Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 6 w związku z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala,
co następuje:
§ 1.
Uchwala się PROGRAM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ŻEGOCINA stanowiący
załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Program zawiera istniejący stan gospodarki odpadami komunalnymi w gminie oraz proponowane
rozwiązanie systemu gospodarki odpadami, którego celem jest uzyskanie możliwie
najlepszego efektu ekologicznego.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń
Urzędu Gminy.
ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY Nr
IX/59 /03 RADY GMINY W ŻEGOCINIE Z DNIA 11 WRZEŚNIA 2003 R.
PROGRAM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ŻEGOCINA
I. WPROWADZENIE
WSTĘP
Wykonywaniu obowiązków ustawowych władzom gminnym
powinien służyć program gospodarki odpadami opracowany kompleksowo przynajmniej na
okres 5 lat .
Zapisy ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska zobowiązały organy gminy do
zapewnienia warunków organizacyjnych i technicznych, niezbędnych do ochrony środowiska
przed odpadami oraz dbania o utrzymanie czystości i porządku na terenie objętym ich
właściwością. Wraz z wejściem w życie ustawy o odpadach obowiązki dotyczące w/w
warunków zostały wykreślone z ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska .
Aktualnie najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi sprawy gospodarki odpadami w
gminie są ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawa o odpadach .
Zadania własne gmin to przede wszystkim:
1. tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem
czystości i porządku na terenie gminy, zapewnienie wykonania tych prac przez tworzenie
odpowiednich jednostek organizacyjnych,
2. budowa, utrzymanie i eksploatacja, własnych lub wspólnych z innymi
gminami składowisk odpadów komunalnych, obiektów wykorzystywania lub unieszkodliwiania
tych odpadów,
3. zapobieganie zanieczyszczania ulic, placów, terenów otwartych
przez: likwidację składowania odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych i
przeciwdziałanie takiemu składowaniu , ustawianie koszy ulicznych na odpady w rejonach
intensywnego ruchu pieszego, organizowanie odbioru odpadów komunalnych z urządzeń
ruchomych,
4. tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i
składowania odpadów przydatnych do wykorzystania,
5. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi i osobami
podejmującymi zbieranie i zagospodarowanie tego rodzaju odpadów,
6. współdziałanie z organami administracji rządowej w organizowaniu
gospodarki odpadami niebezpiecznymi, wydzielonymi z odpadów niebezpiecznych.
CEL OPRACOWANIA
Celem opracowania "Programu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Żegocina"
jest wskazanie różnorodnych możliwości zagospodarowania odpadów komunalnych
(zbiórka, składowanie, utylizacja) wraz z uzyskaniem możliwie najlepszego efektu
ekologicznego . Ponadto zadaniem programu jest wskazanie kierunków rozwoju
dotychczasowego sposobu gospodarki odpadami .
PODSTAWA OPRACOWANIA
Podstawę opracowania stanowią następujące dokumenty źródłowe i akty prawne :
1. Uchwała NR XXIII/193/02 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 7 czerwca
2002r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie
Żegocina
2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz. U. Nr 62, poz.
628 z późn. zm.)
3. Strategia rozwoju gminy Żegocina
4. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Żegocina (2000
rok)
II. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA OBSZARU GMINY ŻEGOCINA
Gmina Żegocina położona jest w Powiecie Bocheńskim, w
Beskidzie Wyspowym, w dorzeczu rzeki Raby. Gmina Żegocina jest jedną z mniejszych gmin
Powiatu Bocheńskiego i zamieszkuje ją ogółem ok. 5 tys. osób. Według danych
statystycznych na dzień 31.XII.2002r. liczba ludności w gminie Żegocina wynosi 4 836
osób. Liczba mieszkańców poszczególnych wsi wchodzących w skład gminy przedstawia
się następująco:
Żegocina -1543
Bytomsko -631
Bełdno -264
Łąkta Górna -1462
Rozdziele -845
Średnia gęstość zaludnienia wynosi ok. 138 osób/km2 . Najgęściej
zaludnioną wsią jest Żegocina: niecałe 200 osób/km2, niższa gęstość
zaludnienia występuje w Łąkcie Górnej:
ok. 140 osób/km2, około100 osób/km2 jest we wsiach Bytomsko i
Bełdno, a najrzadziej zaludnioną wsią jest Rozdziele: nieco ponad 90 osób/km2.
