UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014 |
Uchwała nr XXVIII/204/13 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2014. |
Na podstawie art.
18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity
Dz.U. z 2013 poz. 594 ze. zm.) w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity.
Dz.U. z 2012 poz.1356/ i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii /Dz.U.z 2012, poz. 124/- Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje: § 1 Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii w Gminie Żegocina na 2014 rok. w brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały. § 2 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Gminy Żegocina. Zał. do Uchwały Nr XXVIII /204/2013 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 r. PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2014 WSTĘP W wymiarze społecznym najważniejsze konsekwencje powoduje nadal uzależnienie od alkoholu. W populacji polskiej osoby uzależnione od tej substancji stanowią 3- 4%. Obok uzależnienia od alkoholu wzrasta niestety liczba osób, zwłaszcza młodych, którzy wpadają w pułapkę uzależnienia od internetu, narkotyków, hazardu i wielu innych uzależnień. Problemem często towarzyszącym używaniu alkoholu jest przemoc domowa, która w 75% występuje w rodzinach z problemem alkoholowym. Nadużywanie alkoholu jest także częstym powodem wypadków drogowych oraz innych przestępstw i wykroczeń. Te destrukcyjne zachowania generują duże straty, które przekraczają niejednokrotnie nawet trzykrotne wpływy ze sprzedaży napojów alkoholowych. O wiele trudniejsze do szczegółowego oszacowania są straty moralne i zdrowotne rodzin i poszczególnych ich członków. Badania socjologiczne prowadzone przez Instytut Psychiatrii i Neurologii wskazują, iż od 10 do 13 tyś. osób umiera rocznie w Polsce z powodu powikłań wynikających z nadużywania alkoholu. Liczba osób umierających z powodu uzależnienia od narkotyków jest podobna, mimo że dostęp do narkotyków jest o wiele mniejszy w porównaniu z dostępem do alkoholu. Liczba osób umierających z powodu uzależnienia od narkotyków jest podobna, mimo że dostęp do narkotyków jest o wiele mniejszy w porównaniu z dostępem do alkoholu. Społeczność naszej gminy nie jest wolna od zagrożeń patologicznych jakie wynikają z nadużywania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. W minionym roku doprowadzono do izby zatrzymań 2 osoby. Policja miejscowa oraz patrole z innych placówek przeprowadziły na naszym terenie około 500 kontroli trzeźwości. Wśród kierowców stwierdzono u 38 osób prowadzenie pojazdów po drogach publicznych pod wpływem alkoholu. Ujawniono 9 osób, które dopuściły się czynów karalnych będąc pod wpływem alkoholu. Przeprowadzono 110 interwencji domowych i założono 5 "Niebieskich Kart", w tym 3 z powodu przemocy dokonywanej pod wpływem alkoholu. Nałożono 7 mandatów na osoby spożywające alkohol w miejscach objętych zakazem. Mimo tych ujawnianych zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych przez osoby przebywające na naszym terenie, trzeba uznać że sytuacja w gminie na tym polu jest stabilna, a spożycie napojów alkoholowych nie wykazuje tendencji wzrostowych. I tak, spożycie napojów spirytusowych kształtuje się na poziomie 35% tj. na poziomie spożycia z roku 2003. Notuje się spadek spożycia wina z 23,5% w roku 2003 do poziomu 10% w roku minionym. Niestety w zakresie spożycia piwa zanotowano tendencję wzrostową z 42,5% w roku 2003 do 55% w roku 2012. Diagnoza szkód związanych z alkoholem w gminie jest trudna do określenia z uwagi na brak statystycznych adnotacji określających w sposób jednoznaczny przyczyny deficytów zdrowotnych spowodowanych nadużywaniem alkoholu przez mieszkańców. Podobnie rzecz się przedstawia z określeniem przyczyn szkód ekonomicznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu. Nieco łatwiej można ujawnić przemoc, której podłoże stanowi alkohol. Jednakże dogłębna i szczegółowa diagnoza tego zjawiska jest częstokroć też trudna do przeprowadzenia. Niejednokrotnie ofiary lękają się przed ujawnieniem tego faktu w obawie przed eskalacją tego zjawiska w rodzinie. Podobnie lęk i obawa towarzyszy świadkom przemocy przed ujawnieniem konkretnego przypadku. Częstokroć Policja podczas interwencji domowych jest wprowadzana w błąd przez domowników, starających się zmniejszyć skalę przemocy stosowanej przez najbliższego członka rodziny, aby nieco złagodzić grożące mu konsekwencje prawne. Dlatego, między innymi, samorząd naszej gminy kierując się troską o rodzinę a zwłaszcza jej najmłodsze pokolenie, podejmuje działania merytoryczne w zakresie profilaktyki ze szczególnym uwzględnieniem tematyki skierowanej do młodzieży szkolnej. Przedstawiany przez samorząd gminy program profilaktyki na rok 2014 ma na celu przede wszystkim: - zapobieganie problemom związanym z uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. - ograniczenie, w ramach umocowań prawnych, problemów związanych z handlem i dystrybucją napojów alkoholowych na terenie gminy. - stosowanie skutecznych form kontroli społecznej nad szkodliwymi sposobami postępowania osób nadużywających alkoholu bądź innych substancji psychoaktywnych. - w ramach działalności profilaktycznej nauczanie rodziców i nauczycieli umiejętności, które chronią dzieci przed alkoholem i narkotykami. Przedstawiany program oprócz treści merytorycznych, ma również na celu wskazanie osobom obdarzonym mandatem społecznego zaufania, kierunków wsparcia zmierzających do usunięcia z naszego życia szkodliwych zachowań, a dla mieszkańców gminy wzrost odpowiedzialności jako ważnego czynnika wsparcia na rzecz trzeźwości mieszkańców i ograniczenia szkód materialnych i społecznych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2014. Na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 poz.1356/ i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /tekst jednolity z 2012r poz.124./ przyjmuje się do realizacji następujące zadania: I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW 1. Wspieranie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu prowadzących działalność na rzecz mieszkańców naszej gminy w celu umożliwienia im regularnej terapii / podstawa prawna - ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej tekst jednolity Dz.U z 2013 poz.217./ 2. Współpraca Gminnej Komisji z dyrekcjami szkół w rozpoznawaniu zjawisk patologicznych wśród uczniów pod kątem wykrywania zagrożeń wynikających z nadużywania przez młodzież napojów alkoholowych i narkotyków oraz środków psychotropowych. 