W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 1
lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz zmianie
niektórych innych ustaw, która wprowadziła znaczne zmiany w systemie prawnym
dotyczącym postępowania z odpadami komunalnymi. Od tego dnia gmina ma 18 miesięcy na
wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Oznacza to, że od 1 lipca
2013 r. gmina będzie odpowiedzialna za zorganizowanie odbioru i zagospodarowania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości. Ponadto nowelizacja ustawy nakłada na
właścicieli nieruchomości, w których zamieszkują mieszkańcy obowiązek uiszczania
opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uiszczanie opłat jest zatem obowiązkiem
wynikającym z ustawy, a nie obowiązkiem nakładanym przez gminę. Właściciel
nieruchomości będzie wpłacał opłatę za gospodarowanie odpadami na konto gminy.
Jak będzie działał system gminny?
1.Od 1 stycznia 2012 r. zaczął działać rejestr działalności
regulowanej, do którego wpis mogą uzyskać przedsiębiorcy, którzy chcą odbierać
odpady komunalne na terenie gminy.
2. W lipcu 2012 r. sejmik województwa uchwalił aktualizację
wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz upodjął chwałę w sprawie wykonania
wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostały regiony oraz
regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów, czyli wskazane zostały miejsca, gdzie
będą przetwarzane odpady.
3. Gmina Żegocina zobowiązana jest do przygotowania projektów
następujących uchwał dotyczących wdrożenia nowego systemu gospodarowania odpadami
komunalnymi, które Rada Gminy Żegocina zobowiązana jest podjąć do 31 grudnia 2012 r.:
3.1. Uchwała w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
oraz stawki opłaty od właścicieli nieruchomości. Stawka opłaty będzie zależała od
jednego z następujących przyjętych przez Radę Gminy wsakźników: liczby mieszkańców
lub ob od powierzchni nieruchomości, lub od ilości zużytej wody lub będzie
stawką ryczałtową dla gospodarstwa domowego. Gmina poinformuje Cię o sposobie liczenia
opłaty.
3.2. Uchwała dotycząca wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,
3.3. Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi,
3.4. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych
odpadów.
3.5. Uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
4. Nowelizacja ustawy wprowadza dodatkowe obowiązki dla właścicieli
nieruchomości:
4.1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany ponosić na rzecz gminy, na terenie
której położona jest jego nieruchomość, opłatę za gospodarowanie odpadami
komunalnymi.
4.2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć w określonym terminie
wójtowi deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4.3. Wobec właścicieli nieruchomości, którzy w terminie nie złożą deklaracji bądź
zachodzić będzie wątpliwość co do danych zawartych w deklaracji Wójt Gminy
zobowiązany jest do określenia w drodze decyzji administracyjnej wysokość opłaty za
odpady.
W przypadku nieterminowych wpłat za gospodarowanie odpadami będą one ściągane w myśl
przepisów ustawy "Ordynacja podatkowa".
Odpady zmieszane i selektywnie zebrane z poszczególnych nieruchomości
odbierane będą przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu. Opłata za odpady
posegregowane będzie niższa, opłaca się więc segregować odpady.
Nowym systemem zbiórki odpadów objęte zostaną wszystkie nieruchomości
zamieszkałe na terenie gminy. O podejmowanych działaniach dotyczących nowej
"ustawy śmieciowej" będziemy informować na bieżąco. |