Trudno jest sformułować precyzyjne prognozy demograficzne
dla obszaru dzisiejszej gminy Żegocina gdyż w obecnym jej kształcie istnieje ona
zaledwie dwa lata. Brakuje więc koniecznej ilości danych statystycznych
przedstawiających kierunki zmian w przeciągu dłuższego czasu.
Analiza struktury demograficznej ludności gminy Żegocina
Tab. 1. Struktura ludności pod względem wieku i płci. Stan na 15.05.1996.
Na
podstawie danych przedstawionych w tabeli 1 można określić średni wiek mieszkańca
gminy Żegocina (tab. 1). Jest to 36 lat. Biorąc pod uwagę współczynnik starości,
obliczany według stosunku liczby ludności w wieku przed- i produkcyjnym (0 - 59 lat) do
liczby ludności w wieku poprodukcyjnym (pow. 60 roku życia), który wynosi 16,27%,
należy stwierdzić, iż struktura wieku społeczeństwa gminy nie odbiega od średniej
ogólnopolskiej dla terenów wiejskich.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że w ciągu ostatnich 8 lat
społeczność Żegociny nieco odmłodniała (tab. 2), głównie za sprawą znacznego
przyrostu liczby dzieci i młodzieży.
Tab.2 Odsetek ludności w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym.
Jest
to zjawisko bardzo pozytywne, choć trudno powiedzieć na ile stałe. Starzenie się
populacji na danym terenie ma wpływ na obciążenie ekonomiczne społeczeństwa,
związane z nim zagrożenie ubożenia ludności oraz zmniejszenie się jej liczby. O ile
społeczność Żegociny nie wykazuje silnych oznak starości demograficznej, o tyle
wskaźnik obciążenia ludności w wieku produkcyjnym dzieci i ludźmi starymi wynosi 1,04
(w roku 1993 - 1.0, zaś w 1988 - 0.96) i wykazuje tendencje zwiększania się tego
obciążenia. Tendencja ta jest groźna, choć pozytywne jest to, że wzrost obciążenia
grupy ludności w wieku produkcyjnym odbywa się w skutek przyrostu ludności młodej do
18 roku życia a nie starej.
Przyrost naturalny w tychże latach kształtował się
następująco: 1988 - 11promili, 1993 - 7 promili, 1995 -7 promili.
Na terenach obecnej gminy, w okresie ostatnich 5 i 10 lat notuje się stały przyrost
ludności w wielkości około 7-11 promili. W roku 1995 przyrost naturalny wyniósł 7
promili. W liczbach bezwzględnych wyniósł on 35 osób.
Liczba urodzeń - 80
Liczba zgonów - 45
Przyrost naturalny - 35
Saldo migracji od wielu lat jest nieznacznie ujemne. Ze względu na
brak danych statystycznych znamy jedynie liczbę zameldowań i wymeldowań za ostatni rok
- 1995.
liczba zameldowań 50 osób
liczba wymeldowań 68 osób
saldo (18) osób
Wskazuje to na niewielki odpływ ludności.
Liczebność grupy dzieci i młodzieży nie jest obecnie
niska w stosunku do liczby pozostałej części populacji, jednak emigracje młodzieży w
okresie edukacji oraz emigracje ekonomiczne ludzi zaczynających dorosłe życie,
powodują odpływ tych roczników z terenu gminy do większych aglomeracji. Ażeby temu
zapobiec należy uznać za ważny cel stworzenie korzystnych warunków startu życiowego
młodzieży.
III. ISTNIEJĄCY STAN GOSPODARKI ODPADAMI
Gmina Żegocina rekultywuje wysypisko śmieci w
miejscowości Łąkta Górna, założone w latach siedemdziesiątych . Wysypisko było
tzw. "dzikim obiektem". Odpady komunalne z terenu Gminy Żegocina wywożone były
na wysypisko w Łąkcie Górnej do 15 lipca 2002 roku . Od 15 lipca 2002 roku odpady
komunalne wywożone są na składowisko przez Zakład BZUK Bochnia .
