Ortografia to zasady i normy, które regulują sposób
zapisu słów danego języka. W przypadku języka polskiego zasady te są szczególnie
trudne do zapamiętania i bardzo skomplikowanie. Dlatego nauka ortografii często
przypomina nam "syzyfową pracę". Wszyscy na pewno często wpadamy w pułapki
ortograficzne.
Nauczyciele systematycznie i wytrwale uczą sztuki poprawnego pisania.
Różnymi metodami zachęcają swoich podopiecznych do pokonywania przeszkód
ortograficznych. Jedną z nich są bez wątpienia różne konkursy. Jednak osiągnięcie
tytułu "Mistrza ortografii" to nie lada wyzwanie. Nie wystarczy tylko
znajomość zasad pisowni, ale przede wszystkim ich umiejętne wykorzystanie w różnego
rodzaju ćwiczeniach.
Od 8 lat w Zespole Szkół w Rozdzielu odbywa się "Gminny
Konkurs Ortograficzny" dla uczniów klas IV-VI i gimnazjum, który ma na celu
wyłonić "Mistrzów Ortografii" tej grupy wiekowej z terenu Gminy Żegocina.
W tym roku VIII Gminny Konkurs Ortograficzny odbył się 25 marca
2014 roku. W zmaganiach konkursowych wzięło udział 22 uczniów z Gminy Żegocina (12
uczniów szkoły podstawowej i 10 gimnazjum). Towarzyszyli im opiekunowie, poloniści,
którzy w wielkim stopniu przyczynili się do ich osiągnięć.
Tak jak i w ubiegłych latach, uczniowie najpierw napisali
naszpikowane trudnymi słowami dyktando, a potem rozwiązali podchwytliwy test
ortograficzny. Nad przygotowaniem etapu gminnego czuwała Pani mgr Agnieszka Słowiak i
mgr Małgorzata Dudek. Po wykonaniu wszystkich zadań konkursowych uczniowie z
niecierpliwością czekali na ogłoszenie wyników.
Zwycięzcami w poszczególnych kategoriach wiekowych
zostali: a) szkoła podstawowa: I miejsce - Łucja Pączek (SP w Żegocinie), II miejsce -
Błażej Pajor (SP w Rozdzielu), III miejsce - Anna Augustyn (SP w Łąkcie Górnej); b)
gimnazjum: I miejsce - Katarzyna Mech (Gim. w Łąkcie Górnej), II miejsce -
Wiktoria Kamionka (Gim. w Łąkcie Górnej), III miejsce - Gabriela Dudek (Gim. w
Rozdzielu).
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki, które
wręczyła Pani Dyrektor mgr Alicja Adamczyk - Brózda. Podziękowała również
nauczycielom za przygotowanie dzieci do udziału w konkursie.
Choć test i dyktanda nie były łatwe, to cieszy fakt, że trudna polska
ortografia i interpunkcja pobudzają zainteresowania językowe dzieci, a one same
popełniają coraz mniej błędów. Poziom wiedzy uczestników konkursu jest z roku na rok
coraz wyższy - oceniają poloniści. Mamy więc nadzieję, że za rok kolejni uczniowie
naszej gminy znów podejmą potyczki z zawiłościami polszczyzny, pamiętając o słowach
S. Kinga: "Błędy ortograficzne to takie literackie odciski palców
człowieka". |