Jedną z
najważniejszych misji szkoły jest odkrywanie i rozwijanie talentów uczniowskich. Aby
zwrócić uwagę na ten kierunek pracy szkół Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło
rok szkolny 2010/2011 "Rokiem Odkrywania Talentów". Dla szkół, które
wyróżniają się w odkrywaniu, promocji i wspierania uczniów uzdolnionych, MEN
przyznaje tytuł "Szkoły Odkrywców Talentów". Aby taki tytuł uzyskać
placówka musi spełnić kilka warunków, które określone są w regulaminie.
Obecnie taki tytuł przyznano w Polsce ponad 450 placówkom, najwięcej
w województwie wielkopolskim, mazowieckim i lubuskim, najmniej w kujawsko - pomorskim,
pomorskim i świętokrzyskim. W województwie małopolskim tytuł ten przyznano 31
szkołom, najwięcej w powiatach: oświęcimskim i krakowskim. W powiecie bocheńskim
tytuł "Szkoły Odkrywców Talentów" otrzymały tylko trzy szkoły: Zespół
Szkół Nr 3 w Bochni im. ks. prof. Józefa Tischnera, Zespół Szkół Gminnych w
Gawłowie Szkoła Podstawowa i Gimnazjum oraz - o czym z wielką satysfakcją i radością
informujemy - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Żegocinie.
11 marca 2011 r. PSP w
Żegocinie, za pośrednictwem przedstawiciela Kuratorium Oświaty w Krakowie, otrzymała z
rąk Pani Minister Edukacji Narodowej - Katarzyny Hall, - list gratulacyjny,
miano "Szkoły Odkrywców Talentów" wraz ze specjalną tablicą, którą w dniu
15 marca 2011 r. zamocowano na budynku szkoły.
- Jest to dla nas ogromny zaszczyt, że Ministerstwo dostrzegło i
doceniło wysiłki nauczycieli, uczniów i rodziców na polu pracy z uczniem zdolnym.
Myślę, że to wyróżnienie jeszcze bardziej zmotywuje nas wszystkich do pracy. Jestem
wdzięczna mojemu gronu pedagogicznemu za odpowiedzialną pracę - stwierdziła Pani Anna
Rogala - dyrektor szkoły.
Jest okazja, aby przybliżyć działalność żegocińskiej szkoły na
tym polu działania. W specjalnym raporcie, przesłanym do Ministerstwa, dyrektorka
szkoły tak opisała sprzyjającą odkrywaniu talentów uczniowskich działalność
prowadzonej przez siebie placówki: "Publiczna Szkoła Podstawowa w Żegocinie
wspiera twórczych uczniów od wielu lat, a w zasadzie od "zawsze". Wspólnym
celem całego, doświadczonego Grona Pedagogicznego jest nie tylko wspieranie uczniów z
trudnościami w nauce, ale była i jest aktywizacja najzdolniejszych i zdolnych uczniów
poprzez stworzenie im właściwych warunków rozwoju ich zdolności.
Już od klasy pierwszej uczniowie są obserwowani w czasie zajęć
lekcyjnych, przerw, a także wycieczek i zajęć pozalekcyjnych. Celem obserwacji jest
wychwycenie uczniów utalentowanych w poszczególnych dziedzinach. Wiele czasu nauczyciele
i wychowawcy poświęcają na rozmowy indywidualne z rodzicami, aby poznać dobrze
uczniów, a przy okazji zebrać informacje od rodziców o zainteresowaniach ich pociech,
czasem zainteresowaniach i tradycjach rodzinnych. W czasie rozmów często rodzice
dowiadują się od nauczycieli, że dziecko ma jakieś zdolności, których nie
zaobserwowano w domu i że warto je rozwijać zarówno w ramach zajęć lekcyjnych
zwłaszcza w ramach tzw. indywidualizacji procesu nauczania, jak i w czasie zajęć
pozalekcyjnych.
