Tę wspólną inwestycję Powiatu oraz trzech gmin: Lipnicy Murowanej,
Trzciany i Żegociny uroczyście rozpoczęto 3 kwietnia 2012 w Łąkcie Dolnej, a
zakończono 29 października 2012 roku w Rajbrocie. Mowa o piątej powiatowej
schetynówce, jak potocznie nazywa się inwestycje drogowe objęte rządowym Narodowym
Programem Przebudowy Dróg Lokalnych. W ramach tego programu opracowanego pod
kierownictwem ówczesnego ministra spraw wewnętrznych i administracji, Grzegorza
Schetynę (stąd nazwa), państwo z budżetu centralnego dofinansowuje maksymalnie
połowę kosztów związanych z inwestycją. W marcu 2012 roku podpisano umowę na
realizację inwestycji pn. "Przebudowa, budowa oraz remont ciągu dróg powiatowych
nr 1447K Muchówka - Porabka Iwkowska, 2075K Lipnica Murowana - Żegocina, 2095K Trzciana
- Łąkta Górna". Prace budowlane wykonywane przez Firmę Bud - Dróg właśnie się
zakończyły i można było uroczyście przeciąć wstęgę.
Krótka, ze względu na fatalną pogodę (śnieg, chłod) uroczystość
symbolicznego oddania do użytku tej inwestycji miała miejsce w Rajbrocie, na
skrzyżowaniu dróg w pobliżu nowego kościoła. Starosta Bocheński Jacek Pająk
zaprosił na tę uroczystość dosyć pokaźną liczbę gości, w tym wójtów
współdziałających przy tej inwestycji gmin. Na czas dojechało tylko dwóch: Wójt
Lipnicy Murowanej Tomasz Gromala oraz Wójt Żegociny Jerzy Błoniarz. Nieco spóźniony
przybył wraz z radnymi także Wójjt Trzciany Józef Nowak i dlatego nie wziął udziału
w ceremonii przecięcia wstęgi.
Całkowity koszt inwestycji realizowanej w ramach Programu
Wieloletniego pn. "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II
Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój" wyniósł 3,9 mln zł wraz z
uwzględnieniem wkładów własnych powiatu i proporcjonalnie trzech gmin.
Wykaz zrealizowanych w trzech etapach prac przedstawia się
następująco:
a) I etap - Gmina Lipnica Murowana: remont skrzyżowania, remont
chodnika na długości 30 mb, chodnik z kanalizacją deszczową na długości 155 mb,
nawierzchnię z masy mineralno asfaltowej na długości 1400 mb, remont zatoki autobusowej
oraz nowe bariery na długości 85 mb; Lipnica Murowana - Żegocina: remont chodnika na
długości 30 mb, remont chodnika z kanalizacją deszczową długości 120 mb, oraz
chodnik z kanalizacją deszczową na długości 225 mb.
b) II etap: Gmina Żegocina -Lipnica Murowana: chodnik z kanalizacją
deszczową na długości 359,5 mb i remont istniejącej zatoki autobusowej, chodnik z
kanalizacją deszczową na długości 537 mb.
c) III etap: Trzciana - Łąkta Górna - chodnik z kanalizacją
deszczową na dł. 715 mb, nową zatokę autobusową i remont istniejącej zatoki, remont
istniejącego przepustu, przejście dla pieszych z oświetleniem, chodnik i kanalizację
deszczową na dług. 1104 mb.
Łącznie wybudowano i wyremontowano chodniki na długości 3 200 mb,
powstała nawierzchnia wraz z umocnieniem poboczy i czyszczeniem rowów na długości 1400
mb, wymieniono bariery na długości 85 mb, wybudowano i wyremontowano 6 zatok
autobusowych oraz przejścia dla pieszych i oznakowanie poziome nawierzchni, w tym
wykonanie czerwonych pasów zwalniających przed przejściem dla pieszych.
Starosta Jacek Pająk dziękował za pomoc przy realizacji tej
inwestycji,dofinansowanej z dotacji rządowej w wysokości 1 mln złotych, budżet powiatu
bocheńskiego ok. 1,7 min. złotych oraz budżetów samorządów gminnych w wysokości ok,
1,2 min złotych, radnym powiatowym (zwłaszcza Jarosławowi Marcowi, Wiesławowi Kukli,
Piotrowi Krawczykowi i Mieczysławowi Trojanowi), wójtom trzech gmin, radnym wspomnianych
gmin, wykonawcy. Podkreślił, że dzięki akceptacji mieszkańców, zadania zrealizowano
szybko. W imieniu wójtów podziękował za przekazane do użytku inwestycje drogowe
Tomasz Gromala. Gratulacje wynikające z faktu sprawnego współdziałania powiatu i gmin
złożył natomiast Przewodniczący Rady Powiatu Bocheńskiego - Aleksander Rzepecki.
Z zakończenia tego przedsięwzięcia z pewnością cieszą się przede
wszystkim ci mieszkańcy Gminy Żegocina, którzy skorzystali najwięcej, tj. mieszkańcy
Łąkty Górnej, z osiedli przy drodze w kierunku Trzciany, oraz uczniowie i mieszkańcy z
okolicy szkoły w Żegocinie oraz użytkownicy drogi i nowych chodników w stronę
Bytomska. Jest lepiej, ładniej i przede wszystkim bezpiecznej. |