Herb gminy.          Flaga gminy Zegocina.

XVIII SESJA  RADY  GMINY  W  ŻEGOCINIE

RADA GMINY

29.IX.2004

KOMISJE

Goście XVIII Sesji RG w Żegocinie. Przemawia mgr Alicja Adamczyk.

Tematyka sesji:

1. Otwarcie XVIII Sesji Rady Gminy.
2. Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.
3. Interpelacje i wnioski.
4. Informacja o funkcjonowaniu oświaty na terenie Gminy.
5. Informacja z realizacji dodatków mieszkaniowych na terenie gminy.
6. Ocena wykonania budżetu gminy za I półrocze 2004 r.
5. Podjęcie uchwał:
    - zmiany budżetu Gminy Żegocina na 2004 r.
    - obciążenia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Żegocina prawem przejazdu, przegtonu i przechodu,
    - w sprawie regulaminu określającego zasady i tryb udzielania stypendiów dla działania "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez    programy stypendialne" dla uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2004/2005.
6. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
7. Zamknięcie obrad XVIII Sesji Rady Gminy.

XVIII Sesja RG w Żegocinie. XVIII Sesja Rady Gminy w Żegocinie.
    Przedstawiamy fragment  jednogłośnie przyjetej przez Radę informacji (część opisową) o wykonaniu budżetu gminy Żegocina w I półroczu 2004 roku:

