeniu nieruchomości Odbiorcy, celem umieszczenia tabliczek z oznakowaniem armatury wodociągowej.

Rozdział 3.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA I ROZWIĄZYWANIA UMÓW Z ODBIORCAMI USŁUG


§ 10. Postanowienia umowy nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych oraz postanowień Regulaminu.
§ 11. 1. Przedsiębiorstwo zawiera umowę na wniosek przyszłego Odbiorcy, po spełnieniu przez niego warunków technicznych przyłączenia oraz udokumentowania tytułu prawnego do nieruchomości.
2. Umowa może być zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym po uprawdopodobnieniu faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.
§ 12. 1. Umowa określa obowiązki stron w zakresie utrzymania przyłączy oraz zasad usuwania ich awarii.
2. W przypadku, gdy przyłącza są w posiadaniu Odbiorcy, odpowiedzialność Przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez Przedsiębiorstwo
urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
3. Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.
§ 13. 1. Umowa może być zawarta z osobami korzystającymi z lokali na wniosek właściciela lub zarządcy
budynku wielolokalowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera :
1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem,
2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic z tytułu rozliczania niebilansującej się ilości wody.
3. Do wniosku dołącza się schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku za wodomierzem głównym z lokalizacją podliczników mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne w lokalu.
4. Przedsiębiorstwo po rozpatrzeniu kompletnego wniosku jest zobowiązane wydać warunki montażu wodomierzy w budynkach wielolokalowych, które należy spełnić w celu zawarcia umowy.
§ 14. 1. Umowa jest zawierana na czas nieokreślony lub określony.
2. Zmiana umowy następuje poprzez zawarcie nowej umowy lub w formie aneksu do umowy na piśmie, pod rygorem nieważności.
3. Nie wymaga formy pisemnej zmiana umowy dotycząca taryfy lub adresu do korespondencji.
§ 15. 1. Umowa zawierana na czas nieokreślony może być rozwiązana przez każdą ze stron za uprzednim trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia przez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przesłanie listem poleconym.
2. Umowa zawarta na czas określony może być rozwiązana w przypadkach określonych umową za uprzednim jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia przez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przesłanie listem poleconym.
3. Umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron.
4. Umowa może być rozwiązana bez zachowania okresu wypowiedzenia w przypadku jeżeli jakość wprowadzanych ścieków przemysłowych nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa i zawartej
umowie.
5. Umowa wygasa w przypadku śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną lub utraty przez Przedsiębiorstwo zezwolenia.
§ 16. Po rozwiązaniu umowy Przedsiębiorstwo dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego oraz demontuje wodomierz główny.

Rozdział 4.
SPOSOBY ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH


§ 17. 1. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.
2. Za przekroczenie dopuszczalnych wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych, wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwo nalicza opłaty na podstawie jednostkowych stawek opłat określonych w taryfach.
§ 18. 1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego, a w przypadku jego braku - w oparciu o przeciętne normy zużycia wody.
2. W budynkach wielolokalowych, w których Przedsiębiorstwo zawarło umowy także z osobami korzystającymi z lokali :
1) w rozliczeniach z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego ilość dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków ustala się w oparciu o wskazania wodomierza głównego, pomniejszone o sumę wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne w lokalach co do których zawarto umowy indywidualne,
2) w rozliczeniach z osobami korzystającymi z lokali ilości dostarczonej wody ustala się w oparciu o wskazania wodomierza mierzącego zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne w tym lokalu.
§ 19. 1. Ilość odprowadzanych ścieków, ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.
2. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się jako równą ilości pobranej wody lub określonej w umowie. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody.
3. W przypadku, gdy Odbiorca usług dostarczający ścieki posiada również własne ujęcie wody, a nie posiada urządzenia pomiarowego, podstawą do ustalenia ilości odprowadzanych ścieków jest zamontowanie w uzgodnieniu z Przedsiębiorstwem - wodomierza dla pomiaru ilości wody pobranej z własnego ujęcia.
4. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia ustalona jest na podstawie wskazań wodomierza dodatkowego zainstalowanego na koszt Odbiorcy usług.
5. Zasady montażu wodomierzy, o których mowa w ust. 3 i 4 określa Przedsiębiorstwo w wydanych warunkach technicznych na wniosek odbiorcy usług, a wodomierz musi posiadać ważne świadectwo legalizacji oraz być zaplombowany przez pracowników Przedsiębiorstwa.
6. Przedsiębiorstwo nie przyjmuje do urządzeń kanalizacyjnych wód opadowych oraz wód roztopowych.
§ 20. 1. Okresy obrachunkowe mogą być jednomiesięczne, dwumiesięczne lub dłuższe, według wzajemnych uzgodnień określonych przez strony w umowie.
2. Odbiorca reguluje należność za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki na podstawie faktur wystawionych przez Przedsiębiorstwo w terminie wskazanym w fakturze.
3. Nieuregulowanie należności w oznaczonym terminie zobowiązuje Odbiorcę do zapłacenia odsetek ustawowych. Pierwsze upomnienie może być wysłane Odbiorcy po upływie miesiąca od upływu terminu płatności. Wezwanie ostateczne wysyła się po upływie 2 miesięcy od upływu terminu zapłaty.
4. Wniesienie przez Odbiorcę reklamacji, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

