Przypominamy, że od początku 2013
roku obowiązuje nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r. poz 1407). Na mocy tej ustawy wprowadzono szereg
ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego obejmujących między innymi:
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw
EFTA ( Europejskiego Obszaru Wolnego Handlu) - stron EOG (Europejskiego Obszaru
Gospodarczego) oraz obywateli konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie
przekraczający trzech miesięcy;
- likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów;
- likwidację obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz
zakładów pracy weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców
lub pracowników;
- wprowadzenia możliwości dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego
pełnomocnika;
- wprowadzenia możliwości automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu;
- wydłużenie terminu realizacji obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni oraz zniesienie
sankcji karnych dla obywateli polskich, UE, obywateli EFTA - stron EOG oraz obywateli
Konfederacji Szwajcarskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego;
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego
informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu
osobistego;
- wydłużenie okresów wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie
ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.
Urząd Gminy w Żegocinie informuje, że od 01.01.2013 r.
istnieje możliwość zameldowania się na pobyt stały lub czasowy z równoczesnym
wymeldowaniem się z pobytu stałego lub czasowego obywateli RP. Wymeldowania dokonuje za
osobę organ gminy.
Zameldowania w miejscu pobytu stałego z równoczesnym wymeldowaniem
się, można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie,
a tożsamość pełnomocnika stwierdza się na podstawie dowodu osobistego.
Wymagane dokumenty:
- wypełniony i podpisany formularz "Zgłoszenie pobytu stałego" zawierający
dane dotyczące osoby, nowego miejsca zameldowania oraz wskazanie adresu lub adresów
dotychczasowego miejsca pobytu a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez
właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego
podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
- dowód osobisty, /osoby niepełnoletnie nieposiadające dowodu osobistego- odpis
skrócony aktu urodzenia/.
- do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: wypis z księgi wieczystej,
decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny
do lokalu. |