Trzy żegocińskie szkoły podstawowe (PSP Bytomsko,
Rozdziele i Żegocina) zostały zakwalifikowane do realizacji projektu "Pierwsze
uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Ten
ponadregionalny Projekt Edukacyjny, który jest współfinansowany przez Europejski
Fundusz Społeczny i budżet państwa i ma budżet 46 000 000 zł obejmie 2.700 szkół
podstawowych z terenu sześciu województw: lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego,
podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego.
Głównym celem projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia
drogą do wiedzy" jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do
indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i
treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego,
społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywać
się będzie poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię
inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Brzmi to bardzo uczenie, ale zasadniczo chodzi
o to, aby proces kształcenia był oparty na aktywności i samodzielności dziecka, na
wiązaniu poznania z działaniem i uwzględnianiu indywidualnego profilu inteligencji.
Taka jest bowiem istota procesu dydaktycznego nowoczesnej szkoły.
Howard Gardner (ur. 1943 w Scranton, Pensylwania, USA) jest
amerykańskim psychologiem, specjalistą z psychologii uczenia się. Jest twórcą teorii
inteligencji wielorakiej. Teoria ta głosi, że jest wiele wrodzonych umiejętności
i zdolności, które ludzie wykorzystują do poznania, zrozumienia i kształtowania ich
świata. Innymi słowy - jest wiele różnych rodzajów inteligencji. W odniesieniu do
dzieci wyróżnia i opisuje 8 inteligencji: językową, matematyczno - logiczną, wizualno
- przestrzenną, muzyczną, przyrodniczą, ruchową, interpersonalną, intrapersonalną. [Więcej na ten temat - tutaj].
Realizacja projektu w wybranych szkołach sprowadza się do tego, że
przeszkoleni nauczyciele prowadzą od początku września 2009 roku zajęcia dodatkowe (50
godzin) według otrzymanych materiałów dydaktycznych, a część realizują na
zajęciach obowiązkowych. Oprócz tych materiałów dla nauczyciela każda ze szkół
otrzymała pomoce dydaktyczne o wartości około 8000 zł. Zebrano je w tzw.
"Szkolnym Ośrodku Zainteresowania". Nauczyciel po zdiagnozowaniu profili
inteligencji u swoich wychowanków, musi opracować spójną koncepcję działań z
dziećmi realizowaną w ramach zajęć dodatkowych. Zajęcia te zorganizowane powinny być
w taki sposób, aby każde dziecko mogło rozwijać swój potencjał, bez dzielenia godzin
zajęć na kółka przedmiotowe. W ramach zajęć na pewno będą się odbywały zarówno
gry i zabawy ogólnorozwojowe, jak i zajęcia tematyczne, adekwatne do potrzeb dzieci.
Całość zakończy publiczna prezentacja efektów pracy uczniów. Może ona mieć formę
zespołowych, grupowych i indywidualnych popisów dzieci. Musi ukazywać autentyczny
rozwój każdego dziecka.
Projekt będzie realizowany w trzech etapach, przez trzy lata, a jego
zakończenie zaplanowano na grudzień 2011 roku. |