Rozdział 5.
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORSTWA


§ 21. Przedsiębiorstwo ma obowiązek:
1) dostarczać z sieci wodociągowej wodę Odbiorcy na podstawie zawartej z nim umowy, ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem, a w szczególności zapewnić dostawę wody o wymaganym ciśnieniu oraz odpowiedniej jakości, które określają obowiązujące przepisy. Jakość dostarczanej wody stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem. Minimalną ilość dostarczonej wody strony określają w umowie,
2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowej wraz z częścią przyłącza do zaworu głównego za wodomierzem,
3) zapewnić sprawność techniczną sieci wodociągowych, a w razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorcę o jego lokalizacji. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody Przedsiębiorstwo powinno poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na dwa dni przed planowanym terminem,
4) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy zarówno z własnej inicjatywy, bez pobierania opłat, jak
i na żądanie Odbiorcy wody, ale w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza - na koszt Odbiorcy,
5) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, deszczowej budynku do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa oraz uzgodnić w ciągu 30 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,
6) zamontować i utrzymywać wodomierz główny wraz z zaworem głównym,
7) udzielać Odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych,
8) odbierania w sposób ciągły ścieków o jakości spełniającej wymogi określone w przepisach prawa w ilości
określonej w dokumentacji projektowane i w warunkach technicznych podłączenia nieruchomości. Jakość odprowadzanych ścieków ustala się w miejscu wydania rzeczy (w rozumieniu kodeksu cywilnego) określonym w umowie,
9) prowadzenia kontroli jakości wody,
10) prowadzenia kontroli jakości odprowadzanych ścieków bytowych i przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych,
11) archiwizacji dokumentacji technicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22. Przedsiębiorstwo ma prawo:
1) kontrolować prawidłowość realizacji robót budowlano-montażowych prowadzonych w związku z podłączaniem do sieci zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi,
2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego,
3) za okazaniem upoważnienia kontrolować stan techniczny przyłącza w czasie w tym: prawo wstępu do pomieszczenia w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, dokonania poboru próbki wody do badania, pomiarów ciśnienia czy dokonania sprawdzenia stanu technicznego przyłącza,
4) osoby reprezentujące Przedsiębiorstwo po okazaniu pisemnego upoważnienia, mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego należących do osób, o których mowa w art. 6 ust. 2 i 4-7, ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w celu:
a) zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego;
b) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów;
c) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez to przedsiębiorstwo;
d) sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci;
e) odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu;
f) usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, jeżeli umowa, o której mowa w art. 6 ust. 1, tak stanowi.
5) odmówić podłączenia do sieci jeżeli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami podłączenia,
6) przeprowadzania kontroli wielkości i rodzaju powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni z których ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane są do systemu kanalizacji,
7) odmówić wydania warunków technicznych podłączenia jeżeli nie posiada możliwości przyłączenia,
8) odmówić przyjęcia ścieków bytowo-gospodarczych do punktu zlewnego jeżeli nie spełniają warunków
zawartych w umowie.

