W dniu 28 stycznia 2010 roku Gmina Żegocina wyraziła na piśmie
gotowość przystąpienia do Powiatowego Ośrodka Wspierania Uczniów Zdolnych,
organizowanego w ramach projektu "DiAmEnt". Oto kilka podstawowych informacji o
tym przedsięwzięciu, współfinansowanym przez Europejski Fundusz Społeczny.
Projekt powstał z inicjatywy Zarządu Województwa Małopolskiego jako
ponadnarodowy projekt innowacyjny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem
projektu DiAMEnT jest stworzenie systemu pracy z uczniami zdolnymi w województwie
małopolskim. Od 1 marca 2009 roku (do 31 grudnia 2013 roku) realizują go:
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu -
National-Louis University w Nowym Sączu oraz National-Louis University w Chicago. Chcą
oni wypracować i wdrożyć systemowe rozwiązania programowe i organizacyjne, służące
wspieraniu rozwoju uzdolnień uczniów w zakresie kompetencji kluczowych w obszarach:
twórczego myślenia (klasy 1-3 szkoły podstawowej) oraz technologii informacyjno -
komunikacyjnej, języka angielskiego, przedsiębiorczości i matematyki (klasy 4-6 szkoły
podstawowej, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna), co w perspektywie czasowej przyczyni
się do podniesienia jakości procesu kształcenia oraz zwiększenia szans na sukces w
dalszej karierze edukacyjnej i do poprawy zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia.
Pierwszy etap projektu to przygotowanie programowe do wdrożenia
systemu (1.03.2009-31.12.2009). W tym etapie powstała koncepcja systemu wspierania
uzdolnień uczniów, a jej autorzy opracowali jednolite standardy tworzenia programów
zajęć dla uczniów zdolnych w zakresie kompetencji kluczowych i twórczego myślenia
oraz zasady diagnozowania uzdolnień. Zespoły autorów opracowały programy w zakresie
twórczego myślenia dla uczniów kl.1-3, programy zajęć pozalekcyjnych dla uczniów
zdolnych w zakresie wskazanych kompetencji, programy e-lerningowych kół naukowych i
program szkoły letniej. Integralną częścią koncepcji jest stworzenie programów
szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących i
nadzorujących szkoły.
Wymienione programy będą realizowane w projekcie, a po jego
zakończeniu staną się elementem wojewódzkiego systemu pracy z uczniami zdolnymi. W
realizację tego etapu zostanie włączona doświadczona kadra: pracownicy wyższych
uczelni, poradni psychologiczno-pedagogicznych, konsultanci i doradcy metodyczni placówek
doskonalenia nauczycieli.
Kolejnym etapem projektu (właśnie realizowanym) jest
przygotowanie kadr i zasobów do wdrożenia programu (1.11.2009 - 31.07.2010).Na tym
etapie zostaną przeprowadzone szkolenia dla nauczycieli, dyrektorów szkół, nadzoru
pedagogicznego i pracowników jednostek samorządu terytorialnego dla ok. 8000 osób. W
pierwszej kolejności zostaną przygotowani edukatorzy, którzy następnie poprowadzą
warsztaty dla nauczycieli przedmiotów, w zakresie wskazanych kompetencji kluczowych, dla
nauczycieli klas 1-3 w zakresie twórczego myślenia, a także dla wybranych nauczycieli
wszystkich typów szkół, przygotowujące ich do pracy z uczniami zdolnymi (po 1 osobie z
każdej szkoły). Szkolenia będą miały charakter kaskadowy.
Wszyscy wymienieni adresaci zostaną zapoznani z koncepcją i założeniami programu, a
kadra pedagogiczna uzyska przygotowanie do realizacji zajęć z uczniami zdolnymi w
ośrodkach pozaszkolnych oraz do indywidualizacji pracy z uczniami w toku procesu
dydaktycznego.
Kluczowy etap projektu stanowi przeprowadzenie wdrożenia
programu wspierania rozwoju uzdolnień uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, co ma
nastąpić w okresie od 1.01.2010 do 30.09.2012. Na tym etapie zostaną uruchomione
powiatowe ośrodki wspierania uczniów zdolnych (POWUZ), których sieć obejmie wszystkie
22 powiaty województwa małopolskiego, a zajęcia w nich będą realizowane przez kolejne
dwa lata szkolne.
Uczniowie będą kwalifikowani do udziału w zajęciach na podstawie
wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem opracowanych przez specjalistów
testów diagnostycznych (ok. 12000 uczniów). Dla uczniów, którzy uzyskają najwyższe
wyniki zostaną utworzone międzyszkolne grupy, funkcjonujące w POWOZ-ach. Poczynając od
klasy czwartej wybrani uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół
ponadgimnazjalnych będą realizować projekty edukacyjne pod opieką przeszkolonych
nauczycieli, według opracowanych wcześniej programów. Zaplanowano też dwie edycje
zajęć wyjazdowych w ramach szkoły letniej. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
zostaną uruchomione e-learningowe koła naukowe z wykorzystaniem platformy edukacyjnej,
której dysponentem jest WSB-NLU w Nowym Sączu.
Równolegle uczniowie klas 1-3 wszystkich szkół podstawowych będą
mieli możliwość realizacji programu edukacyjnego z zakresu twórczego myślenia,
wspierającego program kształcenia zintegrowanego. Jest to pierwszy stopień systemu
pracy z uczniami zdolnymi. Ponadto, dzięki wcześniejszemu przygotowaniu nauczycieli, we
wszystkich szkołach zostaną wzmocnione działania służące indywidualizacji pracy z
uczniami w toku procesu dydaktycznego. Będą mogły być w tym celu wykorzystane
materiały dydaktyczne wypracowane na I etapie projektu. Element systemu stanowić będą
także konkursy dla szkół i nauczycieli wyróżniających się w pracy z uczniami
zdolnymi.
Ostatni etap projektu to ewaluacja i opracowanie raportu z wdrożenia
programu, z rekomendacjami ekspertów krajowych i zagranicznych. W ramach systemu
ewaluacji projektu zostaną zebrane opinie wszystkich uczestników warsztatów oraz osób
zaangażowanych we wdrożenie projektu w powiatach. Elementem ewaluacji będą też
recenzje poszczególnych programów edukacyjnych, przygotowane przez specjalistów
krajowych i partnera zagranicznego. Wnioski z ewaluacji zostaną wykorzystane do
zredagowania ostatecznej wersji programów i materiałów metodycznych; zostanie też
opracowany raport całościowy z realizacji projektu. Z rezultatami projektu zostaną
zapoznani nauczyciele, dyrektorzy szkół, nadzór pedagogiczny, przedstawiciele jednostek
samorządu terytorialnego podczas konferencji zamykających projekt.
Autorzy projektu wierzą w autentyczne zaangażowanie całego
środowiska oświatowego Małopolski w jego realizację. Tylko wspólne działania
wszystkich, którym leży na sercu dobro edukacji w województwie, pozwolą na odkrycie i
oszlifowanie diamentów - młodych, zdolnych ludzi, którzy są największym zasobem
regionu. |