Kiedy już wiadomo jakich mamy uczniów, staramy się ich zachęcić do
udziału w zajęciach dodatkowych, aby rozwijali swoje talenty. Szkoła proponuje uczniom
szerokie możliwości własnego rozwoju. Od trzech lat w klasach pierwszych realizowany
jest w naszej szkole Projekt Edukacyjny "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą
do wiedzy" współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego, który pozwala już uczniom najmłodszych klas odkrywać i rozwijać swoje
talenty poprzez zabawę. Uczniowie klas IV - VI (7 uczniów) biorą udział w zajęciach
DIAMENT-u z języka angielskiego i matematyki. Ankietowanie rodziców, których pytaliśmy
o potrzeby ich i ich pociech oraz rozmowy z nimi, a także z uczniami, pozwoliły nam na
utworzenie zajęć pozalekcyjnych, na które jest największe zapotrzebowanie. Na
zajęciach wykorzystuje się różnorodne metody pracy, są to min: "Burza
mózgów", "metoda plakatu", debata "za i przeciw", drama,
wywiad, rzeźba, ćwiczenia pantomimiczne, przedstawienie improwizowane, dyskusja
panelowa, mapa mentalna, metaplan, metoda projektu, skrzynka pytań, śnieżna kula,
korzystanie ze słowników, czasopism, Internetu, podręczników, zeszytów ćwiczeń, a
także wycieczki do muzeum, teatru, kina. W szkole prowadzi się następujące
zajęcia pozalekcyjne (obecnie głównie w ramach art.42 KN): polonistyczne, matematyczne,
językowe ( j. angielski dla kl. I-III i IV - VI), informatyczne, artystyczne (wokalne,
muzyczne - flet prosty, plastyczne), turystyczne, sportowe, historyczne, ekologiczne.
Ważna dla osiągania dobrych wyników w pracy z utalentowanymi
uczniami jest dobra współpraca z partnerami szkoły: przedszkolem, innymi szkołami w
gminie, Gminną Biblioteką Publiczną w Żegocinie, Centrum Kultury w Żegocinie,
Stowarzyszeniami z naszej miejscowości, klubami sportowymi, uczelniami.
Jesienią bieżącego roku szkolnego (2010) drużyna chłopców
zdobyła; mistrzostwo Małopolski, a potem wicemistrzostwo Polski w piłce nożnej halowej
w Elblągu. Jest to efekt wieloletniej pracy nauczyciela wychowania fizycznego - trenera
tej drużyny - pana Wiesława Wolaka oraz współpracy z klubami sportowymi
"Beskid" z Żegociny oraz klubu sportowego z Bochni, w których też ćwiczą
nasi uczniowie.
Oto jak o swojej pracy pisze nauczycielka muzyki i plastyki,
prowadząca zajęcia artystyczne, nauczyciel dyplomowany - mgr Anna Maurer: "Od
początku mojej pracy, którą podjęłam w Szkole Podstawowej w Żegocinie, dążyłam do
rozwijania zainteresowań uczniów w kierunku muzycznym. Początkowo to był śpiew i
przygotowanie piosenek podczas zajęć lekcyjnych. Następnie powstało kółko fletowe,
na którym uczniowie uczą się grać na fletach prostych po zajęciach lekcyjnych.
Uczniowie przychodzą na te zajęcia bardzo chętnie. Początkowo poznają podstawowe
wiadomości dotyczące budowy instrumentu, sposobu wydobywania dźwięku, oddychania.
