Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art.40 ust.l ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity dz.u. z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z
późn. zm.) w związku z art. 4* ust. 2, Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002r
dz.u. Nr 147, póz. 1231 z późn. zm.) - Rada Gminy w Żegocinie uchwala co następuje:
§1
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy
Żegocina na 2004 rok w brzemieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Województwa Małopolskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Załącznik do uchwały Nr X/790 /03 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 19 listopada 2003
r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2094
GMINY ŹEGOCINA HARMMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I
PROFILAKTYKI W ROKU 2004 W GMINIE ŻEGOCINA.
W nawiązaniu do Narodowego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjmuje się następujący zakres
działań:
ZADANIE I.
ZWIĘKSZENIA DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB
UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU:
1. Kontynuowanie zadań Gminnego Punktu Konsultacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem
pomocy członkom rodzin osób nadużywających napojów alkoholowych i osobom cierpiącym
z powodu przemocy domowej.
2. Stałe szeroko pojęte informowanie społeczności lokalnej o możliwościach
korzystania z pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od
alkoholu.
3. Świadczenie pomocy organizacyjnej i finansowej osobom uzależnionym w okresie
podjętego leczenia i rehabilitacji.
4. Prowadzenie wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej interwencji w rodzinach
objętych pomocą społeczną a dotkniętych różnymi formami patologii.
ZADANIE II.
UDZIELANIE RODZINOM W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I
PRAWNEJ. A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE:
1. Podejmowanie skutecznych interwencji prawno- administracyjnych oraz pomocy
psychospołecznej dla członków rodzin zagrożonych alkoholizmem i przemocą domową,
2. Występowanie przeciwko przemocy i agresji w rodzinach poprzez interwencję w organach
policji i wymiaru sprawiedliwości oraz poszukiwanie sposobów mogących zmniejszyć
szkody wywołane przemocą w rodzinie.
3. Stałe wspieranie świetlic środowiskowych realizujących program terapeutyczno -
wychowawczy dotyczący opieki nad dziećmi z rodzin zagrożonych patologią alkoholową,
4. Informowanie społeczności lokalnej o możliwościach korzystania przez rodziny
dotknięte problemem alkoholowym z pomocy terapeutycznej oraz wsparcia psychologicznego w
miejscowym Punkcie Konsultacyjnym przy Urzędzie Gminy.
5. Wspomaganie finansowe zorganizowanych form wypoczynku wakacyjnego z programem
profilaktycznym dla dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym i zagrożonych
patologią alkoholową,
6. Świadczenie pomocy finansowej uzupełniającej na cele dożywiania dzieci zagrożonych
ubóstwem i patologią alkoholową w rodzinach a objętych opieką świetlic szkolnych
realizujących program profilaktyczny.
7. Inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do podniesienia kwalifikacji osób
mających w swojej pracy kontakt z ofiarami bądź z sprawcami przemocy -
współorganizowanie szkoleń dla średniego personelu medycznego Gminnego Zakładu Opieki
Zdrowotnej i pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
8. Dokumentowanie poszczególnych przypadków przemocy domowej dokonywanej pod wpływem
alkoholu, a w sytuacji podejrzenia o przestępstwo, informowanie o tym odpowiednich
służb.
ZADANIE III.
PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI
DLA MŁODZIEŻY l DZIECI:
1. Pomoc finansowa w edukacji nauczycieli Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkół w
Żegocinie w zakresie profilaktyki uzależnień i przemocy.
2. Wspieranie finansowe grup młodzieży szkolnej /całe klasy lub zespoły
międzyklasowe/ organizujących na terenie szkoły akcje o tematyce profilaktycznej w
formie konkursów plastycznych i innych przedsięwzięć promujących trzeźwy i zdrowy
styl życia,
3. Udostępnianie młodzieży szkolnej fachowej literatury oraz materiałów wizualnych o
tematyce uzależnień od alkoholu i innych środków odurzających.
4. Wspomaganie merytoryczne organizowanych przez uczniów konkursów na tematy
trzeźwościowe i wolności od nałogów.
5. Współpraca członków komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Pedagogiem
szkolnym oraz wychowawcami w procesie zapobiegania zjawisku agresji i przemocy wśród
młodzieży szkolnej poprzez udostępnianie materiałów edukacyjnych i konsultowanie
przypadków agresji i aspołecznych zachowań wśród uczniów.
6. Pomoc dla świetlic realizujących program profilaktyki społecznej w niezbędne
materiały edukacyjne, broszury, filmy video wzbogacające metodykę pracy z młodzieżą
zwłaszcza zagrożoną różnymi formami patologii.
