Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz.
1591 z późn. zm.) w związku z art. 41 ust. 2,5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2007r
Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o
przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./ - Rada Gminy Żegocina
uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz
Zapobiegania Narkomanii Gminy Żegocina na 2009 rok. w brzmieniu przedstawionym w
załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń
Urzędu Gminy.
Załącznik do Uchwały Nr XVIII/129/08 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2008 r.
PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA
NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2009
Kwestia zobowiązania do leczenia osób uzależnionych od alkoholu bądź
innych substancji pochodnych jest problemem złożonym i wielopłaszczyznowym . Dotyka
bowiem sfery etyczno - moralnej, praktycznej oraz normatywnej. Stąd też opinie
specjalistów na temat funkcjonowania instytucji zobowiązana do leczenia są zróżnicowane
a często wręcz skrajne. Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład
życia rodzinnego, demoralizację nieletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie
zakłócają spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badania przez lekarza biegłego
w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu lub innych substancji
psychoaktywnych. Jeżeli u osób, badanych stwierdzone zostaje uzależnienie od alkoholu bądź
narkotyków sąd może je zobowiązać do leczenia w trybie stacjonarnym lub
ambulatoryjnym. Procedury zobowiązania do leczenia są skomplikowane i przewlekłe. W ich
realizację zaangażowane są różne instytucje ; gminne komisje rozwiązywania problemów
alkoholowych, sądy i policja. Czas potrzebny na przeprowadzenie całej procedury w wielu
przypadkach przeciąga się niekiedy w sposób drastyczny, przekraczając ustawowe dwa
lata, mimo tych przeszkód trzeba podkreślić , że zobowiązanie do leczenia jest
niejednokrotnie jedyną możliwością kontaktu osoby uzależnionej z placówką odwykową.
Jest to często jedyna możliwość rozpoczęcia terapii i przerwania ciągów agresywnych
zachowań w stosunku do rodziny i otoczenia.
Bezradność wobec osób zobowiązanych do leczenia odczuwają również członkowie
naszej gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a także sędziowie orzekający
tryb leczenia. W niektórych wypowiedziach pojawia się określenie "syzyfowa
praca" ze względu na niemożność wyciągania jakichkolwiek konsekwencji za odmowę
leczenia przez osobę do niego zobowiązaną. Okazuje się coraz częściej, że najlepszą
formą leczenia uzależnienia jest jego dobrowolność. W świetle przytoczonych uwag
dotyczących leczenia coraz większej mocy nabiera przekonanie , ze najważniejszym działaniem
w procesie przeciwdziałania uzależnieniom jest profilaktyka.
Proponowany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2009 ma stanowić instrument pomocniczy i
wspierający politykę samorządu w zakresie społecznej ochrony zdrowia i zwalczania
uzależnień. Ma on również zmierzać poprzez regulacje prawne do stopniowego
ograniczania dostępności do alkoholu osobom dorosłym a zwłaszcza młodzieży.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i
Zapobiegania Narkomanii będzie dążyć do stosowania coraz bardziej skutecznych metod
kontroli placówek handlowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na obszarze
gminy. Utwierdza nas w tym dążeniu stale rosnący brak przyzwolenia społecznego dla
sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim oraz nietrzeźwym. Naszym wspólnym
celem jest rozwijanie dalszej współpracy z dyrekcjami szkół i policją w celu
eliminowania z naszego życia nadmiernego spożywania alkoholu, który częstokroć rodzi
przemoc i powoduje szereg innych negatywnych skutków w życiu rodzinnym.
Gminna Komisja wyraża nadzieję, że te wspólne działania będą
prowadzić do stopniowego ograniczania spożycia alkoholu i używania innych substancji
uzależniających zarówno przez osoby dorosłe jak i przez młodzież. Współdziałania
te powinny doprowadzić też do kształtowania pozytywnych postaw i obyczajów promujących
zdrowy styl życia i coraz wyższą kulturę spożycia napojów alkoholowych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2009.
