Na podstawie art. 18
ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym / t.j. Dz. U z 2013r.
poz.594 z późn. zm./ oraz art. 176 pkt.1 i art.179 ust.2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011
roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej / Dz. U z 2013r., poz.135 z późn.
zm./ Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2014 - 2016, stanowiący załącznik
do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Małopolskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XXXV/257 /2014 Rady Gminy Żegocina z dnia 19 września
2014 r.PROGRAM
WSPIERANIA RODZINY W GMINIE ŻEGOCINA NA LATA 2014 - 2016
I. Wprowadzenie
Program Wspierania Rodziny w gminie Żegocina na lata 2014 - 2016 jest realizacją obowiązku
nałożonego na gminy ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej, która to ustawa nakazuje samorządowi podejmowanie działań wspierających
wobec rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo -
wychowawczych.
Rodzina jako podstawowa komórka życia społecznego jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem
wychowawczym dziecka, kształtującym jego osobowość, system wartości, poglądy oraz
styl życia. Rodzina jest najbardziej stabilnym punktem odniesienia w doświadczeniu
dziecka. Jednak nie zawsze rodzice potrafią zapewnić dziecku prawidłowy rozwój i
prawidłowe środowisko wychowawcze. W związku z tym zachodzi konieczność stosowania
wobec takich rodzin wsparcia społecznego zarówno w zakresie kategorii materialnej jak i
niematerialnej.
Zgodnie z powyższą ustawą samorząd gminy powinien realizować następujące zadania:
1. opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny,
2. tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
3. tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia
dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych
przez:
a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny
oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,
c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci,
4. finansowanie:
a) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
b) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające,
5. współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce
opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub
interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym,
6. sporządzanie sprawozdań rzeczowo- finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz
przekazywanie właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu
teleinformatycznego,
7. prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem i przeżywającej
trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczej, zamieszkałego na terenie
gminy,
8. przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstałych zaległościach
z tytułu nieponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, za
okres dłuższy niż 12 miesięcy.
Na podstawie Uchwały Rady Gminy Żegocina z dnia 27 września 2013r. Nr XX/189/2013
wyznaczono Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie jako podmiot właściwy dla
realizacji zadania polegającego na pracy z rodziną. Zostały powierzone ośrodkowi
zadania związane z udzielaniem pomocy rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu
funkcji opiekuńczo- wychowawczych. W razie potrzeb przewiduje się zatrudnienie asystenta
rodziny, którego zadaniem będzie zapewnienie wsparcia przeżywającej trudności w wypełnianiu
funkcji opiekuńczo- wychowawczych.
Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wspieranie rodziny
jest prowadzone w formie:
a) pracy z rodziną,
b) pomocy w opiece i wychowaniu dziecka.
Wspieranie rodziny jest prowadzone za jej zgodą i przy aktywnym współdziałaniu.
Praca z rodziną jest prowadzona w szczególności w formie:
1. konsultacji i poradnictwa specjalistycznego;
2. terapii i mediacji;
3. usług opiekuńczych i specjalistycznych dla rodzin z dziećmi;
4. pomocy prawnej;
5. organizowania grup wsparcia lub samopomocowych.
W przypadku gdy ośrodek pomocy społecznej poweźmie informacje o rodzinie przeżywającej
trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczej, pracownik socjalny
przeprowadza wywiad środowiskowy i po analizie sytuacji może zawnioskować o
przydzielenie rodzinie asystenta rodziny. Współpraca między rodziną a asystentem
opiera się na wspólnym opracowaniu i realizacji planu pomocy.
W zależności od indywidualnej sytuacji rodziny plan pracy obejmuje udzielanie przez
asystenta wsparcia w następujących obszarach:
1. w poprawie sytuacji życiowej, w tym zdobywaniu umiejętności prawidłowego
prowadzenia gospodarstwa domowego,
2. pomocy w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
3. pomocy w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
4. pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
5. motywowaniu członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i pomocy w
poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
6. motywowaniu do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie
prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
7. udzielaniu wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
psychoedukacyjnych,
8. prowadzeniu indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
Do zadań asystenta rodziny należy również:
1. prowadzenie dokumentacji dotyczącej prowadzenia pracy z rodziną,
2. sporządzanie okresowej oceny sytuacji rodziny,
3. monitorowanie sytuacji rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
4. sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach,
5. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi
organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami specjalizującymi się w działaniach
na rzecz dziecka i rodziny,
6. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym i grupą roboczą,
7. podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia życia lub bezpieczeństwa
dziecka i rodziny.
