UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014

Uchwała nr XX/147/12 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina

    Na podstawie art. 18 ust 2 pkt. 15 i art. 41 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 z 2001 r. poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. , poz. 391) i po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni.

    Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:

§ 1
Wprowadza się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Żegocina" w brzmieniu:

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ŹEGOCINA

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
Regulamin niniejszy określa:

    Postanowienia ogólne
    Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
    Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
    Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
    Inne wymagania wynikające z planu gospodarki odpadami
    Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.
    Zasady utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
    Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
    Postanowienia końcowe

§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
    Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 r., poz. 391) ;

    Nieruchomości - rozumie się przez to budynek lub część budynku, a także grunt niezabudowany lub zabudowany, stanowiący odrębny przedmiot własności;

    Nieruchomościami, na których odpady powstają sezonowo - rozumie się nieruchomości o charakterze rekreacyjnym, w stosunku do których możliwe jest niejako przewidzenie okresów przebywania na nich ludzi (np. okres letni) ;

    Właścicielu nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

    Gospodarstwo domowe - rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę, samodzielnie zajmującą lokal albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby;

    Miejsce zamieszkania - to miejscowość w której ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu

    Nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

    Odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

    Stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
    Zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

    Zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

    Zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w tym: koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe;

    Bioodpadach - rozumie się przez to ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność;

    Odpadach ulegających biodegradacji - rozumie się przez to odpady komunalne, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;

    Odpadach obojętnych - rozumie się przez to odpady, które nie ulegają istotnym przemianom fizycznym, chemicznym lub biologicznym; są nierozpuszczalne, nie wchodzą w reakcje fizyczne ani chemiczne, nie powodują zanieczyszczenia środowiska lub zagrożenia dla zdrowia ludzi, nie ulegają biodegradacji i nie wpływają niekorzystnie na materię, z którą się kontaktują; ogólna zawartość zanieczyszczeń w tych odpadach oraz zdolność do ich wymywania, a także negatywne oddziaływanie na środowisko odcieku muszą być nieznaczne, a w szczególności nie powinny stanowić zagrożenia dla jakości wód powierzchniowych, wód podziemnych, gleby i ziemi;

    Odpadach wielkogabarytowych - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach z wyłączeniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

    Odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to odpady:
    należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście A załącznika nr 2 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. odpadach (Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy lub
    należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście B załącznika nr 2 do ustawy i zawierające którykolwiek ze składników wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości;

    Odzysk - rozumie się przez to wszelkie działania, niestwarzające zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub w części, lub prowadzące do odzyskania z odpadów substancji, materiałów lub energii i ich wykorzystania, określone w załączniku nr 5 do ustawy;

    Posiadacza odpadów - rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną), z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości;

    Unieszkodliwianie odpadów - rozumie się przez to poddanie odpadów procesom przekształceń biologicznych, fizycznych lub chemicznych określonym w załączniku nr 6 do ustawy o odpadach w celu doprowadzenia ich do stanu, który nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska;

    Zbieranie odpadów - rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania;

    Odpadach niesegregowanych - rozumie się przez to odpady komunalne nie poddane selektywnemu zbieraniu;

    Zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - rozumie się przez to zużyty sprzęt - sprzęt stanowiący odpady w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach;

    Odpadach budowlanych - rozumie się przez to odpady pochodzące z budowy, remontów, demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych).

    Punkcie selektywnego zbierania odpadów - - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, poz. 391), z tym że punkty takie mogą być stacjonarne lub mobilne.
    Odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania, w tym z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych;
    Harmonogramie - należy przez to rozumieć plan odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Żegocina, dotyczący minimalnej częstotliwości odbioru odpadów,
    Sezon letni - obejmuje okres od 01 kwietnia do 30 września.


