UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014 |
Uchwała nr XXII/162/13 Rady Gminy Żegocina z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2013-2018 |
Na podstawie art.
18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr
142, poz. 1591; z późn. zm.), art. 226,227, 228 i art. 230 ust. 7 ustawy z dnia 29
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; z późn. zm.),art.37
ust.1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją
ustawy budżetowej(Dz.U. z 2012 r, poz.1456) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 10 stycznia 2013 r w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego(Dz.U. z 2013 r, poz.86) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje: § 1. 1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2013 - 2018 obejmującą: 1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2013 - 2018; 2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały wraz z objaśnieniami. 2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały. § 2. Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań: 1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć, 2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.000.000 zł. § 3 Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust.2 Uchwały. § 4. Traci moc Uchwała Nr XX/141/2012 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2013 - 2018 z późniejszymi zmianami. § 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina. § 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia . Załącznik
nr 1 - wkrótce. |
Objaśnienia wartości przyjętych
w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013 - 2018 Gminy Żegocina Dochody: Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 2,7% - 7,0 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji ,informacją otrzymaną o wysokości dotacji na zadania zlecone gminie oraz dotacjami na zadania własne otrzymaną od Wojewody Małopolskiego a także podatków które gmina otrzyma w roku 2013 zgodnie z Uchwałą Rady Gminy w sprawie podatków i opłat. Dochody majątkowe na rok 2013 wzrosły o 58,59 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2012. Wynika to z tego, ze w roku 2013 gmina otrzyma znaczne dotacje na zrealizowane zadania w programach unijnych realizowane w roku 2012 i 2013 a rozliczone w 2012 r. i 2013 r. a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Planuje się , że w roku 2013 realizowany będzie zadania w programie PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności i PROW - LEADER, z którego dotacje zostały ujęte w planie dochodów. Przewidziano natomiast wzrost dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku w roku 2013 . Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek budowlanych w Łąkcie Górnej, Rozdzielu i Żegocinie. Natomiast. od roku 2014 do 2018 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku w kwotach od 550.000 do 30.000 zł. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i innego majątku przeznaczonego do sprzedaży. Wydatki: Planowane wydatki ogółem w 2013 stanowią 117,09 % wydatków roku 2012. Wydatki bieżące w roku 2013 wzrastają ogółem o 0,80 % w stosunku do roku 2012. W roku 2013 wzrasta spłata długu o kwotę 863.162. Obsługa długu w związku przewidywaną kwotą spłat rat kredytów i pożyczek w 2013r.a zaciąganym kredytem i pożyczką w 2013 r. pozostaje na poziomie wykonania 2012 natomiast do początkowego planu 2012r. obsługa wzrasta o 29.000.- co stanowi wzrost o 7,88% Wiąże się to z zaplanowanym kredytem i pożyczką na wyprzedzające finansowanie programów UE. Wynagrodzenia i składki od nich naliczane wzrosły o 8,09 % w związku podwyżką wynagrodzeń nauczycieli od 1 września 2012. Nie zaplanowano natomiast wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych. Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych. Od roku 2014 do 2018 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 2,5 % - 3,0 % rocznie. Wydatki majątkowe roku 2013 stanowią 163,89 % wydatków majątkowych roku 2012. Wynika to z tego, że w roku 2013 realizowane będą duże zadania współfinansowane z programów unijnych oraz zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W 2013 roku są przewidywane do realizacji zadania z udziałem środków UE. Gmina ma podpisane umowy na współfinansowanie zadań z programów PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności i LEADER Na lata 2014 do 2018 przyjęto spadek wydatków majątkowych w stosunku do roku 2013 średnio do 50 %. Wiąże się to z koniecznością spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek w latach poprzednich a także w roku 2013 oraz obsługą tego długu W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy. Gmina nie posiada zobowiązań wynikających z przejęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań po likwidowanych i przekształconych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych. Gmina nie udzielała żadnych poręczeń i gwarancji. Przychody: W planie przychodów na rok 2013 zaplanowano kredyt w wysokości 2.003.799 zł oraz pożyczkę w wysokości 1.696.438 przewidziane do spłaty w ciągu pięciu lat od roku 2013 do 2018. Na dzień opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych. Rozchody: Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W 2013 roku zaplanowano do spłaty 2.679.562 zł z czego pożyczki 873.882 zł z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE - 729.882 oraz kredytów 1.805.680 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 365.985 a zadłużenie związane z tymi programami na koniec 2013 r. wyniesie 4.342.887 zł. Obsługa długu w roku 2013 wynosi 397.000 w tym związana z programami UE - 136.907 Wysokie zadłużenie na koniec roku 2013 wiąże się z koniecznością sfinansowania części udziału własnego dwuletniego zadania z Programu PROW kredytem i pożyczką. Przeznaczenie nadwyżki: Od roku 2014 do 2018 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w latach poprzednich. |