Grudzień jest
miesiącem szczególnego obdarowywania prezentami. Może przynieść je Mikołaj, mogą
się znaleźć pod choinką, czy pod poduszką, ale zawsze powinny sprawiać radość. Co
zrobić, jeżeli prezent okaże się nietrafiony? Czy Konsument może zwrócić taki towar
w każdym sklepie?
Konsumenci często nie wiedzą, czy mogą zwrócić towar, a jeżeli
tak – to na jakich zasadach. Z tego powodu, Inspekcja Handlowa w Krakowie rozpoczęła
kolejną, po dotyczącej różnic między rękojmią i gwarancją, akcję informacyjno -
edukacyjną, wyjaśniającą zasady zwrotu pełnowartościowego towaru.
Poza spotem, dostępnym np. na portalu Facebook: https://bit.ly/2ErSBpT
i Twitter: https://bit.ly/2EkxEMW, IH w Krakowie
przygotowała dla Konsumentów krótki poradnik, z którego dowiedzą się, że:
Możliwość zwrócenia pełnowartościowego towaru zależy od
sposobu, w jaki ten towar został nabyty: czy przez Internet, czy w sklepie stacjonarnym.
1. INTERNET
W ciągu 14 dni od otrzymania towaru, Konsument może zdecydować o jego zwrocie
(odstąpić od umowy) bez podania przyczyny.
W tym terminie powinien skierować do Przedsiębiorcy oświadczenie o
odstąpieniu od umowy, którego wzór określa ustawa o prawach konsumenta, oraz o którym
powinien poinformować go Przedsiębiorca: |
Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinien odesłać towar, a
Przedsiębiorca powinien zwrócić mu pieniądze, w tym koszty dostarczenia towaru do
Konsumenta (w kwocie najtańszego zwykłego sposobu dostawy, którą oferował).
Czyli, jeżeli dostępne były opcje:
- odbiór osobisty – 0 zł
- przesyłka listowa – 10 zł
- przesyłka kurierem – 15 zł
i Konsument wybrał dostawę kurierem, to zwrot otrzyma w kwocie 10 zł (koszt przesyłki
listowej), gdyż jest to najtańszy, oferowany sposób dostawy. Odbioru osobistego nie
traktuje się jako „sposobu dostawy”.
Sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego
towaru albo odebrania od Konsumenta potwierdzenia jego odesłania.
Koszty odesłania towaru do Przedsiębiorcy (w tym jego zabezpieczenia czy zapakowania),
leżą po stronie Konsumenta, chyba że nie został wcześniej o tym poinformowany albo
Przedsiębiorca zgadza się je ponieść.
Zwracany towar nie powinien nosić śladów korzystania z niego w sposób nieodpowiedni.
Konsument powinien to zrobić w sposób niewykraczający poza konieczny do stwierdzenia
charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Czyli, jeżeli Konsument kupił buty:
to może je zbadać w domu tak, jakby to zrobił w sklepie (może przymierzyć), ale już
nie powinien w nich wychodzić na zewnątrz. Jeżeli tak zrobi, to Przedsiębiorca może
go obciążyć kosztami związanymi ze zmniejszeniem ich wartości. Nie poniesie takiej
odpowiedzialności, jeżeli Przedsiębiorca nie poinformował go o prawie i zasadach
odstąpienia od umowy, czy o wzorze formularza.
Nie każdy produkt, kupiony przez Internet, Konsument może zwrócić,
korzystając z opisanego prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Artykuł 38
ustawy o prawach konsumenta zawiera szereg wyłączeń, kiedy nie przysługuje mu prawo do
odstąpienia od umowy.
Prawo to nie przysługuje m.in.:
• w odniesieniu do umów, które dotyczyły:
- rzeczy nieprefabrykowanych, wyprodukowanych według specyfikacji Konsumenta, np.
zrobiona na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez niego zdjęciem,
- rzeczy, które szybko się psują,
- rzeczy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie
można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np.
kosmetyki,
- płyt zawierających muzykę, filmy, czy programy komputerowe dostarczane w
zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli Konsument otworzył opakowanie,
• umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku
materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą
Konsumenta, udzieloną przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu
go przez Przedsiębiorcę o utracie prawa do odstąpienia od umowy, np. zakup dostępnego
online e-booka, kiedy Konsument chce przeczytać książkę przed upływem 14 dni,
• umów o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów
mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z
wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie
oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi, np. bilet na koncert. |
2.
SKLEPY STACJONARNE
Chociaż jest to często praktykowane i część Konsumentów jest
przekonana o posiadaniu takiego prawa, to w sklepach stacjonarnych Przedsiębiorca nie ma
obowiązku przyjęcia zwracanego towaru, gdy Konsument po prostu się rozmyśli albo kupi
komuś prezent, który nie trafi w gust odbiorcy.
Zależy to wyłącznie od dobrej woli i praktyki sklepu. Dlatego warto
wcześniej upewnić się, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak – to
na jakich warunkach.
Sprzedający, jeżeli się zgadza na przyjęcie zwrotów, może
określić ich termin, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę
podarunkową, ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar itp.
W ramach ciekawostki historycznej należy wspomnieć, iż
kiedyś faktycznie obowiązywały przepisy zezwalające kupującemu na żądanie, w ciągu
pięciu dni od daty sprzedaży, wymiany nieużywanego towaru lub zwrotu pieniędzy, jednak
zostały uchylone w 1995 r.*
*Uprawnienia te przysługiwały na mocy § 11 załącznika do uchwały nr 71 Rady Ministrów
z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów
oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku,
sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (M. P. z 1983 r. Nr 21, poz. 118),
która została uchylona przez § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995
r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy
ruchomych
z udziałem konsumentów (Dz. U. Nr 64, poz. 328).
Opisane wyżej zasady, dotyczą pełnowartościowego towaru, który
Konsument chciałby zwrócić, gdy z jakiegokolwiek powodu zmieni zdanie. A jeżeli
chciałby odzyskać pieniądze za towar, który po jakimś czasie używania się zepsuł,
może go reklamować z tytułu rękojmi lub gwarancji (jeżeli została udzielona), o czym
informowaliśmy w poprzedniej akcji |