ROZDZIAŁ II

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH NIERUCHOMOŚCI


§ 3
    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego usuwania zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości, a także z położonych wzdłuż nieruchomości chodników.
    Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:
    - prowadzenia selektywnej zbiórki stałych odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości,
    - wyposażenia nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 3, urządzenia (worki, pojemniki lub kontenery) służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
    - przekazywania zmieszanych odpadów i zebranych selektywnie przedsiębiorcy uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem;
    w przypadku braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej - wyposażenia w szczelny zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach;
    - przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość przed wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej została wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach;
    - usuwania zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzenia ich w urządzeniach wymienionych w pkt. b;
    - uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,
    - uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych na zasadach ustalonych uchwałą Rady Gminy Żegocina.
    Właściciele nieruchomości mają obowiązek:
a) zamiatania, oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości,
b) usuwania nawisów sopli lodu z okapów, rynien, śniegu z dachów i gzymsów budynków, niezwłocznie po ich powstawaniu, a mogących zagrozić ludziom lub mieniu,
c) usuwania rosnących na nieruchomościach chwastów szpecących otoczenie i powodujących zachwaszczanie gruntów sąsiednich,
4.Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie dróg publicznych należy do ich zarządców, a w przypadku przystanków komunikacyjnych do użytkujących je przedsiębiorców.
5.Placówki handlowe, usługowe, gastronomiczne i inne, winny być wyposażone w urządzenia do gromadzenia odpadów w ilości zapewniającej utrzymanie porządku i czystości. W szczególności urządzenia te winny być umieszczone przy wejściu do obiektu lub na ich terenie.
6.Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenach nie wymienionych w ustawie oraz w niniejszym regulaminie należy do Gminy.
7.Organizatorzy imprez mają obowiązek utrzymania porządku w czasie imprezy, poprzez zapewnienie odpowiedniej ilości koszy i szaletów oraz uporządkowania terenu w ciągu 12 godzin po ich zakończeniu.

§ 4
    Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, można wykonywać na terenie nieruchomości prywatnych pod warunkiem, iż powstające w ten sposób ścieki nie wydostają się na nieruchomość sąsiednią oraz nie powodują zanieczyszczania gruntu i wód.
    Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi, można wykonywać na terenie nieruchomości prywatnych pod warunkiem, iż są to drobne naprawy techniczne,
np. wymiana kół, wymiana świec zapłonowych itp., mające na celu uruchomienie pojazdu
i nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5
Mając na uwadze utrzymanie czystości i porządku na terenie Gminy, zabrania się:
    - Spalania odpadów komunalnych, w tym odpadów zielonych oraz odpadów niebezpiecznych.
    - Niszczenia drzew, elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł itp., bez zgody właściciela lub zarządcy obiektu.
    - Plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach ogłoszeń.
    - Wylewania ciekłych odpadów komunalnych poza zbiorniki przeznaczone do ich gromadzenia.
    - Wywożenia i wysypywania odpadów stałych w miejsca do tego nie przeznaczone.
    - Wylewania do kanalizacji ściekowej i zbiorników bezodpływowych zużytych olejów, smarów i innych zanieczyszczeń pochodzących z napraw lub konserwacji pojazdów.
    - Zakopywania (dołowania) stałych odpadów komunalnych, a w szczególności odpadów niebezpiecznych takich jak baterie, świetlówki, akumulatory, smary, zużyte oleje, środki ochrony roślin itp. oraz padłych zwierząt.
    - Gromadzenia w koszach ulicznych odpadów komunalnych powstających w lokalach handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych.
    - Gromadzenia odpadów i zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego w celu ich późniejszego usunięcia, z zastrzeżeniem § 7 oraz § 15 ust. 2 niniejszego regulaminu.
§ 6

Na terenach użyteczności publicznej zakazuje się:
    - Niszczenia elementów infrastruktury technicznej, a to: ławek, koszy na śmieci, zbiorników wodnych, instalacji oświetleniowych, tablic informacyjnych i innych elementów.
    - Niszczenia roślinności niskiej i wysokiej.
    - Zanieczyszczania wody znajdującej się w ciekach i zbiornikach wodnych.
    - Wyrzucania i wylewania odpadów.
    - Zabrania się wypalania traw, spalania liści i innych odpadów komunalnych.
    - Spalania odpadów zgromadzonych w koszach ulicznych i pojemnikach na odpady.
§ 7
Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z chodnika mogą być czasowo zgromadzone na terenie ciągów komunikacyjnych w sposób nie powodujący zakłóceń w korzystaniu z nich.
§ 8
Właściciele nieruchomości, na terenie których znajdują się place zabaw dla dzieci zobowiązani są do:
    - Utrzymywania urządzeń do zabaw w należytym stanie technicznym i sanitarnym, zapewniającym bezpieczeństwo i zachowanie zasad higieny.
    - Wymiany piasku w piaskownicach co najmniej jeden raz w roku kalendarzowym.