ZADANIE IV
ZASADY WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY:
l. Przestrzeganie procedury wydawania zezwojen na prowadzenie sprzedaży napojów
alkoholowych, która obejmuje następujące ustalenia:
l/ Zezwolenia wydawane są na pisemny wniosek przedsiębiorcy . Wniosek powinien
zawierać; imię i nazwisko, adres, nazwę siedziby firmy, adres miejsca sprzedaży
napojów alkoholowych, określenie rodzaju sprzedaży napojów alkoholowych, godziny
sprzedaży tych napojów, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
2/ W toku postępowania przeprowadza się oględziny miejsca sprzedaży napojów
alkoholowych w obecności wnioskodawcy w celu zbadania czy wskazany jako punkt sprzedaży
lokal nie narusza określonych przez Radę Gminy zasad usytuowania punktów sprzedaży
napojów alkoholowych i warunków ich sprzedaży.
3/ Z oględzin sporządza się protokół, który stanowi dowód w postępowaniu
administracyjnym.
4/ W protokole określa się w szczególności:
a) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego siedzibę,
b) określenie położenia miejsca sprzedaży w kontekście spełnienia wymogów
określonych przez Radę Gminy w Uchwale w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy
miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów,
c) określenie rodzajów napojów alkoholowych oraz miejsca przeznaczenia do spożycia/ na
miejscu lub poza miejscem sprzedaży/,
d) stan techniczny punktu sprzedaży,
e) tytuł prawny do wskazanego lokalu /np. prawo własności, umowa najmu, itp./,
f) uwagi właściciela lokalu.
5/ Przed wydaniem zezwolenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o znajomości
przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz
uchwał Rady Gminy wydanych na podstawie delegacji zawartych w tej ustawie
6/ Zezwolenie wydaje się po wniesieniu opłaty rocznej do kasy Gminy.
7/ Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się w ramach określonych przez
Radę Gminy liczby punktów sprzedaży.
8/ Prowadzona jest ewidencja zezwoleń.
9/ Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu
lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych
napojów:
a) do 4,5% oraz na piwo,
b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
c) powyżej 18% alkoholu.
10/ Zezwolenia wydaje Wójt Gminy.
11/ Zezwolenia cofa się w przypadku:
a) nie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie a w
szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym, po
zasięgnięciu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
b) powtarzającego się w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy zakłócania
porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną
placówkę po zasięgnięciu opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
c) Wprowadzania do sprzedaży napojów alkoholowych z nielegalnych źródeł,
d) Nie przestrzegania warunków określonych w zezwoleniu
e) Przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów
alkoholowych w roku poprzednim,
f) Popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę
odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
g) Orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby
odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu
prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
2. W bieżącej działalności członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
będą się kierować obowiązującymi zapisami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. z późn. zm. oraz
uchwałami Rady Gminy dotyczącymi ustalenia ilości punktów sprzedaży napojów
alkoholowych powyżej 4,5% za wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu
sprzedaży i poza miejscem sprzedaży i uchwałą określającą usytuowanie punktów
sprzedaży tych napojów w zależności od odległości ważnych obiektów użyteczności
publicznej i miejsc kultu religijnego.
ZADANIE V.
WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYUTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ
ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH:
1. Świadczenie pomocy dla szkolnych grup sportowych, które w zakresie swoich zadań
programowych mają wyraźnie sprecyzowane zadania dotyczące edukacji i kultywowania
postaw trzeźwościowych oraz społecznie akceptowanych zachowań stanowiących przykład
dla młodszych grup młodzieży.
2. Wspóhttaca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Gminnym Ośrodkiem
Pomocy Społecznej w monitorowaniu spraw dotyczących rodzin dotkniętych bądź
zagrożonych patologią alkoholową i przemocą domową.
ZADANIE VI.
SYSTEM KONTROLI OBROTU NAPOJAMI ALKOHOLOWYMI NA TERENIE GMINY:
1. Obowiązek kontroli przestrzegania uchwał i decyzji spoczywa na organach gminy.
2. Kontrolę przeprowadza zespół składający się z osób posiadających upoważnienie
do jej przeprowadzania wydane przez Wójta Gminy.
3. Zespół kontrolujący nie może liczyć mniej niż 2 osoby.
4. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz pozostawia
się w punkcie kontrolowanym.
5. Osoby upoważnione do kontrolowania mają prawo do:
1) wstępu na teren lokalu gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych w dniach
i godzinach w jakich prowadzona jest działalność,
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwolenia.
6. Zakres kontroli obejmuje:
1) Zgodność prowadzone sprzedaży z aktualnie ważnymi zezwoleniami,
2) Przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
3) Przestrzeganie warunków i zasad sprzedaży określonych w uchwałach Rady Gminy.
7. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół który wraz z wnioskami
niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
8. Na podstawie wyników kontroli organ wydająca zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do
usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie stanowią podstawy do cofnięcia
zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofiuęcie zezwolenia.
9. Jednostka kontrolowana w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia
uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o wykonaniu zaleceń.
Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie.
|