3. Refundowanie kosztów przejazdu osobom uzależnionym od alkoholu bądź innych substancji psychoaktywnych które podejmują leczenie i rehabilitację. 4. Kierowanie na badania diagnostyczne w przedmiocie uzależnienia osób zgłaszanych do Gminnej Komisji przez najbliższych członków rodziny, Policję bądź instytucje do tego upoważnione oraz finansowanie tych badań 5. Przeprowadzanie w punkcie konsultacyjnym wstępnych diagnoz rodzinnych, w których członkowie są uwikłani w problemy różnych uzależnień , w wyniku których mogą występować negatywne i patologiczne zachowania takie jak : przemoc, zaniedbywanie dzieci, obniżenie statusu ekonomicznego itp. II. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTEPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE. 1. Współpraca z organami policji i wymiarem sprawiedliwości w sprawach zachowań agresywnych wobec członków rodziny a zwłaszcza dzieci przez osoby uzależnione od alkoholu, i pomoc w poszukiwaniu metod mogących zmniejszyć szkody spowodowane przemocą w rodzinie. 2. Prowadzenie wsparcia psychologicznego dla osób zgłaszających się do Komisji z prośbą o interwencję w przeciwdziałaniu przemocy domowej a zwłaszcza ochrony małoletnich dzieci w celu złagodzenia ich traumatycznych przeżyć. 3. Przeznaczenie w budżecie gminy niezbędnych środków finansowych na pracę z młodzieżą i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz zagrożonych patologią i mających w związku z taką sytuacją określone trudności w nauce i kontaktach społecznych. / sportowe zajęcia pozalekcyjne, grupy teatralne i muzyczne itp./ 4. Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci rodzin z problemem alkoholowym które stanowić będą integralny element uzupełniający zajęcia profilaktyczne z dziećmi i młodzieżą. III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY - W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH, A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKJCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTEREPAUTYCZNYCH. 1. Zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych na zajęcia profilaktyczne przeprowadzane w szkołach przez wyspecjalizowane zespoły terapeutyczne. 2. Wspieranie świetlic szkolnych realizujących program profilaktyki społecznej poprzez wspieranie finansowe na zakup niezbędnych materiałów edukacyjnych, broszur, filmów itp. wzbogacających metodykę pracy z młodzieżą zagrożoną różnymi patologiami. 3. Finansowanie dożywiania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych, ogólno rozwojowych i sportowych stanowiących integralną część szkolnego programu profilaktyki trzeźwościowej. 4. Świadczenie pomocy finansowej, na częściowe pokrycie kosztów organizacji wypoczynku wakacyjnego młodzieży szkolnej. / kolonie, półkolonie/. 5. Pomoc finansowa dla prowadzenia programów profilaktycznych przygotowywanych i realizowanych przez młodzież szkolną a skierowanych do grup rówieśniczych / tworzenie scenariuszy teatralnych, form wyrażania swoich emocji na tematy postaw rówieśników odnośnie alkoholu i narkotyków oraz innych używek/ 6. Dofinansowanie kursów i szkoleń dla nauczycieli wychowawców w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. IV. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ UZALEŻNIEŃ OD INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH. 1. Pomoc dla szkolnych klubów sportowych i świetlic oraz świetlic wiejskich a także stowarzyszeń realizujących program profilaktyczno - wychowawczy i prowadzących działalność promującą postawy trzeźwości oraz zachowań społecznie akceptowanych. 2. Współdziałanie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie : a) rozpoznawania i rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych patologią alkoholizmu i przemocy oraz udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego . b) zwalczania palenia papierosów i uzależnień od środków psychotropowych. 3. Kontynuowanie współpracy z miejscową Policją w zakresie kontroli przestrzegania zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez placówki handlowe na terenie gminy. 4. Udzielanie wsparcia finansowego dla miejscowej policji prowadzącej działalność profilaktyczną i informacyjną w zakresie rozwiązywania problemów i uzależnień w śród dzieci i młodzieży na terenie szkół. V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH. 1. Program niniejszy realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stosownie do jej właściwości określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz.U. z 2012 r poz.1356/ poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /tekst jednolity Dz.U z 2012, poz.124/ 2. Finansowanie zadań programu odbywa się ze środków budżetowych Gminy. 3. Gminna Komisja odbywa posiedzenia na terenie Urzędu Gminy w uzgodnionych każdorazowo terminach. 4. Członkom uczestniczącym w posiedzeniach Komisji jest wypłacane wynagrodzenie w kwocie 80,00 zł. 5. Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy Żegocina 6. Za pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej. Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie. |