ROZDZIAŁ III

RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NATERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARU
NKI ROZMIESZCZANIA TYCH URZĄDZEŃ ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 9
    Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie oraz, w stosunku do odpadów płynnych, wymaganiom przepisów sanitarnych, ochrony środowiska i prawa budowlanego.
    Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych służą wyłącznie do gromadzenia tych odpadów.

§ 10
    Odbiór i transport odpadów winien odbywać się pojazdami specjalistycznymi przystosowanymi do przewożenia odpadów w sposób zabezpieczający przez rozsypywaniem, wylewaniem, pyleniem itp. oraz czytelnie oznakowanymi poprzez umieszczenie na nich nazwy firmy.
    Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
    Pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Uchwale w sprawie wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
    Wymagane jest utrzymywanie pojazdów w należytym stanie technicznym i sanitarno-higienicznym.
    Przewoźnik odpadów jest zobowiązany do usunięcia zanieczyszczeń powstałych w trakcie dokonywania odbioru lub transportu odpadów.


§ 11
    Urządzeniami przewidzianymi do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie Gminy Żegocina są:
    pojemniki o pojemności 60, 120 - 240 litrów,
    pojemniki o pojemności od 340 do 1100 litrów,
    kontenery (KP-5, KP-7, KP-10) o pojemności od 5 m3do 10m3
    worki o pojemności 60, 120 litrów,
    kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l
2.Pojemniki do gromadzenia odpadów powinny spełniać techniczne warunki bezpieczeństwa
i higieny sanitarnej, a w szczególności powinny być wyposażone w szczelną pokrywę.
3. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2003 r. Nr 75, poz. 690, z póżn. zm.)

§ 12
1. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny (odpady zmieszane), należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:
a) gospodarstwo domowe liczące od jednej do dwóch osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w co najmniej jeden worek lub pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 60 l ;
b) gospodarstwo domowe liczące od trzech do sześciu osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w co najmniej jeden worek lub pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 120 l ;
c) gospodarstwo domowe liczące powyżej sześciu osób zobowiązane jest wyposażyć nieruchomość w worki lub pojemniki o łącznej pojemności nie mniejszej niż 240 l ;
d) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność worków, pojemników lub kontenerów, do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane pod lit. a, b, c;
d) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia,
zobowiązani są dostosować pojemność worków, pojemników lub kontenerów do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do miesięcznego cyklu na obszarze Gminy Żegocina:
- dla szkół, przedszkoli - 12 l na każdego ucznia i pracownika,
- dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal,
- dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal,
- dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych, ośrodków zdrowia - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników,
- dla hoteli, pensjonatów, schronisk itp. - 20 l na jedno łóżko, jednak nie mniej niż jeden worek lub pojemnik o łącznej pojemności 120 l - 240 l na lokal,
- w przypadku lokali handlowych, spożywczych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz lokalu, na terenie prywatnym, co najmniej jednego kosza 50 l;
e) podczas imprez publicznych co najmniej jedno urządzenie o pojemności 120 litrów na 100 osób biorących udział w imprezie.
2. Odpady komunalne należy zbierać w sposób selektywny, przy odpowiednim zastosowaniu norm określonych w ust.1.
3.W drodze selektywnej zbiórki wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych będą podlegały odpady:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne z zastrzeżeniem: pkt 2-14
2) komunalne ulegające biodegradacji - w tym odpady zielone i kuchenne;
3 )papier i tektura w tym opakowania z papieru i tektury
4) tworzywa sztuczne w tym opakowania z tworzyw sztucznych
5) szkło w tym opakowania ze szkła
6) metale w tym opakowania z metali
7) opakowania wielomateriałowe;
8) odpady wielkogabarytowe (w tym meble);
9) odpady budowlane i rozbiórkowe
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
11) odpady niebezpieczne zawarte w odpadach komunalnych (chemikalia)
12) zużyte opony
13) przeterminowane leki
14) zużyte baterie i akumulatory
4. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki lub pojemniki o następujących, ujednoliconych kolorach:
    1) niebieski z przeznaczeniem na papier i tekturę
    2) żółty z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne
    3) czerwony z przeznaczeniem na metale oraz opakowania wielomateriałowe;
    4) zielony z przeznaczeniem na szkło bezbarwne i kolorowe
     5) brązowy z przeznaczeniem na odpady komunalne ulegające biodegradacji (odpady zielone oraz kuchenne);
     6) pomarańczowy z przeznaczeniem na odpady niebezpieczne (chemikalia - np. farby, rozpuszczalniki, oleje, opakowania po środkach ochrony roślin i in.)
     7) czarny z przeznaczeniem na odpady pozostałe po wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki)
5. Worki, pojemniki lub kontenery powinny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.
6. Zużyte baterie i akumulatorki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać do punktów zbiórki znajdujących się w Urzędzie Gminy, w szkołach, świetlicach wiejskich do specjalistycznych pojemników.
7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz akumulatory, pochodzące z terenu nieruchomości odbierane będą:
1) w ramach wystawki przez przedsiębiorcę/ów, działających w ramach umowy na odbieranie odpadów komunalnych;
2) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie artykułu tego samego rodzaju, co zużyty, w ilości niewiększej niż ilość kupionych artykułów;
3) w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
4) po utworzeniu w punkcie selektywnego gromadzenia odpadów
8. Odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych (chemikalia - farby, rozpuszczalniki, oleje, opakowania po środkach ochrony roślin i in.) należy przekazywać przedsiębiorcom posiadającym stosowny wpis do rejestru działalności regulowanej i umowę na realizację usługi zbiórki odpadów komunalnych na terenie gminy do mobilnego punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych.
9. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach.
10. Odpady budowlane i rozbiórkowe właściciele nieruchomości mogą zagospodarowywać we własnym zakresie lub przekazywać samodzielnie do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Łąkcie Górnej w godzinach jego otwarcia.
10.1 odpady wymienione w ust. 10 będą przekazywane przedsiębiorcom posiadającym stosowny wpis do rejestru działalności regulowanej i umowę na realizację usługi zbiórki odpadów komunalnych na terenie gminy lub będą zagospodarowane we własnym zakresie. Odbierane będą wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty; odpady niespełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą w uzgodnieniu z inwestorem.
11. Odpady wielkogabarytowe i zużyte opony winny być gromadzone w ramach wystawki przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejscu wyznaczonym przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej.
12. Worki, pojemniki lub kontenery do zbierania odpadów powinny być umieszczone w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
13. W miejscach publicznych (takich jak w szczególności chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe) odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych o minimalnej pojemności od 10 l - 50 l.
14.Organizator imprez masowych, ma obowiązek zapewnienia dostatecznej liczby pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów, a także toalet przenośnych.

