UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr XII/82/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2016-2021 |
Na podstawie
art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015
r. poz. 1515; ze zm.) , art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885; z późn. zm.) oraz Rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92 ) - Rada Gminy Żegocina
uchwala, co następuje: § 1. 1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2016 - 2021 obejmującą: 1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2016 - 2021; 2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. 2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały. § 2. Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań: 1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć, 2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.100.000 zł. § 3 Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały. § 4. Traci moc Uchwała Nr II/15/2014 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2015 - 2020 z późniejszymi zmianami. § 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina. § 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji na stronie internetowej Gminy Żegocina |
Objaśnienia wartości przyjętych
w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2016 - 2021 Gminy Żegocina Dochody: Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 0,4 - 1,2 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji oraz podatków, które gmina otrzyma w roku 2016. Dochody majątkowe na rok 2016 wynoszą 201.500 i zmalały o 1.692.681 tj. o 89,36 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2015 gdyż z kwoty 1.894.181 spadły do kwoty 1 .201.500 tj. o kwotę 1.692.681 Wynika to z tego, ze w roku 2016 gmina otrzyma znaczne mniejsze dotacje dotyczące zadań realizowanych przy udziale środków unijnych a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Planuje się , że w roku 2016 realizowane będzie zadania bieżące pn. "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru Województwa Małopolskiego realizowanego w Szwajcarsko - Polskim Programie Współpracy. Na to zadanie gmina otrzyma w 2016 r. kwotę 122.830 zł. W związku z nową prognozą finansową na lata 2016 - 2021 gmina przystąpiła do opracowywania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosków o dotację. W projekcie budżetu na rok 2016 gmina zabezpiecza środki na opracowanie dokumentacji na zadania tj. rozbudowa sieci wodociągowej , rozbudowa sieci kanalizacyjnej przebudowa oczyszczalni ścieków oraz rozbudowa przedszkola w Łąkcie Górnej, które gmina planuje realizować w latach następnych ze środków UE co zostało ujęte w wykazie przedsięwzięć majątkowych. W budżecie na 2016 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 81.500. Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek leśnych w Bytomsku i Rozdzielu. Natomiast. od roku 2017 do 2021 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku do kwoty 40.000. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i innego majątku przeznaczonego do sprzedaży. W latach 2017 i 2018 zaplanowano zwiększone dochody w związku z planowanymi dotacjami na zadania realizowane przy udziale środków UE. Wydatki: Planowane wydatki ogółem w 2016 wynoszą 19.311.000 i wzrosły w stosunku do roku 2015 o kwotę 746.440 co stanowi wzrost o 4,02 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2015. Wydatki bieżące w roku 2016 wzrastają ogółem o 0,29 % w stosunku do przewidywanego wykonania roku 2015. Spowodowane jest to tym, że w roku 2015 realizowany był program "przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu", który został zakończony" natomiast w miejsce tych wydatków zabezpieczono środki na dalszą opłatę trwałości tego programu, zwiększono środki na remonty dróg gminnych oraz zwiększono dotację na działalność kulturalną, sportową i komunalną. Pozostałe wydatki bieżące utrzymane są na poziomie roku 2015. Niektóre tylko wydatki statutowe wzrastają od 0,28 - 1,7 %. W roku 2016 zmalała spłata długu o kwotę 1.414.152 zł i będzie wynosić 2.250.660 z czego spłata rat pożyczek wynosi 339.000 a rat kredytów 1.911.660. Zmniejszone rozchody spowodowane są tym, że w roku 2015 spłacana była pożyczka z BGK na wyprzedzające finansowanie zadania z programu PROW pn. "Budowa stacji uzdatniania wody w m. Łąkta Górna". w kwocie 1.050.082 Obsługa długu wynosi 340.000 i spadła w stosunku do roku 2015 o 100.000. Kwota ta zapewnia spłatę odsetek od kredytów i pożyczek już pobranych i zaplanowanych do pobrania. Niższa kwota wynika ze stosowania przez banki niższego oprocentowania kredytów i mniejszej kwoty zadłużenia. gdyż część zadłużenia została już całkowicie spłacona w roku 2015 .. Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych z wyjątkiem wypłaty odpraw emerytalnych i rentowych, zwiększonej wysługi lat oraz wypłaty nagród jubileuszowych. Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych. Od roku 2016 do 2021 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 0,2 % - 1,7 % rocznie. Wydatki majątkowe roku 2016 stanowią 72,87 % wydatków majątkowych roku 2015. Wynika to z tego, że w roku 2016 realizowane będą tylko zadania na kwotę 1.027.913 Niektóre częściowo realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Natomiast w roku 2015 realizowane były duże zdania inwestycyjne w programie PROW.. W następnych latach zaplanowano zwiększone wydatki majątkowe w związku z możliwością pozyskania środków unijnych z nowej prognozy finansowej UE. W 2016 roku jest przewidziane do realizacji zadanie bieżące z udziałem środków ze Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy pn. "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest" Niższe wydatki na realizację zadań inwestycyjnych wiążą się to z koniecznością spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek w latach poprzednich oraz obsługą tego długu W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy. W latach 2017 i 2018 zaplanowano zwiększone wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych realizowanych przy udziale środków UE. Przychody: W planie przychodów na rok 2016 zaplanowano kredyt w wysokości 2.025.660 zł, który łącznie z nadwyżką budżetu dochodów nad wydatkami w kwocie 225.000 pozwoli zabezpieczyć spłatę pożyczek i kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych Kredyt ten planowany jest do spłaty na okres 5-ciu lat. Na dzień opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych. Rozchody: Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. Na koniec roku 2015 zadłużenie gminy zmniejszyło się do kwoty 6.625.475 w związku ze spłatą pożyczki na wyprzedzające finansowanie zaciągniętej w BGK w kwocie 1.050.082 a także planowanych do spłaty pożyczek i kredytów w kwocie 2.614.730. W 2015 roku zaplanowano do spłaty 2.250.660 zł z czego pożyczki 339.000 zł z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE - 339.000 oraz kredytów 1.911.660 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 796.541.. Zadłużenie gminy na koniec 2016 r. wyniesie 6.400.475 z czego z tytułu pożyczek - 1.018.438 oraz kre3dytów - 5.382.037. Obsługa długu w roku 2016 wynosi 340.000 w tym związana z programami UE - 195.940. Przeznaczenie nadwyżki: Od roku 2017 do 2021 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w latach poprzednich. |