UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr XV/102/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 24 maja 2016 roku w sprawie ponownego rozpatrzenia skargi Pani ............. na działalność Wójta Gminy Żegocina. |
Na podstawie
art.229 pkt 3 w związku z art.227 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. Z 2016r, poz.23) oraz art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca
1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz.446) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co
następuje: § 1 Po ponownym rozpatrzeniu, w związku z pismem Wojewody Małopolskiego z dnia 30 grudnia 2015r. znak OK-VI.1411.219.2015, postanawia uznać za bezzasadną i oddalić skargę Pani ..............................., zawartą w piśmie z dnia 28.12.2015 r. dotyczącą działań Wójta Gminy Żegocina z przyczyn podanych w uzasadnieniu do uchwały. § 2 Traci moc Uchwała Nr XIII/93/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie uznania za bezzasadną i oddalenia skargi Pani ....................................... na działalność Wójta Gminy Żegocina. § 3 Zobowiązuje Przewodniczącą Rady Gminy do poinformowania Wojewody Małopolskiego oraz Skarżącej o sposobie załatwienia skargi. § 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia . |
UZASAD NIENIE Pismem z daty 30.12.2015 r Znak: OK.-VI.1411.219.2015 Małopolski UW w Krakowie przekazał zgodnie z właściwością Radzie Gminy Żegocina skargę Pani ... .... na działalność Wójta Gminy Żegocina za zaniedbanie wykonania remontu odcinka drogi gminnej 50/1w Łąkcie Górnej oraz za przewlekłe załatwianie tejże sprawy. Podniesiona przez Zainteresowaną sprawa mieści się w zakresie zadań własnych gminy. W realizacji tych zadań wójt gminy podlega wyłącznie radzie gminy, co wynika z art. 30 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym . Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz.1515) sprawy dróg gminnych należą do zadań własnych gminy. Z kolei art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 460) stanowi, iż zarządcą drogi gminnej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).Równocześnie należy wskazać, że zgodnie art. 20 pkt 2 w.cyt. ustawy o drogach publicznych do zarządcy drogi należy opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich. W przedmiotowej skardze strona podnosi, że na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych droga gminna jest drogą publiczną. W myśl art. 2a ust. 2 u.d.p.: "drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność: właściwego samorządu województwa. powiatu lub gminy". W myśl art. 20 u.d.p. do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Droga nr 50/1 w Łąkcie Górnej jest drogą gminną. Jej remont został przeprowadzony w latach 90-tych, jednak z przyczyn niewyjaśnionych został wstrzymany kilka metrów (ok. 5 metrów) przed działką nr 41 wtedy należącą do jej ojca ......., a której obecnie właścicielką jest skarżąca. Od roku 2012 Skarżąca jest właścicielką działki nr 41, a w roku 2014 rozpoczęła budowę dwóch budynków rodzinnych na tej działce. Na odcinku drogi nr 50/1 prowadzącym do jej działki nr 41 nie ma powierzchni betonowej ani asfaltowej, co utrudnia dojazd do posesji Skarżącej. Od 2013 r kilkakrotnie Pani .... zwracała się do Wójta Gminy z prośbą o dokończenie remontu drogi, jednak terminy wykonania remontu drogi były z powodów finansowych przesuwane w czasie . Ostatni termin remontu drogi Pan Wójt przesunął z wiosny 2015r na okres jesienny 2015r. Pani ...... wnosi też uwagi do prowadzonego przez geodetę- zleconego przez gminę wyznaczenia granic drogi nr 50/1 jak również co do sprzecznych jej zdaniem odpowiedzi Gminy na pisma w sprawie budowy ogrodzenia działki nr 41. Jak wynika z przedstawionych Komisji Rewizyjnej dokumentów, pismem z dnia 15.05.2014 Pani ..... zwróciła się do Wójta Gminy z prośbą o utwardzenie drogi nr 50/1 w związku z zamiarem budowy domu jednorodzinnego na działce nr 16 - należącej do jej ojca ........ gdyż brak jakiejkolwiek nawierzchni uniemożliwia jej dojazd do tej działki. W odpowiedzi na to pismo Wójt Gminy pismem z dnia 30.06.2014r. poinformował o organizacji w związku z tym wizji lokalnej w dniu 08.07.2014 z prośbą o udział właścicieli działek przylegających do drogi nr 50/1. W protokole z tej wizji z dnia 08.07.2014. ustalono w pkt.1 wznowienie granic istniejącej na mapie drogi a w pkt.3 wykonanie robót ziemnych wiosną 2015r Pismem z dnia 23.06.2014r. Pani ..... zwróciła się o uzgodnienie budowy ogrodzenia działki nr 41 w Łąkcie Górnej od drogi gminnej nr 50/1. Pismem z dnia 26.06.2014 Wójt Gminy uzgodnił odległość wykonania ogrodzenia działki nr 41 na min.2.20m od granicy drogi publicznej oznaczonej jako działka nr 50/1 i poinformował o konieczności zgłoszenia tych robót w Starostwie Powiatowym w Bochni. Pismem z dnia 23.01.2015r. Pani .... zwróciła się do Wójta o rekompensatę kosztów w kwocie 1.600,- zł. jakie zmuszona została ponieść na utwardzenie nawierzchni drogi gminnej nr 50/1 poprzez odliczenie kwoty z podatku gruntowego, prosząc równocześnie o wyznaczenie szerokości drogi biegnącej koło jej posesji w związku z planowaną budową ogrodzenia swojej działki . W sprawie wniosku o rekompensatę poniesionych kosztów na utwardzenie drogi, w dniu 09.02.2015 r. wysłana została do Pani ..... decyzja U.G. Żegocina z dnia 05.02.2015 o umorzeniu postępowania z wniosku Pani ...... o odliczenie kwoty z podatku gruntowego jako bezprzedmiotowe z uzasadnieniem ,że w chwili orzekania nie istniała zaległość podatkowa. Pismem z dnia 23.02.2015r. Wójt Gminy poinformował, że wyznaczenie szerokości drogi nastąpi przy jej remoncie a do budowy ogrodzenia nie ma to znaczenia, natomiast należy wyznaczyć granicę działki przylegającej do tej drogi do której otrzymała uzgodnienia pismem z dnia 26.06.2014r. UG.5541.3.2014r. Ponadto pismem z dnia 9.03.2015r.odpowiadając na wątpliwości Pani ....... co do różności odpowiedzi Wójta w sprawie budowy ogrodzenia oraz zapytania o termin rozpoczęcia remontu drogi , Wójt Gminy wyjaśnił, że do budowy ogrodzenia należy wyznaczyć granicę działki przylegającej do drogi tj. od strony działki 41, podając, że jeżeli brak jest punktów granicznych to wyznaczenie granicy tej działki należy do inwestora i że szerokość pasa drogi zostanie wyznaczona przed jej remontem oraz, że rozpoczęcie remontu drogi nastąpi po zabezpieczeniu środków na ten cel. Pani ..... jeszcze kilka razy przesyłała różne pisma, głównie drogą elektroniczną, w których prosi o wyjaśnienie rozbieżności dot. terminu rozpoczęcia remontu drogi oraz udzielenia informacji o aktualnym stanie tego remontu oraz pism stanowiących odpowiedzi Wójta w tej sprawie. Należy również zauważyć, że równolegle była prowadzona korespondencja z Panem ....... /ojcem/ i Panią ....... / siostrą/, w której Wójt wyjaśniał tematy związane z prowadzonym remontem. Pismem z dnia 29.10.2015r. Wójt Gminy poinformował, że roboty ziemne remontu drogi gminnej - dz.nr 50/1 w Łąkcie Górnej, zostaną rozpoczęte w IV kwartale 2015r. Z dokonanych wyjaśnień przedstawicieli Gminy jak również z przedłożonej Komisji dokumentacji można określić niżej wymienioną chronologię wykonywanych prac związanych z realizacją remontu drogi gminnej nr 50/1 w Łąkcie Górnej. 1. W dniu 03.06.2015 została zawarta umowa z Firmą Geodezyjną na wykonanie prac związanych z ustaleniem granic działki nr 50/1 w Łąkcie Górnej z terminem zakończenia do dnia 30.09.2015r. 2. Pismem z dnia 02.12.2015r. dokonano zgłoszenia w Starostwie Powiatowym w Bochni zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na remoncie drogi gminnej "Kamionki" na dz.nr 50/1 w Łąkcie Górnej. 3. Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 17.12.2015r. zabezpieczono środki finansowe na remont przedmiotowej drogi. 