Pomoc w opiece i wychowaniu dziecka może odbywać się w formie:
1. rodziny wspierającej, która przy współpracy asystenta rodziny, pomaga rodzinie przeżywającej
trudności w:
a) opiece i wychowaniu dziecka,
b) prowadzeniu gospodarstwa domowego,
c) kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych.
Pełnienie funkcji rodziny wspierającej może być powierzone osobom z bezpośredniego
otoczenia dziecka. Z rodziną wspierającą zawiera się umowę dotyczącą zwrotu kosztów
związanych z udzielaniem przez nią pomocy. Rodzina wspierająca musi posiadać pozytywną
opinię ośrodka pomocy społecznej wydaną na podstawie wywiadu środowiskowego.
2. placówki wsparcia dziennego np. świetlic, kół zainteresowań, ognisk wychowawczych,
zajęć terapeutycznych, pracy podwórkowej.
Celem polityki prorodzinnej państwa z punktu widzenia ochrony dobra dziecka jest
wspieranie i pomoc poprzez organizację różnorakich form wsparcia. Organizując różnorodne
formy wsparcia na rzecz rodziny wieloproblemowej należy się kierować zasadą
podstawowej roli rodziny w rozwoju dziecka. Zamiast zastępować rodzinę w swojej funkcji
opiekuńczo- wychowawczej, należy ją wspierać i pomagać tak, aby przywrócić prawidłowe
funkcjonowanie. Stąd założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej, już na
etapie, gdy problemy się zaczynają oraz eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi
opuścić własną rodzinę.
II. Podstawa prawna.
Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Żegocina na lata 2014 - 2016
określa zadania własne gminy wynikające z:
a) ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej /Dz.
U z 2013r. poz.135 ze zm./
b) ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej / t.j. Dz. U z 2013r., poz.182 ze
zm./
c) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie /Dz. U Nr 180,
poz.1493 ze zm./
III. Diagnoza środowiska i
problemu.
Praca z rodzinami jest procesem złożonym i długotrwałym. Efekty
pracy z rodzinami w przeważającym stopniu zależą od aktywności rodzin, otwarcia na
otrzymywanie wsparcie, chęć wprowadzenia w swoim życiu zmian.
Punktem wyjścia do określenia zadań Gminnego Programu Wspierania Rodziny jest analiza
danych o osobach i rodzinach objętych wsparciem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
Tabela Nr 1 Powody przyznania pomocy w latach 2011 -
2013
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba rodzin |
Liczba rodzin |
Rok |
2011 |
2012 |
2013 |
Ubóstwo |
67 |
74 |
94 |
Sieroctwo |
0 |
0 |
0 |
Bezdomność |
0 |
0 |
1 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
1 |
0 |
0 |
Bezrobocie |
27 |
34 |
39 |
Niepełnosprawność |
48 |
56 |
52 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
65 |
86 |
52 |
Przemoc w rodzinie |
0 |
1 |
0 |
Potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi |
0 |
0 |
0 |
Alkoholizm |
0 |
0 |
0 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa
domowego ogółem |
66 |
64 |
57 |
w tym: rodziny niepełne rodziny
wielodzietne |
18 |
21 |
16 |
51 |
45 |
42 |
Narkomania |
0 |
0 |
0 |
Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
0 |
0 |
2 |
Brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej
placówki opiekuńczo - wychowawcze |
0 |
0 |
0 |
Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę
uzupełniającą |
0 |
0 |
0 |
Zdarzenie losowe |
0 |
0 |
0 |
Sytuacja kryzysowa |
4 |
8 |
0 |
Klęska żywiołowa lub ekologiczna |
0 |
0 |
0 |
Liczba rodzin
objętych pomocą - ogółem |
184 |
198 |
161 |
Źródło GOPS: opracowanie własne
Dane statystyczne z lat 2011 - 2013 wskazują, że najczęstszym powodem ubiegania się o
pomoc Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie jest ubóstwo i bezradność w
sprawach opiekuńczo- wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego. Kolejną przyczyną
korzystania ze wsparcia pomocy społecznej jest długotrwała choroba i niepełnosprawność.
