WÓJT GMINY W ŻEGOCINIE
Nasz znak: UG.III.7625/1e/2009
Żegocina, dnia 2010-02-05
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) oraz art. 63.
ust. 1 i ust. 4, art. 64 ust. 1 pkt 2, art. 66, art. 78 ust. 1 pkt. 2, w związku z art.
156 i art. 173 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r., Nr 199, poz. 1227 ze zm.) po
zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni i
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie Wydział Spraw Terenowych O/
Tarnowie; na podstawie § 3 ust. 1 pkt 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z
kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko
(Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 ze zm.)
stwierdzam obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, pn.:
"Budowa budynku usługowo - handlowego (sklep, apteka, bar, sala bankietowa, pokoje
pensjonatowe) wraz z myjnią samochodową i stacją paliw z zapleczem oraz
infrastrukturą: wjazdem z drogi powiatowej, parkingami i przyłączami wody, gazu,
kanalizacji sanitarnej i opadowej - na działkach nr 1381 i 1380/2 oraz 1105/2, 1380/1
(wjazd) i dodatkowo 1410/2 i 1476/3 - przyłącz kanalizacji opadowej"
Inwestorem jest Pan Piotr Krawczyk zam. Łąkta Górna 264,
32-731 Żegocina oraz Pana Jan Krawczyk zam. Łąkta Górna 46, 32-731 Żegocina, który
jest zobowiązany do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w
przedsięwzięcia, w ustalonym poniżej zakresie określonym art. 66 ust. 1 ustawy z dnia
3 października 2008r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko:
1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania
terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z
funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska
objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami;
4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania
przedsięwzięcia;
5) opis analizowanych wariantów, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego
wariantu alternatywnego,
b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem
ich wyboru;
6) określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w
tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego
transgranicznego oddziaływania na środowisko;
7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego
oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę
i powietrze,
b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi,
klimat i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w
szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit.
a-d;
8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych
znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący
bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe,
stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
a) istnienia przedsięwzięcia,
b) wykorzystywania zasobów środowiska,
c) emisji;
9) opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub
kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na
cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
10) jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie
proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art.
143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
11) wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru
ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. -
Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie
przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów
korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie drogi
krajowej;
12) przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
13) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej
przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej
kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko;
14) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym
przedsięwzięciem;
15) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na
etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot
ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
16) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej
wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
17) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w
odniesieniu do każdego elementu raportu;
18) nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
19) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8, powinny uwzględniać
przewidywane oddziaływanie analizowanych wariantów na cele i przedmiot ochrony obszaru
Natura 2000 oraz integralność tego obszaru.
W razie stwierdzenia możliwości transgranicznego oddziaływania na
środowisko, informacje, o których mowa w powyższych pkt tj. 1-14, powinny uwzględniać
określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia poza terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
Jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie
obszaru ograniczonego użytkowania, do raportu powinna być załączona poświadczona
przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru,
na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania. Nie dotyczy to
przedsięwzięć polegających na budowie drogi krajowej.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien
uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji
lub użytkowania oraz likwidacji.
Raport o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko
należy przedłożyć w trzech egzemplarzach wraz z jego zapisem w formie elektronicznej
na informatycznych nośnikach danych.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 15 grudnia 2009 r. Pan Piotr Krawczyk zam. Łąkta Górna 264,
32-731 Żegocina oraz Pana Jan Krawczyk zam. Łąkta Górna 46, 32-731 Żegocina złożyli
wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn. "Budowa budynku
usługowo - handlowego (sklep, apteka, bar, sala bankietowa, pokoje pensjonatowe) wraz z
myjnią samochodową i stacją paliw z zapleczem oraz infrastrukturą: wjazdem z drogi
powiatowej, parkingami i przyłączami wody, gazu, kanalizacji sanitarnej i opadowej - na
działkach nr 1381 i 1380/2 oraz 1105/2, 1380/1 (wjazd) i dodatkowo 1410/2 i 1476/3 -
przyłącz kanalizacji opadowej"
Miejsce lokalizacji inwestycji:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Łąkta Górna w gminie Żegocina.
Stosownie do art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r., Nr
199, poz. 1227 ze zm.), obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia
na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco
oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do
wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie następujące
uwarunkowania:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się
oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie
oddziaływać przedsięwzięcie,
c) wykorzystywania zasobów naturalnych,
d) emisji i występowania innych uciążliwości,
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i
stosowanych technologii;
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla
środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności
samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów
przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
b) obszary wybrzeży,
c) obszary górskie lub leśne,
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne
zbiorników wód śródlądowych,
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i
zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary
Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody,
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
h) gęstość zaludnienia,
i) obszary przylegające do jezior,
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej;
3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań
wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą
przedsięwzięcie może oddziaływać,
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy
przyrodnicze,
c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej
infrastruktury technicznej,
d) prawdopodobieństwa oddziaływania,
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.
Na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, iż planowane
zamierzenie inwestycyjne należy do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko, które wymienione są w § 3 ust. 1 pkt 35
instalacje do magazynowania lub dystrybucji ropy naftowej, produktów naftowych lub
substancji chemicznych, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 22, z wyłączeniem stacji paliw
na gaz płynny; rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie
określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Jest to przedsięwzięcie określone w art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października
2008r. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.