Rozdział 6.
PRAWA I OBOWIĄZKI ODBIORCY


§ 23. Odbiorca usług ma prawo:
1) do odbioru wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości,
2) zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę,
3) żądać od Przedsiębiorstwa w uzasadnionych przypadkach przeprowadzania kontroli funkcjonowania wodomierza,
4) uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody.
§ 24. Odbiorca usług zobowiązany jest do:
1) umożliwienia dostępu pracownikom Przedsiębiorstwa do wodomierza w celu dokonywania odczytów, kontroli jego funkcjonowania wykonywania napraw lub wymiany,
2) umożliwienia dostępu pracownikom Przedsiębiorstwa do miejsca poboru prób ścieków przemysłowych,
3) zapewnienia niezawodnego działania wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniem mechanicznym lub skutkami niskich temperatur a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane oraz przed dostępem osób nieuprawnionych,
4) natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,
5) powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci,
6) użytkowania instalacji wodociągowej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej a w szczególności.
a) uniknięcia uderzeń hydraulicznych.
b) wyeliminowania możliwości wystąpienia skażenia bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej.
7) terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzenie ścieków,
8) utrzymania i legalizowania zamontowanego na koszt własny wodomierza (dodatkowego) zainstalowanego
za wodomierzem głównym w celu określonym art. 27 ust. 6 ustawy, tj. w celu ustalenia ilości wody bezpowrotnie zużytej,
9) przestrzegania obowiązków wynikających z umowy na wprowadzanie ścieków przemysłowych do kanalizacji sanitarnej,
10) ponoszenia opłat za przekroczenie dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych,
11) niezwłocznego pisemnego powiadomienia Przedsiębiorstwa o:
a) zmianach własnościowych nieruchomości lub o zmianach osób korzystających z lokali,
b) zmianie ilości i przeznaczenia pobieranej wody oraz o zmianie ilości i składu odprowadzanych ścieków,
c) zmianach przeznaczenia lokali mających wpływ na treść umowy.
§ 25. 1. Jedynym dozwolonym miejscem wprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej, wywożonych wozami asenizacyjnymi lub innym tego typu sprzętem z opróżnionych zbiorników bezodpływowych jest punkt zlewny określony w umowie z dostawcą ścieków. W każdym innym miejscu zrzut jest zabroniony.
2. Odbiór ścieków w punkcie zlewnym odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo z dostawcą ścieków posiadającym zezwolenie na prowadzenie wywozu ścieków na danym terenie.
3. W umowie o której mowa w ust. 2 określa się dopuszczalne warunki jakim powinny odpowiadać ścieki oraz tryb uiszczenia należności za dostarczone ścieki.
§ 26. Odbiorcy usług zabrania się:
1) używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z zawartą umową z Przedsiębiorstwem,
2) poboru wody z sieci z pominięciem wodomierza,
3) przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,
4) wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych,
5) lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych i kanalizacyjnych wraz z przyłączami w pasie o szerokości 3 m. Naruszenie tej zasady uniemożliwia uzyskanie przez Odbiorcę odszkodowania za straty spowodowane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w tym pasie w przypadku likwidacji awarii, natomiast uzasadnia odpowiedzialność Odbiorcy wobec przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w przypadku uszkodzenia urządzeń,
6) wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych i roztopowych,
7) wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej,
8) dokonywania jakichkolwiek zmian w parametrach technicznych przyłącza wody bez zgody Przedsiębiorstwa.

