| UG.6220.3.4.2011
                           
    Żegocina, dnia 13.10.2011r. 
 
 Obwieszczenie Wójta Gminy Żegocina o wydaniu decyzji o środowiskowych
    uwarunkowaniach bez przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
 
 Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o
    udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
    ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r., Nr
    199, poz. 1227 ze zm.) oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks
    postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) z a w i a d a m i
    a s i ę:
 
 Wójt Gminy Żegocina podaje do publicznej wiadomości, że w dniu
    13.10. 2011r została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach bez przeprowadzenia
    oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pn: "Budowa kanalizacji
    sanitarnej w miejscowości Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś. Nad Appolem",
 
 Z treścią decyzji można zapoznać się w Urzędzie Gminy Żegocina
    pok. 23
 Niniejsze obwieszczenie zostaje stronom podane do wiadomości przez zamieszczenie na
    stronie internetowej Gminy Żegocina www.zegocina.pl oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń
    Urzędu Gminy Żegocina.
 
 Nasz znak: UG.6220.3.4.2011
                 Żegocina, dnia, 13.10. 2011r.
 
 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach bez przeprowadzenia oceny oddziaływania
    przedsięwzięcia na środowisko
 
 Na podstawie art.71 ust. 1 i 2 pkt. 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art.84 oraz
    art.85 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o
    środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach
    oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1
    pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie
    przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 Nr 213
    poz. 1397), oraz na podstawie ustaleń Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego
    Gminy Żegocina przyjętego uchwałą Rady Gminy Żegocina Nr XXII/150/05 z dnia 3 marca
    2005 roku Dz.U. Woj. Małopolskiego Nr 244 z dnia 5 maja 2005r., poz. 1645 oraz art. 104
    ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity
    Dz. U. Nr 98 z 2000r. poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Mieczysława
    Marciniec zam. 34-600 Limanowa ul. T. Kościuszki 81a, działającego w imieniu i na rzecz
    Gminy Żegocina, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla
    realizacji przedsięwzięcia pn.: "Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości
    Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś. Nad Appolem", oraz po zasięgnięciu opinii
    Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie Wydział Spraw Terenowych Oddział w
    Tarnowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni stwierdzam:
 
 1) brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
 2) Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załączniki do niniejszej decyzji i jest jej
    integralną częścią.
 
 Określam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. "Budowa
    kanalizacji sanitarnej w miejscowości Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś. Nad
    Appolem"
 
