|    
            Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 6 w związku z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
            samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala,
            co następuje:§ 1.
 Uchwala się PROGRAM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ŻEGOCINA stanowiący
            załącznik do niniejszej uchwały.
 § 2.
 Program zawiera istniejący stan gospodarki odpadami komunalnymi w gminie oraz proponowane
            rozwiązanie systemu gospodarki odpadami, którego celem jest uzyskanie możliwie
            najlepszego efektu ekologicznego.
 § 3.
 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.
 § 4.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń
            Urzędu Gminy.
 ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY Nr
            IX/59 /03 RADY GMINY W ŻEGOCINIE Z DNIA 11 WRZEŚNIA 2003 R. 
 PROGRAM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ŻEGOCINA
 I. WPROWADZENIE
  WSTĘPWykonywaniu obowiązków ustawowych władzom gminnym
            powinien służyć program gospodarki odpadami opracowany kompleksowo przynajmniej na
            okres 5 lat .
 Zapisy ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska zobowiązały organy gminy do
            zapewnienia warunków organizacyjnych i technicznych, niezbędnych do ochrony środowiska
            przed odpadami oraz dbania o utrzymanie czystości i porządku na terenie objętym ich
            właściwością. Wraz z wejściem w życie ustawy o odpadach obowiązki dotyczące w/w
            warunków zostały wykreślone z ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska .
 Aktualnie najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi sprawy gospodarki odpadami w
            gminie są ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawa o odpadach .
            Zadania własne gmin to przede wszystkim:
 1.    tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem
            czystości i porządku na terenie gminy, zapewnienie wykonania tych prac przez tworzenie
            odpowiednich jednostek organizacyjnych,
 2.    budowa, utrzymanie i eksploatacja, własnych lub wspólnych z innymi
            gminami składowisk odpadów komunalnych, obiektów wykorzystywania lub unieszkodliwiania
            tych odpadów,
 3.    zapobieganie zanieczyszczania ulic, placów, terenów otwartych
            przez: likwidację składowania odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych i
            przeciwdziałanie takiemu składowaniu , ustawianie koszy ulicznych na odpady w rejonach
            intensywnego ruchu pieszego, organizowanie odbioru odpadów komunalnych z urządzeń
            ruchomych,
 4.    tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i
            składowania odpadów przydatnych do wykorzystania,
 5.    współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi i osobami
            podejmującymi zbieranie i zagospodarowanie tego rodzaju odpadów,
 6.    współdziałanie z organami administracji rządowej w organizowaniu
            gospodarki odpadami niebezpiecznymi, wydzielonymi z odpadów niebezpiecznych.
 
 CEL OPRACOWANIA
 Celem opracowania "Programu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Żegocina"
            jest wskazanie różnorodnych możliwości zagospodarowania odpadów komunalnych
            (zbiórka, składowanie, utylizacja) wraz z uzyskaniem możliwie najlepszego efektu
            ekologicznego . Ponadto zadaniem programu jest wskazanie kierunków rozwoju
            dotychczasowego sposobu gospodarki odpadami .
 
 
 PODSTAWA OPRACOWANIA
 Podstawę opracowania stanowią następujące dokumenty źródłowe i akty prawne :
 1.    Uchwała NR XXIII/193/02 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 7 czerwca
            2002r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie
            Żegocina
 2.    Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz. U. Nr 62, poz.
            628 z późn. zm.)
 3.    Strategia rozwoju gminy Żegocina
 4. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Żegocina (2000
            rok)
 
 II. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA OBSZARU GMINY ŻEGOCINA
 Gmina Żegocina położona jest w Powiecie Bocheńskim, w
            Beskidzie Wyspowym, w dorzeczu rzeki Raby. Gmina Żegocina jest jedną z mniejszych gmin
            Powiatu Bocheńskiego i zamieszkuje ją ogółem ok. 5 tys. osób. Według danych
            statystycznych na dzień 31.XII.2002r. liczba ludności w gminie Żegocina wynosi 4 836
            osób. Liczba mieszkańców poszczególnych wsi wchodzących w skład gminy przedstawia
            się następująco:
 Żegocina -1543
 Bytomsko -631
 Bełdno -264
 Łąkta Górna -1462
 Rozdziele -845
 Średnia gęstość zaludnienia wynosi ok. 138 osób/km2 . Najgęściej
            zaludnioną wsią jest Żegocina: niecałe 200 osób/km2, niższa gęstość
            zaludnienia występuje w Łąkcie Górnej:
 ok. 140 osób/km2, około100 osób/km2 jest we wsiach Bytomsko i
            Bełdno, a najrzadziej zaludnioną wsią jest Rozdziele: nieco ponad 90 osób/km2.
 Trudno jest sformułować precyzyjne prognozy demograficzne
            dla obszaru dzisiejszej gminy Żegocina gdyż w obecnym jej kształcie istnieje ona
            zaledwie dwa lata. Brakuje więc koniecznej ilości danych statystycznych
            przedstawiających kierunki zmian w przeciągu dłuższego czasu.
 
