UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr VI/37/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 9 czerwca 2015 roku w sprawie określenia zasad zbywania, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie |
Na podstawie art. 18
ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r, poz. 594
ze zm.) i art. 54 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
(Dz. U.z 2015 r, poz.618 ze zm.) Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje: § 1 Uchwała określa zasady zbywania, oddania w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Żegocinie, dla którego funkcję podmiotu tworzącego pełni Gmina Żegocina. 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 1) gminie- należy przez to rozumieć Gminę Żegocina 2) Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Żegocina 3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Żegocina 4) Zakładzie- należy przez to rozumieć Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Żegocinie 4) Radzie Społecznej - należy przez to rozumieć Radę Społeczną Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie 5) Kierowniku - Kierownika Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie 6) aktywach trwałych- oznacza to aktywa trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. § 2 Kierownik Zakładu przeznacza aktywa trwałe w tym nieruchomości do zbycia, oddania w najem, dzierżawę użytkowanie lub użyczenie po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej. § 3 1.Zbycie, oddanie w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Zakładu następuje, gdy są one zbędne do realizacji statutowych zadań Zakładu . 2.Za zbędne dla Zakładu mogą być uznane w szczególności aktywa trwałe, które: 1/ nie będą wykorzystywane przez Zakład w najbliższych dwunastu miesiącach albo wykorzystywane są sporadycznie , 2/są niesprawne technicznie, a naprawa z uwagi na brak części zamiennych i podzespołów jest niemożliwa, 3/ nie nadają się do dalszej eksploatacji z uwagi na zły stan techniczny, a ich naprawa byłaby ekonomicznie nieuzasadniona, 4/ nie spełniają niezbędnych standardów technicznych, co w szczególności uniemożliwia uzyskanie pożądanych efektów. 2.Zakład zbywa, oddaje w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywa trwałe Zakładu zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki. 3. Zbycie, oddanie w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Zakładu nie może ograniczyć możliwości realizacji zadań statutowych Zakładu oraz wpływać negatywnie na warunki, dostępność i jakość udzielania świadczeń zdrowotnych, a także prowadzić do naruszenia art. 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej 4. Zbycie, oddanie w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Zakładu nie może nastąpić na rzecz podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych mających charakter konkurencyjny w stosunku do świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Zakład. 5. Zbycie, oddanie w najem, dzierżawę , użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych nie może być dokonane na rzecz: 1/ osób pełniących funkcje kierownicze w Zakładzie, 2/ osób prowadzących przetarg lub wykonujących czynności związane z przetargiem, 2/ osób trzecich pozostających w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa z osobami , o których mowa w pkt 1-2 . § 4 1.Postępowanie w sprawie wyrażenia zgody na zbycie oddania w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych prowadzone jest na wniosek Kierownika Zakładu. 2. Kierownik Zakładu przedkłada Radzie Społecznej wniosek o wyrażenie opinii w sprawie zbycia , oddawania w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych zawierający: 1/ nazwę i przeznaczenie oraz dokładne określenie proponowanych do zbycia , oddania w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych ( w przypadku nieruchomości lub lokali - położenie, powierzchnia, instalacje techniczne i inne wyposażenie , w przypadku urządzeń technicznych, sprzętu i aparatury medycznej- rodzaj, rok produkcji, wartość , okres amortyzacji , 2/ analizę techniczną i ekonomiczną sporządzoną przez Zakład zawierającą m.in. szacunkową wartość zbędnych aktywów trwałych, 3/ informację o przeznaczeniu i sposobie zagospodarowania aktywa trwałego po oddaniu go w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie, 4/ uzasadnienie celowości podjęcia działań mających na celu zbycie, wynajęcie, wydzierżawienie, oddanie w użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych, 5/ proponowany tryb postępowania ( w przypadku trybu bezprzetargowego należy wskazać przesłanki), 6/ informację o podmiocie ubiegającym się o zawarcie umowy, 7/ oświadczenie Kierownika Zakładu , że zbycie, oddanie w dzierżawę , najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych nie ograniczy dostępności udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz nie obniży ich jakości. 8/ projekt umowy. § 5 1. Aktywa trwałe są zbywane przez Zakład w drodze przetargu, z zastrzeżeniem § 6 pkt 4 i § 9. 