Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art.40 ust. l ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z
póżn. zm.) w związku z art. 4' ust. 2, Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002r
Dz.U. Nr 147, póz. 1231 z późn. zm.) - Rada Gminy w Żegocinie uchwala co następuje:
§1. Przyjmuje się Gminny Program
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Żegocina na 2005 rok. w
brzemieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem l stycznia 2005r. i podlega ogłoszeniu na tablicy
ogłoszeń Urzędu Gminy.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKA
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2005 R.
WSTĘP
Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi z 1996r. w zasadniczy sposób zmieniła model rozwiązywania problemów
alkoholowych. Na samorządy gminne został nałożony obowiązek realizacji konkretnych
działań w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów
Alkoholowych.
Podejmowane w naszej Gminie działania zmierzające do eliminowania z naszego życia
społecznego alkoholizmu mają więc nie tylko umocowanie ustawowe, ale przede wszystkim
stanowią świadome działanie samorządu na rzecz dobra społeczności lokalnej. Picie
alkoholu i używanie innych substancji psychoaktywnych stanowi dziś poważne zagrożenie
dla zdrowia publicznego, a zwłaszcza dla zdrowia młodzieży. Również napawać mogą
niepokojem wysiłki przemysłu alkoholowego zmierzające w kierunku komercjalizacji sportu
i kultury młodzieżowej poprzez szeroką promocję napojów alkoholowych i sponsoring.
Alkohol niesie ze sobą oprócz zagrożenia zdrowia cały szereg
negatywnych skutków w życiu rodzinnym. Szczególnie drastycznym problemem staje się
coraz większa eskalacja przemocy w rodzinie. Sprzyja temu zjawisku nie tylko sam alkohol
lecz także częsta bezsilność służb publicznych i bierność osób zobowiązanych do
przeciwdziałania tej patologii. Przedkładany Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych ma stanowić konkretny instrument wspierający ogólną politykę
naszego Samorządu w zakresie poprawy zdrowia mieszkańców gminy poprzez ograniczenie
picia alkoholu szczególnie przez młodzież.
Nasze wspólne dążenia powinny zmierzać także do radykalnego
ograniczenia spożywania alkoholu przez osoby dorosłe, gdyż używanie alkoholu przez
młodzież jest w dużej mierze odzwierciedleniem postaw i obyczajów powszechnie
występujących wśród osób dorosłych. Niech nasze wspólne działania dążą usilnie
w kierunku promowania trzeźwości oraz wspierania postaw abstynenckich.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W GMINIE ŻEGOCINA W ROKU 2005.
Na
podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tekst jednolity z 2002r. Dz.U.Nr 147, póz. 1231
zpóźn.zm./ przyjmuje się następujące sposoby działania:
I. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu:
1. Otoczyć szczególnym wsparciem i pomocą psychologiczną osoby z rodzin zagrożonych
alkoholizmem a zwłaszcza dzieci, których mechanizmy obronne nie są w stanie zniwelować
samoczynnie stresów spowodowanych niekontrolowanym zachowaniem osób najbliższych
znajdujących się w stanie upojenia alkoholowego.
2. Udzielać porad w gminnym punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych i
współuzależnionych od alkoholu.
3. Pomaganie osobom uzależnionym od alkoholu w podejmowaniu leczenia i rehabilitacji w
Wojewódzkim Centrum Terapii Uzależnień i Współuzależnień.
4. Finansowanie zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych od alkoholu. /zwrot
kosztów podróży oraz udział w opłatach kursowych/.
II. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1. Przeciwstawianie się przemocy i agresji w rodzinie poprzez informowanie o takich
przypadkach organów Policji bądź wymiaru sprawiedliwości a także podejmowanie
działań na szczeblu lokalnym zmierzających do złagodzenia przeżyć traumatycznych
członków rodziny alkoholika a zwłaszcza dzieci.
2. Systematyczne wspieranie działalności programowych świetlic środowiskowych i
szkolnych realizujących zadania opieki nad dziećmi z rodzin patologicznych bądź
zagrożonych patologią alkoholową.
3. Współfinansowanie organizowanego corocznie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
wypoczynku wakacyjnego z programem terapeutycznym dla dzieci z rodzin o niskim statusie
materialnym a zwłaszcza zagrożonych patologią alkoholową.
4. Utworzenie niezbędnej rezerwy finansowej na ewentualne dopłaty do wyżywienia dzieci
szkolnych z rodzin ubogich, zagrożonych patologią alkoholową, bądź zaniedbanych
wychowawczo.
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności
dla dzieci i młodzieży:
1. Organizowanie i prowadzenie na terenie szkół gminnych zajęć profilaktycznych dla
dzieci i młodzieży zlecając prowadzenie tych zajęć wyspecjalizowanym grupom
terapeutów.
2. Świadczenie pomocy finansowej dla szkół gminnych, które zechcą kierować
nauczycieli wychowawców na specjalistyczne kursy podnoszące ich kwalifikacje w zakresie
profilaktyki uzależnień i przemocy domowej.
3. Wspieranie finansowe i merytoryczne organizowanych przez młodzież szkolną konkursów
plastycznych i innych form o tematyce promującej trzeźwość i zdrowy styl życia.
4. Współdziałanie członków Gminnej Komisji z dyrekcjami szkół i wychowawcami w
zapobieganiu agresji i przemocy wśród młodzieży szkolnej.