 Analiza struktury demograficznej ludności gminy Żegocina
 
 Tab. 1. Struktura ludności pod względem wieku i płci. Stan na 15.05.1996.
 
       Na
            podstawie danych przedstawionych w tabeli 1 można określić średni wiek mieszkańca
            gminy Żegocina (tab. 1). Jest to 36 lat. Biorąc pod uwagę współczynnik starości,
            obliczany według stosunku liczby ludności w wieku przed- i produkcyjnym (0 - 59 lat) do
            liczby ludności w wieku poprodukcyjnym (pow. 60 roku życia), który wynosi 16,27%,
            należy stwierdzić, iż struktura wieku społeczeństwa gminy nie odbiega od średniej
            ogólnopolskiej dla terenów wiejskich.Warto zwrócić uwagę na fakt, że w ciągu ostatnich 8 lat
            społeczność Żegociny nieco odmłodniała (tab. 2), głównie za sprawą znacznego
            przyrostu liczby dzieci i młodzieży.
 
 Tab.2 Odsetek ludności w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym.
 
 
        Jest
            to zjawisko bardzo pozytywne, choć trudno powiedzieć na ile stałe. Starzenie się
            populacji na danym terenie ma wpływ na obciążenie ekonomiczne społeczeństwa,
            związane z nim zagrożenie ubożenia ludności oraz zmniejszenie się jej liczby. O ile
            społeczność Żegociny nie wykazuje silnych oznak starości demograficznej, o tyle
            wskaźnik obciążenia ludności w wieku produkcyjnym dzieci i ludźmi starymi wynosi 1,04
            (w roku 1993 - 1.0, zaś w 1988 - 0.96) i wykazuje tendencje zwiększania się tego
            obciążenia. Tendencja ta jest groźna, choć pozytywne jest to, że wzrost obciążenia
            grupy ludności w wieku produkcyjnym odbywa się w skutek przyrostu ludności młodej do
            18 roku życia a nie starej.Przyrost naturalny w tychże latach kształtował się
            następująco: 1988 - 11promili, 1993 - 7 promili, 1995 -7 promili.
 Na terenach obecnej gminy, w okresie ostatnich 5 i 10 lat notuje się stały przyrost
            ludności w wielkości około 7-11 promili. W roku 1995 przyrost naturalny wyniósł 7
            promili. W liczbach bezwzględnych wyniósł on 35 osób.
 Liczba urodzeń - 80
 Liczba zgonów - 45
 Przyrost naturalny - 35
 Saldo migracji od wielu lat jest nieznacznie ujemne. Ze względu na
            brak danych statystycznych znamy jedynie liczbę zameldowań i wymeldowań za ostatni rok
            - 1995.
 liczba zameldowań 50 osób
 liczba wymeldowań 68 osób
 saldo (18) osób
 Wskazuje to na niewielki odpływ ludności.
 Liczebność grupy dzieci i młodzieży nie jest obecnie
            niska w stosunku do liczby pozostałej części populacji, jednak emigracje młodzieży w
            okresie edukacji oraz emigracje ekonomiczne ludzi zaczynających dorosłe życie,
            powodują odpływ tych roczników z terenu gminy do większych aglomeracji. Ażeby temu
            zapobiec należy uznać za ważny cel stworzenie korzystnych warunków startu życiowego
            młodzieży.
 