Poznają wartości rytmiczne nut i pauz oraz cały zapis nutowy. Uczą się łączyć
czytanie nut z równoczesną grą na instrumencie. Kiedy stopniowo podstawowe wiadomości
i umiejętności dotyczące zapisu nutowego i gry na tym instrumencie zostaną przez
uczniów osiągnięte, rozpoczynają grać podstawowe proste jednogłosowe melodie,
kolędy i piosenki. Z biegiem czasu uczniowie otrzymują coraz to nowe wyzwania w postaci
trudniejszych utworów. Zaczynają grę wielogłosową od nauki prostych kanonów i
melodii dwugłosowych, a następnie, trzygłosowych lub czterogłosowych. Efekty swojej
pracy uczniowie prezentują podczas szkolnych uroczystości i akademii. Występowali
również podczas benefisu poety ludowego Józefa Wróbla oraz podczas Przeglądu Kolęd i
Pastorałek w Łapanowie. Oprócz zajęć kółka fletowego w ramach zajęć
pozalekcyjnych działa również kółko muzyczno - wokalne, na którym uczniowie kl. IV -
VI rozwijają i doskonalą swoje umiejętności wokalne. Uczniowie podczas zajęć
pracują nad oddechem, dykcją, prawidłową intonacją. Piosenki które przygotowują
często są wykorzystywane podczas szkolnych akademii i uroczystości, których jest w
naszej szkole bardzo dużo. Takimi ważniejszymi uroczystościami podczas których
śpiewały nasze dzieci razem z chórem szkolnym szkoły sąsiedniej była uroczystość
poświęcenia boiska sportowego przy szkole oraz uroczystość patriotyczna, która
odbyła się 13 czerwca 2010 roku w centrum Żegociny. Uczniowie występowali również
wielokrotnie podczas różnych uroczystości gminnych m. in: "Rajdów Szlakami
Cmentarzy I Wojny Światowej", które są organizowane co roku przez CKSiT w
Żegocinie, podczas okolicznych gminnych akademii z okazji 3 - go Maja, bądź Roku
Obrzędowego, który odbywał się w Szkole Ginących Zawodów w Bełdnie. Uczniowie
uczęszczający również na kółko wokalne bardzo chętnie uczestniczą w konkursach
kolędniczych organizowanych przez naszą szkołę. Należy do nich szkolny konkurs
kolędniczy, a następnie Gminny Konkurs Kolędniczy, którego organizatorem jest nasza
szkoła. Uczniowie do tych konkursów przygotowują się często wiele godzin. Po
zajęciach lekcyjnych ćwiczą mozolnie poprawny śpiew wybranych kolęd lub pastorałek
osiągając potem w konkursach szkolnych i międzyszkolnych sukcesy. W klasie III działa
również kółko muzyczno - taneczne, na zajęciach którego dzieci uczą się poprawnego
śpiewu, grają i tworzą akompaniamenty instrumentalne do poznanych piosenek lub
opowiadań. Poznają również kroki i proste figury wybranych polskich tańców
narodowych. Swoje umiejętności chętnie prezentują podczas szkolnych akademii
zwłaszcza na Dzień Nauczyciela, Dzień Babci i Dziadka oraz Dzień Matki. Uczniowie
angażują się również w konkursy muzyczne z wiedzy teoretycznej. Przykładem tego jest
Małopolski Konkurs Wiedzy o Fryderyku Chopinie, który organizowało Gimnazjum z Krakowa.
W konkursie tym nasza była już uczennica - Monika Salabura na 740 uczestników znalazła
się w pierwszej dziewiątce. W tym roku uczniowie również wzięli udział w Gminnym
Konkursie Wiedzy na temat życia i twórczości Fryderyka Chopina, który był
organizowany tym razem przez Szkołę Muzyczną I Stopnia w Żegocinie. W konkursie tym
uczeń kl. VI Mikołaj Janiczek zajął II miejsce. Uczniowie do konkursu przygotowywali
się przez wiele godzin po zajęciach lekcyjnych, podczas których omawiana była
literatura czytana przez nich, rozwiązywali szereg przygotowanych im przez nauczyciela
testów oraz słuchali wybranych przykładów muzycznych. Organizowane są również
uczniom w ramach zajęć pozalekcyjnych wyjazdy np. do Filharmonii, do Opery Krakowskiej,
w której uczniowie mogą posłuchać na żywo śpiewu solistów i gry orkiestry. W szkole
został zorganizowany również koncert duetu akordeonowego, podczas którego uczniowie
mogli lepiej poznać ten instrument. Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci w naszej
szkole procentuje również zaangażowaniem tych dzieci w inne formy muzykowania.