Struktura rodzin z dziećmi korzystających z pomocy społecznej w latach 2011 - 2013,
według liczby posiadanych dzieci przedstawia się następująco:
Tabela Nr 2 Typy rodzin objętych pomocą społeczną w latach 2011 - 2013
- Wyszczególnienie
|
2011 |
2012 |
2013 |
|
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba
|
Liczba osób
w
|
rodziny z dziećmi - ogółem |
88 |
615 |
85 |
406 |
78 |
395 |
o liczbie dzieci: 1 |
15 |
39 |
16 |
45 |
9 |
34 |
2 |
22 |
86 |
24 |
95 |
27 |
109 |
3 |
24 |
120 |
23 |
117 |
20 |
99 |
4 |
12 |
64 |
14 |
82 |
10 |
61 |
5 |
9 |
57 |
4 |
26 |
7 |
44 |
6 |
2 |
17 |
0 |
0 |
1 |
6 |
7 i więcej |
4 |
41 |
4 |
41 |
4 |
42 |
rodziny niepełne ogółem : |
18 |
59 |
21 |
71 |
16 |
57 |
o liczbie dzieci : 1 |
8 |
18 |
9 |
20 |
3 |
6 |
2 |
5 |
16 |
6 |
20 |
6 |
18 |
3 |
2 |
8 |
2 |
9 |
4 |
16 |
4 i więcej |
3 |
17 |
4 |
22 |
3 |
17 |
Źródło GOPS: opracowanie własne
Na podstawie danych statystycznych przedstawionych w obu tabelach należy
stwierdzić, że na przestrzeni lat 2011-2013 wystąpiły niewielkie różnice zarówno ogólnej
liczby środowisk korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, oraz niewielki spadek
liczby rodzin z dziećmi korzystającymi z tych świadczeń. Największą grupę rodzin
stanowią rodziny z dwójką i trójką dzieci.
Tabela nr 3 Liczba osób korzystających z posiłku w ramach programu "Pomoc państwa w
zakresie dożywiania" w latach 2011-2013.
Wyszczególnienie |
Dzieci do 7 roku życia |
Uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej |
Pozostałe
osoby |
Ogółem |
2011 |
25 |
126 |
0 |
151 |
2012 |
29 |
115 |
0 |
144 |
2013 |
32 |
107 |
0 |
139 |
Źródło GOPS: opracowanie własne
Powyższe dane wskazują na niewielki spadek dzieci i młodzieży objętych pomocą w
formie gorącego posiłku, co stanowi średnio około 4% w stosunku do lat poprzednich w
latach 2011 - 2013.
W przeciwieństwie do ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych,
ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawa o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej koncentruje się na działaniach pozafinansowych skierowanych do rodzin
i dzieci zagrożonymi umieszczeniem w pieczy zastępczej.
W sytuacji gdy pozostawienie dziecka w rodzinie biologicznej stanowi zagrożenie dla jego
bezpieczeństwa lub życia koniecznym jest odseparowanie go od dotychczasowego środowiska
przez umieszczenie w pieczy zastępczej. Takie rozwiązanie nakazują zarówno przepisy
kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, jak i ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy
zastępczej oraz ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Te akty prawne wyposażają
służby sądowe i społeczne do podejmowania w określonych sytuacjach działań
zabezpieczających wobec dziecka poprzez zapewnienie mu prawidłowych warunków życia i
rozwoju w pieczy zastępczej do czasu powrotu pod opiekę rodziców, znalezienia rodziny
adopcyjnej lub usamodzielnienia dziecka.
W pierwszej kolejności asystenturą rodzinną zostaną objęte rodziny, przejawiające
największe trudności w prawidłowej opiece i wychowaniu dzieci, a tym samym zagrożone
umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej.
Liczbę dzieci umieszczonych w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej, na
przestrzeni trzech ostatnich lat obrazują poniższe tabele.