§ 13
    Na terenie Gminy za wskazane uznaje się kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby w sposób niepowodujący uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości i ich mieszkańców, zanieczyszczania terenu oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
    Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek wpisać do deklaracji i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy.

§ 14
    Zabrania się wrzucać:
    do pojemników/worków na papier, tekturę:
a) opakowania z zawartością, np. żywności,
b) kalkę techniczną,
c)foliowane i lakierowane prospekty, katalogi.
    do pojemników/worków na tworzywa sztuczne:
a) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego,
b)opakowania i butelki po olejach i smarach,
    puszki i pojemniki po farbach i lakierach.
    do pojemników/worków na szkło:
a)ceramikę (porcelana, naczynia typu "arco", talerze, doniczki),
b)lustra,
c)szklane opakowania po farmaceutykach i środkach chemicznych z pozostałościami zawartości,
d)szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone),
e) szyby samochodowe.
    do przydomowych kompostowników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.
    W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym Gminę.
    W przypadku gromadzenia różnych odpadów podlegających selektywnej zbiórce w jednym pojemniku lub worku, odbiorca odpadów ma prawo odmówić jego odbioru w ramach selektywnej zbiórki odpadów.

§ 15
    Do zbierania odpadów na terenach budów mogą być wykorzystywane: kontenery, worki i inne pojemniki nienormatywne, zapewniające zachowanie porządku i czystości, opróżniane w ramach dodatkowego porozumienia z odbiorcą odpadów. Dopuszcza się krótkotrwałe i uzasadnione procesem budowlanym, gromadzenie zmieszanego gruzu budowlanego luzem.

