PROJEKT BUDŻETU GMINY ŻEGOCINA NA 2006 ROK

    Projekt budżetu Gminy Żegocina na rok 2006 wraz z projektem Uchwały Budżetowej opracowany został w oparciu o Ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych z późniejszymi zmianami, Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. z późniejszymi zmianami, planowaną inflację, prognozowany wskaźnik wzrostu cen, a tym samym oszacowanie przewidywanych dochodów budżetu gminy a także wzrostu wydatków bieżących na realizację wszystkich rodzajów zadań wykonywanych przez gminę oraz przewidywane wykonanie budżetu za 2005 r. Przy ustalaniu wskaźników wzrostu przyjęto średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych planowany w wysokości 1,5 % a także wzrost przeciętnego wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej w roku 2006 o 1,5 % w stosunku do przeciętnego przewidywanego wynagrodzenia za 2005 r.

    Projekt budżetu gminy na rok 2006 zawiera dochody według działów, rozdziałów i źródeł ich pochodzenia oraz wydatki w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Przy opracowaniu budżetu na rok 2006 przyjęto kwotę subwencji zgodnie z pismem Ministra Finansów znak ST3-4 820-4 5/2005 z dnia 2005-10-11. Subwencja ogólna dla Gminy Żegocina na rok 2006 wynosi 6.319.614. Na kwotę tą składa się część podstawowa subwencji - 1.450.548, część oświatowa - 4.658.695 oraz subwencja równoważąca dochody utracone w wysokości 210.371.
     W 2005 r. Gmina Żegocina otrzymała subwencję podstawową w wysokości 1.332.882, natomiast na rok 2006 subwencja ta wzrosła o kwotę 117.666 co stanowi 8,83 % wzrostu. Subwencja oświatowa z kwoty 4.519.362 w 2005 r. wzrosła na rok 2006 do kwoty 4.658.695 tj. o kwotę 139.333, co stanowi wzrost o 3,08 %. Nastąpił wzrost subwencji równoważącej dochody w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych z kwoty 17.813 w 2005 r. do kwoty 210.371 w 2006 r. co stanowi wzrost o kwotę 192.558.
     Zwiększył się udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z pismem Ministra Finansów do projektu budżetu przyjęto kwotę 577.552 co stanowi wzrost dochodów z tego tytułu w porównaniu z 2005 r. o kwotę 3.177 tj. o 0,55%. W projekcie budżetu przyjęto wielkości dotacji na zadania ustawowo zlecone gminie. Zgodnie z planowanym wykonaniem za 2005 r. oraz wielkościami planowanymi przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie w budżecie gminy na rok 2006 przyjęto dotację w wysokości 1.420.400 na zadania ustawowo zlecone samorządowi do realizacji w zakresie działów:
- Pomoc społeczna kwotę 1.367.850. z tego na:
- ośrodki wsparcia , kwotę 259.910
- świadczenia rodzinne oraz składki emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego kwotę 1.022.600
- składki na ubezpieczenia zdrowotne kwotę 5.340
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia kwotę 80.000
- Wypłata wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji publicznej kwotę 50.800
- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa kwotę 250
- Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa uzupełnianie list wyborców kwotę 1.200
- Obrona narodowa kwotę 300
Na realizację zadań własnych bieżących,na 2006 r.z budżetu państwa gmina otrzyma kwotę 134.280, z tego:
- 59.190 na Ośrodek Pomocy Społecznej,
-20.370 na pomoc naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i ; rentowe
- 54.720 na pozostałą działalność (dożywianie dzieci)
Natomiast dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zleconych gminie w 2006 r. wynoszą 12.470, z tego:
- administracja publiczna-11.900,
- Ośrodki wsparcia-5 70.

    Projekt budżetu gminy na rok 2006 po stronie planu dochodów zamyka się kwotą 11.418.000 i zwiększył się o kwotę 1.248.000 co stanowi wzrost o 12.27 % w porównaniu z planowanymi pierwotnie dochodami na 2005 r.
     Planując dochody własne przyjęto wzrost o 2 % w stosunku do roku 2005.

   Natomiast po stronie planu wydatków zamyka się kwotą 11.849.146 i zwiększył się o kwotę 1.110.389, co stanowi wzrost o 10,34 % w porównaniu z początkowo planowanymi wydatkami na 2005 r.

    Różnica między dochodami a wydatkami budżetu gminy na 2006 r. stanowi deficyt budżetu gminy w kwocie 858.00. Deficyt ten. pokryty zostanie planowanym do zaciągnięcia kredytem.
    Planując wydatki przyjęto wzrost o 1,5 % dla wydatków rzeczowych oraz 1,5 % w związku z proponowaną podwyżką plac pracowników sfery budżetowej. Zwiększone kwoty wydatków są niezbędne do prawidłowej realizacji zadań bieżących gminy.

    W projekcie budżetu utworzona została na rok 2006 w dziale 758 - "Różne rozliczenia" rezerwa ogólna budżetu w wysokości 90.000. Na realizację zadań inwestycyjnych w projekcie budżetu przeznaczona została kwota w wysokości 2.323.000, zgodnie z zatwierdzonymi przez Radę Gminy limitami wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.

    W projekcie budżetu zaplanowana została kwota 138.854 na spłatę pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, zaciągniętych na: budowę kanalizacji sanitarnej Łąkcie Górnej i Żegocinie w kwocie 91.654 oraz kwota 40.000 na spłatę pożyczki dotyczącej budowy zagrodowych oczyszczalni ścieków i 7.200 na modernizację oczyszczalni ścieków w Łąkcie Górnej. Zaplanowano także spłatę kredytów w kwocie 288.000. W kwocie tej mieści się:
- spłata kredytu zaciągniętego na budowę Wodociągu Wiejskiego w Łąkcie Górnej 60.000,
- 50.000 na spłatę kredytu zaciągniętego na budowę sali gimnastycznej w Rozdzielu.
- 25.000 na budowę wodociągu wiejskiego w Żegocinie,
- 30.000 na budowę chodników w Rozdzielu i Łąkcie Górnej,
- 25.000 na wymianę stolarki okiennej w SP Żegocina,
- 30.000 na adaptację budynku byłego Ośrodka Zdrowia na Środowiskowy Dom Samopomocy
- 68.000 na rozbudowę SP Bytomsko.

    W projekcie budżetu zabezpieczona została również kwota 85.000 tytułem spłaty odsetek od w/w pożyczek i kredytów. Do projektu budżetu opracowana została informacja o stanie mienia komunalnego gminy a dochody i wydatki z tego tytułu ujęte zostały w projekcie budżetu.

[wstecz]