U. 2008, Nr 199, poz. 1227), dla którego stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko.
Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie
z art. 63
ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. "o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie." stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do
wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach. /Wójt Gminy Żegocina/
Zawiadomieniem z dnia 15 grudnia 2009r. (znak: UG.III.7625/1a/2009), na podstawie art. 71
ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r.
"o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie .", w trybie art. 104
Kpa, zostało wszczęte postępowanie w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach na realizację w/w przedsięwzięcia.
W niniejszej sprawie ustalono, że liczba stron postępowania wynosi 4, wobec powyższego,
na każdym etapie postępowania, strony były powiadamiane pisemnie o czynnościach
podejmowanych przez tut. Organ oraz o możliwości zapoznawania się z aktami gromadzonymi
w trakcie postępowania a także zgłaszania ewentualnych uwag lub zastrzeżeń poprzez
powiadomienie pisemne. Powyższe powiadomienia (zawiadomienie o wszczęciu postępowania
administracyjnego) były zamieszczone na:
- tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Żegocina
- stronie Biuletynu Informacji Publicznej (www.zegocina.pl)
W trakcie prowadzonego postępowania nie wpłynęły uwagi ani też zastrzeżenia co do
projektowanej inwestycji.
Ponadto, wypełniając dyspozycję art. 64 ust. 1 pkt 2 oraz art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z
dnia 3 października 2008r. "o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie.", Wójt Gminy Żegocina zwrócił się do:
. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni (pismo z dnia
18 grudnia 2009r. znak: UG.III.7625/1c/2009)
. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie Wydział Spraw
Terenowych O/ Tarnów (pismo z dnia 18 grudnia 2009r. znak: UG.III.7625/1b/2009)
o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
w/w przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a w
przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na
środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w opinii sanitarnej (znak:
PSE.N.NZ-420-1-49/108/09 z dnia 04.01.2010r.) oraz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
w Krakowie (znak: ST.1.JI.6665-2-60-09 - wpłynęła do tut. Urzędu w dniu 25.01.2010r),
stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określając
zakres raportu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
W niniejszym rozstrzygnięciu, Wójt Gminy Żegocina uwzględnił:
- informacje określone w "KARCIE INFORMACYJNEJ
PRZEDSIĘWZIĘCIA", przedłożonej przez Inwestora
- opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (znak:
PSE.N.NZ-420-1-49/108/09)
- opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie (znak:
ST.1.JI.6665-2-60-09),
- szczegółowe uwarunkowania określone w art. 66 ustawy z dnia 3
października 2008r. "o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie
.",
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria i uwarunkowania związane z
kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu, a zwłaszcza zasięg i
kumulowanie się oddziaływania na środowisko w związku:
- z emisją hałasu spowodowaną pracą myjni samochodowej, wentylacji obiektów oraz
ruchem pojazdów na terenie stacji,
- emisją pyłów i gazów podczas procesu napełniania zbiorników magazynowych oraz
dystrybucji paliw płynnych i gazowych, a także ogrzewaniem budynków zlokalizowanych na
terenie stacji paliw i ruchem pojazdów,
- wytwarzaniem ścieków sanitarnych, technologicznych i opadowo-roztopowych,
- wytwarzaniem odpadów w tym odpadów niebezpiecznych oraz sposobem postępowania z tymi
odpadami,
- z lokalizacją inwestycji na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Zachodniego Pogórza
Wiśnickiego,
uwzględniając także opinię sanitarną (znak: PSE.N.NZ-420-1-49/108/09) oraz opinię
otrzymaną w dniu 25.01.2010r. (znak: ST.1.JI.6665-2-60-09), wydaną przez Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, po szczegółowej analizie przedłożonych
informacjach o planowanym przedsięwzięciu, Wójt Gminy Żegocina postanowił nałożyć
obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego
przedsięwzięcia i jednocześnie określił zakres raportu o oddziaływaniu w/w
przedsięwzięcia na środowisko.
Raport o oddziaływaniu na środowisko pozwoli dokonać szczegółowej analizy i oceny:
- oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko oraz zdrowie i
warunki życia ludzi,
- możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Informacja o niniejszym postanowieniu została umieszczona stronie Biuletynu Informacji
Publicznej (www.zegocina.pl), prowadzonym przez Wójta Gminy Żegocina.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie za pośrednictwem Wójta Gminy Żegocina
w terminie 7 dni od daty jego doręczenia - (art. 65 ust. 2 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz art.141 § 1 i 2 Kpa.).
Otrzymują:
1. Pan Piotr Krawczyk zam. Łąkta Górna 264, 32-731 Żegocina
2. Pan Jan Krawczyk zam. Łąkta Górna 46, 32-731 Żegocina
3. Pani Walicka Joanna Zofia zam. Łąkta Górna 143; 32-731 Żegocina
4. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ul. Głowackiego 56; 30-085 Kraków
5. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie
Wydział Spraw Terenowych Oddział w Tarnowie
33-100 TARNÓW, Al. Solidarności 5-9
6. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bochni
32-700 Bochnia, ul. Konstytucji 3 Maja 5
7. Urząd Gminy w Żegocinie w celu wywieszenia na tablicy ogłoszeń
8. A/a |