 III. ISTNIEJĄCY STAN GOSPODARKI ODPADAMI
 Gmina Żegocina rekultywuje wysypisko śmieci w
            miejscowości Łąkta Górna, założone w latach siedemdziesiątych . Wysypisko było
            tzw. "dzikim obiektem". Odpady komunalne z terenu Gminy Żegocina wywożone były
            na wysypisko w Łąkcie Górnej do 15 lipca 2002 roku . Od 15 lipca 2002 roku odpady
            komunalne wywożone są na składowisko przez Zakład BZUK Bochnia .
 Prace rekultywacyjne polegają na przeformowaniu czaszy
            wysypiska oraz przekrycie go co w efekcie by:
 -    uniemożliwiło w sposób naturalny maksymalny spływ wód
            powierzchniowych,
 -    uniemożliwiło dopływ wód z terenu otaczającego,
 -    pozwoliło na wykorzystanie użytkowe po dokonanej rekultywacji.
 Prace rekultywacyjne rozpoczęła firma Zmechanizowane Roboty Ziemne - Dobrociesz.
            Rekultywację rozpoczęto ze środków własnych i z dotacji Starostwa Powiatowego w
            Bochni.
 Obecnie prowadzone są próby wprowadzenia systemu
            selektywnej zbiórki odpadów . Aktualnie odpady wywożone są poza teren gminy przez
            Zakład BZUK Bochnia oraz indywidualnych właścicieli. System wywozu odpadów będzie
            oparty o zbiórkę śmieci bezpośrednio w gospodarstwach domowych w workach 110 l z
            rozdzieleniem na balast, szkło , plastik oraz indywidualne kontenery na odpady o
            pojemności 7 m3 w spółdzielni mieszkaniowej oraz zakładach pracy. Na
            terenie gminy prowadzi się też segregację odpadów w pojemnikach typu dzwon. Nie
            oddziela się odpadów niebezpiecznych, nie ma też miejsc zorganizowanego gromadzenia
            przeterminowanych leków , niepotrzebnych opon , odpadów zawierających rtęć ,
            przeterminowanych i niepełnowartościowych środków ochrony roślin . W/w odpady
            najprawdopodobniej trafiają wraz z odpadami komunalnymi na wysypisko komunalne - nie
            dostosowane do gromadzenia tak toksycznych i niebezpiecznych substancji. Jednak jest
            wielkie prawdopodobieństwo , że po części odpady niebezpieczne trafiają bezpośrednio
            do środowiska poprzez ich zakopywanie, dzikie wyrzucanie, spalanie w piecach węglowych,
            CO oraz ogniskach .
 Wprowadzany system zbiórki odpadów musi zostać
            uporządkowany a wśród mieszkańców zostanie przeprowadzona edukacja ekologiczna w celu
            uświadomienia konieczności dbania o środowisko w którym żyjemy. Bardzo szeroką
            akcją należy objąć szkoły. Przeprowadzanie różnego rodzaju ścieżek tematycznych i
            akcji związanych z ochroną środowiska , zbiórek śmieci itp. jest bardzo przydatne dla
            dzieci , może dorastając będą dbały o porządek nie tylko wokół siebie.
  IV. OKREŚLENIE SKŁADU I
            ILOŚCI ODPADÓW
 ODPADY INNE NIŻ KOMUNALNE
 Na terenie gminy Żegocina funkcjonują różnego rodzaju
            zakłady , które to wszelkie wytworzone odpady kierują wspólnie ze strumieniem odpadów
            komunalnych na wysypiska . Każda z firm wytwarza inne odpady , których rodzaje
            przedstawiliśmy w poniższej tabeli :
 Rodzaj produkcji    Wytwarzane odpady inne niż komunalne:
 stolarnie  -  odpady drzewne : zrąbki , kora , wióry , trociny
 Przetwórstwo owoców  -  wytłoki z owoców
 oczyszczalnia ścieków  -  piasek , odpady ściekowe
 wyroby z metalu   -  złom
 
 Powyższe odpady zgodnie z przepisami wykonawczymi do
            ustawy o odpadach powinny być odrębnie gromadzone i ewidencjonowane . Na terenie gminy
            Żegocina odpady przemysłowe są wywożone przez te zakłady , które je wytwarzają.
 
 Do przeróbki wspólnie z odpadami komunalnymi mogą być włączane następujące rodzaje
            odpadów przemysłowych :
 -    odpady organiczne z przemysłu spożywczego jako materiał
            fermentujący dołączony do masy kompostowej ,
 -    odpady z przemysłu drzewnego (zrąbki, kora, wiórki, trociny ) jako
            materiał strukturalny w masie kompostowej ,
 -    odpady nieorganiczne np. pokruszone resztki materiałów budowlanych
            jako materiał do przykrywania odpadów na wysypisko oraz do formowania dróg
            technologicznych na wysypisku ,
 .    odpady , które mogą być gromadzone w selektywnej zbiórce .
 
 Należy przypomnieć , że obowiązek zapobiegania
            powstawaniu lub minimalizacji ilości odpadów , ich wykorzystywania , usuwania lub
            unieszkodliwiania spoczywa na wytwarzającym odpady .
 