Rozdział 7.
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA NIERUCHOMOŚCI DO SIECI ORAZ SPOSÓB DOKONYWANIA ODBIORU PRZYŁĄCZY


§ 27. 1. Przyłączenie nieruchomości do sieci odbywa się przez przyłącze(a) wodociągowe z wodomierzem głównym i przyłącze(a) kanalizacyjne.
2. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek o przyłączenie złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
§ 28. 1. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, występuje do Przedsiębiorstwa z wnioskiem o wydanie warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej.
2. Na wniosek Odbiorcy Przedsiębiorstwo zobowiązane jest określić warunki techniczne podłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej.
3. Wniosek o przyłączenie do sieci powinien zawierać
1) dane dotyczące identyfikacji wnioskodawcy, tj. imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy, adres do korespondencji,
2) w przypadku osób prawnych - odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji,
3) adres podłączanej nieruchomości,
4) proponowany termin dostawy wody,
5) dane dotyczące zapotrzebowanie wody, określenie przeznaczenia zużycia wody parametry instalacji odbiorczych,
6) charakterystykę techniczną budynku,
7) wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków oraz ich rodzaju (w przypadku dostawców ścieków przemysłowych - również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających).
4. Do wniosku Odbiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej załącza:
1) aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących
sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu,
2) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jego statusu w stosunku do nieruchomości,
3) dokumentację projektową.
5. W przypadku braku technicznych możliwości przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, Przedsiębiorstwo wydaje podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie do sieci :
1) oświadczenie o odmowie zapewnienia dostawy wody lub odbioru ścieków,
2) informuje o warunkach, których spełnienie umożliwiłoby dostawę wody i odbioru ścieków.
§ 29. 1. Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające podłączenie nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo po otrzymaniu wniosku określa warunki techniczne podłączenia do posiadanej sieci w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Warunki podłączenia są ważne 1 rok od dnia ich wydania do czasu opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej.
3. Warunki techniczne podłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej powinny określać w szczególności:
1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy,
2) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,
3) miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
4) dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,
5) termin ważności warunków podłączenia.
4. Warunki techniczne podłączenia o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych oraz budowlano-montażowych.
§ 30. Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może nastąpić po spełnieniu warunków podłączenia, o których mowa w § 29 Regulaminu, a w przypadku zawarcia umowy przyłączeniowej do sieci - od spełnienia warunków w niej określonych.
§ 31. 1. Wykonane przyłącza podlegają odbiorowi technicznemu przez: przedstawiciela Przedsiębiorstwa, w obecności osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci oraz wykonawcę.
2. Odbiór podlega na sprawdzeniu zgodności wykonania przyłączy z dokumentacją projektową i warunkami technicznymi podłączenia nieruchomości, a szczególnie na kontroli:
1) ułożenia rur w otwartym wykopie,
2) włączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej,
3) wykonania zabudowy zestawu wodomierzowego na przyłączu wodociągowym w obiekcie lub w studzience wodomierzowej,
4) wykonania studzienki wodomierzowej,
5) wykonania studzienek kanalizacyjnych na przyłączu kanalizacyjnym,
6) materiałów użytych do wykonania przyłączy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Przed przystąpieniem do sporządzania protokołu odbioru końcowego przyłączy, osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zobowiązana jest dostarczyć inwentaryzację geodezyjną.
4. Protokół odbioru przyłączy, podpisany przez osoby o których mowa w ust. 1, stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania przyłączy.

Rozdział 8.
TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚCI DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH


§ 32. 1. Potencjalni Odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług wodociągowokanalizacyjnych w Przedsiębiorstwie, które udostępnia nieodpłatnie do wglądu niniejszy Regulamin.
2. Przedsiębiorstwo opiniuje przedstawione przez Inwestorów:
1) koncepcje budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
2) dokumentacje projektowe budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
3) wielobranżowe dokumentacje projektowe budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
3. W przypadku gdy plany inwestycyjne poszczególnych inwestorów wyprzedzają plany inwestycyjne Gminy Żegocina mogą oni wybudować z własnych środków urządzenia wodociągowe i/lub kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług Przedsiębiorstwa.
4. Warunki budowy eksploatacji i przekazania urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, określone są w umowie zawartej między Inwestorem a Gminą Żegocina.
5. Inwestor występuje do Przedsiębiorstwa z wnioskami o wydanie warunków technicznych podłączenia do
sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej.
6. Warunki techniczne podłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, zawierają w szczególności :
1) miejsce i sposób włączenia przyłączy do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych,
2) parametry techniczne sieci,
3) informacje o warunkach budowy i odbioru przyłączy/sieci,
4) termin ich ważności.
§ 33. 1. W zakresie dostawy wody, miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego, jest zawór
za wodomierzem głównym.
2. Miejscem rozdziału sieci kanalizacyjnej obejmującej przyłącze stanowiące własność Przedsiębiorstwa
i instalacji wewnętrznej oraz rozdziału odpowiedzialności jest pierwsza studzienka licząc od strony budynku,
a w przypadku jej braku granica nieruchomości gruntowej.
3. W przypadku przyłącza kanalizacyjnego stanowiącego własność Odbiorcy usługi dostarczającego ścieki
miejscem rozdziału sieci i odpowiedzialności jest miejsce połączenia sieci kanalizacyjnej z przyłączem.

Rozdział 9.
SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY I WPROWADZONYCH DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW

§ 34. 1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielenia Odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:
1) z powodu nagłej awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzanie
ścieków,
2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3) zakłócenia w dostawie energii elektrycznej spowodowanej przez dostawcę energii lub awarią zasilania.
3. O przerwach w dostawie wody wynikających z planowanych prac konserwacyjno - remontowych Przedsiębiorstwo powiadomi Odbiorcę w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej na dwa dni przed jej planowanym terminem.
4. W przypadku, gdy planowana przerwa potrwa dłużej niż 12 godzin, należy o tym powiadomić odbiorców
w sposób zwyczajowo przyjęty minimum na 7 dni przed nią. W takim przypadku Przedsiębiorstwo zapewni
zastępczy punkt poboru wody, informując o miejscu jego lokalizacji.

Rozdział 10.
STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG


§ 35. 1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielenia na życzenie Odbiorcy lub z własnej inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usług, a przede wszystkim informacji objętych Regulaminem oraz zawartych w taryfie.
2. Odbiorca usług ma prawo zgłoszenia reklamacji dotyczącej sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, a w szczególności ilości i jakości świadczonych usług.
3. Reklamacja i odpowiedź Przedsiębiorstwa powinny być sporządzone w formie pisemnej.
4. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielenia odpowiedzi na zgłoszone reklamacje dotyczące:
1) faktury VAT,
2) korekty błędnie wystawionej faktury - do 7 dni roboczych,
3) jakości wody - w ciągu 24 godzin, a w przypadku konieczności przeprowadzenia pełnych badań - w ciągu 14 dni roboczych,
4) prawidłowości wskazań wodomierza - w ciągu 14 dni, a w przypadku konieczności dokonania ekspertyzy
wodomierza - do trzech miesięcy.
5. Inne, zgłoszone ustnie lub telefonicznie, interwencje, skargi i zapytania Przedsiębiorstwo rozpatruje w ciągu 7 dni roboczych.
6. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji (interwencji, skargi, zapytania) wymaga dłuższego terminu niż wskazany w pkt. 4 lub pkt. 5, Przedsiębiorstwo przed upływem tych terminów, wskaże nowy termin do rozpatrzenia reklamacji, o czym powiadomi Odbiorcę.

Rozdział 11.
WARUNKI DOSTARCZANIA WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE


§ 36. 1. Uprawnione do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa są zawodowe i ochotnicze jednostki straży pożarnej.
2. Warunki na cele przeciwpożarowe określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124 poz. 1030 z późn. zm.).
§ 37. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest w miejscach uzgodnionych z Przedsiębiorstwem t.j. z wyznaczonych hydrantów na obsługiwanym terenie.
§ 38. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy gminą, Przedsiębiorstwem i jednostką straży pożarnej.
§ 39. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalona na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej.

Rozdział 12.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 40. W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.328 ) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
§ 41. Tekst regulaminu jest do wglądu w jednostce organizacyjnej Przedsiębiorstwa obsługującej klienta.

[wstecz]