UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr XVI/120/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 czerwca 2016 roku w sprawiewprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina |
Na podstawie art. 18 ust 2
pkt. 15 i art. 41 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.
Dz. U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2016 r., poz.250) i po zasięgnięciu
opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni Rada Gminy Żegocina
uchwala, co następuje: § 1 Wprowadza się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Żegocina" w brzmieniu: REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ŻEGOCINA ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1 Regulamin niniejszy określa: 1.Postanowienia ogólne 2.Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości 3.Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników, ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym 4.Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego 5.Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami 6.Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe 7.Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej 8.Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania 9.Postanowienia końcowe ROZDZIAŁ II WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH NIERUCHOMOŚCI § 2 1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego usuwania zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości, a także z położonych wzdłuż nieruchomości chodników. 2.Właściciele nieruchomości są zobowiązani do: a) prowadzenia selektywnej zbiórki stałych odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości, b) wyposażenia nieruchomości o ile obowiązku tego nie przejęła Gmina, w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale III, urządzenia (worki, pojemniki lub kontenery) służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, zastrzeżeniem lit. c c) Koszty wyposażenia nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej, w worki służące do zbierania odpadów komunalnych pokrywa Gmina z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a ich dostawę zapewnia przedsiębiorca realizujący usługę zbiórki odpadów na terenie Gminy, wyłoniony w trybie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. d) Wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników/kontenerów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym należy do właściciela nieruchomości, z zastrzeżeniem lit. e e) Koszty wyposażenia nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielorodzinnej (bloki), w pojemniki, kontenery lub worki służące do zbierania odpadów komunalnych pokrywa Gmina z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi a ich dostawę zapewnia przedsiębiorca realizujący usługę zbiórki odpadów na terenie Gminy, wyłoniony w trybie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. f) przekazywania zmieszanych odpadów i zebranych selektywnie przedsiębiorcy uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem; g) w przypadku braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej - wyposażenia w szczelny zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach; h)przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość przed wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej została wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach; i) usuwania zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzenia ich w urządzeniach wymienionych pod lit. b; j) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości, k) uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych na zasadach ustalonych uchwałą Rady Gminy Żegocina. 3.Właściciele nieruchomości mają obowiązek zamiatania, oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. 4.Placówki handlowe, usługowe, gastronomiczne i inne, winny być wyposażone w urządzenia do gromadzenia odpadów w ilości zapewniającej utrzymanie porządku i czystości. W szczególności urządzenia te winny być umieszczone przy wejściu do obiektu lub na ich terenie. 5.Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenach nie wymienionych w ustawie oraz w niniejszym regulaminie należy do Gminy. § 3 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, można wykonywać na terenie nieruchomości prywatnych pod warunkiem, iż powstające w ten sposób ścieki nie wydostają się na nieruchomość sąsiednią oraz nie powodują zanieczyszczania gruntu i wód. 2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi, można wykonywać na terenie nieruchomości prywatnych pod warunkiem, iż są to drobne naprawy techniczne, np. wymiana kół, wymiana świec zapłonowych itp., mające na celu uruchomienie pojazdu i nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami. § 4 Mając na uwadze utrzymanie czystości i porządku na terenie Gminy, zabrania się: 1. Spalania odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych. 2. Wylewania do kanalizacji ściekowej i zbiorników bezodpływowych zużytych olejów, smarów i innych zanieczyszczeń pochodzących z napraw lub konserwacji pojazdów. 3. Zakopywania (dołowania) stałych odpadów komunalnych, a w szczególności odpadów niebezpiecznych takich jak baterie, świetlówki, akumulatory, smary, zużyte oleje, środki ochrony roślin itp. oraz padłych zwierząt. 