 V. SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI MOŻLIWY DO WDROŻENIA W GMINIE ŻEGOCINA
 
                  Wszelkie działania związane z gospodarką komunalną są
            bardzo trudne do realizacji . Dlatego też wymagają pewnych rozwiązań. Możemy wziąć
            tu pod uwagę przede wszystkim gospodarkę surowcami wtórnymi, a w związku z tym
            również selektywną segregację odpadów w każdej gminie . Dodać należy, ze rosnące
            wymagania w zakresie ochrony środowiska nie pomagają nam w zrównaniu się np. z krajami
            zachodnimi.Należy podkreślić, że dążenie do integracji ze Wspólnotą
            Europejską stwarza konieczność dostosowania standardów, jak również systemów
            organizacyjnych do tworzonych w ramach Wspólnoty jednolitych zasad w tej dziedzinie.
 Odpady gromadzone na składowiskach komunalnych nie są od siebie oddzielane. Na
            składowiska trafiają wszystkie rodzaje odpadów, a pochodzą one głównie z zakładów
            przemysłowych, od mieszkańców, placówek gastronomicznych i usługowych oraz
            gospodarstw rolnych.         Składowiska odpadów
            komunalnych w regionie Małopolski mają charakter składowisk zbiorczych. Deponowane
            nieczystości charakteryzują się dużym udziałem rozkładanej substancji organicznej.
 Jednak należy przyznać, że odpady płynne coraz to rzadziej wylewane są na wysypiska
            komunalne, gdyż coraz mocniej rozwija się gospodarka ściekowa.
 Zalecane w warunkach polskich systemy gospodarki odpadami:
 I    Wariant
 *    selektywne gromadzenie odpadów " u źródła"
 *    wywóz części odpadów do unieszkodliwiania ( w tym do składowania
            na wysypiskach )
 *    wywóz wyselekcjonowanych surowców wtórnych w celu ich wykorzystania
            i odzyskania
 II    Wariant
 *    nie selektywne gromadzenie odpadów
 *    wywóz odpadów do kompleksowego zakładu przerobu odpadów np.
            sortownia z wysypiskiem i kompostownią
 *    wywóz wyselekcjonowanej części odpadów do unieszkodliwiania (w tym
            do składowania na wysypisku )
 *    wywóz wyselekcjonowanych surowców wtórnych w celu ich wykorzystania
 Równolegle do inwestycji związanych z powstawaniem nowych obiektów gospodarki odpadami
            realizowane są rekultywacje wyeksploatowanych lub nieprzystosowanych do eksploatacji
            wysypisk odpadów. Za zamknięte i zrekultywowane obiekty uznawane są jedynie te, które
            spełniają następujące wymogi:
 *    niedopuszczenie do infiltracji wód opadowych w głąb korpusu
            składowiska
 *    odprowadzenie wód opadowych poza obręb składowania
 *    zapobieżenie przed wydostawaniem się gazów pochodzących z
            procesów fermentacyjnych poza obrębem składowiska poprzez prowadzenie biernego lub
            czynnego odgazowania
 *    zapobieżenie pyleniu i roznoszeniu przez wiatr lekkich części
            składowanych odpadów
 *    stworzenie bazy biologicznej dla korzeni roślin
 *    tworzenie bariery dla gryzoni i ptactwa
 *    zapobieżenie erozji warstwy powierzchniowej składowiska .
 W kraju powszechnie stosowany jest system gospodarki odpadami ,
            który obejmuje:
 1.    gromadzenie na terenie posesji w workach, pojemnikach opróżnianych
            (110 l, 1100 l) lub kontenerach wymiennych o pojemności 7 m3
 2.    wywóz sprzętem specjalistycznym : śmieciarki SM i JP ( bezpylne )
            oraz samochody systemu wymiennego (z kontenerami)
 3.    unieszkodliwianie poprzez składowanie na wysypisku .
 Zgodnie z ustawą o utrzymywaniu czystości i porządku w gminach
            właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
 -    wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia
            odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym i
            porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej kanalizacji sanitarnej,
 -    gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
            w urządzeniach do tego przeznaczonych,
 -    usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.
 W technice związanej z unieszkodliwianiem odpadów, w krajach wysoko rozwiniętych
            kładzie się szczególny nacisk na działania eliminujące i ograniczające powstawanie
            odpadów "u źródła".
 Zmiany te polegają na działaniach:
 -    minimalizacja wytwarzania odpadów,
 -    eliminowanie już w procesie wytwarzania składników szkodliwych,
            trudnoprzetwarzalnych, nieprzyjaznych środowisku naturalnemu,
 -    gromadzenie i zbieranie odpadów w postaci posegregowanej na
            składniki jednorodne
 -    maksymalne wykorzystanie wtórne odpadów poprzez selektywną
            zbiórkę i recykling,
 -    optymalizacja systemu wywozu,
 -    unieszkodliwianie odpadów przy użyciu sprawnych technologii
            (kompostowanie, termiczne przekształcanie),
 -    kierowanie na wysypiska odpadów mało aktywnych chemicznie i
            biologicznie.
 Bardzo ważna jest selekcja odpadów w miejscu ich powstawania oraz gromadzenie ich w celu
            dalszego wykorzystania. Każda gmina powinna to wdrażać , ale nie każda posiada na te
            cele fundusze. Podstawowe kierunki zmian w kompleksowych systemach gospodarki odpadami
            polegają na selekcji wstępnej odpadów w miejscach ich gromadzenia. Celem wstępnej
            selekcji jest zarówno pozyskiwanie możliwych do wykorzystania surowców wtórnych jak i
            eliminacja składników utrudniających końcową utylizację i unieszkodliwianie. Do
            takich składników zaliczyć należy:
 -    opakowania szklane i stłuczkę szklaną
 -    złom metali żelaznych i nieżelaznych
 -    tworzywa sztuczne
 -    materiały tekstylne.
 