Tabela Nr 4 Liczba dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych z terenu Żegociny w
latach 2011 - 2013
Rok |
Liczba dzieci
umieszczonych w
|
Liczba rodzin |
2011 |
4 |
3 |
2012 |
4 |
3 |
2013 |
3 |
3 |
Tabela Nr 5 Ilość nadzorów
realizowanych przez Sąd Rejonowy w Bochni na terenie Gminy Żegocina
L.p |
Nazwa miejscowości |
Ilość prowadzonych nadzorów |
2011 |
2012 |
2013 |
l.rodzin |
l.osób |
l.rodzin |
l.osób |
l.rodzin |
l.osób |
1 |
Bełdno |
1 |
4 |
2 |
8 |
2 |
8 |
2 |
Bytomsko |
1 |
3 |
1 |
3 |
1 |
3 |
3 |
Łąkta Górna |
0 |
0 |
1 |
2 |
1 |
2 |
4 |
Rozdziele |
2 |
6 |
3 |
10 |
3 |
10 |
5 |
Żegocina |
3 |
13 |
4 |
15 |
4 |
15 |
Źródło: dane Sądu Rejonowego w
Bochni
Powyższe dane wskazują na wzrost liczby rodzin objętych nadzorem kuratora sądowego, w
przypadkach w których Sąd ograniczył władzę rodzicielską jednemu, lub obojgu
rodzicom.
Natomiast minimalnie zmniejsza się liczba dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej.
IV. Adresaci Programu
Odbiorcami programu są rodziny zamieszkałe na terenie gminy Żegocina, przejawiające
problemy opiekuńczo- wychowawcze, zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej
oraz takie, które chcą współpracować na rzecz odzyskania opieki nad dziećmi.
V. Realizatorzy Programu
Program będzie realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie, jako
organizator pracy z rodziną, we współpracy z instytucjami :
L.p |
Instytucje |
Zadania/ zakres współpracy |
1 |
Urząd Gminy Żegocina |
Wspieranie lokalnych programów, oraz inicjatyw na rzecz rodziny w zakresie
kierowania i upowszechniania pozytywnych wzorców funkcjonowania rodziny. |
2 |
Gminna Komisja
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie |
Zapewnienie osobom uzależnionym i ich rodzinom oraz ofiarom dostępu do
specjalistycznych form wsparcia.
Finansowanie i współfinansowanie wypoczynku letniego w
formie kolonii z programem profilaktycznym w szczególności dla dzieci z rodzin
dotkniętych problemem uzależnienia od alkoholu i przemocy w rodzinie. |
3. |
Zespół Interdyscyplinarny ds. przemocy w Żegocinie |
Koordynowanie i integrowanie działań wszystkich instytucji oraz specjalistów
w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Wspieranie rodzin i osób dotkniętych
problemem przemocy. Podejmowanie czynności w ramach procedury Niebieskiej Karty. |
4 |
Policja |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i rodzinom na terenie gminy Żegocina.
Przeciwdziałanie przestępczości i uzależnień wśród dzieci i młodzieży.
Podejmowanie czynności w ramach procedury Niebieskiej Karty. |
5 |
Placówki Oświatowe |
Wdrażanie działań wynikających ze szkolnego programu wychowawczego oraz
programów profilaktycznych. Ścisła współpraca szkoły z rodzicami. Pedagogizacja
rodziców. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez sport, rekreację i
kulturę. Podejmowanie czynności w ramach procedury Niebieskiej Karty. |
6 |
Placówka Służby Zdrowia |
Udzielanie wsparcia i pomocy dla rodzin w sytuacjach kryzysowych wymagających
interwencji medycznej. Wdrażanie działań wynikających z programów profilaktycznych w
zakresie edukacji zdrowotnej. |
7 |
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Żegocinie |
Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez rozwój świetlic
wiejskich oraz poprzez sport, rekreację i kulturę |
8 |
Sąd Rejonowy - Wydział Rodzinny i Nieletnich |
Orzekanie z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego |
9 |
Kuratorzy sądowi |
Wykonywanie zadań o charakterze wychowawczo- resocjalizacyjnym, diagnostycznym,
profilaktycznym i kontrolnym związanych z wykonywaniem orzeczeń sądu. Podejmowanie
czynności w ramach procedury Niebieskiej Karty. |
10 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni |
Udzielanie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów dotyczących rodzin
zastępczych oraz rodzin zagrożonych kryzysem.