      Rada Gminy w Żegocinie Uchwałą Nr XIII/92/2004 z dnia 25 marca 2004 r. uchwaliła budżet Gminy Żegocina na 2004 r., po stronie planu dochodów na kwotę 10.712.840, natomiast po stronie planu wydatków na kwotę 11.762.000.
     Z planowanych dochodów kwota 40.000 przeznaczona została na spłatę rat pożyczki zaciągniętej w wysokości 146.654 w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Krakowie na budowę kanalizacji sanitarnej w Łąkcie Górnej i Żegocinie oraz 56.828 na spłatę pobranego kredytu na budowę wodociągu wiejskiego w Łąkcie Górnej a także 28.172 na spłatę kredytu pobranego na odbudowę oczyszczalni ścieków w Łąkcie Górnej oraz 8.000 na budowę sali gimnastycznej w Rozdzielu. Łączna kwota spłat rat kredytów i pożyczki w 2004 r. wynosi 133.000.
      Powstały w budżecie deficyt w kwocie 1.049.160 pokryty zostanie przychodami pochodzącymi z pozostałości środków z lat ubiegłych z rozliczenia przychodów i rozchodów w kwocie 71.160 oraz kredytami w wysokości 787.000. i pożyczkami w wysokości 324.000.
      Uchwałą z dnia 25.03.2004 r. Rada Gminy zatwierdziła dotację przedmiotową
dla zakładu budżetowego - Zakładu Gospodarki Komunalnej w wysokości 80.000. Zatwierdzone dotacje dla instytucji kultury zamknęły się kwotą 190.000, z tego dotacja do działalności bibliotek 78.000 i Centrum Kultury, Sportu i Turystyki - 112.000. Przeznaczona kwota dotacji na działalność związaną z kulturą fizyczną i sportem wynosi 29.000.
      W chwili zatwierdzania budżetu kwota dotacji na zadania zlecone gminie wynosiła 498.480. W ogólnej kwocie dotacji mieściła się kwota 61.000 na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji rządowej wykonujących zadania zlecone gminie, 1.200 - uzupełnienie list wyborczych, 300 - na obronę cywilną, 116.540 - zasiłki stałe i okresowe, 42.700 - wypłatę zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych, 60.540 - utrzymanie GOPS, 6.200 - składki na ubezpieczenia zdrowotne od osób pobierających zasiłki z opieki społecznej oraz 210.000 - na ośrodki wsparcia Na zwiększenie planu dochodów w I półroczu 2004 r. wpłynęły zwiększone dotacje na zadania zlecone w kwocie 333.181. W sumie tej mieści się zwiększona dotacja na świadczenia społeczne w wysokości 295.330, oświetlenie placów i ulic - 28.080 oraz 9.771 na referendum do Unii Europejskiej.
      Zmniejszona została natomiast dotacja w kwocie 72.380. Z tego na zasiłki i pomoc w naturze - 30.020 oraz na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne - 42.360. Dotacja na zadania zlecone i powierzone za I półrocze zamknęła się kwotą ogólną po stronie planu- 759.281, natomiast wykonanie - 285.204.
       Po stronie planu wydatków wykonanie wyniosło 232.502. W ciągu I półrocza budżet gminy po stronie planu dochodów zmniejszył się o kwotę 332.683 i w porównaniu z budżetem początkowym , na dzień 30.06.2004 r. zamknął się kwotą 10.380.157. Po stronie planu wydatków zmniejszył się o kwotę 345.636 i wynosił na 30.06.2004 r. - 11.416.364. Zmniejszenie dochodów i przychodów a tym samym wydatków związane jest z niskimi wynikami przetargów na zadania inwestycyjne związane z realizacją Programu SAPARD.
      Na dofinansowanie bieżących zadań własnych gminy w I półroczu gmina otrzymała kwotę zwiększającą plan o 109.195, w tym - na usuwanie skutków powodzi na drogach - 100.000, 3.505 - na wyprawki dla dzieci szkolnych oraz kwotę 5.690 - na pomoc materialną dla dzieci wiejskich.
      W I półroczu wpłynęła również darowizna w kwocie 1.400. Z tego 700 dla Przedszkola Publicznego w Łąkcie Górnej oraz 700 dla szkół. Środki ze źródeł pozabudżetowych wyniosły 5.118 i dotyczyły głównie oświaty. Zwiększone zostały również dochody własne o kwotę 24.631 oraz subwencja rekompensująca o kwotę 17.164, subwencja oświatowa o 75.000 oraz dotacja wyrównująca dochody gminy w wysokości 48.785. Łącznie zwiększenia planu dochodów razem z ze zwiększeniem dotacji na zadania zlecone wyniosły 614.474.
     Zmniejszenie planu dochodów w I półroczu wyniosło 947.157 łącznie z zadaniami zleconymi. Dotyczy to głównie dotacji z Programu SAPARD oraz udziału własnego do tego programu, z tego:
- na budowę sieci wodociągowej w Żegocinie - 385.566,
- budowę kanalizacji sanitarnej w Łąkcie Górnej i Żegocinie oraz zagrodowych oczyszczalni ścieków - 489.211
      Zmniejszenie dotacji na zadania zlecone gminie - 72.380.
Wykonanie dochodów za I półrocze wyniosło 44.4 % planu rocznego. Wpływy z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości zostały wykonane w 71 %, natomiast wpływy z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych na plan 125.058 wykonane zostały w kwocie 55.239 co stanowi 44 % planu.