 VI. MOŻLIWOŚCI WDROŻENIA SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW KOMUNALNYCH
     Każda z gmin
            chciałaby doprowadzić do tego, aby mieszkańcy dbali o wygląd swoich posesji. Przy
            domkach jednorodzinnych się to udaje jednak w przypadku jakiejkolwiek wspólnoty nie
            zawsze jest to możliwe. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek w
            nieruchomości oraz starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia,
            uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku
            mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów wytwarzających
            nieporządek.W kraju najczęściej stosowany jest system gospodarki, obejmujący: gromadzenie odpadów
            na terenach posesji w pojemnikach lub workach o pojemności 110 l i 1100 l czy też
            kontenerach wymiennych o pojemności 7 m3.
 Selektywna zbiórka odpadów jest obowiązkiem każdej gminy, co wynika z ustawy o
            utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
 Na terenie gminy Żegocina aktualnie nie prowadzi się segregacji odpadów w sposób
            usystematyzowany, jednak planuje się jej wprowadzenie na terenie gminy w 2004 roku i
            rozwijać w dalszych latach. Na 2004 rok zostały zaplanowane środki pieniężne na
            rozpoczęcie systemu segregacji śmieci.
 Selektywna zbiórka surowców wtórnych oraz odpadów niebezpiecznych powinna być
            wdrażana sukcesywnie w miarę rozwijania się ogólnokrajowego rynku surowców wtórnych
            oraz w miarę możliwości budżetowych gminy.
 Podobnie jak w gminach północnej Polski zaleca się, aby każde gospodarstwo domowe
            otrzymało zestaw kolorowych oznakowanych nadrukami worków składających się z:
 *    worka białego na szkło
 *    worka żółtego na tworzywa
 *    worka niebieskiego na drobny złom
 *    worka, czarnego na odpady bytowe i balastowe dla gospodarstw
 *    oraz kalendarza, w którym zaznaczono kropkami w kolorze worków dni
            wywozu odpadów
 Wyżej przedstawiony system segregacji odpadów powinien być rozwinięty o zbiórkę
            odpadów niebezpiecznych ( baterie, akumulatory, odpady zawierające rtęć,
            przeterminowane środki ochrony roślin i odpadowe lekarstwa) oraz odpady wielkogabarytowe
            ( wyrzucone meble, sprzęt gospodarstwa domowego, opony).
 Jednak dużo zależy od mieszkańców gminy czy zmobilizują się do selektywnej zbiórki
            śmieci. Rozpoczęciu programu będzie towarzyszyć kampania edukacyjna prowadzona poprzez
            szkoły, parafie, strażaków, ulotki informacyjne przekazane sołtysom.
 Kalendarze z zaznaczonymi dniami odbioru odpadów będą wydawane wspólnie np. z
            ochotniczą Strażą Pożarną lub jednym z przedsiębiorstw (lub kilku przedsiębiorstw w
            ramach reklamy swojej firmy) .
 Kalendarze i zestawy worków powinny być rozprowadzone przez sołtysów. Należy jednak
            pamiętać, aby sołtysi dysponowali zapasem worków i prowadzili ewidencje wydanych
            worków.
 