Uczniowie należą również do Zespołu Oaza działającego przy Kościele Parafialnym w
Żegocinie, w gimnazjum należą do szkolnego chóru lub poszerzają swoje umiejętności
w nowo powstałej szkole muzycznej. Nasza była uczennica Anna Tobiasz studiuje również
nauczanie początkowe z muzyką w Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu. Z tego powodu
została nawiązana również współpraca z tamtejszą uczelnią, ponieważ studentka
odbywa u nas praktyki studenckie.
Działania plastyczne. Uczniowie uczęszczają na zajęcia
kółka plastycznego oraz bardzo często uczestniczą w organizowanych przez szkołę,
gminę, parafię, powiat, województwo konkursach plastycznych, na których osiągają
pewne sukcesy plastyczne. Ze względu na bardzo małą ilość godzin lekcyjnych zarówno
plastyki jak i muzyki, uczniowie prace plastyczne na konkursy wykonują głównie w domu.
W szkole są zapoznawani z pomysłami plastycznymi, technikami plastycznymi za pomocą
których mogą je wykonać. Na zajęciach kółka plastycznego uczniowie pomagają w
przygotowaniu kiermaszu świątecznego, pracują przy oprawianiu prac na szkolne gazetki,
poznają różne techniki plastyczne, przygotowują upominki na Dzień Edukacji Narodowej
itp." W szkole organizowane są również wieczorki poetycko - muzyczne podczas
których uczniowie mają okazję na prezentację swoich umiejętności recytatorskich,
aktorskich, wokalnych, instrumentalnych i plastycznych poprzez organizowane wystawy
okolicznościowe.
Pani mgr Krystyna Mkichalska - nauczyciel matematyki - tak mówi o
swojej pracy: "Uczniowie realizują się nie tylko przez rozwiązywanie zadań
konkursowych, ale przez rozwiązywanie zadań humorystycznych, zagadek, łamigłówek,
rebusów, "zabawę" matematyką. Za udział w różnorodnych konkursach
uczniowie są chwaleni, otrzymują dyplomy, nagrody, oceny cząstkowe z przedmiotu,
wyższe oceny z zachowania za reprezentowanie szkoły na zewnątrz".
Uczniowie utalentowani matematycznie z Publicznej Szkoły Podstawowej w Żegocinie od
kilkunastu lat próbują swoich sił w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Kangur.
Wyróżnienia i bardzo dobre wyniki w kolejnych latach zdobywali: Edyta Dziedzic (w kl.
IV) - obecnie studentka Uniwersytetu w Anglii - wydział " Matematyka
stosowana", Anna Pączek ( w kl. V, VI ) - obecnie uczennica Społecznego LO na
Śląsku, Mateusz Sumara ( w kl. IV, VI) - obecnie uczeń kl. III Gimnazjum w Żegocinie
(nadal bierze udział w konkursach matematycznych), Marek Adamczyk (w kl. V ) - obecnie
uczeń Gimnazjum w Żegocinie (nadal bierze udział w konkursach matematycznych), Kamil
Orzeł (w kl. IV ) - obecnie uczeń Gimnazjum w Żegocinie, Szymon Pączek ( w kl. IV ) -
obecnie uczeń Gimnazjum w Żegocinie. Nagrody na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie
w kolejnych latach odbierali: Mateusz Sumara - kl. VI, Szymon Pączek - kl. V, Aleksander
Janczewski - kl. II. W ubiegłym roku Aleksander Janczewski - uczeń klasy III (wych. mgr
Anna Rogala) - został laureatem i w nagrodę otrzymał wyjazd do Legolandu. Uczniowie
naszej szkoły próbowali też sił w turnieju 319 par "Matematyczny Czar Par"
(ucz. Monika Salabura i ucz. Anna Pączek). Startowały w 5 konkurencjach, min.:
krzyżówka liczbowa, tangram. Co roku uczniowie uczestniczą w kuratoryjnym konkursie
matematycznym. Trzy lata temu ucz. Szymon Paczek był finalistą konkursu matematyczno -
przyrodniczego. Z chwilą pojawienia się Internetu uczniowie zaczęli się zgłaszać do
Ogólnopolskich Konkursów Matematycznych, takich jak: Olimpus, Edi, Sezam, Albus.
