UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018 |
Uchwała nr III/20/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 12 lutego 2015 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2015. |
Na podstawie
art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst
jednolity Dz.U. z 2013 poz. 594 ze. zm.) w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (
tekst jednolity. Dz.U. z 2012, poz.1356 ze zm./ i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca
2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.z 2012, poz. 124 ze zm./- Rada Gminy Żegocina
uchwala co następuje: § 1 Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii w Gminie Żegocina na 2015 rok w brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały. § 2 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Gminy Żegocina. Załącznik do Uchwały Nr III/ 20 /2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 12 lutego 2015r. Wstęp Realizowane w Polsce w latach 2012 i 2013 badania pozwalają szacować liczbę osób uzależnionych od alkoholu na około 600 tyś, zaś pijących alkohol szkodliwie na około 2,5 mln. Uzależnienie od alkoholu jest zaburzeniem psychicznym i zaburzeniem zachowania, które w Polsce diagnozowane jest na podstawie Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób zwanej ICD10. Podstawową metodą leczenia osoby uzależnionej od alkoholu jest psychoterapia indywidualna i grupowa. Leczenie medyczne osób uzależnionych ma jedynie wymiar wspomagający psychoterapie i nakierowane jest na usuwanie powikłań spowodowanych szkodliwym używaniem alkoholu. Badania dowodzą, że skuteczność leczenia uzależnienia od alkoholu zależy w dużym stopniu od nieprzerwanego zaangażowania pacjentów w trwające do 24 miesięcy programy terapeutyczne. Program podstawowy leczenia trwa od 6 do 8 tygodni w oddziałach stacjonarnych całodobowych i około 6 miesięcy w placówkach ambulatoryjnych. Program ponadpodstawowy i pogłębiony po ukończeniu programu podstawowego, trwa 12-18 miesięcy. Celem takiego programu jest nauka zapobiegania nawrotom, radzenia sobie z emocjami i z zadaniami życiowymi. Niestety poziom finansowania świadczeń w zakresie leczenia uzależnień przez NFZ zabezpiecza najczęściej realizację jedynie programu podstawowego terapii. Przy rosnącej corocznie liczbie skierowań na leczenie odwykowe, nie zwiększa się ilość miejsc w całodobowych oddziałach leczenia uzależnień. Coraz częściej czas oczekiwania pacjenta na miejsce w szpitalnym oddziale przekracza niejednokrotnie 2 lata. Taka sytuacja staje się dramatyczna dla samych pacjentów i ich rodzin, gdyż okres ważności orzeczenia sądowego dotyczącego tej formy leczenia (czyli w oddziale zamkniętym) wygasa po 2 latach od wydania decyzji przez sąd. Dlatego też, w takim przypadku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest zmuszona rozpatrzyć powtórny wniosek dotyczący tej samej osoby i rozpocząć całą procedurę od nowa. Należy jeszcze podkreślić, że leczenie odwykowe osób, którym ten cel został narzucony przez sąd jest znacznie mniej efektywne aniżeli u osób które godzą się dobrowolnie poddać terapii odwykowej. Problemem jest też i to, że część osób uzależnionych w chwili rozpoczęcia leczenia narzuconego im przez sąd nie akceptuje tego celu, ponieważ jest on dla nich zbyt trudny do osiągnięcia z powodu braku motywacji do zaprzestania picia. Wobec trudnej sytuacji wynikającej z ograniczeń finansowych leczenia uzależnień, Komisja podejmuje bardziej intensywne działania nastawione na realizację programów profilaktycznych adresowanych zwłaszcza do młodzieży. Dlatego też Gminna Komisja będzie kontynuować działania w zakresie profilaktyki uzależnień w szkołach, wspierając materialnie i merytorycznie, programy edukacyjne i sportowe zajęcia pozalekcyjne stanowiące integralną część celu wychowawczego opartego na wzmacnianiu motywacji młodzieży szkolnej do prowadzenia zdrowego trybu życia i nie ulegania naciskom alkoholowego rynku. Proponowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie program profilaktyczny na rok 2015, ma między innymi na celu także zwiększenie świadomości społecznej jako ważnego czynnika wsparcia w zapobieganiu szkodom materialnym i destrukcji życia rodzinnego powodowanym przez alkohol i inne substancje psychoaktywne. Komisja ma nadzieję, że coraz lepsza świadomość i wiedza społeczeństwa na temat rozlicznych szkód wynikających z nadużywania alkoholu i substancji psychoaktywnych przyczyni się w większym stopniu niż dotychczas do pokonywania barier nieufności wobec instytucji niosących pomoc osobom uzależnionym oraz ich rodzinom i będzie prowadzić do zmniejszania skali natężenia tych szkód poprzez stopniowe podnoszenie kultury życia towarzyskiego i ograniczania spożycia mocnych alkoholi na rzecz niskoprocentowych. Opracowany przez Gminną Komisję program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zapobiegania narkomanii nakreśla zasadnicze kierunki niesienia pomocy w przeciwdziałaniu różnym patologiom naszego życia społecznego i jednocześnie stanowi wskazanie dla osób obdarzonych mandatem zaufania do podejmowania działań współpracy z Komisją oraz ograniczania poziomu negatywnych aspektów życia w naszej lokalnej społeczności. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie |
Harmonogram
działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz
zapobiegania uzależnieniom w gminie Żegocina na rok 2015 Na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity . Dz. U. z 2012r, poz 1356 ze zm .) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r, o przeciwdziałaniu narkomanii ( tekst jednolity Dz. U. z 2012r, poz 124 ze zm.) przyjmuje się do realizacji następujące zadania: I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH. 1. Wspieranie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych w celu zapewnienia kompleksowej opieki terapeutycznej w zakresie podstawowego programu leczenia uzależnień (podstawa prawna; ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. - Dz. U. z 2013r. Poz 217 ze zm.) 2. Kierowanie do placówek podstawowego leczenia uzależnień osób stosujących przemoc domową pod wpływem alkoholu lub innych substancji uzależniających. 3. Współpraca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z dyrekcjami szkół i Policją w rozpoznawaniu zjawisk patologicznych wśród młodzieży szkolnej pod kątem ujawniania zagrożeń spowodowanych nadużywaniem napojów alkoholowych, narkotyków, dopalaczy i innych środków uzależniających. 4. Refundowanie kosztów przejazdu osobom uzależnionym, które podejmują dobrowolne leczenie i rehabilitację w otwartych placówkach leczenia uzależnień. 5. Finansowanie badań diagnostycznych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i naroktyków osób zgłaszanych do Gminnej Komisji przez członków rodzin, Policję oraz instytucje i osoby prywatne. 6. Udział Gminnej Komisji w lokalnym gminnym systemie konsultacji i diagnozowania rodzin uwikłanych w problemy uzależnień, w wyniku których występują negatywne zachowania poszczególnych członków tych rodzin, skutkujące przemocą, zaniedbywaniem nieletnich, obniżeniem poziomu ekonomicznego, grożącego wykluczeniem społecznym itp. 7. Udzielanie osobom zainteresowanym aktualnych informacji na temat dostępnych placówek pomocy oraz instytucji, które są włączone w systemowe wspieranie rodzin uwikłanych w problemy alkoholowe. 8. Dofinansowanie szkoleń dla nauczycieli, którzy deklarują gotowość podjęcia pracy socjoterapeutycznej z uczniami z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. 9. Finansowanie zajęć i programów opiekuńczo-wychowawczych dla uczniów z rodzin zagrożonych patologią będącą skutkiem alkoholizmu lub niezaradności życiowej rodziców. 10. Współudział w organizowaniu lokalnych narad i konferencji przy udziale Policji, dyrektorów szkół gminnych, GOPS w zakresie diagnozowania i wdrażania systemu pomocy rodzinom z problemami alkoholowymi. II. UDZIELANIE RODZINOM W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIEŃ OD ALKOHOLU ORAZ PROBLEMY NARKOMANII POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE. 1. Świadczenie pomocy w formie konsultacji dla rodzin (członków rodzin), w których są osoby nadużywające alkoholu i które doprowadzają przez swoje zachowania do destrukcji życia rodzinnego, co jest szczególnie niebezpieczne gdy w takiej rodzinie żyją dzieci i osoby nieletnie. 2. Kierowanie sprawców przemocy domowej dokonywanej przez osoby będące pod wpływem alkoholu na dobrowolną terapię odwykową a w przypadku gdy wchodzi w rachubę ochrona dzieci i osób nieletnich kierowanie wniosków tych osób do sądu celem wydania prawomocnych orzeczeń o umieszczeniu ich w stacjonarnych oddziałach szpitalnych leczenia uzależnień. 3. Zabezpieczenie w budżecie gminy niezbędnych środków finansowych na pomoce dydaktyczne do pracy z młodzieżą i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz zagrożonych ubóstwem i mających w związku z zaistniałą sytuacją trudności w nauce czy kontaktach społecznych (pomoc finansowa dotyczy zajęć w kołach zainteresowań, zespołach teatralnych, muzycznych prowadzonych w szkolnych grupach świetlicowych). 