 VII. TRANSPORT ODPADÓW
 
                  Odpady komunalne wg przepisów prawnych powinny być
            wywożone na składowiska sprzętem przystosowanym do ich wywozu i wykorzystywanym
            wyłącznie do tego celu. Stąd też wywodzi się grupa pojazdów o specjalistycznej
            konstrukcji, z odpowiednim nadwoziem i mechanizmem.W warunkach polskich rozróżnia się dwa systemy wywozu odpadów :
 1.    system niewymienny (stosowany na terenie gminy), polegający na
            rozładunku pojemników do specjalistycznych pojazdów, bez ich wywozu do miejsca
            unieszkodliwiania. Jest to system powszechnie stosowany do wywozu odpadów komunalnych,
            opierający się na zbiornikach do gromadzenia odpadów o pojemności od 50 do 2200
            litrów.
 2.    system wymienny , polegający na transporcie pojemników do miejsca
            unieszkodliwiania . Warunki gromadzenia odpadów w kontenerach i częstotliwość wywozu
            napełnionych kontenerów musi odpowiadać wymogom sanitarnym, to znaczy że
            częstotliwość opróżniania powinna wynosić minimum raz w tygodniu.
 Należy jednak pamiętać, że przed wprowadzeniem selektywnej zbiórki odpadów należy
            ustalić zasady ich transportu i wywozu do miejsc ich unieszkodliwiania, wykorzystywania
            lub dalszego czasowego gromadzenia.
 Gromadzenie odpadów w gminie Żegocina odbywa się w pojemnikach i workach foliowych zaś
            odpady organiczne kompostowane i kuchenne skarmiane inwentarzem. Odpady drewniane i
            nadające się na opał są spalane.
 
 VIII. RYNEK ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW
 
                  Prawie trzy czwarte gmin w Polsce wywozi odpady bez żadnej
            selekcji na wysypisko . W ponad 20 % gmin prowadzi się całkowita lub częściową
            segregację odpadów "u źródła", czyli w gospodarstwach domowych. W 245
            gminach (9,9%) prowadzi się sortowanie odpadów przy wysypisku. Częściową selektywną
            zbiórkę odpadów prowadzi się w 108 gminach (4,3%). Jednak są jeszcze w Polsce gminy ,
            które nie prowadzą żadnej gospodarki odpadami, wszystkie odpady trafiają na dzikie
            wysypiska lub sieje zakopuje, bądź spala w gospodarstwach domowych .
 Sposoby pozbywania się odpadów w gminach
 Lp.            Gminy
 Sposób pozbywania się odpadów    Ogółem N=2846%
                miejskie N=318%    miejsko-wiejskie N=565%
                Wiejskie N=1603%
 1.    Wszystko wywozi się na wysypisko    74,6
                57,7    72.4    78,6
 2.    Sortowanie u źródła, reszta nawysypisko    20,8
                36,7    22,1    17,3
 3.    Sortowanie przy wysypisku    9,9    
            20,1    13,3    6,6
 4.    Częściowo selektywna zbiórka    4,3
                10,3    3,7    3,4
 5.    Utylizacja odpadów zwierzęcych    0,7
                -    0,9    0,7
 6.    Dzikie wysypiska    0,4    -
                0,2    0,6
 7.    Kompostownia    0,4    1,3
                0,5    0,2
 8.    Zakopuje się, spala wgospodarstwach domowych    0,1
                -    0,4    0,2
 
 Z tabeli wynika , że najgorszą gospodarkę odpadami
            prowadzą gminy wiejskie, bowiem ponad 78% tych gmin wywozi odpady bez żadnej selekcji na
            wysypiska, a jednocześnie najmniej gmin wiejskich sortuje odpady u źródła lub przy
            wysypisku.
 