Prace rekultywacyjne polegają na przeformowaniu czaszy
wysypiska oraz przekrycie go co w efekcie by:
- uniemożliwiło w sposób naturalny maksymalny spływ wód
powierzchniowych,
- uniemożliwiło dopływ wód z terenu otaczającego,
- pozwoliło na wykorzystanie użytkowe po dokonanej rekultywacji.
Prace rekultywacyjne rozpoczęła firma Zmechanizowane Roboty Ziemne - Dobrociesz.
Rekultywację rozpoczęto ze środków własnych i z dotacji Starostwa Powiatowego w
Bochni.
Obecnie prowadzone są próby wprowadzenia systemu
selektywnej zbiórki odpadów . Aktualnie odpady wywożone są poza teren gminy przez
Zakład BZUK Bochnia oraz indywidualnych właścicieli. System wywozu odpadów będzie
oparty o zbiórkę śmieci bezpośrednio w gospodarstwach domowych w workach 110 l z
rozdzieleniem na balast, szkło , plastik oraz indywidualne kontenery na odpady o
pojemności 7 m3 w spółdzielni mieszkaniowej oraz zakładach pracy. Na
terenie gminy prowadzi się też segregację odpadów w pojemnikach typu dzwon. Nie
oddziela się odpadów niebezpiecznych, nie ma też miejsc zorganizowanego gromadzenia
przeterminowanych leków , niepotrzebnych opon , odpadów zawierających rtęć ,
przeterminowanych i niepełnowartościowych środków ochrony roślin . W/w odpady
najprawdopodobniej trafiają wraz z odpadami komunalnymi na wysypisko komunalne - nie
dostosowane do gromadzenia tak toksycznych i niebezpiecznych substancji. Jednak jest
wielkie prawdopodobieństwo , że po części odpady niebezpieczne trafiają bezpośrednio
do środowiska poprzez ich zakopywanie, dzikie wyrzucanie, spalanie w piecach węglowych,
CO oraz ogniskach .
Wprowadzany system zbiórki odpadów musi zostać
uporządkowany a wśród mieszkańców zostanie przeprowadzona edukacja ekologiczna w celu
uświadomienia konieczności dbania o środowisko w którym żyjemy. Bardzo szeroką
akcją należy objąć szkoły. Przeprowadzanie różnego rodzaju ścieżek tematycznych i
akcji związanych z ochroną środowiska , zbiórek śmieci itp. jest bardzo przydatne dla
dzieci , może dorastając będą dbały o porządek nie tylko wokół siebie.
IV. OKREŚLENIE SKŁADU I
ILOŚCI ODPADÓW
ODPADY INNE NIŻ KOMUNALNE
Na terenie gminy Żegocina funkcjonują różnego rodzaju
zakłady , które to wszelkie wytworzone odpady kierują wspólnie ze strumieniem odpadów
komunalnych na wysypiska . Każda z firm wytwarza inne odpady , których rodzaje
przedstawiliśmy w poniższej tabeli :
Rodzaj produkcji Wytwarzane odpady inne niż komunalne:
stolarnie - odpady drzewne : zrąbki , kora , wióry , trociny
Przetwórstwo owoców - wytłoki z owoców
oczyszczalnia ścieków - piasek , odpady ściekowe
wyroby z metalu - złom
Powyższe odpady zgodnie z przepisami wykonawczymi do
ustawy o odpadach powinny być odrębnie gromadzone i ewidencjonowane . Na terenie gminy
Żegocina odpady przemysłowe są wywożone przez te zakłady , które je wytwarzają.
Do przeróbki wspólnie z odpadami komunalnymi mogą być włączane następujące rodzaje
odpadów przemysłowych :
- odpady organiczne z przemysłu spożywczego jako materiał
fermentujący dołączony do masy kompostowej ,
- odpady z przemysłu drzewnego (zrąbki, kora, wiórki, trociny ) jako
materiał strukturalny w masie kompostowej ,
- odpady nieorganiczne np. pokruszone resztki materiałów budowlanych
jako materiał do przykrywania odpadów na wysypisko oraz do formowania dróg
technologicznych na wysypisku ,
. odpady , które mogą być gromadzone w selektywnej zbiórce .
Należy przypomnieć , że obowiązek zapobiegania
powstawaniu lub minimalizacji ilości odpadów , ich wykorzystywania , usuwania lub
unieszkodliwiania spoczywa na wytwarzającym odpady .
V. SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI MOŻLIWY DO WDROŻENIA W GMINIE ŻEGOCINA
Wszelkie działania związane z gospodarką komunalną są
bardzo trudne do realizacji . Dlatego też wymagają pewnych rozwiązań. Możemy wziąć
tu pod uwagę przede wszystkim gospodarkę surowcami wtórnymi, a w związku z tym
również selektywną segregację odpadów w każdej gminie . Dodać należy, ze rosnące
wymagania w zakresie ochrony środowiska nie pomagają nam w zrównaniu się np. z krajami
zachodnimi.
Należy podkreślić, że dążenie do integracji ze Wspólnotą
Europejską stwarza konieczność dostosowania standardów, jak również systemów
organizacyjnych do tworzonych w ramach Wspólnoty jednolitych zasad w tej dziedzinie.
Odpady gromadzone na składowiskach komunalnych nie są od siebie oddzielane. Na
składowiska trafiają wszystkie rodzaje odpadów, a pochodzą one głównie z zakładów
przemysłowych, od mieszkańców, placówek gastronomicznych i usługowych oraz
gospodarstw rolnych. Składowiska odpadów
komunalnych w regionie Małopolski mają charakter składowisk zbiorczych. Deponowane
nieczystości charakteryzują się dużym udziałem rozkładanej substancji organicznej.
Jednak należy przyznać, że odpady płynne coraz to rzadziej wylewane są na wysypiska
komunalne, gdyż coraz mocniej rozwija się gospodarka ściekowa.
Zalecane w warunkach polskich systemy gospodarki odpadami:
I Wariant
* selektywne gromadzenie odpadów " u źródła"
* wywóz części odpadów do unieszkodliwiania ( w tym do składowania
na wysypiskach )
* wywóz wyselekcjonowanych surowców wtórnych w celu ich wykorzystania
i odzyskania
II Wariant
* nie selektywne gromadzenie odpadów
* wywóz odpadów do kompleksowego zakładu przerobu odpadów np.
sortownia z wysypiskiem i kompostownią
* wywóz wyselekcjonowanej części odpadów do unieszkodliwiania (w tym
do składowania na wysypisku )
* wywóz wyselekcjonowanych surowców wtórnych w celu ich wykorzystania
Równolegle do inwestycji związanych z powstawaniem nowych obiektów gospodarki odpadami
realizowane są rekultywacje wyeksploatowanych lub nieprzystosowanych do eksploatacji
wysypisk odpadów. Za zamknięte i zrekultywowane obiekty uznawane są jedynie te, które
spełniają następujące wymogi:
* niedopuszczenie do infiltracji wód opadowych w głąb korpusu
składowiska
* odprowadzenie wód opadowych poza obręb składowania
* zapobieżenie przed wydostawaniem się gazów pochodzących z
procesów fermentacyjnych poza obrębem składowiska poprzez prowadzenie biernego lub
czynnego odgazowania
* zapobieżenie pyleniu i roznoszeniu przez wiatr lekkich części
składowanych odpadów
* stworzenie bazy biologicznej dla korzeni roślin
* tworzenie bariery dla gryzoni i ptactwa
* zapobieżenie erozji warstwy powierzchniowej składowiska .
W kraju powszechnie stosowany jest system gospodarki odpadami ,
który obejmuje:
1. gromadzenie na terenie posesji w workach, pojemnikach opróżnianych
(110 l, 1100 l) lub kontenerach wymiennych o pojemności 7 m3
2. wywóz sprzętem specjalistycznym : śmieciarki SM i JP ( bezpylne )
oraz samochody systemu wymiennego (z kontenerami)
3. unieszkodliwianie poprzez składowanie na wysypisku .
Zgodnie z ustawą o utrzymywaniu czystości i porządku w gminach
właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
- wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia
odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym i
porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej kanalizacji sanitarnej,
- gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
w urządzeniach do tego przeznaczonych,
- usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.
W technice związanej z unieszkodliwianiem odpadów, w krajach wysoko rozwiniętych
kładzie się szczególny nacisk na działania eliminujące i ograniczające powstawanie
odpadów "u źródła".
