Rada Gminy w Żegocinie Uchwałą Nr V/28/2003 z dnia 31 marca 2003 r. uchwaliła budżet
Gminy Żegocina na 2003 r., po stronie planu dochodów na kwotę 9.031.325, natomiast po
stronie planu wydatków na kwotę 9.820.000.
Z planowanych dochodów kwota 120.000 przeznaczona została na
pokrycie rozchodów budżetu gminy. Rozchodami budżetu gminy są spłaty rat pożyczki
zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Krakowie na budowę
kanalizacji sanitarnej w Łąkcie Górnej i Żegocinie oraz rat kredytu zaciągniętego na
odbudowę oczyszczalni ścieków i budowę wodociągu wiejskiego w Łąkcie Górnej.
Powstały w budżecie deficyt w kwocie 788.675 planowany
był do pokrycia przychodami pochodzącymi z pozostałości środków z lat ubiegłych z
rozliczenia przychodów i rozchodów w kwocie 18.675 oraz kredytami z EFRWP w wysokości
770.000, na budowę wodociągu wiejskiego w Łąkcie Górnej, sali gimnastycznej w
Rozdzielu i Szkoły Podstawowej w Bytomsku.
W ciągu roku pobrane zostały kredyty w wysokości
339.569 z czego 103.000 na budpwę sali gimnastycznej w Rozdzielu oraz 236.569 na budowę
wodociągu wiejskiego w Łąkcie Górnej. Planowany deficyt zmniejszył się do kwoty
162.792. W 2003 r. Spłacono raty pożyczki w wysokości 20.000 oraz raty kredytów w
kwocie 104.292. Łączna kwota spłat wynosiła 124.292. Kwota pożyczki oraz kredytów
pozostałych do spłaty na dzień 31.12. 2003 r. wynosi łącznie 529.553, w tym pożyczka
126.654 oraz kredytów 402.899.
Uchwałą z dnia 31.03.2003 r. Rada Gminy zatwierdziła
dotację dla zakładu budżetowego -Zakładu Gospodarki Komunalnej w wysokości 65.000.
Zatwierdzone dotacje dla instytucji kultury zamknęły się kwotą 183.000, z tego dotacja
do działalności bibliotek 74.000 i Centrum Kultury, Sportu i Turystyki - 109.000
zwiększyły się do kwoty łącznej 190.000. Przeznaczona kwota dotacji na działalność
związaną z kulturą fizyczną i sportem 20.000 została zwiększona w ciągu roku do
kwoty 23.840.
W chwili zatwierdzania budżetu kwota dotacji na zadania
zlecone gminie wynosiła 657.350. W ogólnej kwocie mieściła się kwota 59.200 na
wypłatę wynagrodzeń i pochodnych płac pracowników administracji rządowej
wykonujących zadania zlecone gminie, 1.200 - uzupełnienie list wyborczych, 300 - na
obronę cywilną, 246.100 - zasiłki stałe i okresowe, 46.000 - wypłatę zasiłków
rodzinnych i pielęgnacyjnych, 55.950 - utrzymanie GOPS, 46.000 - na oświetlenie placów
i ulic, 11.300 - składki na ubezpieczenia zdrowotne od osób pobierających zasiłki z
opieki społecznej oraz 191.300 - na ośrodki wsparcia Na zadania powierzone gminie -
wypłatę wynagrodzeń i pochodnych płac - plan dotacji zamykał się kwotą 6.000.
Na zwiększenie planu dochodów w 2003 r. wpłynęły
zwiększone dotacje na zadania zlecone w kwocie 24.349. W sumie tej mieści się
zwiększona dotacja na przeprowadzenie referendum referendum 13.547, wybory do rady gminy
3.200, utrzymanie GOPS - 2.100, wyprawki szkolne 3.342 i pomoc dla dzieci z rodzin
niezamożnych 2.160,
Zmniejszona została natomiast dotacja na zadania
zlecone w kwocie 117.821 na wydatki bieżące dotyczące uruchomienia ośrodka wsparcia -
91.300, składki na ubezpieczenia zdrowotne - 3.950, zasiłki i pomoc w naturze - 4.160
oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne 18.411. Dotacja na zadania zlecone za rok 2003
zamknęła się kwotą ogólną po stronie planu - 563.878, natomiast wykonanie - 563.806.
Po stronie planu wydatków wykonanie wyniosło 559.424.