 Wnioskiem z dnia 06.07.2011r. Pana Mieczysława Marciniec zam. 34-600
    Limanowa ul. T. Kościuszki 81a, działającego w imieniu i na rzecz Gminy Żegocina
    zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
    przedsięwzięcia, polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości
    Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś. Nad Appolem gm. Żegocina. Do wniosku dołączono
    wymienioną w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu
    informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
    oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) kartę
    informacyjną przedsięwzięcia oraz pozostałe załączniki.
 Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć
    określonych w art. 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu
    informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
    oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) oraz wymienione
    jest w §3 ust.1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w
    sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010
    Nr 213 poz. 1397) kwalifikuje "sieci kanalizacyjne o całkowitej długości
    przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem ich przebudowy metodą
    bezwykopową oraz przyłączy do budynków" do przedsięwzięć mogących
    potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
 W dniu 25.08.2011r. tutejszy organ zawiadomił na piśmie wnioskodawcę
    oraz strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej
    sprawie. Strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do planowanej inwestycji.
 Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 ustawy o udostępnianiu
    informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
    oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie w dniu
    26.08.2011r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, Wydział
    Spraw Terenowych, Oddział w Tarnowie, pismo z dnia 26.08.2011r. znak: UG.6220.3.1.2011
    oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni, pismo z dnia
    26.08.2011r.. znak: UG.6220.3.2.2011 o wyrażenie opinii w przedmiocie przeprowadzenia
    oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie
    opinią nr ST.I.4240.197.2011.MB z dnia 2.09.2011r. (data wpływu: 27.09.2011r.)
    opowiedział się za brakiem konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na
    środowisko.
 Podobnie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bochni opinią
    sanitarną nr PSE.N.NZ-420-1-32/68/11 z dnia 13.09.2011r. (data wpływu: 15.09.2011r.)
    opowiedział się za brakiem obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na
    środowisko.
 Zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
    udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
    ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz.
    1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w
    drodze postanowienia nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na
    środowisko.
 Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na
    środowisko uwzględniono następujące uwarunkowania:
 1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
 a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji
 Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki
    z ok. 60szt. budynków położonych w miejscowości Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś.
    Nad Appolem Gmina Żegocina. Projektowana nowa sieć kanalizacji sanitarnej, zostanie
    włączona do istniejącej kanalizacji sanitarnej w m. Łąkta Górna która odprowadza
    ścieki na istniejącą oczyszczalnię w Łąkcie Górnej.
 Założenia projektowanego przedsięwzięcia:
 Max. długość sieci zbiorczej DN200 ¸ 160mm wraz z przyłączami domowymi DN160mm -
    8.000,00mb. Ilość ścieków odprowadzanych do istniejącej oczyszczalni ścieków w z
    obszaru objętego analizowanym przedsięwzięciem, przy następujących założeniach
    wynosić będzie:
 .    Ilość budynków objętych projektowanym zadaniem
         - 60 szt.
 .    Ilość mieszkańców przypadająca na jeden budynek
         - 5 osób
 .    Ilość ścieków przypadająca na jednego mieszkańca
         - 120 dm3/M d
 Qśc. = 60 x 5 x 120 = 52 000,00 dm3/d = 36 m3/d
 Procentowy przebieg trasy w terenie można przyjąć następująco:
 .    tereny prywatne - 95%
 .    tereny Gminne /drogi/ - 5%
 b) powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się
    oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie
    oddziaływać przedsięwzięcie
 Przedsięwzięcie to nie ma powiązań z innymi
    przedsięwzięciami, czyli nie wystąpi kumulowanie się przedsięwzięć.
 c) wykorzystania zasobów naturalnych
 Na etapie realizacji sieci kanalizacyjnej woda będzie zużywana
    do prowadzenia prób szczelności
 sieci kanalizacyjnej oraz jej płukania. Przedsięwzięcie w trakcie realizacji nie
    będzie stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego, jeżeli prace budowlane
    prowadzone będą w sposób bezpieczny dla środowiska, przy użyciu sprawnego sprzętu
    technicznego oraz prowadzeniu prawidłowej gospodarki wodnościekowej i gospodarki
    odpadami. Sieć nie będzie źródłem emisji substancji i energii do środowiska, pod
    warunkiem właściwego jej wykonania i późniejszego użytkowania, w tym zapewnienia
    szczelności rurociągów.
 d) emisji i występowania innych uciążliwości
 Na etapie realizacji przedsięwzięcia będą występowały uciążliwości powodowane
    emisją hałasu od pracujących urządzeń budowlanych oraz pojazdów obsługujących
    budowę sieci kanalizacyjnej. Ograniczanie emisji hałasu w czasie budowy polegać będzie
    między innymi na maksymalnym skróceniu czasu trwania wszystkich robót, wykonywaniu prac
    wyłącznie w porze dziennej, stosowaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu do
    środowiska i dobrym stanie technicznym oraz unikaniu równoczesnej pracy hałaśliwego
    sprzętu budowlanego. Uciążliwości okresu budowy związane z emisją hałasu będą
