UCHWAŁY   RADY  GMINY  W  ŻEGOCINIE

Rada Gminy

Komisje

XX SESJA - 10 grudnia 2004 ROKU

Uchwała nr XX/127/04 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 10 października 2004 r.  w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

Treść

      Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art.40 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z póżn. zm.) w związku z art. 4' ust. 2, Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002r Dz.U. Nr 147, póz. 1231 z późn. zm.) - Rada Gminy w Żegocinie uchwala co następuje:

§1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Żegocina na 2005 rok. w brzemieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem l stycznia 2005r. i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2005 R.

WSTĘP
    Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1996r. w zasadniczy sposób zmieniła model rozwiązywania problemów alkoholowych. Na samorządy gminne został nałożony obowiązek realizacji konkretnych działań w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych.
Podejmowane w naszej Gminie działania zmierzające do eliminowania z naszego życia społecznego alkoholizmu mają więc nie tylko umocowanie ustawowe, ale przede wszystkim stanowią świadome działanie samorządu na rzecz dobra społeczności lokalnej. Picie alkoholu i używanie innych substancji psychoaktywnych stanowi dziś poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, a zwłaszcza dla zdrowia młodzieży. Również napawać mogą niepokojem wysiłki przemysłu alkoholowego zmierzające w kierunku komercjalizacji sportu i kultury młodzieżowej poprzez szeroką promocję napojów alkoholowych i sponsoring.
     Alkohol niesie ze sobą oprócz zagrożenia zdrowia cały szereg negatywnych skutków w życiu rodzinnym. Szczególnie drastycznym problemem staje się coraz większa eskalacja przemocy w rodzinie. Sprzyja temu zjawisku nie tylko sam alkohol lecz także częsta bezsilność służb publicznych i bierność osób zobowiązanych do przeciwdziałania tej patologii. Przedkładany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ma stanowić konkretny instrument wspierający ogólną politykę naszego Samorządu w zakresie poprawy zdrowia mieszkańców gminy poprzez ograniczenie picia alkoholu szczególnie przez młodzież.
     Nasze wspólne dążenia powinny zmierzać także do radykalnego ograniczenia spożywania alkoholu przez osoby dorosłe, gdyż używanie alkoholu przez młodzież jest w dużej mierze odzwierciedleniem postaw i obyczajów powszechnie występujących wśród osób dorosłych. Niech nasze wspólne działania dążą usilnie w kierunku promowania trzeźwości oraz wspierania postaw abstynenckich.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W GMINIE ŻEGOCINA W ROKU 2005.