W ciągu roku budżet gminy po stronie planu dochodów
zwiększył się o kwotę 302.440 i w porównaniu z budżetem początkowym , na dzień
31.12.2003 r. zamknął się kwotą 9.333.765. Po stronie planu wydatków zmniejszył się
o kwotę 244.320 i wynosił na 31.12.2003 r. - 9.575.680. Na dofinansowanie bieżących
zadań własnych inwestycyjnych gminy w 2003 r. gmina otrzymała dodatkowo kwotę 100.000
na budowę sali gimnastycznej w Rozdzielu, 109.538 na odbudowę dróg gminnych, 1.000 dla
OZ Żegocina oraz 56.000 na zakupy inwestycyjne, z tego na zakup motopompy dla OSP
Rozdziele - 20.000 i 36.000 na zakup komputerów dla szkół i wyposażenie stołówki
szkolnej. Zmniejszona została natomiast planowana dotacja z programu SAPARD na budowę
wodociągu Łąkta Górna o kwotę 125.324. Spowodowane to było niższym niż planowanym
wynikiem przetargu.
Zwiększona została również w ciągu roku subwencja na
zadania oświatowe o kwotę 71.594 a także subwencja rekompensująca z tytułu ulg
ustawowych o kwotę 29.324. Na dofinansowanie zadań bieżących własnych gmina dodatkowo
otrzymała kwotę 57.613 z tego 4.585 - fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli
emerytów, 6.800 - wypłatę stypendiów i pomoc dla dzieci z rodzin najuboższych. Na
dopłatę do wypłat dodatków mieszkaniowych gmina otrzymała dotację - 12.519, na
dożywianie dzieci w stołówkach szkolnych - 33.709.
Dotacja z funduszy celowych na remont dróg transportu
rolnego wyniosła 13.510. Ze źródeł pozabudżetowych gmina otrzymała kwotę 23.994, z
tego kwota 11.900 na przeprowadzenie szkoleń i kursów komputerowych, 7600 - na zakup
krzewów z funduszu Partnerstwo dla Środowiska, 2.000 - na zakup lamp dla szkoły i 2.494
- pomoc materialna dla uczniów.
Zwiększone zostały także dochody własne gminy o kwotę
36.309. Wpłynęły również dodatkowo darowizny w kwocie 22.354. Z tego 800 dla
Przedszkola Publicznego w Łąkcie Górnej, 2.000 na wydatki związane z turystyką oraz
19.554 jako udział w budowie wodociągu Łąkta Górna. Wykonanie dochodów za 2003 r. na
plan początkowy 9.031.325 zwiększony w ciągu roku do kwoty 9.333.765 wyniosło
9.201.716 co stanowi 98,6 % planu rocznego.
Wpływy z gospodarki komunalnej i niematerialnych usług
komunalnych wykonane zostały w 102 %, w tym wpływy z dzierżawy mienia komunalnego w 112
%, Natomiast wpływy z czynszów wykonano w 93 % a 140 % stanowią wpływy za wieczyste
użytkowanie. Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych wyniosły 29.310 co stanowi
100 % planu, natomiast pozostałe wpływy zostały wykonane w kwocie 12.308 co stanowi 223
% planu Podatek leśny , od nieruchomości oraz środków transportowych od osób prawnych
wykonany został w 85 %. Zmniejszenie wpływów podatku od nieruchomości od osób
prawnych nastąpiło na skutek przekształcenia się PGNiG Oddział Karpacki Zakład
Gazowniczy w Tarnowie w Karpacką Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. Tarnów co wiązało
się ze zmniejszeniem wartości majątku a tym samym zmniejszeniem naliczenia podatku od
nieruchomości. W 94 % przekazany został przez Ministerstwo Finansów podatek dochodowy
od osób fizycznych gdyż na plan 354.256 przekazano kwotę 329.071 co stanowi różnicę
25.185. Podatek dochodowy od osób prawnych na plan 2.744 wpływy stanowią 5.291 tj.
193%.