Zmiany te polegają na działaniach:
- minimalizacja wytwarzania odpadów,
- eliminowanie już w procesie wytwarzania składników szkodliwych,
trudnoprzetwarzalnych, nieprzyjaznych środowisku naturalnemu,
- gromadzenie i zbieranie odpadów w postaci posegregowanej na
składniki jednorodne
- maksymalne wykorzystanie wtórne odpadów poprzez selektywną
zbiórkę i recykling,
- optymalizacja systemu wywozu,
- unieszkodliwianie odpadów przy użyciu sprawnych technologii
(kompostowanie, termiczne przekształcanie),
- kierowanie na wysypiska odpadów mało aktywnych chemicznie i
biologicznie.
Bardzo ważna jest selekcja odpadów w miejscu ich powstawania oraz gromadzenie ich w celu
dalszego wykorzystania. Każda gmina powinna to wdrażać , ale nie każda posiada na te
cele fundusze. Podstawowe kierunki zmian w kompleksowych systemach gospodarki odpadami
polegają na selekcji wstępnej odpadów w miejscach ich gromadzenia. Celem wstępnej
selekcji jest zarówno pozyskiwanie możliwych do wykorzystania surowców wtórnych jak i
eliminacja składników utrudniających końcową utylizację i unieszkodliwianie. Do
takich składników zaliczyć należy:
- opakowania szklane i stłuczkę szklaną
- złom metali żelaznych i nieżelaznych
- tworzywa sztuczne
- materiały tekstylne.
VI. MOŻLIWOŚCI WDROŻENIA SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW KOMUNALNYCH
Każda z gmin
chciałaby doprowadzić do tego, aby mieszkańcy dbali o wygląd swoich posesji. Przy
domkach jednorodzinnych się to udaje jednak w przypadku jakiejkolwiek wspólnoty nie
zawsze jest to możliwe. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek w
nieruchomości oraz starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia,
uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku
mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów wytwarzających
nieporządek.
W kraju najczęściej stosowany jest system gospodarki, obejmujący: gromadzenie odpadów
na terenach posesji w pojemnikach lub workach o pojemności 110 l i 1100 l czy też
kontenerach wymiennych o pojemności 7 m3.
Selektywna zbiórka odpadów jest obowiązkiem każdej gminy, co wynika z ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
Na terenie gminy Żegocina aktualnie nie prowadzi się segregacji odpadów w sposób
usystematyzowany, jednak planuje się jej wprowadzenie na terenie gminy w 2004 roku i
rozwijać w dalszych latach. Na 2004 rok zostały zaplanowane środki pieniężne na
rozpoczęcie systemu segregacji śmieci.
Selektywna zbiórka surowców wtórnych oraz odpadów niebezpiecznych powinna być
wdrażana sukcesywnie w miarę rozwijania się ogólnokrajowego rynku surowców wtórnych
oraz w miarę możliwości budżetowych gminy.
Podobnie jak w gminach północnej Polski zaleca się, aby każde gospodarstwo domowe
otrzymało zestaw kolorowych oznakowanych nadrukami worków składających się z:
* worka białego na szkło
* worka żółtego na tworzywa
* worka niebieskiego na drobny złom
* worka, czarnego na odpady bytowe i balastowe dla gospodarstw
* oraz kalendarza, w którym zaznaczono kropkami w kolorze worków dni
wywozu odpadów
Wyżej przedstawiony system segregacji odpadów powinien być rozwinięty o zbiórkę
odpadów niebezpiecznych ( baterie, akumulatory, odpady zawierające rtęć,
przeterminowane środki ochrony roślin i odpadowe lekarstwa) oraz odpady wielkogabarytowe
( wyrzucone meble, sprzęt gospodarstwa domowego, opony).
Jednak dużo zależy od mieszkańców gminy czy zmobilizują się do selektywnej zbiórki
śmieci. Rozpoczęciu programu będzie towarzyszyć kampania edukacyjna prowadzona poprzez
szkoły, parafie, strażaków, ulotki informacyjne przekazane sołtysom.
Kalendarze z zaznaczonymi dniami odbioru odpadów będą wydawane wspólnie np. z
ochotniczą Strażą Pożarną lub jednym z przedsiębiorstw (lub kilku przedsiębiorstw w
ramach reklamy swojej firmy) .
