Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6
marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z
późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), w związku z art.
10 ust 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych
innych ustaw ( Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Powiatowego
Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje :
§ 1
Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina określone
są w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina- jako załącznik
do uchwały
§ 2
Bieżące prowadzenie kontroli w zakresie realizacji postanowień powyższego Regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina powierza się Wójtowi Gminy
Żegocina.
§ 3
Z dniem wejścia w życie niniejszej Uchwały traci moc obowiązująca Uchwała nr XXIII/
193/ 2002 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 7 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowych
zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina.
§ 4
Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Małopolskiego
Załącznik do Uchwały Nr
XXX/2002/05 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia 2005 r.
Regulamin utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Żegocina
(akt prawa miejscowego)
I. Postanowienia ogólne.
1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Żegocina a w szczególności:
a) Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości;
b) Rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do
zbierania odpadów komunalnych;
c) Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku
publicznego;
d) Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;
e) Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
f) Wymagania odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej;
g) Wyznaczenie obszarów podlegającej obowiązkowej deratyzacji i
terminy jej przeprowadzania.
2. Ilekroć w niniejszych zasadach jest mowa o:
1) Nieczystościach ciekłych- rozumie się przez to ścieki gromadzone
przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
2) Odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady powstające w
gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące
od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są
podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
3) Odpadach wielkogabarytowych- należy przez to rozumieć jeden ze
strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego
składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych
pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
4) Odpadach ulegających biodegradacji- należy przez to rozumieć
odpady, które ulęgają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów
np.: odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę, opakowania z papieru i
tektury, części z drewna itp.
5) Odpadach zielonych- należy przez to rozumieć frakcję odpadów
ulegających biodegradacji, powstająca w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów
zielonych,
6) Odpadach opakowaniowych- należy przez to rozumieć opakowania z
papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych,
opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w
KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne,
7) Odpadach budowlanych- rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących
z remontów i budów wymienionych w KPGO pośród 18 strumieni składających się na
odpady komunalne,
8) Odpadach niebezpiecznych- rozumie się przez to frakcję odpadów
niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni
składających się na odpady komunalne, a więc.: Baterie, akumulatory, świetlówki,
resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów
mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i
nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki.
9) Zbiornikach bezodpływowych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia
przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
10) Stacjach zlewnych- należy przez to rozumieć instalację i urządzenia
zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące
do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich
gromadzenia,
11) Nieruchomości- należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1
kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny podmiot własności,
jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków,
12) Właścicielu nieruchomości- należy przez to rozumieć taż współwłaściciela,
użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w
zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,
13) Posiadaczu odpadów- rozumie się przez to każdego, kto faktycznie
włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną, z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów;
domniema się, że władający powierzchnia ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących
się na posiadłości,
14) Podmiot uprawniony (przewoźnik)- należy przez to rozumieć
podmioty posiadające zezwolenie Wójta Gminy Żegocina na prowadzenie działalności
polegającej na zbieraniu, transporcie, odzysku lub unieszkodliwianiu odpadów
komunalnych.
II. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku obowiązujące właściciela
nieruchomości.
1. Właściciele nieruchomości oraz najemcy/ właściciele lokali/
zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
Dbanie o należyty stan techniczny i sanitarno- porządkowy nieruchomości:
a) Wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia
odpadów komunalnych (pojemniki, kontenery, worki na śmieci), ustawienia ich na terenie
utwardzonym;
b) Utrzymanie urządzeń do gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym;
c) Dbanie o czystość na chodniku przyległym do nieruchomości, nie
dopuszczając do jego zanieczyszczenia odpadami;
d) Usuwanie z chodnika przyległego do nieruchomości śniegu, lodu, błota
śliskości, gołoledzi, zwisających sopli lodu na całej jego długości.