Na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2007r Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z
dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./
przyjmuje się do realizacji następujące zadania:
I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ
DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I
NARKOTYKÓW
1. Świadczenie wsparcia psychologicznego dla rodzin zagrożonych lub
dotkniętych alkoholizmem a zwłaszcza dzieciom i młodzieży żyjącej w tych rodzinach.
2. Prowadzenie wspólne z dyrekcjami szkół rozpoznawania zjawisk
patologicznych wśród uczniów pod kątem wykrywania zagrożeń wynikających z nadużywania
przez młodzież napojów alkoholowych i narkotyków.
3. Udzielanie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu bądź innych substancji
psychoaktywnych w podejmowaniu leczenia i rehabilitacji.
4. Kierowanie na badania diagnostyczne w przedmiocie uzależnienia osób
zgłoszonych do Gminnej Komisji przez najbliższych członków rodziny, Policję bądź
instytucje do tego upoważnione oraz finansowanie tych badań.
II. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTEPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIENIA OD
ALKOHOLU I NARKOTYKÓW, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY
PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.
1. Kontynuowanie współpracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych z Policją w zakresie pomocy rodzinom dotkniętym przemocą i agresją ze
strony najbliższych członków tych rodzin.
2. Prowadzenie wsparcia psychologicznego dla osób zgłaszających się
do Komisji z prośbą o interwencję w przeciwdziałaniu przemocy domowej a zwłaszcza
ochrony małoletnich dzieci w celu złagodzenia ich traumatycznych przeżyć.
3. Zarezerwowanie w budżecie gminy niezbędnych środków finansowych
na pracę z młodzieżą i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz zagrożonych patologią i
mających w związku z taką sytuacją określone trudności w nauce i kontaktach społecznych.
4. Kontynuowanie współpracy z dyrekcjami szkół w sprawie pomocy
terapeutycznej i psychologicznej dla młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych mających określone
trudności w nauce i kontaktach społecznych.
III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY NA TERENIE GMINY.
1. Zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych na zajęcia profilaktyczne
przeprowadzane w szkołach przez wyspecjalizowane zespoły terapeutyczne.
2. Wspomaganie finansowe i merytoryczne młodzieży szkolnej organizującej różne formy
działalności profilaktycznej promującej wolny od uzależnień trzeźwy styl życia.
3. Współdziałanie członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych z
dyrektorami szkół na terenie gminy oraz z wychowawcami w prowadzeniu działalności
zapobiegającej przemocy wśród uczniów.
4. Dofinansowanie w miarę posiadanych środków, wypoczynku młodzieży szkolnej w
okresie ferii i wakacji letnich, obozy i kolonie profilaktyczne.
VI. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ
ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ UZALEŻNIEŃ OD INNYCH SUBSTANCJI
PSYCHOAKTYWNYCH.
1. Pomaganie szkolnym klubom sportowym i świetlicom wiejskim które oprócz realizowania
zadań czysto sportowych prowadzą działalność wychowawczą kultywującą postawy trzeźwości
życia oraz zachowań znajdujących społeczną akceptację.
2. Współdziałanie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie rozpoznawania i
rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych patologią
alkoholizmu i przemocy.
3. Dofinansowanie zgrupowań terapeutycznych dla młodzieży organizowanych przez
instytucje pomagające rodzinom w których występują problemy uzależnień od
alkoholu i narkotyków.
4. Wspieranie finansowe profilaktycznej działalności edukacyjnej dla dzieci i młodzieży
prowadzonej w formie pozalekcyjnych zajęć rekreacyjno - sportowych.
V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH.
1. Program niniejszy realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych stosownie do jej właściwości określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. ( tekst jednolity z
2007r Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./ -
2. Finansowanie zadań programu odbywa się ze środków budżetowych
Gminy.
3. Gminna Komisja odbywa posiedzenia na terenie Urzędu Gminy w
uzgodnionych każdorazowo terminach.
4. Członkom uczestniczącym w posiedzeniach Komisji jest wypłacane
wynagrodzenie w kwocie 60,00 zł.
5. Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy w Żegocinie za
pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej.
Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Żegocinie.
|