    krótkotrwałe i odwracalne.
 W okresie realizacji przedsięwzięcia można spodziewać się również uciążliwości
    związanych z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza, pochodzących z
    procesu spalania paliw w silnikach spalinowych samochodów i innych pojazdów
    wykorzystywanych przy pracach budowlanych (np. koparki, zagęszczarki, spycharki oraz
    pojazdy transportowe). Ponadto podczas prac ziemnych może wystąpić zjawisko wzmożonego
    pylenia. Wykorzystywanie sprzętu budowlanego sprawnego technicznie oraz zastosowanie
    właściwych rozwiązań organizacyjno-technicznych mających na celu ograniczenie emisji
    wtórnej pyłu z miejsc magazynowania sypkich materiałów budowlanych (w tym ich
    przykrycie folią lub okresowe zraszanie, zwłaszcza w czasie suchej i wietrznej pogody,
    oraz unikanie prowadzenia prac budowlanych w okresach silnych wiatrów), a także
    prowadzenie działań zapobiegających wtórnej emisji pyłu z transportu materiałów i
    odpadów oraz z dróg, którymi poruszać się będą pojazdy wyjeżdżające z placu
    budowy (np. czyszczenie kół pojazdów przed wyjazdem z placu budowy, zraszanie
    powierzchni dróg dojazdowych do miejsca budowy, odpowiednie zabezpieczenie materiałów
    sypkich podczas transportu), zminimalizuje wpływ fazy realizacji inwestycji na powietrze.
    Emisja substancji zanieczyszczających w tej fazie będzie miała charakter
    krótkotrwały, przejściowy, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z
    zakończeniem prac budowlanych.
 e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i
    stosowanych technologii.
 Uwzględniając charakter inwestycji oraz właściwości stosowanych materiałów
    stwierdza się, że zastosowane rozwiązania inwestycyjne nie będą przyczyną poważnej
    awarii przemysłowej zarówno w fazie realizacji jak i podczas eksploatacji.
 2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla
    środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności
    samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów
    przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania
    przestrzennego- uwzględniające:
 a) obszary wodno - błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 b) obszary wybrzeży
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 c) obszary górskie lub leśne
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wody i obszary chronione
    zbiorników wód śródlądowych
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin
 i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000
    oraz pozostałe formy ochrony przyrody
 W obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują obszary Natura 2000
    podlegające ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody, który
    najbliższy - PLH120089 "Tarnawka" - zlokalizowany jest w największym
    zbliżeniu w odległości ok. 5,5km o d terenu inwestycji. Przedsięwzięcie nie obejmuj
    działań mogących pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i
    zwierząt, a także wpłynąć na stabilność, integralność oraz stan zachowania w/w
    Obszaru Natura 2000. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest częściowo (oś. Nad
    Appolem) na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Zachodniego Pogórza Wiśnickiego. Z
    uwagi na charakter inwestycji nie będzie ona negatywnie oddziaływać na siedliska
    roślin, zwierząt i ptaków w w/w obszarze chronionym, nie wpłynie również negatywnie
    na wartości przyrodnicze i krajobrazowe, dla których został on wyznaczony.
 f) obszary, na których standardy środowiska zostały przekroczone.
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary. Podczas
    prowadzenia prac ziemnych, w przypadku odkrycia przedmiotu lub obiektu, co do którego
    istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, zostanie zastosowana procedura zgodna z
    art. 32 i 33 ustawy z dnia 23.07. 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
    /Dz.U.Nr 162 poz. 1563 ze zm./
 h) gęstość zaludnienia
 Łąkta Górna - 1568 mieszkańców
 i) obszary przylegające do jezior
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
 j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
 Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują uzdrowiska i obszary ochrony
    uzdrowiskowej.
 3. Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań
 wymienionych pkt. 1 i 2, wynikające z:
 a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą
    przedsięwzięcie może oddziaływać
 Obszar, którego dotyczy wniosek pokrywa się z obszarem możliwego oddziaływania
    przedsięwzięcia.
 b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy
    przyrodnicze
 Ze względu na charakter i lokalizację inwestycji nie wystąpi transgraniczne
    oddziaływanie przedsięwzięcia.
 c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej
    infrastruktury
 Skala i złożoność oddziaływania negatywnego obejmie najbliższe sąsiedztwo
    prowadzonych robót i nie przekroczy terenu objętego wnioskiem. Są to roboty obojętne
    dla środowiska lub ewentualnie mające chwilowy lokalny wpływ na środowisko. Nie
    spowoduje to stałej zmiany sposobu wykorzystania terenu. Ewentualne kolizje i
    skrzyżowania z innymi sieciami infrastruktury technicznej zostaną zabezpieczone i
    wykonane zgodnie z warunkami podanymi przez właścicieli tych sieci.
 d) prawdopodobieństwo oddziaływania
 Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko ograniczy się wyłącznie do etapu
    realizacji i będzie miało charakter lokalny, zanikający.
 e) czas trwania, częstotliwości i odwracalność oddziaływania
 Czas trwania możliwego oddziaływania na środowisko i otoczenie sąsiadujące będzie
    wynikał z przewidzianego przez Inwestora okresu realizacji inwestycji. Bezpośrednie
    oddziaływanie będzie krótkotrwałe i nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska
    przyrodniczego.
 
