Dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić Twoją
tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w
Polsce, musi mieć dowód osobisty. Dodatkowo, z dowodem możesz podróżować bez
paszportu między innymi do krajów Unii Europejskiej.
W związku z sygnałami o posługiwaniu się przez obywateli polskich
dowodami osobistymi, które zostały zgłoszone jako utracone, a potem odnalezione
informujemy o konsekwencjach posługiwania się takimi dokumentami.
Dowód osobisty zgłoszony jako utracony jest nieodwracalnie unieważniany w
Rejestrze Dowodów Osobistych, do którego dostęp regulują przepisy ustawy z dnia 6
sierpnia 2010 o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010 r. Nr 167, poz. 1131 z późn. zm.),
poza tym informacja o utracie i unieważnieniu dowodu jest niezwłocznie przekazywana do
Systemu Informacyjnego Schengen, a także wykazu unieważnionych dowodów osobistych.
Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym jako utracony może więc spowodować
negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonywania
czynności prawnych na podstawie tego dokumentu. Dowód osobisty unieważniony w systemie
na skutek zgłoszenia utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienia (odcięcie rogu)
przez co sprawiać może wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy
już do potwierdzania tożsamości i przekraczania granic państw, o których mowa w art.
4 ust. 11 powołanej ustawy o dowodach osobistych.
Wobec powyższego, unieważnionym dowodem
osobistym nie można się już posługiwać! |