 
 1.    Rynek makulatury
 Określenie potencjalnych możliwości i perspektyw zbytu makulatury ma decydujące
            znaczenie dla sposobów, organizacji i skali ich prowadzenia pozysku makulatury w
            selektywnej zbiórce. Parametrami opisującymi rynek obrotu produktami papierniczymi są :
 *    zużycie papieru na jednego mieszkańca
 *    produkcja i import papieru
 *    technologiczne możliwości przerobu makulatury jako surowca do
            produkcji
 *    cena skupu makulatury proponowana przez papiernie .
 Potencjalny dostawca makulatury powinien liczyć się z warunkami stawianymi surowcom
            poprzez poszczególnych odbiorców . W przemyśle krajowym na makulaturę obowiązuje
            norma branżowa BN-78/7311-12. Znajomość tych wymagań jest konieczna , gdyż bez ich
            spełnienia niemożliwa będzie sprzedaż makulatury. Ponadto, na poszczególne gatunki
            makulatury ustala się różne ceny, co daje możliwość uzyskania wyższych efektów
            ekonomicznych zbiórki makulatury.
 Ze względu na położenie gminy nie ma ona jak na razie możliwości skierowania
            makulatury do specjalnych zakładów do jej zbiórki przeznaczonych, gdyż leżą one
            dosyć daleko.
 2.    Rynek zbytu szkła
 W kraju nie funkcjonował dotychczas odzysk szkła poużytkowego. W odpadach komunalnych
            jest ono niepożądanym składnikiem i przy przerobie np. na kompost musi być
            bezwzględnie usuwane. Szkło jest zarówno niebezpieczne dla ludzi i zwierząt jak i dla
            środowiska itp.
 Huty szkła deklarują możliwość odbioru stłuczki , barierą jednak są techniczne
            możliwości przerobu stłuczki zanieczyszczonej obcymi frakcjami. Wymagania hut w
            zakresie stłuczki opisane są polską normą PN-80/B-13010-surowce wtórne. W projekcie
            nowej normy, która co prawda nie ma jeszcze obowiązującej mocy prawnej, zwiększone
            zostały wymagania w zakresie czystości i jednorodności.
 Dostarczana do hut stłuczka powinna być czysta , chociaż i tak w hucie poddawana jest
            procesom uzdatniania. Pełne linie do uzdatniania stłuczki szklanej posiada huta w
            Jarosławiu i w Wyszkowie.
 Gmina w ramach selektywnej zbiórki odpadów powinna gromadzić szkło w odpowiednich
            koszach , a następnie z uwagi na to, że na terenie gminy nie funkcjonuje obiekt
            unieszkodliwiania odpadów powinna przewozić je do punktów skupu szkła np. w:
            -    BZUK Bochnia
 3.    Rynek zbytu tworzyw sztucznych
 Obowiązująca w Polsce norma państwowa PN-87/C-89004 Wyroby z
            tworzyw termoplastycznych. Cechy i cechowania. Nakłada ona na producentów obowiązek
            znakowania produkowanych wyrobów . Norma ta wyróżnia 35 rodzajów tworzyw . Jest to
            szczególnie istotne przy zastosowaniu recyklingu, gdyż mechaniczne segregowanie odpadów
            tworzyw sztucznych jest w chwili obecnej niemal niemożliwe.
 Jakość odpadów przeznaczonych na regranulat określa polska norma PN-86/C-89108 -
            Tworzywa termoplastyczne. Odpady poużytkowe do regeneracji. W normie tej wyodrębniono 10
            grup odpadów w postaci folii lub kształtek, a odnoszących się do PE, PP , PCW , PS , i
            PA ( poliamidu ) oraz do mieszanin.
 Praktycznie więc tworzywa sztuczne przeznaczone do zbycia muszą być z założenia
            czyste i chemicznie jednorodne. Stwarza to niedogodne warunki dla zbywającego .
 Z uwagi na to, że na terenie gminy nie funkcjonuje jakikolwiek punkt skupu tworzyw
            sztucznych , to gmina powinna przewozić je do punktów skupu np. w:
 -    Skupie Surowców Wtórnych " EKOLOB " w Kłaju .
 
 IX. ODZYSK ODPADÓW NIEBEZPIECZNYCH
 
                  Należy przyznać, że odpady niebezpieczne nie mają
            dość wielkiego udziału w ilości odpadów komunalnych, jednak stwarzają większe
            zagrożenie niż pozostałe odpady, nie tylko dla ludzi, ale i dla zwierząt oraz
            środowiska.Gmina Żegocina nie posiada specjalistycznych zakładów przyjmujących odpady
            niebezpieczne, powstałe w wyniku bytowania ludzi itp.
 Odpady , które możemy zaliczyć do niebezpiecznych:
 *    przeterminowane lekarstwa
 *    odpady zawierające rtęć
 *    padlina zwierząt i odpady z ubojni
 *    przepracowane oleje
 *    baterie
 *    akumulatory
 *    opakowania po zużytych środkach ochrony roślin
 *    przeterminowane środki ochrony roślin.
 Odpady przeznacz.
 Najbliżej położona gminy firma, która przyjmuje odpady niebezpieczne to Zakład
            Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Krakowie.
 