Kalendarze i zestawy worków powinny być rozprowadzone przez sołtysów. Należy jednak
pamiętać, aby sołtysi dysponowali zapasem worków i prowadzili ewidencje wydanych
worków.
VII. TRANSPORT ODPADÓW
Odpady komunalne wg przepisów prawnych powinny być
wywożone na składowiska sprzętem przystosowanym do ich wywozu i wykorzystywanym
wyłącznie do tego celu. Stąd też wywodzi się grupa pojazdów o specjalistycznej
konstrukcji, z odpowiednim nadwoziem i mechanizmem.
W warunkach polskich rozróżnia się dwa systemy wywozu odpadów :
1. system niewymienny (stosowany na terenie gminy), polegający na
rozładunku pojemników do specjalistycznych pojazdów, bez ich wywozu do miejsca
unieszkodliwiania. Jest to system powszechnie stosowany do wywozu odpadów komunalnych,
opierający się na zbiornikach do gromadzenia odpadów o pojemności od 50 do 2200
litrów.
2. system wymienny , polegający na transporcie pojemników do miejsca
unieszkodliwiania . Warunki gromadzenia odpadów w kontenerach i częstotliwość wywozu
napełnionych kontenerów musi odpowiadać wymogom sanitarnym, to znaczy że
częstotliwość opróżniania powinna wynosić minimum raz w tygodniu.
Należy jednak pamiętać, że przed wprowadzeniem selektywnej zbiórki odpadów należy
ustalić zasady ich transportu i wywozu do miejsc ich unieszkodliwiania, wykorzystywania
lub dalszego czasowego gromadzenia.
Gromadzenie odpadów w gminie Żegocina odbywa się w pojemnikach i workach foliowych zaś
odpady organiczne kompostowane i kuchenne skarmiane inwentarzem. Odpady drewniane i
nadające się na opał są spalane.
VIII. RYNEK ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW
Prawie trzy czwarte gmin w Polsce wywozi odpady bez żadnej
selekcji na wysypisko . W ponad 20 % gmin prowadzi się całkowita lub częściową
segregację odpadów "u źródła", czyli w gospodarstwach domowych. W 245
gminach (9,9%) prowadzi się sortowanie odpadów przy wysypisku. Częściową selektywną
zbiórkę odpadów prowadzi się w 108 gminach (4,3%). Jednak są jeszcze w Polsce gminy ,
które nie prowadzą żadnej gospodarki odpadami, wszystkie odpady trafiają na dzikie
wysypiska lub sieje zakopuje, bądź spala w gospodarstwach domowych .
Sposoby pozbywania się odpadów w gminach
Lp. Gminy
Sposób pozbywania się odpadów Ogółem N=2846%
miejskie N=318% miejsko-wiejskie N=565%
Wiejskie N=1603%
1. Wszystko wywozi się na wysypisko 74,6
57,7 72.4 78,6
2. Sortowanie u źródła, reszta nawysypisko 20,8
36,7 22,1 17,3
3. Sortowanie przy wysypisku 9,9
20,1 13,3 6,6
4. Częściowo selektywna zbiórka 4,3
10,3 3,7 3,4
5. Utylizacja odpadów zwierzęcych 0,7
- 0,9 0,7
6. Dzikie wysypiska 0,4 -
0,2 0,6
7. Kompostownia 0,4 1,3
0,5 0,2
8. Zakopuje się, spala wgospodarstwach domowych 0,1
- 0,4 0,2
Z tabeli wynika , że najgorszą gospodarkę odpadami
prowadzą gminy wiejskie, bowiem ponad 78% tych gmin wywozi odpady bez żadnej selekcji na
wysypiska, a jednocześnie najmniej gmin wiejskich sortuje odpady u źródła lub przy
wysypisku.
1. Rynek makulatury
Określenie potencjalnych możliwości i perspektyw zbytu makulatury ma decydujące
znaczenie dla sposobów, organizacji i skali ich prowadzenia pozysku makulatury w
selektywnej zbiórce. Parametrami opisującymi rynek obrotu produktami papierniczymi są :
* zużycie papieru na jednego mieszkańca
* produkcja i import papieru
* technologiczne możliwości przerobu makulatury jako surowca do
produkcji
* cena skupu makulatury proponowana przez papiernie .
Potencjalny dostawca makulatury powinien liczyć się z warunkami stawianymi surowcom
poprzez poszczególnych odbiorców . W przemyśle krajowym na makulaturę obowiązuje
norma branżowa BN-78/7311-12. Znajomość tych wymagań jest konieczna , gdyż bez ich
spełnienia niemożliwa będzie sprzedaż makulatury. Ponadto, na poszczególne gatunki
makulatury ustala się różne ceny, co daje możliwość uzyskania wyższych efektów
ekonomicznych zbiórki makulatury.
Ze względu na położenie gminy nie ma ona jak na razie możliwości skierowania
makulatury do specjalnych zakładów do jej zbiórki przeznaczonych, gdyż leżą one
dosyć daleko.
2. Rynek zbytu szkła
W kraju nie funkcjonował dotychczas odzysk szkła poużytkowego. W odpadach komunalnych
jest ono niepożądanym składnikiem i przy przerobie np. na kompost musi być
bezwzględnie usuwane. Szkło jest zarówno niebezpieczne dla ludzi i zwierząt jak i dla
środowiska itp.
Huty szkła deklarują możliwość odbioru stłuczki , barierą jednak są techniczne
możliwości przerobu stłuczki zanieczyszczonej obcymi frakcjami. Wymagania hut w
zakresie stłuczki opisane są polską normą PN-80/B-13010-surowce wtórne. W projekcie
nowej normy, która co prawda nie ma jeszcze obowiązującej mocy prawnej, zwiększone
zostały wymagania w zakresie czystości i jednorodności.
Dostarczana do hut stłuczka powinna być czysta , chociaż i tak w hucie poddawana jest
procesom uzdatniania. Pełne linie do uzdatniania stłuczki szklanej posiada huta w
Jarosławiu i w Wyszkowie.
Gmina w ramach selektywnej zbiórki odpadów powinna gromadzić szkło w odpowiednich
koszach , a następnie z uwagi na to, że na terenie gminy nie funkcjonuje obiekt
unieszkodliwiania odpadów powinna przewozić je do punktów skupu szkła np. w:
- BZUK Bochnia
3. Rynek zbytu tworzyw sztucznych
Obowiązująca w Polsce norma państwowa PN-87/C-89004 Wyroby z
tworzyw termoplastycznych. Cechy i cechowania. Nakłada ona na producentów obowiązek
znakowania produkowanych wyrobów . Norma ta wyróżnia 35 rodzajów tworzyw . Jest to
szczególnie istotne przy zastosowaniu recyklingu, gdyż mechaniczne segregowanie odpadów
tworzyw sztucznych jest w chwili obecnej niemal niemożliwe.
Jakość odpadów przeznaczonych na regranulat określa polska norma PN-86/C-89108 -
Tworzywa termoplastyczne. Odpady poużytkowe do regeneracji. W normie tej wyodrębniono 10
grup odpadów w postaci folii lub kształtek, a odnoszących się do PE, PP , PCW , PS , i
PA ( poliamidu ) oraz do mieszanin.
Praktycznie więc tworzywa sztuczne przeznaczone do zbycia muszą być z założenia
czyste i chemicznie jednorodne. Stwarza to niedogodne warunki dla zbywającego .
Z uwagi na to, że na terenie gminy nie funkcjonuje jakikolwiek punkt skupu tworzyw
sztucznych , to gmina powinna przewozić je do punktów skupu np. w:
- Skupie Surowców Wtórnych " EKOLOB " w Kłaju .
IX. ODZYSK ODPADÓW NIEBEZPIECZNYCH
Należy przyznać, że odpady niebezpieczne nie mają
dość wielkiego udziału w ilości odpadów komunalnych, jednak stwarzają większe
zagrożenie niż pozostałe odpady, nie tylko dla ludzi, ale i dla zwierząt oraz
środowiska.
Gmina Żegocina nie posiada specjalistycznych zakładów przyjmujących odpady
niebezpieczne, powstałe w wyniku bytowania ludzi itp.
Odpady , które możemy zaliczyć do niebezpiecznych:
* przeterminowane lekarstwa
* odpady zawierające rtęć
* padlina zwierząt i odpady z ubojni
* przepracowane oleje
* baterie
* akumulatory
* opakowania po zużytych środkach ochrony roślin
* przeterminowane środki ochrony roślin.
Odpady przeznacz.