     Na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tekst jednolity z 2002r. Dz.U.Nr 147, póz. 1231 zpóźn.zm./ przyjmuje się następujące sposoby działania:
I. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
1. Otoczyć szczególnym wsparciem i pomocą psychologiczną osoby z rodzin zagrożonych alkoholizmem a zwłaszcza dzieci, których mechanizmy obronne nie są w stanie zniwelować samoczynnie stresów spowodowanych niekontrolowanym zachowaniem osób najbliższych znajdujących się w stanie upojenia alkoholowego.
2. Udzielać porad w gminnym punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu.
3. Pomaganie osobom uzależnionym od alkoholu w podejmowaniu leczenia i rehabilitacji w Wojewódzkim Centrum Terapii Uzależnień i Współuzależnień.
4. Finansowanie zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych od alkoholu. /zwrot kosztów podróży oraz udział w opłatach kursowych/.
II. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1. Przeciwstawianie się przemocy i agresji w rodzinie poprzez informowanie o takich przypadkach organów Policji bądź wymiaru sprawiedliwości a także podejmowanie działań na szczeblu lokalnym zmierzających do złagodzenia przeżyć traumatycznych członków rodziny alkoholika a zwłaszcza dzieci.
2. Systematyczne wspieranie działalności programowych świetlic środowiskowych i szkolnych realizujących zadania opieki nad dziećmi z rodzin patologicznych bądź zagrożonych patologią alkoholową.
3. Współfinansowanie organizowanego corocznie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wypoczynku wakacyjnego z programem terapeutycznym dla dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym a zwłaszcza zagrożonych patologią alkoholową.
4. Utworzenie niezbędnej rezerwy finansowej na ewentualne dopłaty do wyżywienia dzieci szkolnych z rodzin ubogich, zagrożonych patologią alkoholową, bądź zaniedbanych wychowawczo.
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży:
1. Organizowanie i prowadzenie na terenie szkół gminnych zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży zlecając prowadzenie tych zajęć wyspecjalizowanym grupom terapeutów.
2. Świadczenie pomocy finansowej dla szkół gminnych, które zechcą kierować nauczycieli wychowawców na specjalistyczne kursy podnoszące ich kwalifikacje w zakresie profilaktyki uzależnień i przemocy domowej.
3. Wspieranie finansowe i merytoryczne organizowanych przez młodzież szkolną konkursów plastycznych i innych form o tematyce promującej trzeźwość i zdrowy styl życia.
4. Współdziałanie członków Gminnej Komisji z dyrekcjami szkół i wychowawcami w zapobieganiu agresji i przemocy wśród młodzieży szkolnej.
5. Świadczenie pomocy merytorycznej i finansowej dla świetlic szkolnych realizujących program profilaktyki społecznej, który obejmuje swoim zasięgiem młodzież z rodzin dysfunkcyjnych niepełnych, bądź zagrożonych patologią.
IV. Ustalanie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
l. Przestrzeganie procedury wydawania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych, która obejmuje następujące ustalenia:
1/ Zezwolenia wydawane są na pisemny wniosek przedsiębiorcy . Wniosek powinien zawierać; imię i nazwisko, adres, nazwę siedziby firmy, adres miejsca sprzedaży napojów alkoholowych, określenie rodzaju sprzedaży napojów alkoholowych, godziny sprzedaży tych napojów, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
2/ W toku postępowania przeprowadza się oględziny miejsca sprzedaży napojów alkoholowych w obecności wnioskodawcy w celu zbadania czy wskazany jako punkt sprzedaży lokal nie narusza określonych przez Radę Gminy zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych i warunków ich sprzedaży.
3/ Z oględzin sporządza się protokół, który stanowi dowód w postępowaniu administracyjnym.
4/ W protokole określa się w szczególności:
a) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego siedzibę,
b) określenie położenia miejsca sprzedaży w kontekście spełnienia wymogów określonych przez Radę Gminy w Uchwale w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów,
c) określenie rodzajów napojów alkoholowych oraz miejsca przeznaczenia do spożycia /na miejscu lub poza miejscem sprzedaży/,
d) stan techniczny punktu sprzedaży,
e) tytuł prawny do wskazanego lokalu /np. prawo własności, umowa najmu, itp./,
f) uwagi właściciela lokalu.
5/ Przed wydaniem zezwolenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o znajomości przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz uchwał Rady Gminy wydanych na podstawie delegacji zawartych w tej ustawie,
6/ Zezwolenie wydaje się po wniesieniu opłaty rocznej do kasy Gminy.
11 Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się w ramach określonych przez Radę Gminy liczby punktów sprzedaży.
8/ Prowadzona jest ewidencja zezwoleń.
9/ Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:
a) do 4,5% oraz na piwo,
b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
c) powyżej 18% alkoholu.
10/ Zezwolenia wydaje Wójt Gminy.
11/ Zezwolenia cofa się w przypadku:
a) nie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie a w szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym, po zasięgnięciu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
b) powtarzającego się w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę po zasięgnięciu opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
c) Wprowadzania do sprzedaży napojów alkoholowych z nielegalnych źródeł,
d) Nie przestrzegania warunków określonych w zezwoleniu
e) Przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim,
f) Popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
g) Orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
2. W bieżącej działalności członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych będą się kierować obowiązującymi zapisami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. z póżn. zm. oraz uchwałami Rady Gminy dotyczącymi ustalenia ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% za wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży i poza miejscem sprzedaży i uchwałą określającą usytuowanie punktów sprzedaży tych napojów w zależności od odległości ważnych obiektów użyteczności publicznej i miejsc kultu religijnego.
V. System kontroli obrotu napojami alkoholowymi na trenie gminy .
1. Obowiązek kontroli przestrzegania uchwał i decyzji spoczywa na organach gminy.
2. Kontrolę przeprowadza zespół składający się z osób posiadających upoważnienie do jej przeprowadzania wydane przez Wójta Gminy.
3. Zespół kontrolujący nie może liczyć mniej niż 2 osoby.
4. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz pozostawia się w punkcie kontrolowanym.
5. Osoby upoważnione do kontrolowania mają prawo do:
1) wstępu na teren lokalu gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych w dniach i godzinach w jakich prowadzona jest działalność,
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwolenia.
6. Zakres kontroli obejmuje:
1) Zgodność prowadzone sprzedaży z aktualnie ważnymi zezwoleniami,
2) Przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
3) Przestrzeganie warunków i zasad sprzedaży określonych w uchwałach Rady Gminy.
7. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół który wraz z wnioskami niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
8. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie stanowią podstawy do cofnięcia zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofnięcie zezwolenia.
9. Jednostka kontrolowana w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o wykonaniu zaleceń.
VI. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
1. Określenie przez Komisję wysokości środków finansowych na pomoc dla organizowanego Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień i Współuzależnienia, z którego konsultacji i leczenia korzystają mieszkańcy naszej gminy . /zgodnie z art. 8 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. Nr 142, póz. 1591 z późn. zm./ oraz art. 4 i 4' ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz.U.z 2002r. Nr 147, póz. 1231 z późn. zm./
2. Pomaganie szkolnym klubom sportowym, które oprócz zadań czysto sportowych kultywują także postawy trzeźwościowe oraz formy zachowań znajdujące społeczną akceptację.
3. Świadczenie pomocy finansowej na rzecz organizacji pozarządowych mających jasno sformułowane kryteria, które realizują zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
4. Dofinansowanie obozów terapeutycznych prowadzonych przez organizacje zrzeszające członków rodzin z problemem alkoholowym.
5. Wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej monitorowanie i rozwiązywanie spraw rodzin dotkniętych patologią alkoholizmu i przemocy.

[powrót]