 X.  ROZWIĄZANIE SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE ŻEGOCINA
 
                  Przyjęto rozwiązanie systemu gromadzenia odpadów na
            terenie gminy Żegocina dostosowano do wymogów i charakteru zabudowy oraz równoczesnego
            wdrażania selektywnej zbiórki odpadów i wydzielania substancji niebezpiecznych. System
            gromadzenia odpadów powinien być oparty na gromadzeniu ich w kontenerach o pojemności
            110l i 7m3 - tak samo wygląda to w wielu innych gminach. Następnie należy wdrożyć
            selekcję odpadów za pomocą systemu workowego, uświadamiając ludziom , że jest ona
            bardzo potrzebna. Przydane były by również pojemniki na odpady niebezpieczne, ustawione
            w odpowiednich miejscach.Składniki odpadów o charakterze surowców wtórnych - mające zbyt na rynku krajowym:
 * opakowania szklane i stłuczka szklana
 *    metale
 *    niektóre gatunki tworzyw sztucznych
 *    makulatura
 Wstępnie należy rozpocząć od segregacji:
 -    balast
 -    plastik
 -    szkło
 Ilość potrzebnych worków wynika z ilości gospodarstw oraz ilości odpadów. Mając na
            uwadze doświadczenie innych gmin program przewiduje rocznie na gospodarstwo domowe
            ilości:
 18 worków na balast
 10 worków na szkło
 10 worków na plastik
 
 Co stanowi w skali gminy ilość worków na rok:
 Balst 1261 gospodarstw x 18 szt. = 25 032
 Szkło 1261 gospodarstw x 10 szt. =12 610
 Plastik 1261 gospodarstw x 10 szt. = 12 610
 Razem
            49 952 szt
 +
            10 % dodatkowych = 54 947 szt.
 
 Dodatkowe worki należy przeznaczyć dla osób przyjezdnych oraz zamieszkujących domki
            letniskowe.
 Obecnie niema potrzeby zbiórki metali ze względu na wysokie ceny skupu oraz bezpośredni
            ich odbiór z gospodarstw domowych.
 
 Wprowadzenie w gminie nowych form gospodarowania odpadami wymaga przede wszystkim
            akceptacji mieszkańców. Bardzo ważne jest również zaangażowanie się niektórych
            jednostek w to przedsięwzięcie oraz uświadamianie dzieciom jak jest to potrzebne.
 
 Z uwagi na niewielkie możliwości finansowe gminy Żegocina należałoby zagospodarować
            odpady w kilku etapach.
 
 XI. HARMONOGRAM RZECZOWY
 
 1. Zakup worków na odpady w ilości 55 000 szt.
 2.Wykonanie kalendarzy wraz z informacją o terminach wywozu 1300 szt.
 2.    Zatrudnienie osoby do ewidencjonowania gospodarstw domowych
            korzystających z sytemu selektywnej zbiórki oraz prowadzącej spraw związanych z
            nielegalnym usuwaniem odpadów
 3.    Zakup koszy ulicznych
 4.    Dokończenie rekultywacji wysypiska w Łąkcie Górnej
 
 XII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
 
 Etap I
 1.    Przeszkolenie osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie programu
 2.    Opracowanie wzorów kalendarzy, worków oraz ulotek informacyjnych
 3.    Przeprowadzenie przetargu na wykonanie worków ww materiałów
 4.    Zakończenie inwestycji pn. Zamknięcie wysypiska odpadów
            komunalnych w Łąkcie Górnej.
 Etap II
 1.    Przeprowadzenie zebrań z mieszkańcami oraz rozpropagowanie idei
            segregacji odpadów wśród młodzieży szkolnej
 2.    Opracowanie list mieszkańców i instytucji objętych obowiązkiem
            udokumentowania sposobu postępowania z odpadami.
 3.    Rozprowadzenie worków i kalendarzy wśród mieszkańców
 Etap III
 1.    Kontrola nad rozprowadzania worków
 2.    Przypominanie mieszkańcom o konieczności segregacji odpadów
 3.    Objęcie nakazem przystąpienia do programu mieszkańców którzy nie
            przystąpili do segregacji a nie udokumentują innego sposobu usuwania odpadów.
 Etap IV
 1.    Zbiórka odpadów wielkogabarytowych - dwa razy w roku koniec
            kwietnia i koniec października.
 
 
 Opracował : inż. Wiesław Dudziak
 Dyrektor ZGK Żegocina
 
 |