5. Świadczenie pomocy merytorycznej i finansowej dla świetlic szkolnych realizujących
program profilaktyki społecznej, który obejmuje swoim zasięgiem młodzież z rodzin
dysfunkcyjnych niepełnych, bądź zagrożonych patologią.
IV. Ustalanie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie
sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem
sprzedaży.
l. Przestrzeganie procedury wydawania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów
alkoholowych, która obejmuje następujące ustalenia:
1/ Zezwolenia wydawane są na pisemny wniosek przedsiębiorcy . Wniosek powinien
zawierać; imię i nazwisko, adres, nazwę siedziby firmy, adres miejsca sprzedaży
napojów alkoholowych, określenie rodzaju sprzedaży napojów alkoholowych, godziny
sprzedaży tych napojów, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
2/ W toku postępowania przeprowadza się oględziny miejsca sprzedaży napojów
alkoholowych w obecności wnioskodawcy w celu zbadania czy wskazany jako punkt sprzedaży
lokal nie narusza określonych przez Radę Gminy zasad usytuowania punktów sprzedaży
napojów alkoholowych i warunków ich sprzedaży.
3/ Z oględzin sporządza się protokół, który stanowi dowód w postępowaniu
administracyjnym.
4/ W protokole określa się w szczególności:
a) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego siedzibę,
b) określenie położenia miejsca sprzedaży w kontekście spełnienia wymogów
określonych przez Radę Gminy w Uchwale w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy
miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów,
c) określenie rodzajów napojów alkoholowych oraz miejsca przeznaczenia do spożycia /na
miejscu lub poza miejscem sprzedaży/,
d) stan techniczny punktu sprzedaży,
e) tytuł prawny do wskazanego lokalu /np. prawo własności, umowa najmu, itp./,
f) uwagi właściciela lokalu.
5/ Przed wydaniem zezwolenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o znajomości
przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz
uchwał Rady Gminy wydanych na podstawie delegacji zawartych w tej ustawie,
6/ Zezwolenie wydaje się po wniesieniu opłaty rocznej do kasy Gminy.
11 Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się w ramach określonych przez
Radę Gminy liczby punktów sprzedaży.
8/ Prowadzona jest ewidencja zezwoleń.
9/ Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu
lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych
napojów:
a) do 4,5% oraz na piwo,
b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
c) powyżej 18% alkoholu.
10/ Zezwolenia wydaje Wójt Gminy.
11/ Zezwolenia cofa się w przypadku:
a) nie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie a w
szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym, po
zasięgnięciu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
b) powtarzającego się w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy zakłócania
porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną
placówkę po zasięgnięciu opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
c) Wprowadzania do sprzedaży napojów alkoholowych z nielegalnych źródeł,
d) Nie przestrzegania warunków określonych w zezwoleniu
e) Przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów
alkoholowych w roku poprzednim,
f) Popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę
odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
g) Orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby
odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu
prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
2. W bieżącej działalności członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
będą się kierować obowiązującymi zapisami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. z póżn. zm. oraz
uchwałami Rady Gminy dotyczącymi ustalenia ilości punktów sprzedaży napojów
alkoholowych powyżej 4,5% za wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu
sprzedaży i poza miejscem sprzedaży i uchwałą określającą usytuowanie punktów
sprzedaży tych napojów w zależności od odległości ważnych obiektów użyteczności
publicznej i miejsc kultu religijnego.
V. System kontroli obrotu napojami alkoholowymi na trenie gminy .
1. Obowiązek kontroli przestrzegania uchwał i decyzji spoczywa na organach gminy.
2. Kontrolę przeprowadza zespół składający się z osób posiadających upoważnienie
do jej przeprowadzania wydane przez Wójta Gminy.
3. Zespół kontrolujący nie może liczyć mniej niż 2 osoby.
4. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz pozostawia
się w punkcie kontrolowanym.
5. Osoby upoważnione do kontrolowania mają prawo do:
1) wstępu na teren lokalu gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych w dniach
i godzinach w jakich prowadzona jest działalność,
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwolenia.
6. Zakres kontroli obejmuje:
1) Zgodność prowadzone sprzedaży z aktualnie ważnymi zezwoleniami,
2) Przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
3) Przestrzeganie warunków i zasad sprzedaży określonych w uchwałach Rady Gminy.
7. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół który wraz z wnioskami
niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
8. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do
usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie stanowią podstawy do cofnięcia
zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofnięcie zezwolenia.
9. Jednostka kontrolowana w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia
uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o wykonaniu zaleceń.
VI. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych,
służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
1. Określenie przez Komisję wysokości środków finansowych na pomoc dla organizowanego
Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień i Współuzależnienia, z którego
konsultacji i leczenia korzystają mieszkańcy naszej gminy . /zgodnie z art. 8 10 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. Nr 142, póz. 1591 z późn. zm./
oraz art. 4 i 4' ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz.U.z 2002r. Nr 147, póz. 1231 z późn. zm./
2. Pomaganie szkolnym klubom sportowym, które oprócz zadań czysto sportowych kultywują
także postawy trzeźwościowe oraz formy zachowań znajdujące społeczną akceptację.
3. Świadczenie pomocy finansowej na rzecz organizacji pozarządowych mających jasno
sformułowane kryteria, które realizują zadania związane z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
4. Dofinansowanie obozów terapeutycznych prowadzonych przez organizacje zrzeszające
członków rodzin z problemem alkoholowym.
5. Wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej monitorowanie i rozwiązywanie spraw
rodzin dotkniętych patologią alkoholizmu i przemocy.
|