      Wpływy z refundacji poniesionych wydatków na plan 69.052 wyniosły 17.047 co stanowi 25 % i z związku z tym podjęto działania mające na celu ściągnięcie zaległych kwot.
     Dochody od osób prawnych i fizycznych nie posiadających osobowości prawnej wykonane zostały w 48 % gdyż na plan 1.387.731 wykonanie wyniosło - 663.867, w tym: wpływy podatku dochodowego od działalności opłacanej w formie karty podatkowej pobierany przez Urząd Skarbowy - 22 %,
     Wpływy z podatku rolnego, leśnego, darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych wykonano w 52 % z czego podatek od nieruchomości - 52 %, podatek rolny - 66 %, podatek leśny 65 %, podatek od środków transportowych 48 %, podatek od spadków i darowizn - 17 %, odsetki - 25 %, podatek od czynności cywilno - prawnych - 44 %, wpływy z usług - 89 %. Opłata skarbowa wykonana została w 61 %. W 40 % wykonane zostały wpływy podatku dochodowego od osób fizycznych przekazywane przez Ministerstwo Finansów. Natomiast 59 % stanowią wpływy podatku dochodowego od osób prawnych.. Wpływy z tytułu podatków pobieranych przez U.S. stanowią 62 % ich planu rocznego, w tym zaległości z podatku opłacanego w formie karty podatkowej pobieranego przez Urząd Skarbowy Bochnia na dzień 30.06.2004 r. wynoszą 13.710, nadpłaty - 5.112. Ogółem na plan dochodów 10.380.157 wykonano 4.612.399 co stanowi 44,4 %.
      Wydatki budżetowe w I półroczu zrealizowane zostały, na plan 11.416.364 kwota4.275.449 co stanowi 37,4 % planu rocznego. Wydatki realizowane były w miarę spływu dotacji oraz dochodów. Wydatki w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej w większości zrealizowane zostały powyżej 50 % oprócz działu 010 - "Rolnictwo i łowiectwo" - 4 % gdzie realizowane jest zadanie z programu SAPARD pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w m. Żegocina". Umowa z ARiMR na to zadanie podpisana została 24.06.2004 r. i wykonawca przystąpił do realizacji robót z terminem zakończenia 30.09.2004 r. Drugie zadanie realizowane w tym dziale to "Budowa IV etapu wodociągu wiejskiego w Łąkcie Górnej". Na zadanie to obecnie opracowywana jest dokumentacja i zapłata za nią nastąpi w IV kwartale 2004 r. 78 % stanowi wykorzystanie środków na zakup materiałów i remont dróg gminnych a także zakup paliwa do koparki. Natomiast środki do remontu dróg wewnętrznych wykorzystano w 86 %. Nie zostały natomiast wykorzystane środki na budowę chodników w Łąkcie Górnej i Żegocinie gdyż zadania te są w trakcie realizacji z terminem wykonania 31.07.2004 r. Środki przewidziane w budżecie na gospodarkę gruntami i nieruchomościami wykorzystano w 86 %. Są to wydatki związane z ubezpieczeniem i utrzymaniem mienia gminnego, wycenami składników majątkowych oraz zapłatą za nośniki energii. Ochotnicze Straże Pożarne zaplanowane środki na 2004 r. na zakupy sprzętu i materiałów oraz remonty sprzętu wykorzystały w 43 % . W dziale "Oświata i wychowanie" środki w poszczególnych rozdziałach wykorzystane zostały w wysokości od 48 do 62 % i są to głównie wydatki związane z wypłatą wynagrodzeń i pochodnych a także wydatki związane z bieżącą działalnością szkół. Natomiast środki majątkowe na budowę SP Bytomsko realizowane będą po akceptacji zadania w Programie ZPORR, a na budowa sali gimnastycznej w Rozdzielu jest kontunuowana z tym ,że większe nasilenie prac nastąpi w II półroczu.
     W dziale "Opieka społeczna" na plan 809.770 wykorzystano 280.179 co stanowi 35 %. Tak niski procent wykorzystania środków spowodowany jest tym, że środki na uruchomienie Ośrodka Wsparcia w Żegocinie przekazane zostaną i realizowane będą w II półroczu.
      Niskie bo w 6 % wykonanie wydatków w Dz 900 "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska" spowodowane jest tym, że w dziale tym realizowane są dwa zdania w Programie SAPARD, tj. "Budowa sieci kanalizacyjnej z przykanalikami w m. Łąkta Górna i Żegocina". Zadanie to na dzień 30.06.2004 r. było w trakcie realizacji z terminem zakończenia 31.07.2004 r. Zapłata należności za wykonane prace na tym zadaniu nastąpi w miesiącu sierpniu.
      Drugie zadanie to "Budowa zagrodowych oczyszczalni ścieków w m. Bełdno, Rozdzielę i Żegocina". Realizacja tego zadania rozpoczęła się po podpisaniu umowy z ARiMR w m-cu lipcu z terminem wykonania 30.09.2004 r. Zapłata za wykonane prace nastąpi w m-cu październiku.
     W dziale 926 "Kultura fizyczna i sport" środki na budowę boiska sportowego realizowane będą w II półroczu gdyż także to zadanie realizowane jest częściowo z Programu SAPARD.
      W dziale 851 w rozdziale przeciwdziałanie alkoholizmowi, na plan 45.525 wykorzystana została kwota 14.433 co stanowi 34 %. W I półroczu spłacone zostały również zgodnie z harmonogramem raty kredytów i pożyczki w kwocie 53.198 wraz z odsetkami.

UCHWAŁY:

[index]