UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XVII/125/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 września 2016 roku w sprawie ponownego rozpatrzenia skargi Pani .... na działalność Wójta Gminy Żegocina.

   Na podstawie art.229 pkt 3 w związku z art.227 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Z 2016r, poz.23 ze zm. ) oraz art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz.446) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:


§ 1

Po rozpatrzeniu, skargi Pani ........... z dnia 3 lipca 2016r. na Wójta Gminy Żegocina, postanawia uznać za bezzasadną i oddalić skargę z przyczyn podanych w uzasadnieniu do uchwały.

§ 2

Zobowiązuje Przewodniczącą Rady Gminy do poinformowania Skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .



UZASAD NIENIE

    Pismem z dnia 3 lipca 2016r. r Pani ......złożyła do Rady Gminy skargę na Wójta Gminy dotyczącą braku udzielenia informacji "że do przeprowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie rozgraniczenia drogi gminnej konieczny był formalny wniosek. Dotyczy to okresu, w którym zwracałam się do Pana Wójta z pisemna prośbą o wyznaczenie granic drogi nr 50/1"

   Pani ....... zwracała się do gminy o wyznaczenie granic drogi nr 50/1, przy czym w końcowej części tego samego zdania pisała o rozgraniczeniu, lub operacie rozgraniczeniowym. Zaznaczyć należy, że są to różne postępowania .
W trybie administracyjno- sądowym dokonuje się rozgraniczenia nieruchomości gdy:
1/ granice nie zostały wcześniej ustalone,
2/ granice zostały wcześniej ustalone, ale:
a/ stały się granicami spornymi
b/ brakuje dokumentów pozwalających na określenie pierwotnego określenia położenia przesuniętych, uszkodzonych lub zniszczonych znaków granicznych.
O rozgraniczenie może wystąpić z wnioskiem osoba która jest stroną w rozumieniu art.28 kpa. Wniosek powinien zawierać:
1/ adres wnoszącego
2/ informacje o nieruchomości do której wnioskodawca posiada tytuł prawny(położenie, numer działki ewidencyjnej, nr księgi wieczystej), oraz informacje o działkach sąsiednich (położenie, numer działki ewidencyjnej, nr księgi wieczystej, przybliżony adres) w stosunku do których konieczne stało się ustalenie przebiegu granicy.
Koszty postępowania rozgraniczeniowego pokrywa wnioskodawca oraz uczestnicy postępowania- strony postępowania.
Art. 262 § 1 pkt 2 KPA " stronę obciążają te koszty postępowania, które zostały poniesione w interesie strony a nie wynikają z ustawowego obowiązku organów prowadzących postępowanie"
art. 264 § 2 KPA "jednocześnie z wydaniem decyzji organ administracji publicznej ustali w drodze postanowienia wysokość kosztów postępowania, osoby zobowiązane do ich poniesienia oraz termin i sposób ich uiszczenia".
W myśl. art. 152 kc. "Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do współdziałania przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymaniu stałych znaków granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania stałych znaków granicznych ponoszą po połowie."
Do kosztów postępowania rozgraniczeniowego zalicza się zgodnie z art. 263KPA "do kosztów postępowania zalicza się koszty podróży i inne należności świadków
i biegłych oraz stron w przypadkach przewidzianych w art.56, a także koszty spowodowane oględzinami na miejscu, jak również koszty doręczenia stronom pism urzędowych. Organ administracji publicznej może zaliczyć do kosztów postępowania także inne koszty bezpośrednio związane z rozstrzygnięciem sprawy".
Wyjaśnić należy że koszty rozgraniczenia obejmują również wynagrodzenia geodety, wydatki poniesione za sporządzenie map i innych dokumentów oraz znaków granicznych, a także na przeprowadzenie dowodów w toku postępowania.
Po przeprowadzeniu postępowania w terenie oraz przeprowadzeniu oceny zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami Wójt Gminy wydaje rozstrzygnięcie:
1/ na podstawie art.33 ust.1 Pgik wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, jeżeli strony postępowania nie zawarły ugody,
2/na podstawie art.31 ust.1 Pgik wydaje decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego w związku z zawartą ugodą,
3/ na podstawie art.34 ust. 2 Pgik wydaje decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazania sprawy z urzędu do rozpatrzenia sądowi, jeżeli w razie sporu co do przebiegu linii granicznych nie dojdzie do zawarcia ugody lub nie ma podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości.
Na zlecenie gminy, oraz zgodnie z życzeniem Pani, geodeta uprawniony P. ....... dokonała ustalenia granic części dz. 50/1 w Łąkcie Górnej, sporządzając mapę uzupełniającą w celu aktualizacji operatu egib z ustalenia granic części dz. 50/1.
Do mapy jest załączony protokół ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych,
w którym nie było sprzeciwu co do okazanych granic.
Biorąc powyższe pod uwagę, że nie było spornych granic, gmina uważała, że nie ma potrzeby przeprowadzania kosztownego (obciążającego wszystkie strony) i długiego ze względu na czas realizacji postępowania rozgraniczeniowego, ani szczegółowego informowania Pani o postępowaniu rozgraniczeniowym.


Rada Gminy Żegocina informuje, że niniejsza uchwała stanowi zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi w rozumieniu art.237 § 3 k.p.a w zw. z art.238 § 1 k.p.a Ponadto zgodnie z art. 239 k.p.a, w przypadku gdy skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności, w zakresie, w którym skarga została uznana za bezzasadną organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach spraw - bez zawiadamiania skarżącego.

Z motywów powyższych skarga w całości uznana została za bezzasadną.

[wstecz]