Stan obrazu przed konserwacją był bardzo
zły. Tło malowidła było mocno pomarszczone, w wielu miejscach popękane. Płotno
podobrazia kruche i bardzo sztywne. Zaprawa i warstwa malarska przesycona była nadmiarem
masy dublażowej, co było przyczyną głębokich pęknięć i rozwarstwień wszystkich
warstw technologicznych. Całość obrazu mocno przemalowana. Niektóre przekształcenia
estetyczne wymagały korekty, szczególnie przy twarzy i dłoniach Dzieciątka oraz twarzy
Matki Boskiej, jak również w obrębie całego tła obrazu.
26 listopada 2022 r. powrócil do kosciola po konserwacji.
Konserwację wykonała Pani Małgorzata Kaczmarczyk oraz Państwo Wiesława i Wiesław
Odrońcowie.W trakcie konserwacji usunięto popękaną i łuszczącą się wtórną
warstwę malarską i wosk z masy dublażowej. Usunięto też warstwę przemalowania w
obrębie tła obrazu. Wykonano kity w ubytkach masy. Nawilżono i wygładzono warstwę
woskową masy duplażowej. Wyprasowano też powierzchnię obrazu od lica poprzez płótno
lniane w celu uzyskania faktury płótna. Nałożono werniks pośredni. Uzupełniono
warstwę malarską. Wykonano korektę przekształceń estetycznych pochodzących z
poprzedniej konserwacji. Korekta dotyczyła twarzy i rąk Dzieciątka, rąk Matki Boskiej
oraz uczytelnienia koron. Odtworzono nimby przy użyciu brązy i położono werniks
końcowy. Została też wykonana renowacja ramy, która oczyszczono, zakonserwowano wewnątrz
i na zewnątrz . Ubytki złoceń zostały uzupełnione i wypolerowane. Z uwagi na wiek i
wartość obrazu powinien on być umieszczony z dala od źródeł ciepła i okien
kościoła, w stabilnych warunkach termicznych i wilgotnościowych. Obraz został więc
powieszony nad drzwiami do tzw. babińca. Wcześniej powieszony być na ścianie
południowej, przed oknem z witrażem św. Franciszka z Asyżu. |