W 79 % wykonany został plan podatków od osób fizycznych,
w tym także pobieranych przez Urzędy Skarbowe. 97 % stanowi wykonanie podatku rolnego,
natomiast 63 % podatku od nieruchomości a związane jest to ze zmianą ustawy o podatku
rolnym i przejściem gruntów z podatku od nieruchomości pod podatek rolny wraz ze
wszystkimi ulgami (m.in. górską). 76 % stanowi wykonanie wpływu podatku wg karty
podatkowej gdyż na plan 30.000 wykonanie stanowi 22.815. Podatek od środków
transportowych od osób prawnych wykonany jest w 91 %. Na plan 9.000 wpływy stanowią
8.146, natomiast od osób fizycznych plan wykonany został w 94 % gdyż na zaplanowane
82.000 wpłynęło 76.854. Również podatek od spadków i darowizn na plan 5.000
wykonanie wynosi 3.610 co stanowi 72 %. Podatek od czynności cywilno prawnych pobierany
przez Urzędy Skarbowe od osób prawnych wykonany został w 273 %, natomiast od osób
fizycznych wykonanie stanowi 86 % gdyż na plan 35.000 wpływy stanowią 30.238. Wpływy z
opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na plan 35.873 wyniosły 35.785
tj. 100 %. W 98 % wykonany został również plan opłaty skarbowej gdyż na plan 15.000
wpływy z tego tytułu wynoszą 14.662. Są to podatki pobierane przez U zędy Skarbowe i
wykazane przez nie zaległości na koniec roku 2003 wynoszą 17.988 a nadpłaty 2.027,
Ogółem zaległości podatkowe oraz z gospodarki mieszkaniowej na 31.12.2003 r. wynoszą
38.793 a nadpłaty 4.780. Porównując do 2002 r. zaległości zmniejszyły się o 18.948
gdyż w roku 2002 wynosiły 57.741.
Wydatki budżetowe realizowane były w ciągu roku w
miarę spływu dochodów i dotacji, środków pozabudżetowych, dotacji na zadania zlecone
a także środków na usuwanie skutków powodzi. Plan wydatków z początkowo planowanych
9.820.000 zmniejszył się na 31.12.2003 r. do kwoty 9.575.680. Wykonanie wydatków wynosi
9.364.508 co stanowi 97,8 % planu rocznego. Wydatki w większości działów zrealizowane
zostały prawie w 98 % a nawet w 100 %. Niewykonanie wydatków w 100 % spowodowane było
to tym, że dochody na dzień 31.12.2003 r. wykonane zostały w 98,6 % ze względu na
słaby spływ podatków z Urzędów Skarbowych a także nie przekazany przez Ministerstwo
Finansów w znacznej kwocie podatek dochodowy od osób fizycznych za 2003 r. oraz spływ
tego podatku za miesiąc grudzień w miesiącu styczniu 2004 r. co uniemożliwiało
realizację poszczególnych zadań.
W 2003 r. planowana kwota na zadania inwestycyjne wynosiła
2.154.325, z czego wykonano 2.027.745 co stanowi 94 %. Z kwoty tej realizowano
następujące zadania:
1. Budowę wodociągu Łąkta Górna - 962.442
2. Budowa sieci wodociągowej w Żegocinie - 5.578
3. Budowa kanalizacji sanitarnej Żegocina - Łąkta Górna - 51.691
4. Rekultywacja wysypiska odpadów - 64.512
5. Budowa budynku wielofunkcyjnego Rozdziele - 15.993
6. Rozbudowa Szkoły Bytomsko - 100.000
7. Budowa sali gimnastycznej Rozdziele - 303.067
8. Nadbudowa budynku Gimnazjum Żegocina - 27.652
9. Środowiskowy Dom Samopomocy w Żegocinie - 105.500
10. Budowa boiska sportowego Żegocina - 12.765
11. Odnowa centrum Żegociny (CENTRA) - 156.562
12. Odbudowa ujęcia wody dla basenu Łąkta Górna - 31.258
13. Remont dachu stołami - 11.000
14. Budowa chodników Łąkta Górna, Rozdziele i Bełdno - 19.798
15. Odbudowa dróg gminnych - 113.991
16. Zakup motopompy OSP Rozdziele - 19.400
17. Zakup kserokopiarki - 6.039
18. Wykonanie ogrodzenia SP Bytomsko - 7.500
19. Remont budynku OZ Żegocina - 1.000
20. Remont Przedszkola Publicznego w Żegocinie - 11.997
Razem wydatki oraz zakupy inwestycyjne - 2.027.745
Wykonanie wydatków majątkowych w 2003 r. stanowi 21,7 %
wykonania wydatków budżetu gminy. |