 UZASADNIENIE
 Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz uwzględniając
    uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o
    środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
    oddziaływania na środowisko stwierdzono, że przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa
    kanalizacji sanitarnej
 w miejscowości Łąkta Górna oś. Podkosówka i oś. Nad Appolem Gmina Żegocina.
    Ścieki z tego rejonu będą odprowadzane do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, a
    następnie na oczyszczalnię ścieków w Łakcie Górnej. Inwestycja realizowana będzie
    na terenach stanowiących tereny prywatne tj. grunty orne, użytki zielone oraz ogródki
    przydomowe, drogi gminne o nawierzchni asfaltowej, żwirowej oraz gruntowej, lokalne cieki
    wodne takie jak: strumyki, rowy przydrożne oraz rowy ujmujące wody powierzchniowe z
    terenów zielonych i gruntów przeznaczonych pod uprawę. Do budowy kanalizacji
    grawitacyjnej należy użyć rur PVC-U o średnicy DN200 ¸ 160mm, natomiast przyłącza
    do budynków zaprojektowano z rur PVC-U o średnicy DN160mm. Jako wymagane uzbrojenie
    sieci i przyłączy domowych przewiduje się studnie rewizyjne włazowe o średnicy
    O1000mm PE typ TEGRA lub betonowe oraz studnie inspekcyjne o średnicy O 400 ÷ 600/200 ÷
    160mm PE typ TEGRA. Po wybudowaniu kanalizacji istniejące osadniki bezodpływowe zostaną
    zasypane. W chwili obecnej m. Łąkta G. jest w 50 % skanalizowana. Ścieki z budynków
    mieszkalnych jak i usługowych, w obszarach nie skanalizowanych, odprowadzane są do
    przydomowych zbiorników okresowo wybieralnych. Wiele budynków nie posiada takich
    zbiorników, a jeżeli już to znaczna ich część jest nieszczelna. Można więc
    stwierdzić, że tak prowadzona gospodarka ściekowa, ma znacząco negatywne
    oddziaływanie na jakość wód powierzchniowych jak i gruntowych.
 Budowa kanalizacji sanitarnej jest przedsięwzięciem pozytywnym przyczyniającym się do
    poprawy środowiska naturalnego i wyeliminuje niekontrolowany odpływ ścieków do ziemi,
    a także wód powierzchniowych, co znacząco wpłynie na poprawę ich jakości.
 Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać prowadzenia robót ziemnych, związanych z
    wykonaniem wykopów oraz z pracami wykończeniowymi. Wykopy w poboczach dróg jak i
    placach utwardzonych będą wykonywane o ścianach pionowych z zabezpieczeniami
    szalunkowymi. Przekroczenia dróg gminnych o nawierzchni asfaltowej wykonywane będą
    metodą przewiertu lub przepychu w rurach osłonowych /przepychowych/ stalowych. Humus
    zdjęty podczas prac przygotowawczych zostanie zmagazynowany, a następnie wykorzystany do
    prac wykończeniowych. Projekt nie przewiduje wycinki drzew i krzewów na trasie
    projektowanych rurociągów. prace sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych
    prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew lub krzewów na terenach zieleni będą
    wykonywane w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom, zgodnie z art. 82 ust. 1 i
    1a ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody (Dz.U.z 2009r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.).
    W miarę potrzeby prace będą wykonywane ręcznie. Na trasie planowanego
    przedsięwzięcia nie występują pomniki przyrody ani żadna roślinność chroniona
    prawem. Wszystkie tereny zielone zniszczone w trakcie prowadzenia robót bez zbędnej
    zwłoki zostaną przywrócone do stanu właściwego. W przypadku pojawienia się fauny na