Dojścia i dojazdy do obiektów budowlanych znajdujących się na terenie nieruchomości
winny być odśnieżane w miarę potrzeb, jeżeli po nieruchomości poruszają się
pojazdy lub osoby postronne. Zabrania się usuwania śniegu i nieczystości z chodników
na ulicę i odwrotnie.
e) Niezwłoczne usuwanie dostarczonych na teren nieruchomości materiałów
budowlanych i innych towarów utrudniających korzystanie z drogi, przejścia lub szpecących
otoczenie;
f) Formowanie na terenie nieruchomości drzew i krzewów w taki sposób,
by nie zagrażały bezpieczeństwu ludzi i mienia;
g) Usuwanie z miejsc powszechnie dostępnych (parkingi, ulice, place)
porzuconych wraków samochodów, sprzętu domowego i innych przedmiotów zanieczyszczających
i szpecących nieruchomość;
h) Gromadzenie odpadów komunalnych w urządzeniach do tego celu
przeznaczonych;
i) Wyposażenie nieruchomości w szczelne zbiorniki bezodpływowe spełniające
normy wynikające z prawa o ochronie środowiska, utrzymaniu czystości i porządku w
gminie oraz prawa budowlanego w przypadku nieczystości ciekłych nieodprowadzanych do
kanalizacji sanitarnej.
Jeżeli jest to możliwe należy podłączyć nieruchomość do sieci kanalizacyjnej lub
wyposażenie jej w przydomową oczyszczalnię ścieków;
j) Oddzielne gromadzenie ścieków bytowych, gnojowicy i innych nawozów
naturalnych.
k) Prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów;
l) Przekazanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych
przewoźnikowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem;
2. Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust.1, na terenie budowy
należy do wykonawcy robót.
3. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi- (właściciele
nieruchomości spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i inni) ustalają wewnętrzne
zasady porządku zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu.
4. Utrzymywanie czystości i porządku na drogach należy do zarządcy
drogi.
5. Przedsiębiorcy prowadzący publiczny transport osobowy na terenie
Gminy obowiązani są utrzymywać czystość na przystankach, z których korzystają osoby
przewożone tym transportem, a w szczególności:
a) Usuwać odpady komunalne z przystanków
b) Usuwać śliskości na przystankach
6. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie
w miejscach dozwolonych, a więc:
a) Na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki
odprowadzone są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich
usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności
ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub ziemi,
b) Na terenach służących do użytku publicznego tyko w miejscach do
tego celu przygotowanych i specjalnie oznaczonych.
7. Naprawa samochodów poza warsztatami na terenie nieruchomości tyko
za zgodą właściciela nieruchomości i tyko wtedy, gdy nie są uciążliwe dla sąsiednich
nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie
zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
8. Umieszczanie plakatów, ogłoszeń, nekrologów oraz reklam powinno
odbywać się na urządzeniach do tego celu przeznaczonych.
9. W celu zagospodarowania jak największej ilości surowców wtórnych
zaleca się gromadzenie ich w specjalnie przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub
workach.
10. W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej i
powstawania odpadów innych niż komunalne należy stosować przepisy ustawy o odpadach.
III. Rodzaje urządzeń
przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach
publicznych oraz zasady ich rozmieszczania.
1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku
na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki o pojemności
uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
Powyżej wymienione przyrządy właściciel nieruchomość powinien uwzględnić podpisując
umowę z przewoźnikiem.
2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku
na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób
stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie
zbiornika nie było konieczne częściej niż 1raz w tygodniu. Nie można dopuszczać do
przepełnienia zbiornika. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać
dostosowana do ilości mieszkańców tak, aby zapewnić stopień ich oczyszczenia określonego
w przepisach odrębnych.
3. Do stosowania dopuszcza się:
W odniesieniu do zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej
a) Pojemniki o pojemności nie mniejszej niż 110 l, lub worki o takiej
samej pojemności w odpowiedniej kolorystyce, z odpowiednim nadrukiem w zależności od
rodzaju gromadzonych w nim odpadów, jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny.
Worki muszą być nieprzemakalne, zawiązane lub zamykane.
b) W odniesieniu do pozostałych podmiotów pojemniki kontenery zamykane
stosowne do ilości wytwarzanych na ich terenach odpadów, poprzednio uzgodnione z odbiorcą
świadczącym usługi w zakresie odbioru odpadów.
4. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub
obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach
lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w celu niedopuszczenia
do przepełnienia.
5. Organizator wszelkiego rodzaju imprez plenerowych zobowiązany jest
najpóźniej dzień wcześniej wyposażyć teren w niezbędną ilość urządzeń do składowania
odpadów oraz usunąć odpady najpóźniej w następnym dniu po zakończeniu imprezy.
Powinien zapewnić dostęp do szalet i ich utrzymanie w należytym porządku a po zakończonej
imprezie uprzątnąć zgodnie z przepisami zawartymi w regulaminie.