4. Gromadzenia w koszach ulicznych odpadów komunalnych powstających w lokalach handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych. 5. Gromadzenia odpadów i zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego w celu ich późniejszego usunięcia, z zastrzeżeniem § 5 oraz § 12 ust. 2 niniejszego regulaminu. § 5 Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z chodnika mogą być czasowo zgromadzone na terenie ciągów komunikacyjnych w sposób nie powodujący zakłóceń w korzystaniu z nich. § 6 Właściciele nieruchomości, na terenie których znajdują się place zabaw dla dzieci zobowiązani są do: 1.Utrzymywania urządzeń do zabaw w należytym stanie technicznym i sanitarnym, zapewniającym bezpieczeństwo i zachowanie zasad higieny. 2.Wymiany piasku w piaskownicach co najmniej jeden raz w roku kalendarzowym. ROZDZIAŁ III RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NATERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH URZĄDZEŃ ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM § 7 1.Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie oraz, w stosunku do odpadów płynnych, wymaganiom przepisów sanitarnych, ochrony środowiska i prawa budowlanego. 2.Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych służą wyłącznie do gromadzenia tych odpadów. § 8 1.Urządzeniami przewidzianymi do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie Gminy Żegocina są: 1) pojemniki o pojemności 120 - 240 litrów, 2) pojemniki o pojemności od 340 do 1100 litrów, 3) kontenery (KP-5, KP-7, KP-10) o pojemności od 5 m3 do 10m3 4) worki o pojemności 120 litrów, 5) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l 2. Pojemniki do gromadzenia odpadów powinny spełniać techniczne warunki bezpieczeństwa i higieny sanitarnej, a w szczególności powinny być wyposażone w szczelną pokrywę. 3. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422). § 9 1. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny (odpady zmieszane), należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy: a) gospodarstwo domowe liczące od jednej do dwóch osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w co najmniej jeden worek lub pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 120 l ; b) gospodarstwo domowe liczące od trzech do sześciu osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w co najmniej jeden worek lub pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 120 l ; c) gospodarstwo domowe liczące powyżej sześciu osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w worki lub pojemniki o łącznej pojemności nie mniejszej niż 240 l ; d) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność worków, pojemników lub kontenerów, do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane pod lit. a, b, c; e) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zobowiązani są dostosować pojemność worków, pojemników lub kontenerów do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do miesięcznego cyklu na obszarze Gminy Żegocina: - dla szkół, przedszkoli - 12 l na każdego ucznia i pracownika, - dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal, - dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal, - dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych, ośrodków zdrowia - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników, - dla hoteli, pensjonatów, schronisk itp. - 20 l na jedno łóżko, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal, - w przypadku lokali handlowych, spożywczych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz lokalu, na terenie prywatnym, co najmniej jednego kosza 50 l; 2. Odpady komunalne należy zbierać w sposób selektywny, przy odpowiednim zastosowaniu norm określonych w ust.1. 3. W drodze selektywnej zbiórki wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych będą podlegały odpady: 1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne z zastrzeżeniem: pkt 2-15 2) odpady komunalne ulegające biodegradacji - w tym odpady zielone i kuchenne, odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji 3) papier i tektura w tym opakowania z papieru i tektury 4) tworzywa sztuczne w tym opakowania z tworzyw sztucznych 5) szkło w tym opakowania ze szkła 6) metale w tym opakowania z metali 7) opakowania wielomateriałowe 8) odpady wielkogabarytowe (w tym meble) 9) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne 10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 11) chemikalia 12) zużyte opony 13) przeterminowane leki 14) zużyte baterie i akumulatory 15) tekstylia 4. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki lub pojemniki o następujących, ujednoliconych kolorach: 1) niebieski z przeznaczeniem na papier i tekturę w tym opakowania z papieru i tektury oraz tekstylia, 2) żółty z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne w tym opakowania z tworzyw sztucznych, metale w tym opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe, 3) zielony z przeznaczeniem na szkło bezbarwne i kolorowe w tym opakowania ze szkła, 4) brązowy z przeznaczeniem na odpady komunalne ulegające biodegradacji (odpady zielone, kuchenne i odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji), 5) pomarańczowy z przeznaczeniem na chemikalia - (np. farby, rozpuszczalniki, oleje, opakowania po środkach ochrony roślin i in.). 