    placu budowy (w szczególności drobnych zwierząt, np. płazów, gadów itp.) będzie
    zapewniona im możliwość ucieczki.
 Roboty prowadzone będą głównie metodą wykopową z użyciem sprzętu mechanicznego.
    Będą one prowadzone krótkimi odcinkami, minimalizując czas prac montażowych
    prowadzonych w otwartym wykopie. Zaplecza materiałowo-sprzętowe będą organizowane w
    sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego
    powierzchni. Wszystkie materiały przewidziane do wykorzystania w trakcie budowy sieci
    będą posiadać niezbędne świadectwa i atesty. Tankowanie maszyn budowlanych oraz ich
    naprawa odbywać się będzie poza terenem wykonywanych prac. Na etapie realizacji
    przedsięwzięcia będą występowały uciążliwości powodowane emisją hałasu od
    pracujących urządzeń budowlanych oraz pojazdów obsługujących budowę sieci.
    Ograniczanie emisji hałasu w czasie budowy polegać będzie między innymi na maksymalnym
    skróceniu czasu trwania wszystkich robót, wykonywaniu prac wyłącznie w porze dziennej,
    stosowaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu do środowiska i dobrym stanie
    technicznym oraz unikaniu równoczesnej pracy hałaśliwego sprzętu budowlanego.
 W okresie realizacji przedsięwzięcia można spodziewać się również uciążliwości
    związanych
 z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza, pochodzących z procesu spalania
    paliw w silnikach spalinowych samochodów i innych pojazdów wykorzystywanych przy pracach
    budowlanych (np. koparek, ładowarek, zagęszczarek). Ponadto podczas prac ziemnych może
    wystąpić zjawisko wzmożonego pylenia. Wykorzystywanie sprzętu budowlanego sprawnego
    technicznie oraz zastosowanie właściwych rozwiązań organizacyjno-technicznych
    mających na celu ograniczenie emisji wtórnej pyłu z miejsc magazynowania sypkich
    materiałów budowlanych (w tym ich przykrycie folią lub okresowe zraszanie, zwłaszcza w
    czasie suchej i wietrznej pogody oraz unikanie prowadzenia prac budowlanych w okresach
    silnych wiatrów), a także prowadzenie działań zapobiegających wtórnej emisji pyłu z
    transportu materiałów i odpadów oraz z dróg, którymi poruszać się będą pojazdy
    wyjeżdżające z placu budowy (np. czyszczenie kół pojazdów przed wyjazdem z placu
    budowy, zraszanie powierzchni dróg dojazdowych do miejsca budowy, odpowiednie
    zabezpieczenie materiałów sypkich podczas transportu), zminimalizuje wpływ fazy
    realizacji inwestycji na powietrze. Emisja substancji zanieczyszczających w tej fazie
    będzie miała charakter krótkotrwały, przejściowy, a uciążliwości z nią związane
    ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Wzrost emisji spalin nie przekroczy
    dopuszczalnych norm ze względu na charakter liniowy inwestycji i ciągłe przemieszczanie
    się frontu robót ziemnych. W czasie realizacji inwestycji wytwarzane będą odpady, przy
    czym prace budowlane organizowane będą w taki sposób, aby minimalizować ilość
    powstających odpadów. Wszystkie wytwarzane odpady będą magazynowane w sposób
    selektywny w wyznaczonych miejscach na terenie prowadzenia robót, zabezpieczone przed
    zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego. Łączny czas magazynowania
    poszczególnych rodzajów odpadów nie powinien przekraczać terminów określonych w art.
    63 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach (Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze
    zm.). Wytworzone odpady mogą być wykorzystane do prac budowlanych przez wykonawcę