ROZDZIAŁ IV

CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§16
1. Odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) oraz odpady pozostałe po wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu, z zastrzeżeniem § 12 pkt. 3 ust. 2-14
1.1. w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w ust 1 będą odbierane z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu, z zastrzeżeniem § 12 pkt. 3 ust. 2-14.
2. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w§ 12 ust.3 pkt. 2 należy usuwać z terenu nieruchomości, w których brak możliwości zagospodarowania odpadów we własnym zakresie nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu w okresie kwiecień - wrzesień,
2.1 w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w § 12 ust 3 pkt. 2 będą odbierane z terenu nieruchomości w których brak możliwości zagospodarowania odpadów we własnym zakresie nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu w okresie kwiecień - wrzesień,
3. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w§ 12 ust.3 pkt. 3 odbierane będą z terenu nieruchomości, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
3.1. w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w § 12 ust. 3 pkt. 3 będą odbierane nie rzadziej niż dwa razy w roku.
4. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w§ 12 ust.3 pkt. 4 należy usuwać z terenu nieruchomości, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
4.1 w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w § 12 ust 3 pkt. 4 będą odbierane z terenu nieruchomości nie rzadziej niż raz w miesiącu.
5. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 12 ust.3 pkt. 5 należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.
5.1 w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w § 12 ust 3 pkt. 5 będą odbierane z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.
6. Odpady podlegające wydzieleniu w drodze selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 12 ust.3 pkt. 6 i 7 należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na kwartał.
6.1 w przypadku nieruchomości zamieszkałych okresowo w sezonie letnim odpady określone w § 12 ust 3 pkt. 6 i 7 będą odbierane z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na kwartał.
7. Odpady określone w § 12 ust. 3 pkt. 8, 10, 11 i 12 będą odbierane z terenu nieruchomości nie rzadziej niż dwa razy w roku, w tym 1 jeden raz w sezonie letnim.
8. Zużyte baterie i akumulatorki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać samodzielnie do punktów zbiórki znajdujących się w Urzędzie Gminy, w szkołach, świetlicach wiejskich do specjalistycznych pojemników.
9. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je samodzielnie do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach w godzinach ich otwarcia.
10. Odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty właściciele nieruchomości mogą zagospodarowywać we własnym zakresie lub przekazywać samodzielnie do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Łąkcie Górnej w godzinach jego otwarcia Odpady powstałe na terenie budowy zobowiązany jest usunąć wykonawca robót budowlanych według odrębnych zasad.
11. Odpady z koszy ulicznych należy usuwać co najmniej raz na dwa tygodnie.
12.W przypadku terenów przeznaczonych do użytku publicznego oraz placówek handlowo -usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
13. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek usuwania odpadów niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
14. Odpady komunalne wymienione w § 12 pkt. 3 ust. 1-14 odbierane będą według harmonogramu określonego przez Gminę Żegocina.

§ 17

    Właściciel nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość w urządzenie (worki, pojemniki lub kontenery) służące do zbierania odpadów komunalnych poprzez zakup takiego urządzenia lub wydzierżawienie u przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.
    W przypadku dostarczenia przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne urządzenia, właściciel nieruchomości zwolniony jest z obowiązku określonego w ust. 1.

§ 18
    Właściciel nieruchomości nieskanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia.
    Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego (posiadającego zezwolenie) do wywozu nieczystości ciekłych, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być realizowane w okresie 36 godzin od zgłoszenia.
    Częstotliwość opróżniania osadów ścieków wytworzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków wynika z instrukcji ich eksploatacji.

§ 19
    Wielkość zbiornika bezodpływowego musi być dostosowana do planowanej częstotliwości jego opróżniania.
    Opróżnianie zbiornika powinno odbywać się w sposób uniemożliwiający wycieki, zanieczyszczenie ziemi i wód podziemnych.
3. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w terminie dwóch tygodni od momentu stwierdzenia tego faktu.
§ 20
1. Na właścicielu nieruchomości niezamieszkałych ciąży obowiązek zawarcia umów na odbieranie odpadów komunalnych niepochodzących z gospodarstw domowych np. od podmiotów gospodarczych, szkół, oraz nieczystości ciekłych według częstotliwości ustalonej w§ 16 i § 18 z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Żegocina oraz zezwolenia Wójta Gminy Żegocina na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i okazania ich uprawnionym instytucjom i osobom, wraz z dowodami uiszczania bieżących opłat z tego tytułu.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, należy przechowywać przez okres pięciu lat.
§ 21
Zabrania się odprowadzania wody zużytej na cele bytowe i gospodarcze, ciekłych odchodów zwierzęcych z gnojowników, odcieków z kompostowni, ścieków z budynków mieszkalnych oraz ścieków przemysłowych do rzek, potoków, rowów, do ziemi oraz na grunty sąsiednie.

ROZDZIAŁ V

INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z PLANU GOSPODARKI ODPADAMI


§ 22
Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne z terenu Gminy Żegocina zobowiązany jest do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania przeznaczonych do składowania, w pierwszej kolejności do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK)
Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych lub zastępczych instalacji do zagospodarowania odpadów dla regionu właściwego regionu wg. Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego, zgodnie z zasadą bliskości. Odpady selektywnie zebrane, powinny trafiać zgodnie z zasadą bliskości do instalacji regionalnych, które mają możliwość ich właściwego zagospodarowania lub w przypadku braku takiej możliwości, mogą one być kierowane do innych instalacji przetwarzających poszczególne frakcje odpadów selektywnie zebranych.

    ROZDZIAŁ VI

OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE

§ 23
    Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
    Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
    - Wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne - w kaganiec.
    - Systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust 2 z dnia 11 marca 2004 roku o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych zaświadczeń o przeprowadzonym szczepieniu.
    - Uzyskanie zezwolenia wójta na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r. Nr 77, poz. 687).
3. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
    - Stały i skuteczny nadzór.
    - Nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice.
4. Zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne.
5. Zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich i odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.
§ 24
Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego, takich jak drogi, chodniki, parki, zieleńce itp., a także w klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej.
§ 25
Wyprowadzanie psów bez kagańca i smyczy dozwolone jest jedynie na terenach ogrodzonych, niestanowiących terenów użytku publicznego.
    Zakazuje się:
    - wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, wyprowadzania psów na tereny placów zabaw.
2. Zakazy zawarte w ust. 2 nie dotyczą osób niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem.

§ 26
    Psy przebywające w miejscach publicznych bez właściciela oraz psy bezpańskie będą wyłapywane i przekazywane do schroniska dla zwierząt, z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie zwierząt.
    Koszty związane z wyłapaniem psa oraz koszty pobytu w schronisku ponosi właściciel psa, a w przypadku braku możliwości ustalenia właściciela koszty ponosi Gmina.

ROZDZIAŁ VII

ZASADY UTRZYMANIA I CHOWU ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 27
Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów oraz nieczystości powstających w związku z chowem zwierząt w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami sanitarno - epidemioligicznymi oraz prawem ochrony środowiska.

§ 28
    Na terenie gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyłączeniem:
    istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.),
    przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz królików i innych zwierząt futerkowych - wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi.
    Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

    Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:
    - nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.
    - zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie,
    - usuwać odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.
    - składować obornik w odległości, co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej drogi publiczne, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości
5) Obornik może być gromadzony, fermentowany i przechowywany w pomieszczeniach inwentarskich lub na płytach gnojowych ze ścianami bocznymi. Podłogi pomieszczeń inwentarskich i płyty gnojowe powinny być zabezpieczone przed przenikaniem wycieków do gruntu i zaopatrzone w instalacje odprowadzające wycieki do szczelnych zbiorników na gnojówkę i wodę gnojową. Nawozy naturalne oraz organiczne, stosowane na gruntach ornych muszą być przykryte lub wymieszane z glebą nie później niż następnego dnia po ich zastosowaniu.





ROZDZIAŁ VIII

WYZNACZENIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEROWADZANIA

§ 29
1) Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe itp.
2)Obowiązkową deratyzację przeprowadza się raz w roku.
3)Obowiązek deratyzacji spoczywa na właścicielu nieruchomości, który ponosi koszty jej przeprowadzenia.
4)Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji, uzgodniony z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Bochni, Wójt Gminy Żegocina poda do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie.

§ 30
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne Wójt Gminy Żegocina w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Bochni określi obszar i dodatkowy termin przeprowadzenia deratyzacji.

ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 31
    Nieprzestrzeganie zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.z 2012 r., poz. 391).     Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 prowadzone jest według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

§ 2
Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 3
Traci moc uchwała NR XXX/ 202/ 05 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina

§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

[wstecz]