UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2006 - 2010

   Uchwała nr XVIII/129/08 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2009.

  
   
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 41 ust. 2,5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2007r Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./ - Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:

§ 1

Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii Gminy Żegocina na 2009 rok. w brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.


Załącznik do Uchwały Nr XVIII/129/08 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2008 r.

PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2009

    Kwestia zobowiązania do leczenia osób uzależnionych od alkoholu bądź innych substancji pochodnych jest problemem złożonym i wielopłaszczyznowym . Dotyka bowiem sfery etyczno - moralnej, praktycznej oraz normatywnej. Stąd też opinie specjalistów na temat funkcjonowania instytucji zobowiązana do leczenia są zróżnicowane a często wręcz skrajne. Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badania przez lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Jeżeli u osób, badanych stwierdzone zostaje uzależnienie od alkoholu bądź narkotyków sąd może je zobowiązać do leczenia w trybie stacjonarnym lub ambulatoryjnym. Procedury zobowiązania do leczenia są skomplikowane i przewlekłe. W ich realizację zaangażowane są różne instytucje ; gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, sądy i policja. Czas potrzebny na przeprowadzenie całej procedury w wielu przypadkach przeciąga się niekiedy w sposób drastyczny, przekraczając ustawowe dwa lata, mimo tych przeszkód trzeba podkreślić , że zobowiązanie do leczenia jest niejednokrotnie jedyną możliwością kontaktu osoby uzależnionej z placówką odwykową. Jest to często jedyna możliwość rozpoczęcia terapii i przerwania ciągów agresywnych zachowań w stosunku do rodziny i otoczenia.
Bezradność wobec osób zobowiązanych do leczenia odczuwają również członkowie naszej gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a także sędziowie orzekający tryb leczenia. W niektórych wypowiedziach pojawia się określenie "syzyfowa praca" ze względu na niemożność wyciągania jakichkolwiek konsekwencji za odmowę leczenia przez osobę do niego zobowiązaną. Okazuje się coraz częściej, że najlepszą formą leczenia uzależnienia jest jego dobrowolność. W świetle przytoczonych uwag dotyczących leczenia coraz większej mocy nabiera przekonanie , ze najważniejszym działaniem w procesie przeciwdziałania uzależnieniom jest profilaktyka.

     Proponowany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2009 ma stanowić instrument pomocniczy i wspierający politykę samorządu w zakresie społecznej ochrony zdrowia i zwalczania uzależnień. Ma on również zmierzać poprzez regulacje prawne do stopniowego ograniczania dostępności do alkoholu osobom dorosłym a zwłaszcza młodzieży.
     Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Zapobiegania Narkomanii będzie dążyć do stosowania coraz bardziej skutecznych metod kontroli placówek handlowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na obszarze gminy. Utwierdza nas w tym dążeniu stale rosnący brak przyzwolenia społecznego dla sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim oraz nietrzeźwym. Naszym wspólnym celem jest rozwijanie dalszej współpracy z dyrekcjami szkół i policją w celu eliminowania z naszego życia nadmiernego spożywania alkoholu, który częstokroć rodzi przemoc i powoduje szereg innych negatywnych skutków w życiu rodzinnym.
     Gminna Komisja wyraża nadzieję, że te wspólne działania będą prowadzić do stopniowego ograniczania spożycia alkoholu i używania innych substancji uzależniających zarówno przez osoby dorosłe jak i przez młodzież. Współdziałania te powinny doprowadzić też do kształtowania pozytywnych postaw i obyczajów promujących zdrowy styl życia i coraz wyższą kulturę spożycia napojów alkoholowych.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2009.

    Na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2007r Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./ przyjmuje się do realizacji następujące zadania:

I.    ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I
NARKOTYKÓW

1.    Świadczenie wsparcia psychologicznego dla rodzin zagrożonych lub dotkniętych alkoholizmem a zwłaszcza dzieciom i młodzieży żyjącej w tych rodzinach.
2.    Prowadzenie wspólne z dyrekcjami szkół rozpoznawania zjawisk patologicznych wśród uczniów pod kątem wykrywania zagrożeń wynikających z nadużywania przez młodzież napojów alkoholowych i narkotyków.
3. Udzielanie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu bądź innych substancji psychoaktywnych w podejmowaniu leczenia i rehabilitacji.
4.    Kierowanie na badania diagnostyczne w przedmiocie uzależnienia osób zgłoszonych do Gminnej Komisji przez najbliższych członków rodziny, Policję bądź instytucje do tego upoważnione oraz finansowanie tych badań.

II.    UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTEPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.

1.    Kontynuowanie współpracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Policją w zakresie pomocy rodzinom dotkniętym przemocą i agresją ze strony najbliższych członków tych rodzin.
2.    Prowadzenie wsparcia psychologicznego dla osób zgłaszających się do Komisji z prośbą o interwencję w przeciwdziałaniu przemocy domowej a zwłaszcza
ochrony małoletnich dzieci w celu złagodzenia ich traumatycznych przeżyć.
3.    Zarezerwowanie w budżecie gminy niezbędnych środków finansowych na pracę z młodzieżą i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz zagrożonych patologią i mających w związku z taką sytuacją określone trudności w nauce i kontaktach społecznych.
4.    Kontynuowanie współpracy z dyrekcjami szkół w sprawie pomocy terapeutycznej i psychologicznej dla młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych mających określone trudności w nauce i kontaktach społecznych.

III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY NA TERENIE GMINY.

1. Zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych na zajęcia profilaktyczne przeprowadzane w szkołach przez wyspecjalizowane zespoły terapeutyczne.
2. Wspomaganie finansowe i merytoryczne młodzieży szkolnej organizującej różne formy działalności profilaktycznej promującej wolny od uzależnień trzeźwy styl życia.
3. Współdziałanie członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych z dyrektorami szkół na terenie gminy oraz z wychowawcami w prowadzeniu działalności zapobiegającej przemocy wśród uczniów.
4. Dofinansowanie w miarę posiadanych środków, wypoczynku młodzieży szkolnej w okresie ferii i wakacji letnich, obozy i kolonie profilaktyczne.

VI. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ UZALEŻNIEŃ OD INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH.

1. Pomaganie szkolnym klubom sportowym i świetlicom wiejskim które oprócz realizowania zadań czysto sportowych prowadzą działalność wychowawczą kultywującą postawy trzeźwości życia oraz zachowań znajdujących społeczną akceptację.
2. Współdziałanie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie rozpoznawania i rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych patologią
alkoholizmu i przemocy.
3. Dofinansowanie zgrupowań terapeutycznych dla młodzieży organizowanych przez instytucje pomagające rodzinom w których występują problemy uzależnień od
alkoholu i narkotyków.
4. Wspieranie finansowe profilaktycznej działalności edukacyjnej dla dzieci i młodzieży prowadzonej w formie pozalekcyjnych zajęć rekreacyjno - sportowych.

V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

1.    Program niniejszy realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych stosownie do jej właściwości określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. ( tekst jednolity z 2007r Dz.U. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.Nr 179, poz.1485 z późn.zm./ -
2.    Finansowanie zadań programu odbywa się ze środków budżetowych Gminy.
3.    Gminna Komisja odbywa posiedzenia na terenie Urzędu Gminy w uzgodnionych każdorazowo terminach.
4.    Członkom uczestniczącym w posiedzeniach Komisji jest wypłacane wynagrodzenie w kwocie 60,00 zł.
5.    Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy w Żegocinie za pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej.

Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie.

[wstecz]