Na wniosek Wójta Gminy w Żegocinie w dniu 28 lutego 2003 roku zostało zorganizowane w
sali narad Urzędu Gminy w Żegocinie szkolenie z zakresu rachunkowości i finansów
publicznych. Do Żegociny przyjechali Prezes Rejonowej Izby Obrachunkowej w Krakowie Pan
Janusz Kot oraz Naczelnik Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń Pani Halina Gajoch.
Zgromadzonym tu radnym, dyrektorom szkół, kierownikom zakładów budżetowych,
pracownikom obsługi finansowej zakładów budżetowych, pracownikom Urzędu Gminy w
Żegocinie wyjaśnili sprawy związane z ustawą o rachunkowości i finansach publicznych.
Mówiono m. in. o dyscyplinie budżetowej, celowości wydatków oraz zamówieniach
publicznych.
|
Idea wprowadzenia w Polsce regionalnych izb obrachunkowych
pojawiła się wraz z uchwaleniem dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie
terytorialnym. Z postanowień artykułu 86 wspomnianej ustawy wynikało, że organem
nadzoru nad gminami w zakresie spraw budżetowych jest regionalna izba obrachunkowa. Organ
ten nie został jednak powołany do życia, a nadzór i kontrola nad gospodarką
finansową jednostek samorządowych, w latach 1990-1992, należały do wyłącznej
właściwości wojewody.
Wypełnienie dyspozycji wynikającej z ustawy o samorządzie terytorialnym nastąpiło
wraz z wejściem w życie ustawy z 7 października 1992 roku o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz.U. z 1992 r. Nr 85 poz. 428 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady
Ministrów z 9 grudnia 1992 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych
izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania (Dz.U. z 1992
r. nr. 94 poz. 463).
Regionalne izby obrachunkowe utworzone zostały jako organy nadzorujące i kontrolujące
jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i zamówień
publicznych oraz prowadzące działalność informacyjną i szkoleniową w sprawach
budżetowych. Nie są one elementem systemu organizacyjnego samorządu terytorialnego,
lecz specjalnie powołaną instytucją państwową, sprawującą kontrolę zewnętrzną w
stosunku do organów i jednostek samorządu terytorialnego. Izby są państwowymi
jednostkami budżetowymi.
Spośród powołanych w 1992 roku siedemnastu regionalnych izb obrachunkowych - po
zmianach wprowadzonych przez reformę administracyjną - funkcjonuje w chwili obecnej
szesnaście.
Regionalne izby obrachunkowe pełnią następujące funkcje:
- nadzorczą
- kontrolną
- opiniodawczą
- informacyjno-szkoleniową
- orzekającą w I instancji w sprawach o naruszenie
dyscypliny finansów publicznych.
Wprowadzane od 1992 r nowelizacje postanowień ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych ukształtowały następujący zakres zadań
regionalnych izb obrachunkowych:
- dokonywanie oceny legalności uchwał podejmowanych przez organy jednostek
samorządu terytorialnego w sprawach wymienionych w art. 11 ustawy,
- orzekanie o nieważności uchwał sprzecznych z prawem,
- ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku nie
uchwalenia budżetu do 31 marca roku budżetowego oraz w przypadkach unieważnienia
uchwały budżetowej,
- przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych
samorządowego sektora finansów publicznych,
- dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek
samorządu terytorialnego i wniosków gmin o przyznanie części rekompensującej
subwencji ogólnej,
- wydawanie opinii w sprawach wymienionych w art. 13 ustawy,
- rozpatrywanie powiadomień skarbnika o dokonaniu kontrasygnaty na
pisemne polecenie przełożonego,
. orzekanie w sprawach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych przez podmioty należące do sektora samorządowego finansów
publicznych,
- prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w sprawach
objętych nadzorem i kontrolą.
Od 1999 r. zakres zadań izb obejmuje również rozpatrywanie
skarg i wniosków dotyczących działalności organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego.
|