Najbliżej położona gminy firma, która przyjmuje odpady niebezpieczne to Zakład
Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Krakowie.
X. ROZWIĄZANIE SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE ŻEGOCINA
Przyjęto rozwiązanie systemu gromadzenia odpadów na
terenie gminy Żegocina dostosowano do wymogów i charakteru zabudowy oraz równoczesnego
wdrażania selektywnej zbiórki odpadów i wydzielania substancji niebezpiecznych. System
gromadzenia odpadów powinien być oparty na gromadzeniu ich w kontenerach o pojemności
110l i 7m3 - tak samo wygląda to w wielu innych gminach. Następnie należy wdrożyć
selekcję odpadów za pomocą systemu workowego, uświadamiając ludziom , że jest ona
bardzo potrzebna. Przydane były by również pojemniki na odpady niebezpieczne, ustawione
w odpowiednich miejscach.
Składniki odpadów o charakterze surowców wtórnych - mające zbyt na rynku krajowym:
* opakowania szklane i stłuczka szklana
* metale
* niektóre gatunki tworzyw sztucznych
* makulatura
Wstępnie należy rozpocząć od segregacji:
- balast
- plastik
- szkło
Ilość potrzebnych worków wynika z ilości gospodarstw oraz ilości odpadów. Mając na
uwadze doświadczenie innych gmin program przewiduje rocznie na gospodarstwo domowe
ilości:
18 worków na balast
10 worków na szkło
10 worków na plastik
Co stanowi w skali gminy ilość worków na rok:
Balst 1261 gospodarstw x 18 szt. = 25 032
Szkło 1261 gospodarstw x 10 szt. =12 610
Plastik 1261 gospodarstw x 10 szt. = 12 610
Razem
49 952 szt
+
10 % dodatkowych = 54 947 szt.
Dodatkowe worki należy przeznaczyć dla osób przyjezdnych oraz zamieszkujących domki
letniskowe.
Obecnie niema potrzeby zbiórki metali ze względu na wysokie ceny skupu oraz bezpośredni
ich odbiór z gospodarstw domowych.
Wprowadzenie w gminie nowych form gospodarowania odpadami wymaga przede wszystkim
akceptacji mieszkańców. Bardzo ważne jest również zaangażowanie się niektórych
jednostek w to przedsięwzięcie oraz uświadamianie dzieciom jak jest to potrzebne.
Z uwagi na niewielkie możliwości finansowe gminy Żegocina należałoby zagospodarować
odpady w kilku etapach.
XI. HARMONOGRAM RZECZOWY
1. Zakup worków na odpady w ilości 55 000 szt.
2.Wykonanie kalendarzy wraz z informacją o terminach wywozu 1300 szt.
2. Zatrudnienie osoby do ewidencjonowania gospodarstw domowych
korzystających z sytemu selektywnej zbiórki oraz prowadzącej spraw związanych z
nielegalnym usuwaniem odpadów
3. Zakup koszy ulicznych
4. Dokończenie rekultywacji wysypiska w Łąkcie Górnej
XII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Etap I
1. Przeszkolenie osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie programu
2. Opracowanie wzorów kalendarzy, worków oraz ulotek informacyjnych
3. Przeprowadzenie przetargu na wykonanie worków ww materiałów
4. Zakończenie inwestycji pn. Zamknięcie wysypiska odpadów
komunalnych w Łąkcie Górnej.
Etap II
1. Przeprowadzenie zebrań z mieszkańcami oraz rozpropagowanie idei
segregacji odpadów wśród młodzieży szkolnej
2. Opracowanie list mieszkańców i instytucji objętych obowiązkiem
udokumentowania sposobu postępowania z odpadami.
3. Rozprowadzenie worków i kalendarzy wśród mieszkańców
Etap III
1. Kontrola nad rozprowadzania worków
2. Przypominanie mieszkańcom o konieczności segregacji odpadów
3. Objęcie nakazem przystąpienia do programu mieszkańców którzy nie
przystąpili do segregacji a nie udokumentują innego sposobu usuwania odpadów.
Etap IV
1. Zbiórka odpadów wielkogabarytowych - dwa razy w roku koniec
kwietnia i koniec października.
Opracował : inż. Wiesław Dudziak
Dyrektor ZGK Żegocina
|