    robót, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21.03.2006 r. w sprawie
    odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49,
    poz. 356) lub przekazane firmom posiadającym stosowne zezwolenia na gospodarowanie tymi
    odpadami. Przedsięwzięcie w trakcie realizacji nie będzie stanowić zagrożenia dla
    środowiska gruntowo-wodnego, jeżeli prace budowlane prowadzone będą w sposób
    bezpieczny dla środowiska, przy użyciu sprawnego sprzętu technicznego i prowadzeniu
    prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami. Eksploatacja sieci
    kanalizacyjnej będzie wymagać jedynie dostawy wody do bieżącej konserwacji urządzeń
    (okresowego płukania sieci). Sieć nie będzie źródłem emisji substancji i energii do
    środowiska, pod warunkiem właściwego jej wykonania i późniejszego użytkowania, w tym
    zapewnienia szczelności rurociągów.
 Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach leśnych, wodno-błotnych,
    obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o
    znacznej gęstości zaludnienia (brak konfliktów społecznych), obszarach przylegających
    do jezior lub wybrzeży i obszarach uzdrowiskowych.
 Inwestycja nie będzie wywierała negatywnego wpływu na obszar Natura 2000, który
    najbliższy - PLH120089 "Tarnawka" - zlokalizowany jest w największym
    zbliżeniu w odległości ok. 5,5 km o d terenu inwestycji.
 Zważywszy na usytuowanie oraz zakres przedsięwzięcia nie przewiduje się jego
    oddziaływania na gatunki i siedliska wymienione w załączniku I Dyrektywy Rady nr
    79/409/EWG z dnia 2.04.1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (tzw. Dyrektywy Ptasiej)
    oraz w załącznikach I i II Dyrektywy Rady EWG nr 92/43/EWG z dnia 21.05.1992 r. w
    sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dyrektywy
    Siedliskowej). Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływania będą miały zasięg
    lokalny (bez ryzyka transgranicznych oddziaływań), krótkotrwały (związany jedynie z
    czasem budowy) i odwracalny. Ponadto z uwagi na zakres planowanej inwestycji nie wystąpi
    możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko
    emisji, występowania innych uciążliwości lub
 wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie zerowe. Po przeprowadzonej analizie na
    podstawie przedłożonych materiałów i po przeanalizowaniu wpływu inwestycji na
    środowisko - kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3
    października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
    społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
    Nr 199, poz. 1227 ze zm.), w szczególności ze względu na:
 - charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego
    oddziaływania na środowisko;
 - przewidywaną ilość substancji i energii wprowadzanych do środowiska;
 - usytuowanie przedsięwzięcia, które będzie zajmować obszar, na którym nie ma dóbr
    mineralnych, siedlisk zwierząt, pomników przyrody podlegających ochronie;
 - rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą
    zagrożeń dla stanu środowiska, tym bardziej znaczących oddziaływań, organ
    prowadzący na podstawie art. 75 ust.1 pkt. 4 powołanej wyżej ustawy - orzekł o braku
    potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
    rozpatrywanego przedsięwzięcia.
 Wobec powyższego orzekam jak w sentencji niniejszej decyzji.
    Informacja na temat podjętej decyzji znajduje się na stronie Biuletynu Informacji
    Publicznej (www.zegocina.pl), prowadzonym przez Wójta Gminy Żegocina.
 