Kierowanie dzieci pozbawionych opieki do placówek opiekuńczo- wychowawczych i pogotowia
rodzinnego.
Usamodzielnienie pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo- wychowawczych,
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych.
Podejmowanie czynności w ramach procedury Niebieskiej karty. |
11. |
Organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego, w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie. |
Zagospodarowanie czasu wolnego oraz promowanie aktywności dzieci i młodzieży
poprzez propagowanie działalności klubowej, sportowej, rekreacyjnej i kulturalnej. |
VI. Cel główny
Utrzymanie dziecka w rodzinie naturalnej bądź jego powrót do rodziny poprzez utworzenie
efektywnego systemu wsparcia rodzin dysfunkcyjnych w prawidłowym wypełnianiu funkcji
opiekuńczo- wychowawczej.
VII. Cele szczegółowe
1. Diagnozowanie i analiza środowisk rodzinnych poprzez:
L.p |
Działania |
Terminy |
1 |
Wywiad
środowiskowy w rodzinie przeżywającej trudności |
na bieżąco, według potrzeb |
2 |
Pracę socjalną polegającą na rozpoznaniu deficytów w zakresie pełnienia
ról rodzicielskich, zaniedbań względem dzieci oraz ocenie sytuacji dziecka w rodzinie,
środowisku szkolnym i rówieśniczym |
na bieżąco, według potrzeb |
3 |
Konsultacje ze specjalistami w celu sprecyzowania czynników mających wpływ na
dysfunkcyjność rodziny |
według potrzeb |
2. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka
i rodziny poprzez:
L.p |
Działania |
Terminy |
1 |
Wsparcie finansowe
i rzeczowe dla rodzin |
na bieżąco zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, ustawą o świadczeniach
rodzinnych, ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów |
2 |
Obejmowane dożywianiem w formie gorącego posiłku dzieci i młodzieży tej
formy pomocy wymagającej w ramach rządowego Programu "Pomoc państwa w zakresie
dożywiana". |
na bieżąco zgodnie z potrzebami |
3. |
Organizowanie zbiórek pomocy rzeczowej dla rodzin z dziećmi |
na bieżąco |
4. |
Stworzenie dzieciom i młodzieży możliwości uczestnictwa w zorganizowanych
formach spędzania czasu wolnego tj. półkolonie, kolonie |
corocznie |
5. |
Doskonalenie form współpracy z instytucjami w celu lepszego rozeznania potrzeb
i organizowania pomocy rodzinie |
Na bieżąco, według potrzeb |
3. Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-
wychowawczych rodziny, zapewnienie dostępności w zakresie opieki i poradnictwa
specjalistycznego poprzez:
l.p |
- Działania
|
Terminy |
1 |
Kierowanie na terapię i mediację dla rodzin |
na bieżąco, według potrzeb |
2 |
Pomoc prawna szczególnie w zakresie prawa rodzinnego |
na bieżąco, według potrzeb |
3 |
Umożliwienie rodzinom korzystania z pomocy asystenta rodziny, którego zadaniem
jest organizowanie pracy z rodziną w miejscu zamieszkania bądź w miejscu wskazanym
przez rodzinę |
na bieżąco, według potrzeb |
4 |
Umożliwienie rodzinom przeżywającym trudności korzystania z pomocy rodzin
wspierających, które przy wsparciu asystenta rodziny pomagają w opiece i wychowaniu
dzieci, prowadzeniu gospodarstwa domowego, kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról
społecznych |
na bieżąco, według potrzeb |
5 |
Konsultacje i poradnictwo specjalistyczne w oparciu o posiadane zasoby |
na bieżąco, według potrzeb |
4. Zapobieganie powstaniu sytuacji kryzysowych wymagających
interwencji oraz rozwiązywanie już istniejących poprzez:
l.p |
Działania |
Terminy |
1 |
Systematyczne monitorowanie rodzin zagrożonych kryzysem przez pracowników
socjalnych, nauczycieli, pedagogów szkolnych oraz przedstawicieli innych zawodów
kontaktujących się z rodziną, w tym placówkami służby zdrowia, |
na bieżąco, według potrzeb |
2 |
Monitorowanie członków rodziny do podejmowania działań na rzecz ograniczenia