6. Organizator imprezy masowej, nie później niż 30 dni przed
planowanym terminem jej rozpoczęcia, jest zobowiązany wystąpić z wnioskiem o opinię
do Państwowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia
1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2005r Nr 108, poz. 909).
7. Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
i gromadzenia nieczystości ciekłych:
1) Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy
uwzględniać stosowne przepisy z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12
kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i
ich usytuowania, (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
2) Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z
wyselekcjowanymi odpadami należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla
pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren
nieruchomości lub, gdy tej możliwości nie ma należy wystawić je na chodnik lub ulicę
w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem.
3) Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub
oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do
nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.
4) Pojemniki na odpady powinny być postawione na terenie nieruchomości
w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej
powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.
5) Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na
odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania.
6) Wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne muszą być
wystawione w terminie przewidzianym harmonogramem na chodniki lub ulicę przed wejściem
na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę
do tego celu w zabudowie wielorodzinnej.
IV. Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
1. Obowiązki w zakresie podpisania umów:
1) Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z
podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.
2) Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci
kanalizacyjnej, są zobowiązani do podpisania z podmiotem uprawnionym, umowy na opróżnianie
zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.
3) Dokumentem upoważniającym do podpisania Umowy z właścicielem
nowowybudowanych nieruchomości przez podmiot upoważniony jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie
obiektu lub po przedstawieniu zawiadomienia o zakończeniu budowy określone w odrębnych
przepisach.
4) Gmina podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie musza spełniać
przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, w wymaganiach tych szczegółowo określa, w oparciu o
niniejszy Regulamin, zasady selekcji odpadów przez właścicieli, zasady ich odbioru oraz
dalszego postępowania z nimi przez przedsiębiorców.
5) Gmina wydając zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli
nieruchomości, poprzez określenie szczegółowych zasad odbioru i postępowania, zobowiązuje
przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie, w tym powstających
w gospodarstwach domowych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego, odpadów budowlanych i odpadów niebezpiecznych.
2. Konsekwencje niezrealizowania obowiązków:
1) Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w
zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów
komunalnych oraz utrzymania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci
kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia
nieruchomości w przydomową oczyszczalnie ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i
innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby;
w przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków wójt, wydaje decyzję nakazującą
ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17
czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005r. Nr 229, poz.
1954 z późn. zm.).
2) Wójt dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli
nieruchomości umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych,
oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat.
3) W przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt.
2, wójt, wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich
wysokości, termin uiszczania oraz sposób udostępnienia urządzeń w celu ich opróżnienia;
w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów
komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok
następny, jeżeli właściciel nieruchomości, na co najmniej trzy miesiące przed upływem
daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi
nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat
wymierzonych wyżej decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia
1999r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z póź. zm.).
4) Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżniania zbiorników
bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest zobowiązany przechowywać przez okres 1
roku wraz z aktualną umową na świadczenie usługi z przewoźnikiem.
5) W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel
nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w terminie dwóch tygodni od momentu
stwierdzenia tego faktu i powiadomienia o tym gminy.
6) W sytuacji, gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia
w terminie dwóch tygodni, wykona to za niego gmina i obciąży kosztami.
3. Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników
bezodpływowych;
1) Odbiór odpadów komunalnych, odbywa się według częstotliwości
ustalonej z podmiotem świadczącym usługę, dostosowana do ilości powstającej w danej
nieruchomości odpadów, niedopuszczającej w przypadku odpadów komunalnych stałych do
zanieczyszczenia powietrza, ziemi, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu z
zachowaniem cykliczności- zaś w przypadku nieczystości ciekłych tak, aby nie dopuścić
do przepełnienia zbiorników.
2) Jeżeli do nieruchomości nie można dojechać samochodem podmiotu świadczącego
usługę, a nieruchomość jest oddalona od najbliższej drogi, po której przewoźnik
przejeżdża, powyżej 30 m oraz jeżeli nieruchomość zamieszkiwana jest przez osobę
samotna właściciel nieruchomości może składać odpady komunalne do worków foliowych
i dostarczać je w miejsca uzgodnione z podmiotem. Na właścicielu nieruchomości ciąży
obowiązek zabezpieczenia worków przed rozerwaniem, uszkodzeniem itp. do czasu ich
odbioru prze odbiorcę.
3) Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza
budynkami zobowiązani są usuwać odpady codziennie.
4) Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżnić
przenośne toalety niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
4. Sposoby pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1) Odpady komunalne selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od
właścicieli nieruchomości zgodnie z harmonogramem ustalonym z podmiotem świadczącym
usługi mając na uwadze ustalenia podjęte w regulaminie.
2) Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia
wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu
uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej
możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem i umową
zawartą z podmiotem świadczącym usługę, na chodnik lub ulicę przed wejściem na
teren nieruchomości.
3) Odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne muszą być wystawione w
terminie przewidzianym harmonogramem na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren
nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie
wielorodzinnej z zamieszczoną w terminie poprzedzającym zbiórkę informacją.
4) Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych
odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu
uprawnionego, którym podpisał umowę; zamówienie musi być realizowane w okresie 36
godzin od zgłoszenia.
5) Częstotliwość opróżniania osadów ścieków zbiorników
oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji
6) Do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających
biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych- samochodów asenizacyjnych
7) Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów
oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego maja obowiązek natychmiast
usunąć.
8) Podmiot uprawniony ma tak zorganizować odbiór i transport odpadów
oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu
ruchu drogowego i odbywało się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.
9) Podmiot uprawniony ma obowiązek umieścić na pojazdach znaki
indentyfikacyjne.
V. Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania
na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia
zobowiązane są podmioty uprawnione.
1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) Do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej
masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) Do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%,
3) Do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35% w stosunku masy tych
odpadów wytworzonych w roku 1995.
2. Obowiązek ten zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskują
zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.
VI. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwości dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku.
1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania
bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub
uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku
publicznego, ponoszą tez pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) Wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za
agresywne- w kaganiec.
2) Prowadzenie psa na uwięzi, a psy rasy uznawanej za agresywne lub w
inny sposób zagrażające otoczeniu- w nałożonym kagańcu.
3) Opłacie podatku od posiadanych psów oraz zgłoszenia ich posiadania
w gminie.
4) Systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56
ust 2 z dnia 11 marca 2004 roku o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia
psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych,
weterynaryjnych, policyjnych zaświadczeń o przeprowadzonym szczepieniu.
5) Uzyskanie zezwolenia wójt na utrzymywanie psa rasy uznawanej za
agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za
agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687).
3. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) Stały i skuteczny nadzór.
2) Nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z
wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice.
3) Zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie
na terenach zielonych do tego przeznaczonych i w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość
sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne.
4) Zwolnienie prze właściciela nieruchomości psów ze smyczy na
terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w
sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób
trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczki ze stosownym ostrzeżeniem.
5) Natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń
pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do
użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach,
terenach zielonych itp.;
6) Niedopuszczenie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta
domowe;
VII. Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej.
1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej i oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego
jako takie.
2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych
terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne i instytucje użyteczności
publicznej.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
a) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt
spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r Nr
207, poz. 2016 z późn. zm.),
b) ograniczeniu wszelkich uciążliwości hodowli dla środowiska w tym
emisji będące jej skutkiem do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona,
4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, zobowiązani są przestrzegać zapisów zawartych w rozdziale II tego
regulaminu, a ponadto:
a) Przestrzegać przepisów sanitarno- epidemiologicznych,
b) Gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką,
w sposób przewidziany dla ścieków,
c) Składować obornik w odległości, co najmniej 10 m od linii
rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły
przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości,
d) Przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest
hodowla zwierząt dwa razy do roku wiosną, jesienią, realizowaną przez podmiot
uprawniony,
e) Pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej
10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przelatujące pszczoły
nie stanowiły uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.
VIII. Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia.
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia, co
najmniej raz w roku deratyzacji na terenie nieruchomości. Miejsca położenia środków
deratyzacji powinny być należycie oznakowane.
2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzających zagrożenie
sanitarne, wójt w porozumieniu z Państwowym Inspektorem Sanitarnym określi obszary
podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, terminu jej
przeprowadzenia.
3. Koszt przeprowadzonej deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości,
a także umożliwia przeprowadzenie kontroli w zakresie sposobu i skuteczności działań
deratyzacyjnych.
IX. Postanowienia końcowe.
1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego
regulaminu, sprawuje wójt.
2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie,
podlega karze grzywny.
3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust 1, toczy się według
kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie.
|