4. W dniu 18.12.2015r. została zawarta umowa o dzieło na wykonanie robót remontowych na drodze Gminnej "Kamionki " w Łąkcie Górnej/roboty ziemne/. Termin zakończenia ustalono na 25.01.2016r. 5. W dniu 27.01.2016r.dokonano odbioru robót objętych umową j. w. na podstawie protokołu końcowego odbioru robót zadania Remont drogi gminnej "Kamionki" w Łąkcie Górnej. Komisja Rewizyjna podczas swojego posiedzenia w dniu 20.04.2016r. dokonała wizji lokalnej na przedmiotowej drodze, stwierdzając, że widać było tam wykonywane prace geodezyjne oraz remontowe w zakresie prac ziemnych. Droga ta jednak aby spełniała swoją rolę, wymaga w miarę możliwości szybkiego utwardzenia. Jak wynika z wyjaśnień Pana Wójta oraz Pracowników Gminy utwardzenie drogi nastąpi w drugim etapie po stabilizacji gruntu. Na dowód tego w trakcie posiedzenia w dniu 20.04.2016r. Komisji Rewizyjnej przedstawiony został dokument z dnia 18.04.2016r. - Zaproszenie do złożenia oferty w ramach "zapytania ofertowego" na" Wykonanie remontu drogi Gminnej "Kamionki" w Łąkcie Górnej - wykonanie utwardzenia" z określeniem zakresu tych robót i terminem realizacji do 31.05.2016r. Z przedstawionej dokumentacji oraz złożonych wyjaśnień wynika, że przesunięcie terminu wykonania prac remontowych na drodze nr 50/1 w Łąkcie Górnej, nastąpiło przede wszystkim z powodu ograniczeń środków finansowych możliwych do przeznaczenia na ten cel, jak również wydłużających się terminów proceduralnych. O zmianie terminu rozpoczęcia prac remontowych na przedmiotowej drodze Pani ..... została poinformowana przez Wójta Gminy w stosownych pismach. Podział wykonywania remontu tej drogi na 2 etapy tj. roboty ziemne i utwardzenie - zdaniem Komisji wydaje się być również uzasadniony ze względu na potrzebę ustabilizowania się gruntu po wykonanych robotach ziemnych. Podsumowując powyższe Rada Gminy pomimo pewnego opóźnienia w stosunku do pierwotnie ustalonego terminu rozpoczęcia remontu drogi gminnej oznaczonej jako działka nr 50/1 w Łąkcie Górnej - w działaniach Wójta nie dopatruje się zaniedbań w wykonaniu remontu tej drogi. Przepis art. 7 ust. 1 usg, wskazujący na zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, określa jedynie ogólne ramy kierunków działania gminy w i wymaga od organów każdorazowego odwoływania się do przepisu szczególnego (materialnego), który konkretyzowałby te zadania celem przyznania stronie określonych uprawnień lub nałożenia na nią obowiązków. Wymienione zadania w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym mają charakter fakultatywny w tym sensie, że gmina za pośrednictwem swoich organów samodzielnie decyduje o kolejności i terminie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym o konieczności budowy, czy też modernizacji określonych dróg stanowiących jej własność. W art. 7 ust. 2 tej usg ustawodawca wskazał, że odrębne ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obligatoryjny. W literaturze podnosi się, że w odniesieniu do nakazanych prawem czynności, w odnośnych przepisach powinien być wskazany termin wykonania czynności albo okoliczność (przesłanka), z którą wiąże się obowiązek jej wykonania. W przeciwnym razie trudno byłoby przyjąć zaistnienie stanu bezczynności. W związku z tym , że wnioski Pani ..... nie były załatwiane w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż przedmiotowa sprawa nie powoduje wszczęcia postępowania administracyjnego tym samym brak jest przesłanek do stosowania art. 35 i art. 36 KPA, jeżeli chodzi o termin załatwienia sprawy Rada Gminy Żegocina informuje, że niniejsza uchwała stanowi zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi w rozumieniu art.237 § 3 k.p.a w zw. z art.238 § 1 k.p.a Ponadto zgodnie z art.239 k.p.a, w przypadku gdy skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności, w zakresie, w którym skarga została uznana za bezzasadną organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach spraw - bez zawiadamiania skarżącego. Z motywów powyższych skarga w całości uznana została za bezzasadną. |