2. Zbycie aktywów trwałych o wartości powyżej 3.500,00 złotych netto wymaga zgody Rady Gminy. § 6 Przy sprzedaży aktywów trwałych w drodze przetargu ustala się, że: 1) cena wywoławcza w pierwszym przetargu jest równa wartości określonej przez rzeczoznawcę lub wartości księgowej; 2) aktywa trwałe nie zbyte w pierwszym przetargu wystawia się do drugiego przetargu ustalając cenę wywoławczą w wysokości nie niższej niż 80% wartości; 3) w przypadku gdy aktywa trwałe nie zostaną zbyte w drugim przetargu Kierownik Zakładu może podjąć decyzję o kolejnych przetargach, a cena wywoławcza nie może być niższa niż 50% wartości ustalonej dla pierwszego przetargu, 4) jeżeli przeprowadzone co najmniej dwa przetargi nie przyniosły rezultatów Kierownik Zakładu może zbyć aktywa trwałe w drodze bezprzetargowej za cenę uzgodnioną z nabywcą. § 7 Przetargi przeprowadza komisja przetargowa powoływana przez Kierownika Zakładu w składzie co najmniej 3 osobowym. § 8 1.Ogłoszenie o przetargu obejmuje co najmniej czas , miejsce, przedmiot oraz warunki przetargu 2.Ogłoszenie o przetargu zamieszcza się na tablicy ogłoszeń Zakładu, Urzędu Gminy w Żegocinie, na stronie internetowej Zakładu oraz Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej14 dni przed terminem przetargu. § 9 W trybie bezprzetargowym mogą być zbyte aktywa trwałe o wartości księgowej nie przekraczającej 3.500,00 złotych netto. § 10 1.Zawarcie umów najmu, dzierżawy, użytkowania lub użyczenia nieruchomości lub ich części na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje po uzyskaniu zgody Rady Gminy. 2.Zgoda Rady Gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do lat 3 strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość lub jej część. 3. Zawarcie umów najmu, dzierżawy oraz użytkowania lub użyczenie aktywów trwałych Zakładu na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony z zastrzeżeniem § 12 następuje w drodze przetargu, którego warunki i formy określa Kierownik Zakładu. 4. Zawarcie umów najmu, dzierżawy, użytkowania lub użyczenia przez Zakładu nie może nastąpić na czas dłuższy niż czas trwania umowy użytkowania jeżeli ich przedmiot obejmuje zakres objęty umową użytkowania na rzecz Zakładu. § 11 1. Przy oddawaniu w najem, dzierżawę aktywów trwałych w drodze przetargu ustala się, że: 1) cena wywoławcza w pierwszym przetargu jest równa miesięcznej stawce czynszu dzierżawnego lub czynszu najmu, w kwocie netto; 2) aktywa trwałe nie oddane w najem, dzierżawę w wyniku pierwszego przetargu wystawia się do drugiego przetargu ustalając cenę wywoławczą w wysokości nie niższej niż 80% wartości czynszu; 3) w przypadku gdy aktywa trwałe nie zostaną wydzierżawione lub wynajęte w drugim przetargu Kierownik Zakładu może podjąć decyzję o kolejnych przetargach, a cena wywoławcza nie może być niższa niż 50% wartości czynszu ustalonego do pierwszego przetargu, 4) jeżeli przeprowadzone co najmniej dwa przetargi nie przyniosły rezultatów Kierownik Zakładu może wydzierżawić lub wynająć aktywa trwałe w drodze bezprzetargowej . § 12 1. W trybie bezprzetargowym mogą być oddane w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywa trwałe na okres do 3 lat. 2. W trybie bezprzetargowym w dzierżawę lub najem mogą być oddawane części powierzchni nieużytkowych , takich jak: dach, komin, o ile ich wykorzystywanie nie będzie sprzeczne z obowiązującymi przepisami i nie spowoduje utraty ich dotychczasowego przeznaczenia. 3. W trybie bezprzetargowym mogą być oddane w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywa trwałe dla podmiotów świadczących usługi medyczne powstałych na bazie Zakładu w wyniku przekształceń. 4.Kierownik Zakładu przedkłada Wójtowi w okresach rocznych sprawozdania dotyczące zbycia, oddania w najem, dzierżawę, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych Zakładu. 5. Wójt przedkłada Radzie Gminy sprawozdania, o których mowa w ust. 4. § 13 1. W umowie należy w szczególności: 1) określić wysokość, termin płatności oraz zasady waloryzacji czynszu, 2) określić czas, na który umowa została zawarta, 3) określić przeznaczenie wynajmowanego lokalu, 4) określić zasady rozliczania kosztów eksploatacyjnych, w szczególności: energii elektrycznej, ciepła, wody, ścieków, gazu, usuwania odpadów , telefonów, podatku od nieruchomości. 5) w przypadku umów na czas nieokreślony zastrzec, że może być rozwiązana przez każdą ze stron z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, chyba że ze względu na konieczność zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego udzielania świadczeń zdrowotnych zastosowanie innego okresu jest uzasadnione, 6) zastrzec, iż najemca ,dzierżawca, użytkownik lub biorący do używania może wprowadzić w lokalu ulepszenia i zmiany tylko za pisemną zgodą Kierownika Zakładu 7) zastrzec, iż najemca , dzierżawca, użytkownik lub biorący do używania nie mogą bez pisemnej zgody Kierownika Zakładu podnajmować , poddzierżawiać przedmiotu umowy ani oddawać go do bezpłatnego używania osobie trzeciej, 8/ określić w jakim stanie przedmiot umowy powinien zostać zwrócony Zakładowi po zakończeniu umowy 9/ określić zasady rozliczania nakładów poniesionych w czasie trwania umowy, 10/ określić zasady kontroli wykonywania postanowień umowy. 2. w umowie najmu i dzierżawy należy określić: 1/ terminy wypowiedzenia- jeżeli czas trwania najmu lub dzierżawy nie jest oznaczony 2/ wypadki, w których umowa może zostać rozwiązana za wypowiedzeniem - jeżeli czas umowy jest oznaczony 3/ wypadki, w których umowa może zostać rozwiązana bez zachowania terminów wypowiedzenia § 14 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina. § 15 Traci moc uchwała nr XII/101/2000 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 2 czerwca 2000 r w sprawie określenia zasad wydzierżawiania majątku trwałego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie. § 16 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. |