Wyniki badań naukowców informujące o tym, że młodzież
coraz częściej i w coraz młodszym wielu uzależnia się od tytoniu, alkoholu,
substancji odurzających i psychotropowych szokują. Sądzono, że ten problem dotyczy
tylko dużych aglomeracji miejskich. Okazuje się jednak, że dotarł on już do tak
małych społeczności, jak nasza gmina.
Doceniając rangę problemu i czyhające na dzieci i młodzież
niebezpieczeństwa kierownicy Posterunku Policji w Trzcianie - st. asp. Janusz Grabowski i
Żegocinie - asp. Marcin Daniec opracowali projekt działań profilaktyczno - edukacyjnych
zatytułowany "NIE ! - Alkoholowi, Narkotykom, Nikotynie".
O współpracę przy realizacji tego projektu poprosili wszystkie
szkoły podstawowe z gmin Trzciana i Żegocina, Wójtów obu gmin oraz Gminne Komisje do
spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wszyscy odpowiedzieli pozytywnie i w ten
sposób w połowie grudnia ub. r. rozpoczęła się realizacja zaplanowanych działań.
Składały się one z dwóch zasadniczych elementów. Pierwszym było odbycie z uczniami
spotkań, podczas których policjanci wygłaszali pogadanki oraz przekazywali szkołom
materiały możliwe do wykorzystania przy w pracy dydaktyczno - wychowawczej. Pierwsze z
nich odbyło się 6 stycznia 2014 roku.
Drugim działaniem było ogłoszenie dwuetapowego, międzygminnego
konkursu plastycznego na plakat szkodliwości picia alkoholu, używania tytoniu i
narkotyków. Uczniowie z klas IV - VI zgłosili do konkursu łącznie aż 204 prace, po
102 z każdej gminy. Najlepsze pięć z każdej szkoły nauczyciele przedłożyli do oceny
profesjonalnej komisji, pracującej w składzie: Teresa Mrugacz - przewodnicząca, Monika
Trzeciak i Bernadetta Błoniarz.
25 lutego 2014 roku w Świetlicy Wiejskiej w Łąkcie Dolnej odbyło
się uroczyste podsumowanie zrealizowanego projektu , połączone z ogłoszeniem wyników
konkursu plastycznego, wystawą wszystkich finałowych prac oraz wręczenia nagród
piątce laureatów. Na uroczystość zaproszono Komendanta Powiatowego Policji w Bochni -
podisnp. Mariusza Dymurę, Wójtów - Trzciany - Józefa Nowaka i Żegociny - Jerzego
Błoniarza, dyrektorów szkół, z których pochodzą laureaci, Przewodniczących Gminnych
Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członków jury oraz samych
laureatów.
Powitania i przedstawienia gości, a następnie krótkiego podsumowania
tego udanego projektu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na konkurs plastyczny, dokonali
pomysłodawcy przedsięwzięcia: st. asp. Janusz Grabowski i Żegocinie - asp. Marcin
Daniec. Głos zabierali także: Komendant Powiatowy Policji oraz obaj Wójtowie Gmin.
Gratulowali pomysłu, podkreślili ważność podejmowanych działań, podziękowali
organizatorom, a uczniom pogratulowali naprawdę ciekawych i stojących na wysokim
poziomie prac. Potwierdziła to również Przewodnicząca jury - Pani Teresa Mrugacz,
która zapoznała zebranych z kryteriami i metodą oceny uczniowskich prac. Odczytała
również protokół jury, w którym wskazano laureatów konkursu.
Wójtowie gmin oraz Komendant Powiatowy Policji dokonali wręczenia
dyplomów i wspaniałych nagród rzeczowych, które otrzymali: Karol Świder ze Szkoły
Podstawowej w Bytomsku - I miejsce, Natalia Kukla ze Szkoły Podstawowej w Bytomsku - II
miejsce, Dawid Gogoc z Zespołu Szkół w Rozdzielu - III miejsce oraz Jolanta Jędrzejek
ze Szkoły Podstawowej w Bytomsku i Zuzanna Mucha z Publicznej Szkoły Podstawowej w
Kamionnej - wyróżnienia.
Poczęstunkiem przygotowanym przez Panią Elżbietę Dudziak -
świetlicową z Łąkty Dolnej, zakończono to spotkanie, będące zwieńczeniem całego
projektu. Jego cele zostały zrealizowane w pełni. Podczas dyskusji proponowano, żeby
nagrodzone plakaty umieścić w miejscach, gdzie spożywa się alkohol i pali papierosy.
Prace dzieci są bardzo sugestywne i posiadają głęboką wymowę. Aby odegrać swoją
rolę powinny być zaprezentowane wszystkim, którzy z własnej woli lub czyjejś namowy
biorą się za picie alkoholu, palenie papierosów lub używanie narkotyków.
Organizatorzy oraz uczestnicy projektu mówią im wszystkim stanowcze - NIE !!! |