4. Dofinansowanie obozów młodzieżowych z programem profilaktycznym i socjoterapeutycznym dla wytypowanych grup z rodzin uwikłanych w problemy alkoholowe bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym z innych przyczyn życiowych. III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY - W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTERAPEUTYCZNYCH. 1. Finansowanie zakupów materiałów dydaktycznych i pomocniczych dla nauczycieli prowadzących pracę profilaktyczną z indywidualnymi uczniami i z całą klasą. 2. Zabezpieczenie środków finansowych na zajęcia profilaktyczne prowadzone w gminnych placówkach oświatowych przez wyspecjalizowane osoby bądź certyfikowane zespoły terapeutyczne. 3. Wspieranie finansowe uczniowskich przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych przez młodzież i kierowanych do grup rówieśniczych. (Tworzenie tematycznych scenariuszy teatralnych wyrażających emocje i postawy młodzieży wobec alkoholu, narkotyków i innych używek) 4. Wpieranie finansowe sportowych zajęć pozalekcyjnych jako integralnej części strategii szkolnego programu profilaktycznego i stanowiących jedną z alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów. 5. Zgodnie z kompetencjami wynikającymi z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych może w ramach finansowania sportowych zajęć pozalekcyjnych przeznaczyć część środków na zakup sprzętu sportowego. 6. Udzielanie wsparcia finansowego dla gminnych placówek oświatowych realizujących zajęcia profilaktyczne poświęcone bezpieczeństwu komunikacyjnemu ze szczególnym uwzględnieniem ugruntowania właściwych postaw i zachowań wobec nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego. 7. Przeznaczenie części środków finansowych dla wsparcia świetlic szkolnych realizujących program profilaktyki antyalkoholowej i antynarkotykowej na zakup niezbędnych materiałów edukacyjnych wzbogacających metodykę pracy z młodzieżą. 8. Dofinansowanie dożywiania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych uczestniczących w programowych zajęciach opiekuńczo-wychowawczych stanowiących integralną część gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. 9. Świadczenie pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztów organizacyjnych półkolonii i ferii zimowych z elementami profilaktyki trzeźwościowej dla dzieci i młodzieży korzystających z tych form wypoczynku. IV. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEN I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I I PROBLEMÓW W NARKOMANII 1. Współdziałanie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie rozpoznawania i rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych alkoholizmem, przemocą i wykluczeniem społecznym. 2. W miarę posiadanych środków wspomaganie świetlic środowiskowych i stowarzyszeń działających na terenie gminy, które realizują program profilaktyczno-wychowawczy i promują postawy oraz zachowania społecznie akceptowane. 3. Kontynuowanie współpracy z Policją w zakresie kontroli przestrzegania zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez placówki korzystające z zezwoleń na handel napojami alkoholowymi na terenie gminy. 4. Współpraca z lokalnymi jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie wsparcia Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych realizujących w programie szkoleniowym elementy profilaktyki trzeźwościowej i wiedzy z dziedziny pomocy osobom będącym w stanie głębokiego zaburzenia psychicznego wywołanego upojeniem alkoholowym bądź innymi substancjami psychoaktywnymi. V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 1. Niniejszy program realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stosownie do dyrektyw zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (tekst jednolity Dz.U. Z 2012, poz.1356 ze zm. i ustawy z dnia 29 lipca 2005r, o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity Dz.U. z 2012r, poz.124 ze zm.). 2. Finansowanie zadań ujętych w programie odbywa się ze środków budżetowych gminy. 3. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie odbywa posiedzenia w budynku Urzędu Gminy w uzgodnionych każdorazowo terminach. 4. Konsultacji w sprawach dotyczących problemów uzależnień udziela się we wtorki i środy w pokoju numer 21 w budynku Urzędu Gminy w godzinach urzędowania. 5. Uczestniczącym w posiedzeniach Komisji członkom jest wypłacane, na dotychczasowych zasadach wynagrodzenie w kwocie 80 zł. brutto. 6. Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy w Żegocinie za pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej. Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie |