Na podstawie art.. 18 ust.2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art.41 ust 1 i
art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.z 2001 r, Nr 142 poz.
1591 z 2001r. z póź. zm.) art. 17 ust. 1 pkt.15, art.44, art. 96 ust.3 ustawy z dnia 12
marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004r. Nr 64 poz. 593 z póź. zm) Rada Gminy
w Żegocinie uchwala, co następuje:
§ 1
1. Sprawienie pogrzebu przez gminę Żegocina przysługuje osobom
zmarłym zamieszkałym lub przebywającym na terenie gminy Żegocina w niżej wymienionych
przypadkach:
1/ jeżeli nie posiadały osób zobowiązanych do alimentacji,
2/ osoby zobowiązane do alimentacji nie mają możliwości lub uchylają się od
obowiązku sprawienia pogrzebu,
3/ osoba lub rodzina zobowiązana do pochówku znajduje się w trudnej sytuacji życiowej,
występują szczególne okoliczności i nie ma możliwości ubiegania się o świadczenie
na ten cel z innego tytułu,
4/ tożsamości tych osób nie można ustalić, po uzyskaniu zgody właściwego miejscowo
prokuratora.
§ 2
1. Ustalenie braku możliwości sprawienia pogrzebu przez osoby do tego zobowiązane
następuje w trybie określonym przepisami ustawy o pomocy społecznej.
2. W przypadkach szczególnych pomoc w formie sprawienia pogrzebu może być udzielana z
urzędu.
§ 3
1.Pogrzeb sprawia się zgodnie z wyznaniem zmarłego, a w przypadku gdy nie jest to
możliwe ustalenie wyznania w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Koszty pogrzebu obejmują niezbędne wydatki związane z pogrzebem, a w
szczególności:
a) przygotowanie ciała do pochówku,
b) zakup trumny, tabliczki, krzyża,
c) przewiezienie zwłok z miejsca zgonu do miejsca pochówku,
d) korzystanie z pomieszczenia kaplicy,
e) wykopanie i zakopanie grobu,
f) inne czynności wynikające ze sprawienia pogrzebu, wymagane przepisami prawa.
§ 4
Udział Gminy Żegocina w sprawieniu pogrzebu możliwy jest w formie:
1) pogrzebu zleconego zakładowi pogrzebowemu przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w
Żegocinie , po wcześniejszym podpisaniu umowy pomiędzy Kierownikiem GOPS a zakładem
pogrzebowym;
2) zasiłku celowego, celowego specjalnego lub celowego zwrotnego na sprawienie pogrzebu,
przyznanego przez Gminny Ośrodek Pomocy społecznej, na wniosek osoby ponoszącej koszty
pochówku, na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
§ 5
1. Kierownik GOPS dokonuje zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawienie
pogrzebu na podstawie wniosku i rachunków przedstawionych przez osoby, które dokonały
pochówku lub rachunku wystawionego przez firmę, której pochówek został zlecony.
2. Zapłata lub zwrot kosztów za sprawienie pogrzebu nie może być
wyższa niż 50% kwoty wypłacanej przez ZUS z tytułu zasiłku pogrzebowego.
§ 6
1. ustala się następujące zasady zwrotu wydatków poniesionych przez Gminę Żegocina
na sprawienie pogrzebu:
1/ jeżeli przysługuje po zmarłym zasiłek pogrzebowy z ubezpieczenia społecznego
wydatki w całości lub w części pokrywa się z tego zasiłku ,
2/ jeżeli zmarły pozostawił majątek, a nie przysługuje zasiłek pogrzebowy, wydatki
pokrywa się w całości lub w części z masy spadkowej zgodnie z przepisami
prawa spadkowego,
3/ w przypadku sprawienia pogrzebu osobo bezdomnym, samotnym, nieznanym /NN/, nie
posiadającym żadnego majątku ani dochodów, wydatki w całości pokrywa Gmina
Żegocina.
§7
1. W przypadkach szczególnych Kierownik GOPS może odstąpić od żądania zwrotu
wydatków poniesionych na sprawienie pogrzebu zwłaszcza gdy:
1/ nie można ustalić osób zobowiązanych do zwrotu wydatków,
2/ dochód osoby zobowiązanej lub dochód na osobę w rodzinie osoby zobowiązanej nie
przekracza kryterium dochodowego określonego w art.8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej,
3/ żądanie zwrotu w całości lub w części wydatków poniesionych na sprawienie
pogrzebu stanowiłoby dla osoby zobowiązanej nadmierne obciążenie.
§8
Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Żegocinie.
§ 9
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc Uchwała nr XXII/149/97 Rady Gminy
Żegocina z dnia 12 grudnia 1997roku w sprawie ustalenia zasad organizowania pogrzebu
zmarłym podopiecznym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Małopolskiego.
|