Osiągają w nich wysokie wyniki. Co roku uczestniczą także uczniowie w Gminnym
Konkursie Matematycznym organizowanym przez sąsiednią szkołę. W ubiegłym roku
szkolnym Mistrzem Gminy Żegocina został uczeń klasy III Aleksander Janczewski i
uczennica kl. IV Łucja Kosecka. W bieżącym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły już
uczestniczyli w Kuratoryjnym Konkursie Matematycznym, Ogólnopolskim Konkursie Olimpus,
Sezam, Edi oraz Alfiku Matematycznym organizowanym przez Jersz - Łowcy Talentów, Alfiku
Matematycznym. Uczeń kl. IV Aleksander Janczewski zajął 3 miejsce w województwie
małopolskim i 25 w kraju. Otrzymał w nagrodę tygodniowy obóz wypoczynkowo - naukowy w
Ośrodku "Urocza" Serpelice na Bugiem - woj. mazowieckie. Uczeń ten zajął
również 3 miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym Olimpus, otrzymując dyplom
laureat oraz nagrodę książkową.
Rodzice cieszą się z sukcesów uczniów i pomagają szkole np., w
zapewnieniu dojazdu na zajęcia, biorą udział w zajęciach otwartych, często pytają
jak jeszcze mogą pomóc. Rodzic Aleksandra Janczewskiego dowozi swojego syna na zajęcia
dla dzieci prowadzone przez Uniwersytet Jagielloński z zakresu historii, ekonomii,
matematyki, fizyki, chemii. Wykłady te rozwijają ciekawość oraz poziom intelektualny
najmłodszych. Pomagają rodzicom rozpalać w dzieciach ciekawość świata i chęć do
nauki.
Nasi absolwenci po ukończeniu gimnazjum i szkoły średniej wybierają
studia matematyczne, techniczne, językowe nie tylko w Polsce, ale i za granicą - to
cieszy. Wielu z nich, zwłaszcza ci, którzy wybrali kierunki nauczycielskie - wracają do
nas na studenckie praktyki i to jest dowodem, że stanowimy dla nich przykład dobrych
nauczycieli i wychowawców i, że czują się w naszej szkole dobrze.
NASZA RECEPTA NA SUKCES
Ktoś kiedyś powiedział: "Kto chce innych zapalać - ten sam
musi płonąć", innymi słowy, aby skutecznie przekazać wiadomości i
umiejętności - trzeba kochać ucznia i przedmiot, który się naucza. A ponadto
niezbędna jest: dobra współpraca wszystkich nauczycieli ze sobą i nauczycieli z
rodzicami, systematyczność i konsekwencja w działaniu, przekazywanie konkretnej wiedzy
i umiejętności z zakresu danego przedmiotu, nauczanie przez działanie, doświadczenia,
próby, poszerzanie i pogłębianie wiadomości poprzez formy zabawowe, przygotowanie się
do pracy z uczniem zdolnym wykorzystując literaturę, Internet, czasopisma np.,
"Matematyka", " Wszystko dla szkoły", "Świetlica",
rozwiązywanie zadań z humorem, zagadek, wykorzystywanie gier, zabaw, domino
matematyczne, praca indywidualna, zbiorowa, grupowa - w zależności od potrzeb i
oczekiwań uczniów, wykorzystywanie metody projektu i innych wymienionych już
wcześniej, dużo zajęć w plenerze, nie tylko z wychowania fizycznego".
Przyznany PSP w Żegocinie tytuł jest ważnym wydarzeniem w historii
szkoły, a dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli powodem do dumy i jednocześnie
satysfakcji z wykonywanej pracy. O wielu z opisanych powyżej działaniach informowaliśmy
w naszym serwisie internetowym i nadal będziemy informować, bo jesteśmy przekonani, że
po uzyskaniu tego zaszczytnego tytułu, nikt nie siądzie na laurach, a wręcz przeciwnie
- tytuł zachęci wszystkich do dalszej twórczej pracy.
Uczniom, rodzicom, kadrze pedagogicznej szkoły serdecznie gratulujemy.
|