bądź niwelowania własnych dysfunkcji np. podjęcie terapii leczenia uzależnień -
współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punktem
Konsultacyjnym, podjęcie terapii dla ofiar oraz sprawców przemocy domowej -
współpraca z Policją i Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy |
na bieżąco, według potrzeb |
3 |
Angażowanie rodzin do udziału w projektach, szkoleniach rozwijających
umiejętność planowania swojej przyszłości zawodowej i osobistej oraz motywujących do
podjęcia pracy. |
na bieżąco, według potrzeb |
4 |
Angażowanie i motywowanie rodzin oraz pomoc w dostępie do korzystania ze
specjalistycznego wsparcia dla rodziców w celu podniesienia umiejętności
opiekuńczo-wychowawczych, wzmocnienia poczucia odpowiedzialności za własną sytuację
życiową, dostarczenie wiedzy na temat prawidłowego wypełniania obowiązków
rodzicielskich, |
na bieżąco, według potrzeb |
5. Dążenie do reintegracji rodzin poprzez:
- L.p
|
Działania |
Terminy |
1 |
Pomoc rodzinie z której dzieci zostały umieszczone w pieczy zastępczej w celu
odbudowania odpowiedniego środowiska wychowawczego z poprawnymi relacjami i rolami
pozwalającymi na powrót dzieci do rodziny naturalnej, przywracanie prawidłowego
funkcjonowania rodzin poprzez wsparcie asystenta rodziny, |
na bieżąco, według potrzeb |
VIII. Wskaźniki ewaluacji programu i
monitoring.
Wskaźnikami osiągnięcia zamierzonych celów szczegółowych będzie analiza następujących
danych:
1. Ilość rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-
wychowawczych objętych wsparciem asystenta rodziny,
2. Ilość rodzin korzystających z porad i konsultacji specjalistów
3. Liczba dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych
4. Liczba dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo- wychowawczych
5. Ilość dzieci powracających z pieczy zastępczej do rodziny naturalnej
6. Ilość interwencji kryzysowych,
7. Ilość spotkań pedagogów szkolnych z rodzicami uczniów sprawujących problemy
wychowawcze
8. Liczba rodzin objętych pomocą socjalną i materialną
9. Wydatki poniesione na:
a/ utrzymanie dzieci w systemie pieczy zastępczej,
b/ pobyt dziecka w placówkach opiekuńczo- wychowawczych,
c/ zatrudnienie asystenta rodziny,
Informacja o sposobie realizacji programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu rocznym ośrodka
pomocy społecznej składanym Radzie Gminy.
IX. Źródła finansowania
Środki na realizację Programu będą pochodzić z:
1. budżetu Gminy Żegocina.
2. budżetu państwa.
3. środki pozabudżetowe pozyskiwane z innych źródeł / konkursy, programy/.
X. Podsumowanie
Gminny Program Wspierania Rodziny zakłada tworzenie warunków dla
poprawy jakości życia rodzin i dzieci. Wskazane zadania do realizacji celów zawierają
przede wszystkim działania profilaktyczne i wspierające. Należy podkreślić, że
wspierając rodzinę przyczyniamy się do rozwoju i wzmacniania więzi w całej społeczności.
W rodzinę należy inwestować i wierzyć w możliwość samodzielnego wykonywania
podstawowych funkcji. W celu osiągnięcia zamierzonych celów w realizację programów będą
włączone również instytucję, placówki i organizacje pozarządowe, które swoimi działaniami
wspierają dziecko i rodzinę. Wieloaspektowa praca z rodziną naturalną, ochrona
odpowiedniego poziomu życia rodziny oraz specjalistyczne wsparcie rodziny pozwoli na
ograniczenie umieszczania dzieci w różnych formach pieczy zastępczej. Spodziewanym
efektem realizacji programu ma być polepszenie sytuacji dziecka i rodziny, poczucia
bezpieczeństwa socjalnego, ograniczenie patologii społecznej, zminimalizowanie
negatywnych zachowań oraz stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla rodziny i dziecka. |