6) czarny z przeznaczeniem na odpady pozostałe po wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki. 5. Worki, pojemniki lub kontenery powinny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów. 6. Zużyte baterie i akumulatorki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać do punktów zbiórki znajdujących się w Urzędzie Gminy, w szkołach, świetlicach wiejskich do specjalistycznych pojemników. 7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz akumulatory, pochodzące z terenu nieruchomości odbierane będą: 1) na zgłoszenie telefoniczne właścicieli nieruchomości zamieszkałych do Wykonawcy wyłonionego w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bezpośrednio z posesji właścicieli nieruchomości zamieszkałych w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zgłoszenia. 2) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie artykułu tego samego rodzaju, co zużyty, w ilości niewiększej niż ilość kupionych artykułów, 3) w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego 4) po utworzeniu w punkcie selektywnego gromadzenia odpadów 8. Chemikalia - (farby, rozpuszczalniki, oleje, opakowania po środkach ochrony roślin i in.) należy przekazywać Wykonawcy wyłonionemu w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych do mobilnego punktu zbiórki odpadów. 9. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach. 10. Odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne właściciele nieruchomości mogą zagospodarowywać we własnym zakresie lub przekazywać samodzielnie do punktu selektywnego gromadzenia odpadów po jego utworzeniu albo będą odbierane na zgłoszenie telefoniczne właścicieli nieruchomości zamieszkałych lub Gminy Żegocina przez Wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bezpośrednio z posesji właścicieli nieruchomości zamieszkałych w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zgłoszenia. Odbierane będą wyłącznie te odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót prowadzonych we własnym zakresie; odpady niespełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą w uzgodnieniu z inwestorem. 11. Odpady wielkogabarytowe i zużyte opony będą odbierane na zgłoszenie telefoniczne właścicieli nieruchomości zamieszkałych do Wykonawcy wyłonionego w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bezpośrednio z posesji właścicieli nieruchomości zamieszkałych w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zgłoszenia. 12. Worki, pojemniki lub kontenery do zbierania odpadów powinny być umieszczone w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich. 13. W miejscach publicznych (takich jak w szczególności chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe) odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych o minimalnej pojemności od 10 l - 50l. § 10 1. Na terenie Gminy dopuszcza się kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby w sposób niepowodujący uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości i ich mieszkańców, zanieczyszczania terenu oraz wód powierzchniowych i podziemnych. 2. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek wpisać do deklaracji i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy. § 11 1. Zabrania się wrzucać: 1) do pojemników/worków na papier, tekturę: a) opakowania z zawartością, np. żywności, b) kalkę techniczną, c) foliowane i lakierowane prospekty, katalogi. 2) do pojemników/worków na tworzywa sztuczne: a) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, b) opakowania i butelki po olejach i smarach, c) puszki i pojemniki po farbach i lakierach. 3)do pojemników/worków na szkło: a) ceramikę (porcelana, naczynia typu "arco", talerze, doniczki), b) lustra, c) szklane opakowania po farmaceutykach i środkach chemicznych z pozostałościami zawartości, d) szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone), e) szyby samochodowe. 4) do przydomowych kompostowników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji , odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów. 2. W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym Gminę. 3. W przypadku gromadzenia różnych odpadów podlegających selektywnej zbiórce w jednym pojemniku lub worku, odbiorca odpadów ma prawo odmówić jego odbioru w ramach selektywnej zbiórki odpadów. § 12 1. Do zbierania odpadów na terenach budów mogą być wykorzystywane: kontenery, worki i inne pojemniki nienormatywne, zapewniające zachowanie porządku i czystości, opróżniane w ramach dodatkowego porozumienia z odbiorcą odpadów. 2. Dopuszcza się krótkotrwałe i uzasadnione procesem budowlanym, gromadzenie zmieszanego gruzu budowlanego luzem. ROZDZIAŁ IV CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO §13 1. Odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) oraz odpady pozostałe po wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki należy usuwać z terenu nieruchomości dwa razy w miesiącu. W przypadku zabudowy wielolokalowej (Osiedle Przybyszówka) kontenery i pojemniki z odpadami będą dodatkowo odbierane w przypadku przepełnienia na telefoniczne zgłoszenie Zarządu Spółdzielni lub Gminy Żegocina. 2. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 9 ust.3 pkt.2 należy usuwać z terenu nieruchomości, w których brak możliwości zagospodarowania odpadów we własnym zakresie dwa razy w miesiącu, a w zabudowie wielolokalowej (Osiedle Przybyszówka) w okresie od czerwca do sierpnia należy usuwać - jeden raz w tygodniu. 3.Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 9 ust.3 pkt. 3 i 15 należy usuwać z terenu nieruchomości dwa razy w miesiącu. 4. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 9 ust.3 pkt. 4, 6, 7 należy usuwać z terenu nieruchomości dwa razy w miesiącu. 5. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 9 ust.3 pkt. 5 należy usuwać z terenu nieruchomości dwa razy w miesiącu. 6. Odpady określone w § 9 ust. 3 pkt. 8, 10 i 12 będą odbierane z terenu nieruchomości na zgłoszenie telefoniczne właścicieli nieruchomości zamieszkałych do Wykonawcy wyłonionego w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bezpośrednio z posesji właścicieli nieruchomości zamieszkałych w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zgłoszenia. 7. Odpady określone w § 9 ust. 3 pkt. 11 będą odbierane z terenu nieruchomości dwa razy w roku, w tym 1 jeden raz w sezonie letnim. 8. Zużyte baterie i akumulatorki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać samodzielnie do punktów zbiórki znajdujących się w Urzędzie Gminy, w szkołach, świetlicach wiejskich do specjalistycznych pojemników. 9. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je samodzielnie do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach w godzinach ich otwarcia. 10.Odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót prowadzonych we własnym zakresie właściciele nieruchomości mogą zagospodarowywać we własnym zakresie lub przekazywać samodzielnie do punktu selektywnego gromadzenia odpadów po jego utworzeniu albo będą odbierane na zgłoszenie telefoniczne właścicieli nieruchomości zamieszkałych lub Gminy Żegocina przez Wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bezpośrednio z posesji właścicieli nieruchomości zamieszkałych w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zgłoszenia. Odpady powstałe na terenie budowy zobowiązany jest usunąć wykonawca robót budowlanych według odrębnych zasad. 11. Odpady z koszy ulicznych należy usuwać co najmniej raz na dwa tygodnie. 12.W przypadku terenów przeznaczonych do użytku publicznego oraz placówek handlowo -usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów. 13. Odpady komunalne wymienione w § 9 pkt. 3 ust. 1-15 odbierane będą według harmonogramu określonego przez Gminę Żegocina. § 14 1. Koszty wyposażenia nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej, w worki służące do zbierania odpadów komunalnych pokrywa Gmina z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi a ich dostawę zapewnia przedsiębiorca realizujący usługę zbiórki odpadów na terenie Gminy, wyłoniony w trybie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. 2. Wyposażenie nieruchomości zamieszkałych w pojemniki i kontenery służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników/kontenerów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym należy do właściciela nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 3 3. Koszty wyposażenia nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielorodzinnej (bloki), w pojemniki, kontenery lub worki służące do zbierania odpadów komunalnych pokrywa Gmina z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi a ich dostawę zapewnia przedsiębiorca realizujący usługę zbiórki odpadów na terenie Gminy, wyłoniony w trybie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. § 15 1. Właściciel nieruchomości nieskanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia. 2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego (posiadającego zezwolenie) do wywozu nieczystości ciekłych, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być realizowane w okresie do 5 dni roboczych od zgłoszenia. 3. Częstotliwość opróżniania osadów ścieków wytworzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków wynika z instrukcji ich eksploatacji. § 16 1.Wielkość zbiornika bezodpływowego musi być dostosowana do planowanej częstotliwości jego opróżniania. 2.Opróżnianie zbiornika powinno odbywać się w sposób uniemożliwiający wycieki, zanieczyszczenie ziemi i wód podziemnych. 3. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w terminie dwóch tygodni od momentu stwierdzenia tego faktu. § 17 1. Na właścicielu nieruchomości niezamieszkałych ciąży obowiązek zawarcia umów na odbieranie odpadów komunalnych niepochodzących z gospodarstw domowych np. od podmiotów gospodarczych, szkół, oraz nieczystości ciekłych według częstotliwości ustalonej w § 13 i § 15 z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Żegocina oraz zezwolenia Wójta Gminy Żegocina na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i okazania ich uprawnionym instytucjom i osobom, wraz z dowodami uiszczania bieżących opłat z tego tytułu. 2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, należy przechowywać przez okres pięciu lat. § 18 Zabrania się odprowadzania wody zużytej na cele bytowe i gospodarcze, ciekłych odchodów zwierzęcych z gnojowników, odcieków z kompostowni, ścieków z budynków mieszkalnych oraz ścieków przemysłowych do rzek, potoków, rowów, do ziemi oraz na grunty sąsiednie. ROZDZIAŁ V INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z PLANU GOSPODARKI ODPADAMI § 19 1.Zebrane zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania z terenu Gminy Żegocina mają być zagospodarowane zgodnie z ustaleniami Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego oraz Uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie wykonania "Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego". 2.Pozostałe odpady (w tym selektywnie odbierane od właścicieli nieruchomości), obowiązuje hierarchia postępowania z odpadami i zasada bliskości. ROZDZIAŁ VI OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE § 20 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt. 2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy: a) stały i skuteczny nadzór, b) niewprowadzanie zwierząt do piaskownic i na place zabaw dla dzieci 3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości. Zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich i odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem. 4. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków: 1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a rasy uznawanej za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny - na smyczy i w kagańcu, 2) zwolnienia psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne. 5. Padłe zwierzęta domowe należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie. § 21 Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego, takich jak drogi, chodniki, parki, zieleńce itp., a także w klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. ROZDZIAŁ VII ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ § 22 Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów oraz nieczystości powstających w związku z chowem zwierząt w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami sanitarno - epidemioligicznymi oraz prawem ochrony środowiska. § 23 1.Na terenie gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyłączeniem: 1) istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tj. Dz. U. z 2016 r. Nr, poz. 617) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze. zm.), 2) przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz królików i innych zwierząt futerkowych - wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi. 2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego. 3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany: 1) zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie, 2) usuwać odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na ulicach, placach i innych miejscach publicznych. ROZDZIAŁ VIII WYZNACZENIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEROWADZANIA § 24 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe itp. 2. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się raz w roku. 3. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby. 4. Obowiązek deratyzacji spoczywa na właścicielu nieruchomości. § 25 W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Żegocina określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarny, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia. ROZDZIAŁ IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 26 Nieprzestrzeganie zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2016 r., poz.250). § 2 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina. § 3 Traci moc Uchwała nr XXI/150/2013 z dnia 14 marca 2013r. Rady Gminy Żegocina w sprawie w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina zmieniona Uchwałą nr XXVI/192/2013 z dnia 30 października 2013r. Rady Gminy Żegocina o zmianie Uchwały nr XXI/150/2013 Rady Gminy Żegocina w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina oraz Uchwałą nr XI/72/2015 z dnia 26 listopada 2015r. Rady Gminy Żegocina o zmianie Uchwały nr XXI/150/2013 Rady Gminy Żegocina w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina. § 4 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. UZASADNIENIE W związku z wejściem w życie w dniu 1 lutego 2015r. ustawy z dnia 28 listopada 2014r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015r. poz. 87) Rada Gminy Żegocina zobowiązana jest do podjęcia nowych uchwał w sprawie: 1. ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, 2. określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji, 3. określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie zagospodarowania i odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, 4. wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina. Zgodnie z art. 11 w/w ustawy dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016r. poz. 250) zachowują moc na okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. do 31 lipca 2016r. (18 miesięcy liczone od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 1 lutego 2015r.). Uchwała określona w punkcie 1 została podjęta w dacie 26 listopada 2015r-Nr XI/73/2015. W związku z powyższym podjęcie uchwał wymienionych w pkt 2, 3, 4 jest uzasadnione. |