 Pouczenie
 
 Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o
    zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę. Złożenie wniosku
    powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych
    uwarunkowaniach stała się ostateczna.
 Termin, o którym mowa powyżej może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja
    planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone
    w decyzji, o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi
    praw do terenu inwestycji oraz nie narusza praw własności i uprawnień osób trzecich, a
    wnioskodawcy, który nie uzyskał praw do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot
    nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją.
 Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podaje do publicznej
    wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej
    treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem dokonanym z regionalnym
    dyrektorem ochrony środowiska oraz opinią organu, o którym mowa w art. 78.
 Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego
    Kolegium Odwoławczego w Tarnowie ul. Bema 17, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od
    dnia ogłoszenia przedmiotowej decyzji na tablicy ogłoszeń i zamieszczenia na stronie
    Biuletynu Informacji Publicznej (www.zegocina.pl), prowadzonym przez Wójta Gminy
    Żegocina.
 
 
 Załącznik:
 Charakterystyka przedsięwzięcia - jako załącznik nr 1
 
 Załącznik nr 1
 Charakterystyka przedsięwzięcia
 
 Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie nowej sieci kanalizacji
    sanitarnej odprowadzającej ścieki z ok. 60szt. budynków położonych w m. Łąkta
    Górna oś. Podkosówka i oś. Nad Appolem Gmina Żegocina, powiat bocheński.
    Projektowana nowa sieć kanalizacji sanitarnej, zostanie włączona do istniejącej
    kanalizacji sanitarnej w m. Łąkta Górna. która odprowadza ścieki na istniejącą
    oczyszczalnię w Łąkta Górna. Długość sieci zbiorczej DN200 ¸ 160mm wraz z
    przyłączami domowymi DN160mm - 8.000,00mb. Ilość ścieków odprowadzanych do
    istniejącej oczyszczalni ścieków w z obszaru objętego analizowanym przedsięwzięciem,
    przy następujących założeniach wynosić będzie:
 Ilość budynków objętych projektowanym zadaniem     - 60 szt.
 Ilość mieszkańców przypadająca na jeden budynek     - 5 osób
 Ilość ścieków przypadająca na jednego mieszkańca     - 120 dm3/M
    d
 Inwestorem przedsięwzięcia jest Gmina Żegocina reprezentowana przez
    Wójta Gminy Pana Jerzego Błoniarza.
 Projektowane przedsięwzięcie jest inwestycją liniową.
 Teren objęty inwestycją zabudowany jest budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi i
    zagrodowymi wraz z infrastrukturą techniczną. Budowa kanalizacji sanitarnej jest
    przedsięwzięciem pozytywnym przyczyniającym się do poprawy środowiska naturalnego i
    wyeliminuje niekontrolowany odpływ ścieków do ziemi, a także wód powierzchniowych, co
    znacząco wpłynie na poprawę ich jakości.
 Na etapie realizacji przedsięwzięcia, należy stosować się do
    następujących zasady ochrony środowiska:
 -    prace z użyciem maszyn budowlanych należy prowadzić w sposób
    pozwalający na dotrzymanie standardów jakości środowiska, w tym dopuszczalnych
    wartości poziomu hałasu na terenach mieszkaniowych (prace należy prowadzić wyłącznie
    w porze dziennej),
 -    podczas prowadzenia robót ziemnych, należy zwrócić szczególną
    uwagę na zabezpieczenie wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby przed ewentualnym
    zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi pochodzącymi ze sprzętu oraz maszyn
    budowlanych,
 -    zminimalizować powierzchnie przeznaczone pod zaplecza budowy oraz
    drogi technologiczne, a po zakończeniu budowy tereny te zrekultywować,
 -    prace mechaniczne wykonywać przy użyciu sprzętu budowlanego w
    pełni sprawnego, nie powodującego zanieczyszczeń wyciekami paliw i smarów oraz
    hałasu,
 -    prace sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych prowadzone w
    obrębie bryły korzeniowej drzew lub krzewów na terenach zieleni powinny być wykonywane
    w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom,
 -    przestrzegać zakazu składowania materiałów budowlanych w zasięgu
    systemów korzeniowych drzew i krzewów,
 -    stosowane materiały budowlane nie mogą wpływać na pogorszenie
    stanu środowiska i jakości wód,
 -    należy ograniczyć do minimum zniszczenie powierzchni biologicznie
    czynnej w obszarze objętym zamierzeniem,
 -    w trakcie realizacji działań inwestycyjnych należy przedsięwzięć
    rozwiązania techniczne i organizacyjne poza wymienionymi powyżej, pozwalające na
    uniemożliwienie powstania szkodliwego wpływu prowadzonych prac na zdrowie ludzi oraz
    stwarzające warunki do ograniczenia uciążliwego oddziaływania inwestycji na
    środowisko przyrodnicze,
 -    po zakończeniu prac montażowo - budowlanych, teren przywrócić do
    stanu pierwotnego,
 -    uciążliwość prowadzonych prac powinna zamknąć się w granicach
    terenu do którego inwestor uzyskał tytuł prawny.
 |